Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Yvank_ schreef:Als ze twijfelen wel jadaarom dus altijd zelf laten wegen dat je zeker weet dat je goed zit.. Anders niet hoor waarom zouden ze? Dat je trailer meer gewicht mag hebben maakt niet.
Als jij een auto hebt die 1800 trekken mag en je zet er een 2 paards trailer achter die totaal 2500 mag wegen maar er staat maar 1 paard in wat niet boven de 1800 uitkomt. Dan is er niemand die zegt joh dat mag niet he, want het mag gewoon en wegen zullen ze dan ook niet snel doen. Dat doen ze alleen als ze je verdenken van overbelading.
!Sjira schreef:Dat is het grappige altijd aan dit soort topics. Ook al vraag je er niet naar, de discussie gaat ALTIJD over wel of geen B of BE rijbewijs.
Enfin, wat ik mij altijd afvraag is waarom je met een auto die net kielekiele de combi mag hebben, je paard wilt vervoeren. De auto mag niet voor niets 'maar' 1000 kilo trekken. Een paard is toch een levend en dus bewegend wezen in de trailer. Kans dat je je auto naar de mallemoer trekt is dus erg aanwezig..

Hatsjie schreef:Letterlijk van de RDW site geplukt.....
Mag ik met een rijbewijs B een aanhanger of caravan trekken?
In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.
Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
. De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg,
. Of de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.
Dus als je auto 1000Kg mag trekken en je trekt 950Kg (trailer+pony) en je komt totaal niet boven de 3500Kg, dan mag je met B de weg op.
daisyjazz schreef:daisyjazz schreef:Is het dan zou dat als je aangehouden wordt je op een weegbrug gezet wordt en ze zeggen oke je zit nog onder het maximale trekgewicht van de auto
of vragen ze een papier en zeggen ja je auto mag maar 1000 trekken en deze trailer mag maximaal beladen 1300 wegen dus je mag deze trailer niet trekken.
Hatsjie schreef:Zoals al bij de RDW beschreven staat het gaat om het Werkelijk te trekken gewicht.
Dus als er een trailer achter hangt die max 1300Kg mag hebben en er hangt totaal 950Kg (het werkelijke gewicht) achter je auto (die 1000Kg mag trekken) dan mag je gewoon met deze combi rijden.
Bedankt
Tinkertje89 schreef:Setteli schreef:Wat klopt er dan niet aan mijn verhaal??
Auto mag 1000 kg trekken, trailer is 650 en ze zet er een pony in van 300 kg. Bij elkaar is dat dus 950 kg en blijft ze onder die 1000 kg. Maar dit geldt alleen als je een BE rijbewijs hebt.
Als je geen BE rijbewijs hebt, gelden de laadvermogens, dus in dit geval 1300 kg en mag ze de trailer niet trekken, dus ook niet als ie leeg is.
Wat er niet aan klopt is je BE verhaal.
De auto mag het trekken want het blijft onder de 1000( trekkracht auto)
Met je b rijbewijs mag je het trekken want de 1300 + gewicht auto zijn minder dan 3500
Hatsjie schreef:Letterlijk van de RDW site geplukt.....
Mag ik met een rijbewijs B een aanhanger of caravan trekken?
In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.
Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
. De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg,
. Of de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.
Dus als je auto 1000Kg mag trekken en je trekt 950Kg (trailer+pony) en je komt totaal niet boven de 3500Kg, dan mag je met B de weg op.

Speedster schreef:Dus
1: mag dit paard in deze trailer? => laadvermogen trailer vs gewicht paard
2: mag dit (trailer met paard) vervolgens achter deze auto? => max trekgewicht auto vs daadwerkelijk aangehangen gewicht
3: mag deze bestuurder met dit rijbewijs met deze combi de weg op? TTM auto + TTM trailer >= 3500kg = BE
Dus 3 afzonderlijke dingen die (in deze volgorde) allemaal moeten kloppen, maar die dus, zoals inderdaad al heel vaak uitgelegd, helemaal niets met elkaar te maken hebben
Nivada schreef:Tgaat niet om de BE.
Maar je mag dus met een auto die 1000 mag trekken, ook 1000 trekken. Ook al is het max laadvermogen van trailer bijv. 2000.
Zolang jij maar denkt dat het daaronder valt? En je dus daadwerkelijk denkt maar 1000 in totaal te trekken?
Vind het toch maar heel apart allemaal.
Ik vat het anders op.
De link:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx
En waarom bestaat dit dan nog?:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... zigen.aspx
Hatsjie schreef:Ik heb zelf een auto die 1480Kg weegt en 1850Kg mag trekken en een trailer die max 1850Kg (eigen gewicht plus laadvermogen) weegt, maar die altijd minder geladen is.
Ik rij deze combi met B.
Speedster schreef:En als je er nog een derde bij wilt halen: mag dit paard wel in deze trailer?
Dus
1: mag dit paard in deze trailer? => laadvermogen trailer vs gewicht paard
2: mag dit (trailer met paard) vervolgens achter deze auto? => max trekgewicht auto vs daadwerkelijk aangehangen gewicht
3: mag deze bestuurder met dit rijbewijs met deze combi de weg op? TTM auto + TTM trailer >= 3500kg = BE
Dus 3 afzonderlijke dingen die (in deze volgorde) allemaal moeten kloppen, maar die dus, zoals inderdaad al heel vaak uitgelegd, helemaal niets met elkaar te maken hebben

Toydoll schreef:Hatsjie schreef:Ik rij deze combi met B.
Jij mag vrij zeker NIET MET B deze combi rijden.
Nivada schreef:Tgaat niet om de BE.
Maar je mag dus met een auto die 1000 mag trekken, ook 1000 trekken. Ook al is het max laadvermogen van trailer bijv. 2000.
Zolang jij maar denkt dat het daaronder valt? En je dus daadwerkelijk denkt maar 1000 in totaal te trekken?
Vind het toch maar heel apart allemaal.
Ik vat het anders op.
De link:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx
En waarom bestaat dit dan nog?:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... zigen.aspx
Citaat:1: mag dit paard in deze trailer? => laadvermogen trailer vs gewicht paard
daisyjazz schreef:daisyjazz schreef:Is het dan zou dat als je aangehouden wordt je op een weegbrug gezet wordt en ze zeggen oke je zit nog onder het maximale trekgewicht van de auto
of vragen ze een papier en zeggen ja je auto mag maar 1000 trekken en deze trailer mag maximaal beladen 1300 wegen dus je mag deze trailer niet trekken.
Dit was de vraag eigenlijk
Citaat:Toydoll schreef:Geweldig dat dit onderwerp keer op keer op keer terug komt op bokt, en keer op keer volk antwoord met verkeerde antwoorden, terwijl er DUIDELIJK door andere bokkers wordt gezegd hoe het zit.
Het is zo'n ontzettend simpel onderwerp.
TS vraagt: Mag mijn auto, die maximaal 1000 kg mag trekken, 960 kg trekken?
Zo klinkt het heel simpel he? Ja NATUURLIJK mag dat!
Sterker nog, tot 1100 zou gedoogd worden, want 10% overbelading wordt niet voor bekeurd (omdat jij op het oog er best 10% overheen kan zitten, gewichten schatten is niet altijd makkelijk)
Hou er wel rekening mee dat trailers heel vaak veel meer wegen in het echt dan op papier. Mijn trailertje bijv was dus 150 kg zwaarder dan zou moeten zijn.... Als je zo op het randje gaat zitten is dat wel een risico.