Mondelinge overeenkomst ontbinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:55

lizy29 schreef:
Jullie hebben de afhandeling verder per mail gedaan? Dus jij hebt per mail akkoord gegeven voor het bedrag?

Zij stelde een X bedrag voor en toen zei ik; dat zal wel goed zijn, u heeft er meer verstand van als mij.

Lalidan schreef:
Nee, er is geen schriftelijke overeenkomst en dat willen jullie nu tegen haar gebruiken, terwijl er wél een overeenkomst is. En dus wil de verkoper het vanaf nu verder schriftelijk doen, want jullie hebben al bewezen dat mondeling dingen verder afspreken niks zegt.

Dus zet een concreet voorstel op papier, hoe wil je dit oplossen (en dan uiteraard een voorstel waarbij je rekening houdt met het feit dat jij hier fout zit, en niet de verkoopster) en mail dat naar haar. Kijken of er dan wel reactie komt.

Wat zou een goed voorstel zijn?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-10-15 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd die kort na elkaar zijn geplaatst.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:58

noorbeek1234 schreef:
lizy29 schreef:
Jullie hebben de afhandeling verder per mail gedaan? Dus jij hebt per mail akkoord gegeven voor het bedrag?

Zij stelde een X bedrag voor en toen zei ik; dat zal wel goed zijn, u heeft er meer verstand van als mij.

Dan ben jij dus schriftelijk akkoord gegaan.

Doe inderdaad per mail een tegenvoorstel en hoop dat ze het wil accepteren

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:59

noorbeek1234 schreef:

Dat is moeilijk te bepalen zonder gegevens zoals hoeveel het paard zou kosten en wat voor maandbedrag jullie afgesproken hebben. Ik zou zeggen, bedenk wat je zelf redelijk zou vinden als jij de verkoper zou zijn geweest.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:00

Lalidan schreef:
noorbeek1234 schreef:

Dat is moeilijk te bepalen zonder gegevens zoals hoeveel het paard zou kosten en wat voor maandbedrag jullie afgesproken hebben. Ik zou zeggen, bedenk wat je zelf redelijk zou vinden als jij de verkoper zou zijn geweest.

De stallingskosten van die maand vergoeden lijkt me. Voor de rest zijn er weinig mogelijkheden. Maar wat als ze het niet accepteert?

Apple

Re: Mondelinge overeenkomst ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:01

Sowieso zal de verkoper het paard opnieuw moeten adverteren, daarnaast heeft ze wellicht kosten om het paard langer aan te houden terwijl ze dacht dat het al verkocht was.

Je kunt aanbieden om de advertentie kosten te vergoeden en wellicht nog 1 maand stalling? Ze zit nu nl minimaal 1 maand langer met het paard opgescheept.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:01

Lalidan schreef:
Nee, er is geen schriftelijke overeenkomst en dat willen jullie nu tegen haar gebruiken, terwijl er wél een overeenkomst is. En dus wil de verkoper het vanaf nu verder schriftelijk doen, want jullie hebben al bewezen dat mondeling dingen verder afspreken niks zegt.

Dus zet een concreet voorstel op papier, hoe wil je dit oplossen (en dan uiteraard een voorstel waarbij je rekening houdt met het feit dat jij hier fout zit, en niet de verkoopster) en mail dat naar haar. Kijken of er dan wel reactie komt.

TS heeft per mail akkoord gegeven dus ik zie niet in waarom dit niet schriftelijk zou zijn??

TS tegenvoorstel doen en hopen dat je niet op al te grote blaren hoeft te zitten..

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:05

Is er echt akkoord gegaan met veulen x voor die en die prijs?

Of is er alleen interesse getoond?

Daar zit een verschil in... Toen ik naar een paard ging kijken, 1x op proefgereden, heb ik ook aangegeven dat paard te willen, mits die goedgekeurd zou worden... En toen was ie een paar uur later opeens verkocht aan een ander :') (Joh.. handelaren)... Maar ook al zou er iets mis zijn, dan nog had ik alleen aangetoond interesse te hebben, nooit akkoord gegaan met een prijs of wat dan ook... Dus geen echte OVK in mijn ogen...

