stalling veranderd plots bestaande afspraken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:29

sasja0705 schreef:
Maar dan nog van €300 naar €400 ?
Wat moet dat dan een super luxe accommodatie zijn? Wat is er verder allemaal nog dat tot nu toe zelf mesten en vlas inkopen het al 300 waard heeft gemaakt? Echt,ik sta versteld...

Een zelfmest stal voor 300 vind ik eerlijk gezegd ook best heel veel.

Utixo

Re: stalling veranderd plots bestaande afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:32

Als het over de afvoer gaat,zou je nog kunnen overleggen of je niet op gehakseld stro over mag stappen. Ik weet niet wie er bij jullie komt, maar bij mij komt Kroon. Vlas/zaagsel is absoluut niet toegestaan, gehakseld stro in mate is geen probleem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:35

Ik zou heel hard op zoek gaan naar andere stalling. Je kunt juridisch (heel) misschien gelijk krijgen, maar meestal wordt het er niet gezelliger op.
Zijn er meerdere mensen in dezelfde situatie? Misschien kun je gezamenlijk iets bereiken?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 02:14

Het probleem is idd de afvoer.
Echter naar mijn mening kan het probleem van de stal baas niet ineens over een week al mijn probleem zijn.
Dat ik uiteindelijk over moet op all in snap ik echter ik ga niet zomaar akkoord met een aan zeg termijn van een week.
En daarnaast heeft de stal baas netjes 6 x 75 Euro van mij ontvangen en gehouden onder de afspraak dat ik dan na weide seizoen terug kon komen onder oude voorwaarden.

Nogmaals, zakelijk gezien snap ik de beslissing echter ik ga niet akkoord met de termijn waarop deze verandering is doorgevoerd.

Leuker is het op stal nu al niet.
Moet al 1 hele leuke stal vriendin gaan missen en waarschijnlijk volgen er nog twee.
Daarnaast ben ik niet bang voor ruzie. Ik ben gewoon open en eerlijk naar de stal baas en heb in gesprek ook alles gezegd wat ik hier zeg. Als blijkt dat dit wel geflikt mag worden betaal ik. Even goede vrienden maar zakelijk gezien wel een geschil. De manier waarop dit gaat druist tegen heel mijn gevoel van rechtvaardigheid op. Nu nog uitzoeken waar het staat dat dit niet zomaar mag...

Edit: ik kreeg al een pb maar ga aan niemand de stal naam prijs geven.
Doel van dit topic is absoluut niet om de stal zwart te maken. Ik hoop gewoon op meer info en wijsheid.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 02:23

Waarom ga je niet op zoek naar andere stalling?
Ook al sta je in je recht je gaat denk ik toch met stress naar stal?
Geen leuke sfeer enz.
Er zullen misschien nog wel meer dingen veranderen?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 06:39

Vergeet niet dat er ook druk van andere klanten op kan liggen, en ze zo in het nauw gedreven kan worden. Ik zeg niet dat dat zo is, maar het kan wel een reden zijn waardoor alles snel moet. Ik zou gewoon de optie gehakseld stro eens opgooien. Gelijk gooien met allemaal wetten en regels heeft geen zin, dit zorgt niet voor een juiste sfeer en uiteindelijk trek je zelf aan het kortste eind.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 07:53

joh, wat die stalhouder deed zou me een rotzorg zijn. snel een andere stal zoeken want dit soort waardeloze types ben je liever kwijt dan rijk.

prima dat ze als eigenaar de boel wil veranderen. maar dan moet ze gewoon je reserveringskosten terug geven. punt. ik zou dat ook gewoon aangeven. je geld terug en snel weg daar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:01

Als jullie er niet uitkomen komen qua overgangstermijn zou ik inderdaad het reserveringsgeld terug eisen en vertrekken. Ik denk dat ik sowieso al rond zou kijken voor een andere stal ivm verhogen van de stalprijs ( erg forse verhoging)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:06

Reserveringskosten betaal je in de regel om een plekje in (dezelfde) stal/box te kunnen houden. En daar sta je nu neem ik aan weer in. Maar om "oud rechten" te behouden, ja dat moet je dan specifiek zo hebben afgesproken.

