persé transportbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:16

Bij ons gaan eigenlijk alle paarden zonder transport beschermers op de vrachtwagen. Ik ben ook wel eens bij het transport centrum van de KLM geweest waar ze ook paarden overvliegen ed daar waren transportbeschermers (en beenbeschermers in het algemeen) ook niet toegestaan omdat het gevaar bij losraken veel groter is dan de bescherming die het bied.

Het enige waar het echt tegen helpt lijkt me ook enige bescherming bieden bij naast de klep stappen omdat het been dan door de transportbeschermer kan schuiven. Als je paard echt gaat trappen of getrapt wordt bied zo'n flexibele transport bescherming toch nauwelijks bescherming, volgens mij kan hij er dan alleen maar mee in de knoop raken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:21

Als het goed is zijn de randen vd klep afgerond en zijn de haken weggeklapt. Waar zou een paard zich dan aan moeten openhalen? Behalve dan de trailers waar zo'n lekker halve maantje aan de klep zit waar ze hun hoefwand aan kapotmaken als ze erop stappen. Ik heb nooit begrepen waarom ze dat niet anders hebben gemaakt.
Verder is je paard gewoon te sturen tijdens het achteruit lopen. Als ze van de klep stappen heb je dus niet gestuurd. Daar waar je hun hoofd stuurt gaat de kont de andere kant op. Dus bij uitladen uit een 2 paards moet je het hoofd bij de wand houden zodat ze niet naast de klep kunnen stappen.

En nee ik gebruik nooit beschermers op transport en mijn klanten moeten zelf weten of ze wel/niet beschermers omdoen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:09

Ik gebruik ook nooit transportbeschermers. Om dezelfde redenen als Sonja en ElCid al geven. Beide paarden hier zijn ook makkelijk alleen op- en af te laden.

Yontheke

Re: persé transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:22

Toen mijn paard nog veel problemen had met trailerladen en erg nerveus van de klep kwam (ondanks dat er iemand naast stond) heb ik wel altijd transportbeschermers gebruikt. Zowel hoge, lage als stable boots. Hij ging er overigens enkel de eerste keer maar raar mee lopen maar daarna niet meer.

Sinds ik een anderhalfpaards trailer heb en hij veel simpeler en relaxter te laden is, doe ik voor langere ritten de BR Promax beschermers om of helemaal niets. Zeker bij warm weer doe ik er dan geen bescherming om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:33

mylittlejoy schreef:
@ikke: op mijn oude stal is er eens een freak accident geweest waarbij transportbeschermers hadden kunnen helpen. Bij het uitladen van het eerste paard schrok deze en sprong vol op het achterbeen van het tweede paard. Met de hoef sprong deze op de Koot en sneed zo een pees doormidden; einde verhaal.

Nou, als ik dat soort dingen wil voorkomen, moet ik ze op het paddock ook maar omdoen, denk ik. :+ In ons geval zouden ze dan dag en nacht transportbeschermers aan moeten hebben. :D

Ik gebruik ze alleen om beentjes wit te houden als we op wedstrijd gaan.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:43

Volgens mij is dit hetzelfde verhaal als het dragen van een gordel in de auto. Zolang er niets gebeurd zijn ze niet nodig nee. Maar er kan altijd wat gebeuren onderweg, ook als je een goede chauffeur bent. Een aanrijding door schuld van een ander of je auto kan gaan schuiven omdat het glad is. Je paard is dan even uit balans en kan door een rare misstap zichzelf heel lelijk verwonden. Dan sla je je toch voor je hoofd als je niet even die transportbeschermers om gedaan hebt?

Verhitting van de pezen is niet aan de orde als je goede hoge transportbeschermers neemt. Ze staan toch stil? Hoe kunnen die pezen dan oververhitten? Als er geen warmte opgewekt wordt, hoe kan er dan een probleem ontstaan met het niet goed kwijt kunnen van hitte... :?

Afzakking komt gewoon door een verkeerde pasvorm. Als je kwalitatief goede beschermers koopt, heb je daar geen last van.
Laatst bijgewerkt door Mareintje op 09-11-15 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:45

Ik gebruik gewone peesbeschermers. Voor het geval hij langs de klep loopt om wat voor reden (ik kan hem alleen laden en eraf halen) en voor als meneer ongeduldig wordt en gaat schrapen.