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:16

Apple schreef:
Sowieso zal de verkoper het paard opnieuw moeten adverteren, daarnaast heeft ze wellicht kosten om het paard langer aan te houden terwijl ze dacht dat het al verkocht was.

Je kunt aanbieden om de advertentie kosten te vergoeden en wellicht nog 1 maand stalling? Ze zit nu nl minimaal 1 maand langer met het paard opgescheept.

Advertentie staat er nog op, en op hun eigen site staat het paard ook nog gewoon te koop.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:17

Wat ik me afvraag: heeft de verkoper het veulen daadwerkelijk uit de verkoop gehaald in de periode dat er sprake zou zijn van een mondelinge overeenkomst? Of bleef de advertentie open staan? En is er gesproken over bezichtiging van het veulen voordat een contract zou worden ondertekend of werd hij ongezien gekocht? Ik meen namelijk te begrijpen dat TS het veulen niet gezien heeft. Of heb ik verkeerd geinterpreteerd?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:21

Niqui schreef:
Wat ik me afvraag: heeft de verkoper het veulen daadwerkelijk uit de verkoop gehaald in de periode dat er sprake zou zijn van een mondelinge overeenkomst? Of bleef de advertentie open staan? En is er gesproken over bezichtiging van het veulen voordat een contract zou worden ondertekend of werd hij ongezien gekocht? Ik meen namelijk te begrijpen dat TS het veulen niet gezien heeft. Of heb ik verkeerd geinterpreteerd?

Advertentie staat er inderdaad nog op. Nee ik zou hem niet zien totdat hij klaar was met de opfok. Zij heeft ook geen bezichtiging voorgesteld oid.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:57

Je koopt een veulen zonder hem überhaupt gezien te hebben??

Ik begin dit verhaal steeds vreemder te vinden. Je koopt een veulen terwijl het van je ouders niet mag, je bent toch wel oud genoeg om de gevolgen van een dergelijke actie in te zien... en nu heb je het veulen niet eens gezien?

Ik gok dat verkoper iig zal proberen er iets uit te halen, en terecht overigens.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:01

Heel bot gezegd... Stel ik verkoop mijn paard....

a. Op afbetaling
b. van iemand die het met zijn ouders moet overleggen
c. paard nog nooit gezien, laat staan gekeurd of wat dan ook...

Dan denk ik "Daar heb je weer een 12-jarige penny" :') (Even heel overdreven)

maar ik ga er dan toch niet vanuit dat mijn pony daadwerkelijk verkocht is dat ik iets van een overeenkomst zou hebben?!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:14

Je hebt toch recht om de koop te ontbinden? Tenminste als het nog niet geleverd is.
Bij webwinkels zelfs als het al wel geleverd is.
Is dat dan ook niet in dit geval? Veulen is niet aan jou geleverd, dus recht om te ontbinden. Weet niet precies hoeveel dagen er zitten tussen jou "ja" en jou "nee" Maar gooien op ik heb niet getekend kan niet. Want mondeling is ook rechtsgeldig. Maar dan nog moet je meen ik 14 tot 30 dagen de tijd hebben om te ontbinden. Maar weet niet of dat ook geld voor dieren?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:18

@Liannetje86 Dat zou ik inderdaad ook denken. En ik denk dat ze daarom ook de advertentie open heeft laten staan..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:20

Ben jij via de mail akkoord gegaan met het totale aankoopbedrag van het veulen en heb jij aangegeven hem voor deze prijs van haar over te kopen?

Als het mailcontact vrij vaag gebleven is en hieruit niet duidelijk blijkt dat jij het veulen voor een door jullie samen overeengekomen bedrag overkoopt, lijkt het me dat je er wel onderuit kan komen.
Netjes is anders, maar je zou haar anders kunnen sturen dat je het contract ontvangen hebt en je dit niet tekent omdat je niet akkoord bent (met het aankoopbedrag/maandlasten) en dus van de verkoop af wilt zien.

Andere optie is aangeven dat voor je het contract tekent het paard wilt zien en als dit niet mogelijk is, aangeven dat je er dan vanaf ziet en het contract niet tekent.
Mag je het veulen wel zien, dan kun je dan aangeven dat het toch niet helemaal is wat je zoekt.