Over het geschil zelf. Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met de verhuur van woningen. Een verhuurder mag huren verhogen. voor de sociale verhuur een indexatie en voor de commerciele verhuur tot 6% van de huurprijs, Maar brengt de huureigenaar extra voorzieningen aan in de woning, dan mag - volgens een puntensysteem - daar ook meer voor worden gerekend.
De extra voorziening in jouw geval is het uitmesten, dat nu bij de prijs in zit. Dus ja, ik denk dat ie het in dat geval wel mag doen.

Zijn er nu nog steeds mensen die er "op oude rechten" nog staan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:08

Veranderingen moeten toch met invoering van ten minsten het betalingstermijn? En een huurverhoging zit ook een maximum per 3 maanden aan als ik me niet vergis?

Kun je niet overeen komen dat de komende 6 maanden je 25 extra betaald omdat je zomertarief nutteloos was dus je dit draf kunt trekken? M.i. is dit wel heel eenzijdig voordelen creëeren. Wil ze de oude klanten er niet gewoon graag uit hebben?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:14

Ben bang dat je aan mondelinge afspraken niks hebt. Oke je hebt het bij je bankoverschrijvingen staan, maar daar kan iedereen wat neerzetten. Zolang het niet zwart op wit staat en beide akkoord met handtekening kun je hard maken wat je wil..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:19

smurffie schreef:
Veranderingen moeten toch met invoering van ten minsten het betalingstermijn? En een huurverhoging zit ook een maximum per 3 maanden aan als ik me niet vergis?

Kun je niet overeen komen dat de komende 6 maanden je 25 extra betaald omdat je zomertarief nutteloos was dus je dit draf kunt trekken? M.i. is dit wel heel eenzijdig voordelen creëeren. Wil ze de oude klanten er niet gewoon graag uit hebben?

Ik denk wel dat de nieuwe eigenaren de "zelfmesters" wel kwijt willen en over willen naar 1 systeem. Als ik zelf eigenaar was zou ik dat namelijk ook willen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 09:20

Ben idd om me aan het heen kijken voor een andere stal echter ik ga niet zomaar verhuizen.
Ik ben met een reden hier gaan staan en die reden is er voor mij nog steeds.
Daarnaast heeft de verhuizing vorig jaar echt een zware wissel op mn paard getrokken. Ze heeft een hele tijd heel mager gestaan.
Het Is een sensibel ding welke ik niet van hot naar her wil slepen.
Als ik verhuis is het naar een stal waar ik de komende jaren kan blijven staan en laten die stallen nou best redelijk schaars zijn omgeving Den Haag.

Benthe, jouw optie gehakseld stro vind ik ook een hele goede en ook deze optie ga ik voorleggen.
ik doe niet meteen met allemaal wetten en rechten gooien echter tot nu toe is iedere optie welke Is opgegooid Door de klanten afgewezen.
Ik heb al gezegd, als de stal baas het recht heeft om dit te doen betaal ik heus wel. Echter ik kan het mij niet voorstellen dat dat zomaar mag op deze termijn.
En aangezien andere tussen oplossingen ook niet bespreekbaar zijn vertik ik het wel om zonder meer akkoord te gaan.

Die reservering kosten heb ik niet alleen betaald voor deze exacte stal. Toen ik weg ging waren er heel veel stallen vrij.
Tijdens gesprek toen heeft de stal baas gezegd dat als ik weg zou gaan dat ik dan terug moest komen als nieuwe klant op stro.
Ik heb toen afgesproken dat voor mij de keuze dan makkelijk was en dat ik zou reserveren omdat ik terug wilde op vlas.
Zo Is de afspraak echt geweest. Ik heb helaas hier alleen geen getuigen van.

