Max gewicht trailer ...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:36

he... volgens mij klopt dit niet..

als jij een auto heb die maar 1000 mag trekken.
En je hangt er 1 aan die 1300 max mag wegen.
Ook al laad je die tot 1000..

Volgens mij mag je hem dan alsnog niet achter je auto hangen hoor.... ondanks die nieuwe regels.

Edit: Geld alleen wbt B rijbewijs...
(Je combo moet wel onder de 3500 blijven maar dan moet je van beide max laadvermogen, bij elkaar optellen.)
Laatst bijgewerkt door Nivada op 21-10-15 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:38

Yvank_ schreef:
Als ze twijfelen wel ja :) daarom dus altijd zelf laten wegen dat je zeker weet dat je goed zit.. Anders niet hoor waarom zouden ze? Dat je trailer meer gewicht mag hebben maakt niet.

Als jij een auto hebt die 1800 trekken mag en je zet er een 2 paards trailer achter die totaal 2500 mag wegen maar er staat maar 1 paard in wat niet boven de 1800 uitkomt. Dan is er niemand die zegt joh dat mag niet he, want het mag gewoon en wegen zullen ze dan ook niet snel doen. Dat doen ze alleen als ze je verdenken van overbelading.

_/-\o_
Dankje het is helemaal duidelijk nu :) !

Sjira schreef:
Dat is het grappige altijd aan dit soort topics. Ook al vraag je er niet naar, de discussie gaat ALTIJD over wel of geen B of BE rijbewijs.

Enfin, wat ik mij altijd afvraag is waarom je met een auto die net kielekiele de combi mag hebben, je paard wilt vervoeren. De auto mag niet voor niets 'maar' 1000 kilo trekken. Een paard is toch een levend en dus bewegend wezen in de trailer. Kans dat je je auto naar de mallemoer trekt is dus erg aanwezig..

Ja klopt die discussie... ik heb BE dusja laat maar gaan :P
Mijn auto mag 1300 trekken en ik ga idd niet kielekiele iets trekken ik wilde gewoon even een makkelijk voorbeeld geven voor de minder wiskunde onder ons ( waaronder ikzelf) om het zo simpel mogelijk te houden :o

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:44

Letterlijk van de RDW site geplukt.....

Mag ik met een rijbewijs B een aanhanger of caravan trekken?

In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
. De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg,
. Of de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.

Dus als je auto 1000Kg mag trekken en je trekt 950Kg (trailer+pony) en je komt totaal niet boven de 3500Kg, dan mag je met B de weg op.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:50

Hatsjie schreef:

In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

. De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg,
. Of de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.

Voor beide voorwaarden geldt dat het werkelijk te trekken gewicht niet zwaarder mag zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.

Dus als je auto 1000Kg mag trekken en je trekt 950Kg (trailer+pony) en je komt totaal niet boven de 3500Kg, dan mag je met B de weg op.

Bedankt voor de info, dit was echter niet de vraag. ;)
Hij is gelukkig al beantwoord
daisyjazz schreef:
daisyjazz schreef:
Is het dan zou dat als je aangehouden wordt je op een weegbrug gezet wordt en ze zeggen oke je zit nog onder het maximale trekgewicht van de auto
of vragen ze een papier en zeggen ja je auto mag maar 1000 trekken en deze trailer mag maximaal beladen 1300 wegen dus je mag deze trailer niet trekken.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:50

Ik heb zelf een auto die 1480Kg weegt en 1850Kg mag trekken en een trailer die max 1850Kg (eigen gewicht plus laadvermogen) weegt, maar die altijd minder geladen is.
Ik rij deze combi met B.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:57

Zoals al bij de RDW beschreven staat het gaat om het Werkelijk te trekken gewicht.
Dus als er een trailer achter hangt die max 1300Kg mag hebben en er hangt totaal 950Kg (het werkelijke gewicht) achter je auto (die 1000Kg mag trekken) dan mag je gewoon met deze combi rijden.

De enige manier waarop er tegenwoordig beboet kan worden is om je op de weegplaten te zetten, die hebben dan ook nog een afwijking van +/- 10%, dus stel dat je toch boven je trekgewicht uitkomt, moet de politie die 10% eraf halen. Zit je er dan nog boven dan ben je gewoon de Sjaak.
Laatst bijgewerkt door Hatsjie op 21-10-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:58

Hatsjie schreef:
Zoals al bij de RDW beschreven staat het gaat om het Werkelijk te trekken gewicht.
Dus als er een trailer achter hangt die max 1300Kg mag hebben en er hangt totaal 950Kg (het werkelijke gewicht) achter je auto (die 1000Kg mag trekken) dan mag je gewoon met deze combi rijden.