Of je zou kunnen aangeven dat de maandbedragen voor jou niet akkoord zijn en je per maand veel minder af wilt lossen en het vervolgens daarop 'stuk' laten lopen.

Allemaal niet netjes natuurlijk, maar aan de andere kant vind ik het ook erg naïef om ervanuit te gaan dat het veulen verkocht is na enkel wat mailtjes op en neer en een gestuurd contract waarna je niets meer hoort. Daaruit zou ik concluderen dat de kopende partij waarschijnlijk toch geen interesse heeft. Ik had dan zelf na 5-7 dagen gebeld of gemaild of het contract oké is en wanneer ik het terug zou kunnen verwachten.

Het feit dat ze die advertentie heeft laten staan zegt ook al veel in mijn ogen. Wie weet probeert ze er financieel een leuk slaatje uit te slaan!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:26

Hoe heeft ze jou het contract opgestuurd ?
Heeft ze jouw address?
Laatst bijgewerkt door shilady op 26-10-15 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:27

Heb je de aankoop telefonisch gedaan? Dan heb je toch het recht om binnen een aantal dagen je aankoop te annuleren?

Ik snap de verkoper ook niet om zo moeilijk te doen, het betreft een levend dier geen oude fiets, daar wil je toch dat het goed terecht komt en gewenst is.

Ik zou bijna vermoedens hebben dat er wat mee mis met het veulen is. Mondelingen overeenkomsten zijn rechtsgeldig, maar moeilijk aantoonbaar. Maar ja...wat is er allemaal nadien zwart op wit en aantoonbaar geschreven?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:36

Neem de nodige stappen maar laat je ook niet bang maken,

Ik heb voor mijn veulen best een aantal meisjes gehad die een zelfdesoort mailtje verzonden hebben, maar ik had er dan al wel 4x geld van gehad....afkoopsom. Maar het waren zelfs volwassenen die een impuls hadden met de intentie om te kopen...maar waar het toch niet bij de verwachtingen paste en als verkoper moet je dat ook onderzoeken de enige serieuze gegadigde was n handelaar en dat moet je ook willen....

Als zij niet praat of reageert zal een rechter dat ook niet als welwillend beschouwen, zeker als de advertentie er nog staat.Ik denk dat ze er mee in haar maag zit en dat ze dan zo probeert er nog wat van te maken....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:43

Na een mondelinge overeenkomst heb je een cooldown periode van 14 dagen om van de koop/afname af te zien..

het netste is gewoon dat dan in die periode te melden.
maar als het product niet afgenomen wordt/opgehaald is,
dan heeft er geen 'koop' plaatsgevonden..

te meer omdat je het contract niet hebt teruggestuurd.

dit is vooral irritatie bij de verkoper namelijk..
dit komt te vaak voor.. in een opwelling wordt er een prijs afgesproken en een verkoper hoort nietsmeer.

verkoper is slim.. Die heeft de 14 dagen bedenktijd laten verstrijken en neemt dan pas contact op zodat je gebonden zou zijn.. Echter, onder bepaalde voorwaarden mag zo'n periode verlengd worden..

ik zou zeggen.. duidelijk mail erachter aan:
Koop gaat niet door, ik heb mij bedacht.
wij hebben u hiervan inmiddels per email op de hoogte gesteld,
en geprobeerd u telefonisch te bereiken..

gezien het feit dat u niet mee lijkt te willen werken aan een reeële oplossing beschouwen wij hiermee de voorlopige koopovereenkomst als ontbonden

mvg

(lijkt mij namelijk een voorlopige overeenkomst.. zij wilde immers zelf een getekend contract voor de afbetaling.. dat is nooit tot stand gekomen)

dat bericht ook goed bewaren..

Ze kan dan twee dingen doen..