Met gewone transportbeschermers heb ik de ervaring dat ze zakken als het paard onrustig is en ze dan kapot getrapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:46

@mareintje: heb jij een voorbeeld van transportbeschermers waar de benen niet warmer van worden? Als ik schoenen aan doe heb ik toch ook warme voeten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-15 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:46

Mareintje schreef:
Volgens mij is dit hetzelfde verhaal als het dragen van een gordel in de auto. Zolang er niets gebeurd zijn ze niet nodig nee. Maar er kan altijd wat gebeuren onderweg, ook als je een goede chauffeur bent. Een aanrijding door schuld van een ander of je auto kan gaan schuiven omdat het glad is. Je paard is dan even uit balans en kan door een rare misstap zichzelf heel lelijk verwonden. Dan sla je je toch voor je hoofd als je niet even die transportbeschermers om gedaan hebt?

Verhitting van de pezen is niet aan de orde als je goede hoge transportbeschermers neemt. Afzakking komt gewoon door een verkeerde pasvorm. Als je kwalitatief goede beschermers koopt, heb je daar geen last van.

Ehm, autogordels zijn ontworpen om de krachten die vrijkomen te weerstaan en je op die manier te beschermen.

Dat je de illusie overeind wil houden dat een stukje stof dezelfde krachten (of meer) kan weerstaan is je eigen keuze maar kom niet met valse argumenten om je gelijk aan te tonen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:08

Ik heb dus wel altijd transportbeschermers om bij mijn paarden. Nu heb ik nog maar 1 set omdat de ander gesloopt zijn in de trailer omdat het betreffende paard niet goed der evenwicht kon houden tijdens de bochten (en niet dat ik zo hard bochten rij want ik reed stapvoets rotondes met dit dier) en daardoor hele rare capriolen uithaalde. En goddank dat die dingen omzaten, 1x met alleen hoge achterkappen en springschoenen dat paard vervoerd toen lag de hele koot open... Als ik er nu 2 vervoer gaat er 1 met transportbeschermers en de ander in transport/stal bandages met vastgetapede springschoenen en dat ging goed. Onderkant van de onderlappen zijn wel helemaal stuk maar dat beter dan het tere been van een paard.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:08

safina schreef:
@mareintje: heb jij een voorbeeld van transportbeschermers waar de benen niet warmer van worden? Als ik schoenen aan doe heb ik toch ook warme voeten?

Ja, tuurlijk. Maar volgens mij is dat niet de warmte waar pezen stuk van gaan?
De pezen en spieren in de rug van een paard gaan toch ook niet stuk als je er een deken op legt, toch?
Oververhitting van pezen ontstaat door gebruik / training. Arbeid geeft verhitting van binnenuit. Dit is iets anders dan warmte van buitenaf. Als hitte veroorzaakt door training het lijf niet uit kan omdat er peesjes om de benen zitten, dan kan dat problemen geven.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:11

ikke schreef:
Ehm, autogordels zijn ontworpen om de krachten die vrijkomen te weerstaan en je op die manier te beschermen.

Dat je de illusie overeind wil houden dat een stukje stof dezelfde krachten (of meer) kan weerstaan is je eigen keuze maar kom niet met valse argumenten om je gelijk aan te tonen.

Valse argumenten? Waar komt dat in één keer vandaan? Ik probeer alleen een bijdrage te leveren aan de discussie :?

De autogordels zijn bedoeld als voorbeeld.
Mijn punt is, dat je die OOK niet nodig hebt als je geen aanrijding krijgt...

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:27

Vind dat dit het een persoonlijke keus is, maar ondanks dat mijn paarden onwijs braaf met laden en lossen zijn gebruik ik toch wel vrijwel altijd trailerbescherming, zo niet dan in ieder geval peeskappen. Tuurlijk ga je er vanuit dat er niks mis gaat, but better safe than sorry vind ik zelf.
Was toch wel heel blij dat een van mijn merries ze om had toen ze pas -ondanks dat ze heel rustig de trailer uit kwam- struikelde en languit op de klep lag..