Ik wil gewoon echt niet zomaar weg van deze stal, en al helemaal niet ineens voor volgende week zondag. Ik ben alleen gek als ik stilzwijgend ineens 100 Euro meer ga betalen.
Voel me overgeleverd aan de grillen van de stal baas.
Als er volgende maand bedacht wordt dat ik bijrijders kosten moet betalen kan dat er dus een week later weer bij komen. En als ze nog een week later besluiten dat de boxen met Luik nog 50 Euro duurder worden zou ik dat ook maar te pikken hebben. Het geeft een onveilig gevoel.
En dus ja ik kijk om me heen naar andere stallen maar nee ik ga niet binnen nu en volgend weekend weg naar de eerste de beste stal.

Pff heel verhaal weer. Vind het gewoon ook écht heel erg jammer dat het zo gaat. Heb het echt naar mn zin daar en wil er ook heen voor mn ontspanning.

Als ik wat hoor van de rechts bijstand laat ik het hier weten

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:25

Ik snap dat ze van de zelfmesters af willen maar dan 100euro er boven op is wel veel.
Ik wil wel weten welke faciliteiten en gouden knoppen er op die stal zijn, €400!!!
Daar stal ik hier 2paarden voor.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:27

ook ik vind dit belachelijk duur... Voor dat geld kan i, hir 3 paarden stallen en onderhouden..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:32

Voor dat geld kan ik 2 paarden stallen op halfpension (in mijn nieuwe stal). En dat houd in dat je enkel zelf moet uitmesten maar je mag zoveel hooi en stro gebruiken als je zelf wil. Dus bv een volledige baal stro in de stal? geen probleem.

En op de stal waar ik nog tot eind volgende maand sta kan ik voor die prijs 2 paarden aan volpension (echt helemaal niks zelf doen) + houd ik nog 60€ over ook.

Heeft uw stal een Solarium, stapmolen etc? Vind 400 voor 1 paard echt verschrikkelijk duur.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:32

Bijrijderskosten??
Daar heb ik nog nooit over gehoord je betaal toch al geld voor je stal?? Ongeacht wie erop zit

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:35

Zoë en Annemiek hebben de luxe ( of niet ) van niet in de randstad te wonen, dit soort opmerkingen voegen niks toe aan t topic .
Het gaat er hier niet om hoe duur de stal is maar hoe hoog en onredelijk de verhoging en het veranderen van afspraken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:44

Zoe_97 schreef:
ik snap noit zo goed waarom staleigenaren beslissen welke bodem. Hier leg je erin wat je wil, vlas zit in de prijs, maar wil je stro ga je gang. Dan mag je enkel niet in de eerste gang bij het woonhuis staan, want stro ruikt de stalbaas te hard tot binnen, vlas geurt minder.

Maar ik heb geen idee wat je rechten zijn. Ik zou allesinds van stal veranderen in dat geval. Niet elk paard kan op stro... Mijn paard heeft binnen het uur de stal leeg gegeten in dat geval...

Ten eerste bepaalt een staleigenaar dat omdat die meestal ook te maken heeft met de mestafvoer. Als je dat zelf gaat doen, heb je pas recht van spreken over wat je in je stal wilt.

Wat rechten betreft, de staleigenaar mag alles naar eigen goeddunken veranderen als er geen contract is waar dingen zwart op wit staan. En zelfs dan kan hij een clausule er in hebben dat hij het tussentijds kan veranderen.

Je hebt als klant de keuze om er te blijven of niet.

Wat stro eten betreft, als je paard al zijn stro opeet, is er meestal gewoon niet genoeg stro in de stal én heeft het paard niet genoeg ruwvoer.
Dat is dan verkeerde zuinigheid. Als je namelijk met een goede strobodem begint van anderhalve baal of meer, hoef je elke dag na het mesten maar een beetje op te strooien.
Als je weinig stro gebruikt, wordt dat allemaal vies en de rest wordt opgegeten en moet je elke dag bijna alles eruit halen en veel meer nieuw erbij doen... Over een week genomen heb je dan meer nodig dan als je royaal bent begonnen.

Natuurlijk is het ook zo dat als je werkelijk een hebt die op dieet staat ofzo, het beter is die niet op stro te hebben.
Maar over het algemeen krijgen stro eters gewoon te weinig ruwvoer en proberen ze het zelf op te lossen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:50

Gezien het hele verhaal en je in principe wil blijven, zou ik toch ook gaan voor een goed gesprek waarbij je aangeeft dat je de afgelopen maanden 75 euro extra hebt betaald "voor nop" en dat je die nu dan wel graag als korting zou willen gebruiken onder de nieuwe voorwaarden.