1. het als een verloren zaak beschouwen
2. het voor het gerecht brengen..

de kosten en de energie die daarmee gemoeid gaan, gok ik zijn hoger dan de kosten van het veulen..

want jij kunt wel de gerechtskosten moeten betalen, maar niet haar advocaat, reiskosten, inkomstenderving door heen en weer naar de rechtbank te rijden. daar kan ze dan later wel weer een claim voor maken.. Maar ik denk niet dat dat ontvankelijk wordt.. Immers je hebt neeeeeet na de 14 dagen laten weten dat je afziet van de koop, ze had dat kunnen accepteren.

nogmaals het is niet netjes zoals je het aangepakt hebt,
maar ik denk niet dat ze er een zaak van wil gaan maken..

als ze dat wel doet, dan moet je met je ouders om tafel..

want het kan dan goed zijn dat het dan goedkoper is dat dat veulen in 1x gekocht wordt, dus geen afbetaling en extra kosten.. en dan gewoon doorverkopen eventueel door een handelaar.. heb je wel verlies.. maar minder dan een zaak verliezen en de bijbehorende kosten.

noorbeek1234 schreef:

het is misschien wel verstandig om bij grote aanschaffen in de toekomst je ouders in te schakelen tot je hierin ook echt volwassen bent..

Dat je niet handelt en het bedrag feitelijk over je heen laat komen omdat ze het wel beter zal weten, brengt haar in een machtspositie en jij geeft onnodig veel geld uit..

dat klinkt een beetje als gevoelig voor reclame en advertenties, erop reageren... getrickerd worden door de respons waardoor de piek in interesse stijgt en je voor jezelf al niet meer kunt weigeren.. het 'het zal wel goed' zijn is eigenlijk al een teken dat je dan al onbewust weet dat je een verkeerd pad hebt gekozen en het verder maar over je heen laat komen.

zou daarom op geen enkele wijze op afstand aankopen of contracten aangaan de komende jaren..
Dit is een wijze en hopelijk goedkope les.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:53

elenaMM77 schreef:
Na een mondelinge overeenkomst heb je een cooldown periode van 14 dagen om van de koop/afname af te zien..

Als je op afstand koopt bij een bedrijf, ja, dan wel. Niet als je koopt bij een particulier.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:56

TS ik raad je aan om voordat jullie verdere stappen ondernemen dit met de rechtsbijstandverzekering te bespreken. Niet zomaar zelf aan de gang gaan. Wellicht kun je de reactie van de verkoper i.o. met de rechtsbijstand even afwachten. Want wie weet reageert ze niet meer omdat ze dit inderdaad als een 'penny' actie beschouwt.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:49

Dus zolang de verkoper niet reageert, doen wij dat ook niet meer. Mijn moeder zegt dat het stom is dat ik gezegd heb dat we een ander paard gekocht hebben. Maar wat moest ik anders? Ben tenslotte wel eerlijk naar haar toe geweest dan.

Lalidan schreef:
elenaMM77 schreef:

Als je op afstand koopt bij een bedrijf, ja, dan wel. Niet als je koopt bij een particulier.

Zij hebben ook een bedrijf. Het is geen particuliere verkoper geloof ik.

elenaMM77 schreef:

het netste is gewoon dat dan in die periode te melden.
maar als het product niet afgenomen wordt/opgehaald is,
dan heeft er geen 'koop' plaatsgevonden..

te meer omdat je het contract niet hebt teruggestuurd.

dit is vooral irritatie bij de verkoper namelijk..
dit komt te vaak voor.. in een opwelling wordt er een prijs afgesproken en een verkoper hoort nietsmeer.

verkoper is slim.. Die heeft de 14 dagen bedenktijd laten verstrijken en neemt dan pas contact op zodat je gebonden zou zijn.. Echter, onder bepaalde voorwaarden mag zo'n periode verlengd worden..

ik zou zeggen.. duidelijk mail erachter aan:
Koop gaat niet door, ik heb mij bedacht.
wij hebben u hiervan inmiddels per email op de hoogte gesteld,
en geprobeerd u telefonisch te bereiken..

gezien het feit dat u niet mee lijkt te willen werken aan een reeële oplossing beschouwen wij hiermee de voorlopige koopovereenkomst als ontbonden

mvg

(lijkt mij namelijk een voorlopige overeenkomst.. zij wilde immers zelf een getekend contract voor de afbetaling.. dat is nooit tot stand gekomen)

dat bericht ook goed bewaren..

Ze kan dan twee dingen doen..

