Zoe_97 schreef:ik snap noit zo goed waarom staleigenaren beslissen welke bodem. Hier leg je erin wat je wil, vlas zit in de prijs, maar wil je stro ga je gang. Dan mag je enkel niet in de eerste gang bij het woonhuis staan, want stro ruikt de stalbaas te hard tot binnen, vlas geurt minder.
Maar ik heb geen idee wat je rechten zijn. Ik zou allesinds van stal veranderen in dat geval. Niet elk paard kan op stro... Mijn paard heeft binnen het uur de stal leeg gegeten in dat geval...
Ten eerste bepaalt een staleigenaar dat omdat die meestal ook te maken heeft met de mestafvoer. Als je dat zelf gaat doen, heb je pas recht van spreken over wat je in je stal wilt.
Wat rechten betreft, de staleigenaar mag alles naar eigen goeddunken veranderen als er geen contract is waar dingen zwart op wit staan. En zelfs dan kan hij een clausule er in hebben dat hij het tussentijds kan veranderen.
Je hebt als klant de keuze om er te blijven of niet.
Wat stro eten betreft, als je paard al zijn stro opeet, is er meestal gewoon niet genoeg stro in de stal én heeft het paard niet genoeg ruwvoer.
Dat is dan verkeerde zuinigheid. Als je namelijk met een goede strobodem begint van anderhalve baal of meer, hoef je elke dag na het mesten maar een beetje op te strooien.
Als je weinig stro gebruikt, wordt dat allemaal vies en de rest wordt opgegeten en moet je elke dag bijna alles eruit halen en veel meer nieuw erbij doen... Over een week genomen heb je dan meer nodig dan als je royaal bent begonnen.
Natuurlijk is het ook zo dat als je werkelijk een hebt die op dieet staat ofzo, het beter is die niet op stro te hebben.
Maar over het algemeen krijgen stro eters gewoon te weinig ruwvoer en proberen ze het zelf op te lossen.