Dan ga je niet meteen het negatieve in en geef je aan dat je begrijpt dat men 1 systeem wil en je daar ook geen problemen mee hebt op zich, maar dat je wel compensatie wilt voor de nutteloos betaalde reserveringskosten. Moet stalbaas toch ook begrijpen dat dat niet meer dan fair is, zou je denken :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 09:56

Dat goede gesprek is ook geweest.
nogmaals ik ben helemaal niet boos en snap het zakelijk gezien echter ik ga niet akkoord met de termijn van kennisgeving. En dat Heb ik precies zo gezegd.

Ik sta wel weer in mn oude stal dus zou niet eens de hele 75 Euro per se willen. De helft lijkt mij redelijk.
Of gewoon nu alsnog schriftelijk een aankondiging voor verhoging over 3 maanden. Of een tussen oplossing zoeken met zn allen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:02

De oplossing die pmarena aanbied lijkt me op zich een hele mooie. Je betaald dan gewoon de komende maanden 25 euro extra ipv 100 euro ter compensatie van die 75 euro.

Wat is er naar aanleiding van dat voorstel of goede gesprek gezegd TS?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:12

Dat de staleigenaar voor iedereen hetzelfde principe wil kan ik begrijpen. Paarden op stro heb ik ook niets tegen. Hier staat alles op stro en ja mijn merrie is zo een die haar stal leegvreet. Veel hooi, weinig hooi, dun laagje stro, stro tot over de knieen, de stal is de volgende ochtend leeg. Ze heeft er nooit koliek van gekregen en nu anderhalf jaar later eet ze nog steeds stro maar ze vreet haar stal niet meer leeg (en nee we strooien niet meer op dan gewoonlijk).

Soit, wat mij idd ook zou storen is die fikse verhoging die opgedrongen wordt. Zeker als er mondelinge afspraken waren.

Ben verder niet thuis in juridische zaken maar ik zou op z'n minst toch een plausibele verklaring willen voor die verhoging. En 'ze moeten op stro' is niet plausibel.

Succes ermee.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 10:17

De verklaring is dat de vlas container lekt en weg moet. Maar optie nog even overgangsregeling zelfde bedrag en dan stro inkopen bij de stal baas Is onbespreekbaar. Das dan imo wel raar.

nelleke, verder weinig gezegd. Niets Is bespreekbaar dus ik heb gezegd dat ik vd week laat weten als ik van mn rechtsbijstand heb gehoord.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:21

Zomaar overstappen naar alleen stro in de stal zou ik ook niet zo blij van worden.

Op mijn huidige stal staan alle paarden op stro en drainagematten, maar mijn paard trekt dat niet. Problemen met haar hoeven, gevoelig voor rotstraal.
Nu koop ik pakken Rapsodie (gehakseld koolzaadstro) bij en dan gaat het goed, paard heeft nu altijd een fijne schone stal. Verbruik ongeveer 1 pak Rapsodie per week 1 tot 2 balen stro. Vrijdag stal leeg(droog spul in de hoeken blijft liggen), pak Rapsodie en 3/4 baal stro erin, dagelijks mest en natte plekken eruit en 1 a 2 plakken bijstrooien. Verder wordt er onbeperkt voordroog gevoerd dus stro eten ze bijna niet.

Voor die 100 euro extra mag er m.i. wel een fatsoenlijke onderlaag in de stallen zodat de paarden nooit nat staan, wellicht dat je daar nog wat over kan onderhandelen.

Overigens verhuis ik volgend weekend naar een andere stal(na 30 jaar huidige stal), heb daar een half jaar op moeten wachten maar wil perse naar die stal, daar staan de paarden op vlas met een beetje stro om te knabbelen. Verder 4 voerbeurten hooi. Ik snap best dat je niet wil stalhoppen en als je verhuist dat het dan ook meteen een stal voor lange tijd moet zijn.