1. het als een verloren zaak beschouwen
2. het voor het gerecht brengen..

de kosten en de energie die daarmee gemoeid gaan, gok ik zijn hoger dan de kosten van het veulen..

want jij kunt wel de gerechtskosten moeten betalen, maar niet haar advocaat, reiskosten, inkomstenderving door heen en weer naar de rechtbank te rijden. daar kan ze dan later wel weer een claim voor maken.. Maar ik denk niet dat dat ontvankelijk wordt.. Immers je hebt neeeeeet na de 14 dagen laten weten dat je afziet van de koop, ze had dat kunnen accepteren.

nogmaals het is niet netjes zoals je het aangepakt hebt,
maar ik denk niet dat ze er een zaak van wil gaan maken..

als ze dat wel doet, dan moet je met je ouders om tafel..

want het kan dan goed zijn dat het dan goedkoper is dat dat veulen in 1x gekocht wordt, dus geen afbetaling en extra kosten.. en dan gewoon doorverkopen eventueel door een handelaar.. heb je wel verlies.. maar minder dan een zaak verliezen en de bijbehorende kosten.

noorbeek1234 schreef:

het is misschien wel verstandig om bij grote aanschaffen in de toekomst je ouders in te schakelen tot je hierin ook echt volwassen bent..

Dat je niet handelt en het bedrag feitelijk over je heen laat komen omdat ze het wel beter zal weten, brengt haar in een machtspositie en jij geeft onnodig veel geld uit..

dat klinkt een beetje als gevoelig voor reclame en advertenties, erop reageren... getrickerd worden door de respons waardoor de piek in interesse stijgt en je voor jezelf al niet meer kunt weigeren.. het 'het zal wel goed' zijn is eigenlijk al een teken dat je dan al onbewust weet dat je een verkeerd pad hebt gekozen en het verder maar over je heen laat komen.

zou daarom op geen enkele wijze op afstand aankopen of contracten aangaan de komende jaren..
Dit is een wijze en hopelijk goedkope les.

Bedankt voor je antwoord. Hier heb ik iets aan!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-10-15 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten binnen 5 minuten geplaatst samengevoegd.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:56

Apple schreef:
Als je per mail alles hebt gedaan dan vrees ik dat je het wel degelijk schriftelijk hebt bevestigd. Schriftelijk is tegenwoordig niet alleen meer papier en pen, maar ook per mail.

Precies wat Apple zegt. Het is 'jammer' dat je meerderjarig bent, anders had je nog wat kunnen in de handelingsbekwaamheid. Mondelinge overeenkomsten zijn ook overeenkomsten, met aanbod en aanvaarding. Dit is zelfs per mail bevestigd.. Dit wordt wel een lastige denk ik. Ga anders even langs bij het Juridisch Loket, zij geven gratis advies!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:01

MyHorseGirl schreef:
Apple schreef:
Als je per mail alles hebt gedaan dan vrees ik dat je het wel degelijk schriftelijk hebt bevestigd. Schriftelijk is tegenwoordig niet alleen meer papier en pen, maar ook per mail.

Precies wat Apple zegt. Het is 'jammer' dat je meerderjarig bent, anders had je nog wat kunnen in de handelingsbekwaamheid. Mondelinge overeenkomsten zijn ook overeenkomsten, met aanbod en aanvaarding. Dit is zelfs per mail bevestigd.. Dit wordt wel een lastige denk ik. Ga anders even langs bij het Juridisch Loket, zij geven gratis advies!

Maar als zij nu nergens meer op reageert kan ik doen wat ik wil... Zij zoekt geen contact meer.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:05

Wat is er precies in de mail bevestigd? Want het contract is besproken in de mail. Is er gezegd dat na het tekenen van contract een overeenkomst was of iets in die trant? Als dat zou is is de afspraak dat de overeenkomst pas rechtsgeldig is nadat je getekend hebt.

Ik vraag me af welke periode er verstreken was voordat de reactie kwam. Het kan natuurlijk zijn dat zij dit zelf al had uitgedokterd en heeft gewacht tot de wettelijke termijn van ontbinding over was.

Heb je misschien al geprobeerd te bellen met een anoniem nummer? Ik zou namelijk toch wel graag duidelijkheid willen, dat liever dan binnenkort een brief op de deurmat waar je gedaagd wordt.