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:35

Ik weet niet hoe jullie paarden op de trailer staan, maar ik heb er nu vijf vervoerd en alle vijf kwamen ze toch behoorlijk bezweet de trailer af. Op een trailer je evenwicht bewaren is (ook als je super rustig rijdt) zwaar werk, en ik kan me voorstellen dat de hitte die daarbij gegenereerd wordt op z'n minst niet prettig is voor het paard wanneer deze niet weg kan (vanwege beschermers of een deken).
Ik heb nu paarden met en zonder (transport)beschermers vervoerd en persoonlijk doe ik liever zonder. De paarden met beschermers liepen er toch ietwat vreemd mee, dan doen ze denk ik ook eerder gekke dingen als ze hun evenwicht moeten bewaren of de klep af lopen. Dan maar liever bloot maar vertrouwd.

Ik vind de vergelijking met een autogordel overigens daarop ook spaak gaan: een autogordel heeft geen negatief effect als je hem niet nodig hebt, en wel een positief effect als je hem wel nodig hebt. Beschermers hebben (in mijn ogen) wel een negatief effect zo lang je ze niet nodig hebt (geen gekke dingen onderweg); het wordt dan dus een afweging hoe groot je het risico schat (en de bijbehorende gevolgen) van wel of niet beschermers om. Een autogordel kun je altijd om doen: want de kosten-baten analyse is daarbij altijd positief.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:39

Mareintje schreef:
ikke schreef:

Valse argumenten? Waar komt dat in één keer vandaan? Ik probeer alleen een bijdrage te leveren aan de discussie :?

De autogordels zijn bedoeld als voorbeeld.
Mijn punt is, dat je die OOK niet nodig hebt als je geen aanrijding krijgt...

En mijn punt is dat die beschermers niks toevoegen op het moment dat het echt fout gaat.

Als je wil dat beschermers echt beschermen (meer dan alleen groene benen) dan zal je ander, kevlar-achtig, materiaal in moeten zetten. De simpele dingies van een paar tientjes leveren in ieder geval niet veel op. Sterker nog, als ze daarin blijven haken, bijvoorbeeld met de tak van een ijzer, dan ben je nog veel verder van huis want veel meer paniek.

@Sofy: als mijn paarden bezweet van de wagen komen is het bloedheet of het was onze Poowney (die een hekel aan reizen heeft). De rest komt gewoon droog van de trailer, ongeacht temperatuur of reistijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:45

Sofy schreef:
Ik weet niet hoe jullie paarden op de trailer staan, maar ik heb er nu vijf vervoerd en alle vijf kwamen ze toch behoorlijk bezweet de trailer af.

Die van mij komen echt alleen bezweet van de trailer als de buitentemperatuur dusdanig is dat ze ook op stal bezweet zouden zijn :?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:52

Ok, maar van de vijf heb ik er twee niet zelf gereden, dus ik wijt het ook niet onmiddellijk aan m'n eigen rijstijl. Vraag me dan wel af waar dat aan ligt? Het was wel alle keren (toevallig) zo'n 18-20 graden buiten, en twee daarvan staan dan inderdaad op stal ook al te zweten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:54

Sofy schreef:
Ok, maar van de vijf heb ik er twee niet zelf gereden, dus ik wijt het ook niet onmiddellijk aan m'n eigen rijstijl. Vraag me dan wel af waar dat aan ligt? Het was wel alle keren (toevallig) zo'n 18-20 graden buiten, en twee daarvan staan dan inderdaad op stal ook al te zweten.

Dan is het niet raar dat ze ook bezweet van de trailer komen. Het kan helpen om voor meer ventilatie te zorgen maar ook dat is geen garantie, heb ik gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:56

Bij 18-20 graden op stal al zweten is eerlijk gezegd ook niet normaal hoor. Of het moet een idioot warme dag in november zijn, zoals vorige week, en ze zitten al dik in wintervacht.
Ventileert je trailer wel, en gooi je er niet een veel te dikke deken op?