Ja dat was de vraag die is beantwoord :) Bedankt :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:00

Tinkertje89 schreef:
Setteli schreef:
Wat klopt er dan niet aan mijn verhaal??
Auto mag 1000 kg trekken, trailer is 650 en ze zet er een pony in van 300 kg. Bij elkaar is dat dus 950 kg en blijft ze onder die 1000 kg. Maar dit geldt alleen als je een BE rijbewijs hebt.
Als je geen BE rijbewijs hebt, gelden de laadvermogens, dus in dit geval 1300 kg en mag ze de trailer niet trekken, dus ook niet als ie leeg is.

Wat er niet aan klopt is je BE verhaal.
De auto mag het trekken want het blijft onder de 1000( trekkracht auto)
Met je b rijbewijs mag je het trekken want de 1300 + gewicht auto zijn minder dan 3500

Maar de auto mag geen 1300 trekken, ook al blijft het onder de 3500 kg grens

Anoniem

Re: Max gewicht trailer ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:02

Nee de auto mag 1000 trekken dus dan mag het want je belaad niet meer dan 1000. En de 1300 + gewicht van de auto zijnminder dan 3500 dus BE is niet nodig.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:07

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:08

Hatsjie schreef:

Hmm, ik dacht dat alleen het volgende was gewijzigd: nl dat als je een B rijbewijs hebt, dat het trekkend voertuig niet meer zwaarder hoeft te zijn dat wat ie trekt (er zijn auto's van bijv. 1500 kg die 1800 kg mogen trekken). Maar dat voor B rijbewijs de vermogens nog steeds gelden en voor BE de daadwerkelijke gewichten. Maar goed, weer iets geleerd :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:20

Yvank_ heeft gelijk
Yvank_ heeft gelijk
Yvank_ heeft gelijk
Yvank_ heeft gelijk

zo :)
Er spelen zoals al HEEL VAAK op Bokt uitgelegd twee dingen die helemaal NIETS met elkaar te maken hebben:
1) mag ik het besturen met mijn rijbewijs? Dan geldt toegestaan maximum op papier
2) mag de auto het trekken? Dan geldt het werkelijke gewicht.

Bij 2) is verder niet van belang of de bestuurder B of BE heeft, zolang aanhanger/trailer/caravan + werkelijke inhoud minder weegt dan wat de auto (en de gemonteerde trekhaak) mag trekken is het in orde.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:10

En als je er nog een derde bij wilt halen: mag dit paard wel in deze trailer?

Dus
1: mag dit paard in deze trailer? => laadvermogen trailer vs gewicht paard
2: mag dit (trailer met paard) vervolgens achter deze auto? => max trekgewicht auto vs daadwerkelijk aangehangen gewicht
3: mag deze bestuurder met dit rijbewijs met deze combi de weg op? TTM auto + TTM trailer >= 3500kg = BE

Dus 3 afzonderlijke dingen die (in deze volgorde) allemaal moeten kloppen, maar die dus, zoals inderdaad al heel vaak uitgelegd, helemaal niets met elkaar te maken hebben

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:23

Geweldig dat dit onderwerp keer op keer op keer terug komt op bokt, en keer op keer volk antwoord met verkeerde antwoorden, terwijl er DUIDELIJK door andere bokkers wordt gezegd hoe het zit.

Het is zo'n ontzettend simpel onderwerp.

TS vraagt: Mag mijn auto, die maximaal 1000 kg mag trekken, 960 kg trekken?

Zo klinkt het heel simpel he? Ja NATUURLIJK mag dat!

Sterker nog, tot 1100 zou gedoogd worden, want 10% overbelading wordt niet voor bekeurd (omdat jij op het oog er best 10% overheen kan zitten, gewichten schatten is niet altijd makkelijk)

Hou er wel rekening mee dat trailers heel vaak veel meer wegen in het echt dan op papier. Mijn trailertje bijv was dus 150 kg zwaarder dan zou moeten zijn.... Als je zo op het randje gaat zitten is dat wel een risico.

Vind dit wel een hele goede, kan die niet op de frontpage van bokt?

Speedster schreef:
Dus
2: mag dit (trailer met paard) vervolgens achter deze auto? => max trekgewicht auto vs daadwerkelijk aangehangen gewicht
3: mag deze bestuurder met dit rijbewijs met deze combi de weg op? TTM auto + TTM trailer >= 3500kg = BE

Dus 3 afzonderlijke dingen die (in deze volgorde) allemaal moeten kloppen, maar die dus, zoals inderdaad al heel vaak uitgelegd, helemaal niets met elkaar te maken hebben

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:26

Nivada schreef:
Tgaat niet om de BE.