Als ik mijn paarden met 20 graden vervoer (en dan staan ze er dik 2 uur enkele reis op) dan komen ze gewoon kurkdroog van de wagen af.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:58

Sonja schreef:
Sofy schreef:
Ik weet niet hoe jullie paarden op de trailer staan, maar ik heb er nu vijf vervoerd en alle vijf kwamen ze toch behoorlijk bezweet de trailer af.

Die van mij komen echt alleen bezweet van de trailer als de buitentemperatuur dusdanig is dat ze ook op stal bezweet zouden zijn :?

Bij mij ook of als we een onrustige bootreis hebben gehad(ik woon op een eiland en heb weinig invloed op dat gedeelte van de reis).

Ik gebruik ook nooit bescherming, mijn paarden zijn correct te laden en stappen netjes van de trailet af. Ik ben van mening dat ze meer kwaad dan goed doen.

En natuurlijk kunnen ze schrikken/aantikken/wat dan ook, maar dan kan ik ze 24/7 beschermers op gaan doen..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:00

Nop, gewoon de bescherming die ik ook met rijden om heb. Paard is rustig op de trailer, loopt er goed van af en ik ben juist bang dat ze afzakken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:00

ijssnuiver schreef:
Sonja schreef:

Bij mij ook of als we een onrustige bootreis hebben gehad(ik woon op een eiland en heb weinig invloed op dat gedeelte van de reis).

Ik gebruik ook nooit bescherming, mijn paarden zijn correct te laden en stappen netjes van de trailet af. Ik ben van mening dat ze meer kwaad dan goed doen.

En natuurlijk kunnen ze schrikken/aantikken/wat dan ook, maar dan kan ik ze 24/7 beschermers op gaan doen..

Er zijn mensen die dat ook doen...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:04

Mareintje schreef:
safina schreef:

Ja, tuurlijk. Maar volgens mij is dat niet de warmte waar pezen stuk van gaan?
De pezen en spieren in de rug van een paard gaan toch ook niet stuk als je er een deken op legt, toch?
Oververhitting van pezen ontstaat door gebruik / training. Arbeid geeft verhitting van binnenuit. Dit is iets anders dan warmte van buitenaf. Als hitte veroorzaakt door training het lijf niet uit kan omdat er peesjes om de benen zitten, dan kan dat problemen geven.

Ik vraag me af of je spieren en pezen in de rug zomaar kunt vergelijken met pezen in het beenwerk. De rugbespiering zit sowieso al onder een dikke beschermende laag van vacht en vet. En dichtbij het spijsverteringsstelsel, een belangrijke warmebron. Dus ik zou verwachten dat die beter tegen warmte kunnen. Pezen in het beenwerk liggen erg aan de buitenkant, zonder isolerende laag. Ik ga ervan uit dat dat evolutionair adaptief is en dat de reden onder meer al zijn dat ze makkelijk moeten kunnen afkoelen. Anders had er ook wel een isolerende laag omheen gezeten. Daarnaast: Wellicht zijn de krachten die erop komen te staan ook anders. Bijvoorbeeld meer piekbelasting. De pezen in het beenwerk vangen immers het gewicht van het hele paard op. Dus pezen in de rug en in de benen lijken mij appels en peren.
Daarbij: als ik voor de training mijn paard van de trailer haal en ik doe de transportbeschermers af, hoe lang duurt het dan voordat hij die warmte kwijt is? Gaat dat heel snel, of gaat hij dan met warme pezen de training in? En hoe snel is die warmte weer weg na een training? En zou het kunnen dat je die warmte met transportbeschermers op de terugweg juist langer vasthoudt? Ik zou het niet weten, maar ben daar wel benieuwd naar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:06

Nee nooit niets om de benen terwijl we toch vaak op stap gaan.

Had laatst een vriendin haar paard op de trailer
Stond de heenweg te stuiteren en onrustig
Dus ik heb gezegd. .. Sorry maar terug gaan de transport beschermers af.
En wat denk je. ..een rustig paard op de trailer.
Laatst bijgewerkt door Mando op 09-11-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:06

Mijn haflinger staat altijd zonder transportbeschermers op de trailer.
Hij is heel rustig op de trailer dus ik vind het niet nodig. Daarnaast ga ik niet op wedstrijd oid waardoor hij wekelijks in de trailer moet staan. Het is echt een enkele keer.