Maar je mag dus met een auto die 1000 mag trekken, ook 1000 trekken. Ook al is het max laadvermogen van trailer bijv. 2000.

Zolang jij maar denkt dat het daaronder valt? En je dus daadwerkelijk denkt maar 1000 in totaal te trekken?

Vind het toch maar heel apart allemaal.
Ik vat het anders op.

De link:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

En waarom bestaat dit dan nog?:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... zigen.aspx

Dit gaat over als je alleen B hebt, iets wat hier NIET van toepassing is. Om TS niet verder in de war te brengen hoeft dit ook niet naar voren gebracht te worden.

Heeft verder ook totaal niets te maken met wat de auto mag trekken, maar met wat jij mag besturen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:26

Hatsjie schreef:
Ik heb zelf een auto die 1480Kg weegt en 1850Kg mag trekken en een trailer die max 1850Kg (eigen gewicht plus laadvermogen) weegt, maar die altijd minder geladen is.
Ik rij deze combi met B.

Ik gok dat dat niet mag, er mist alleen een gewicht in je verhaal.

Dat je auto 1480 weeg leegt is totaal niet relevant en nutteloze informatie. Wel gok ik hierdoor dat het TTM van deze auto rond de 1800 ligt; want 400 kg laad vermogen in een auto van die grote is echt minimaal.

Dan zou de TTM van je auto 1800 zijn en de TTM van je trailer geef je aan is 1850
Totale TTM is dus over de 3600 kg. Jij mag vrij zeker NIET MET B deze combi rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:30

Speedster schreef:
En als je er nog een derde bij wilt halen: mag dit paard wel in deze trailer?

Dus

Er zijn nog veel meer dan die drie regels waar we allemaal aan moeten voldoen als we de weg op willen:
- verlichting trailer moet werken
- inzittenden auto moeten gordel dragen
- bij auto ouder dan 4 jaar hoort geldige apk
enz enz enz :)

Relevant in deze zijn idd 1) omdat zoals Toydoll terecht zegt het laadvermogen al voor een deel gebruikt wordt door zaken als vloermat. Een paard van 600 kg in een trailer met op papier 650 kg laadvermogen kan dan inderdaad tot overbelading leiden.
4) Kogeldruk. Ook hier gelden de werkelijke kg's, wat het maximum is hangt af van auto én de gemonteerde trekhaak.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:31

Toydoll schreef:
Hatsjie schreef:
Ik rij deze combi met B.

Jij mag vrij zeker NIET MET B deze combi rijden.

Goed opgemerkt Toydoll! Zulke geintjes kunnen niet alleen een bekeuring opleveren (kost geld en je mag niet verder rijden), ook kan de verzekering weigeren om uit te keren als er een ongeluk gebeurt. De bestuurder reed namelijk zonder geldig rijbewijs!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:32

Nivada schreef:
Tgaat niet om de BE.

Maar je mag dus met een auto die 1000 mag trekken, ook 1000 trekken. Ook al is het max laadvermogen van trailer bijv. 2000.

Zolang jij maar denkt dat het daaronder valt? En je dus daadwerkelijk denkt maar 1000 in totaal te trekken?

Vind het toch maar heel apart allemaal.
Ik vat het anders op.

De link:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

En waarom bestaat dit dan nog?:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... zigen.aspx

Wat is er apart aan? Het is zo ontzettend simpel.

Terugkeuren heeft wel degelijke nut, voorbeeld:

Ik heb een auto die 1500 mag trekken, TTM auto is 1700 (leeg + max laadvermogen), TTM trailer is 2500 (leeg 650, laadvermogen 1850), pony + koets wegen 450 kg en ik heb enkel B rijbewijs.

Als we het rijtje even afgaan:
Citaat:

1-> met een laadvermogen van 1850 en nodig laad vermogen van 450 kg is dat geen probleem
2-> 450 + 650 is 1100 kg, auto mag 1500 trekken, dus geen probleem
3-> TTM auto + trailer is 4200 kg, dus NEE ik mag niet met rijbewijs B rijden

Oplossing? laadvermogen van de trailer is bijna 1400 kg meer dan nodig; en ik zit zo'n 1000 kg over mijn B rijbewijs grens heen. Dus; laadvermogen met 1000 kg terug laten keuren via die link, en dan word het zo:

1-> met een laadvermogen van 850 en nodig laad vermogen van 450 kg is dat nog steeds geen probleem
2-> 450 + 650 is 1100 kg, auto mag 1500 trekken, dus geen probleem
3-> TTM auto + trailer is 3200 kg, dus JA ik mag met rijbewijs B rijden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:40

daisyjazz schreef:
daisyjazz schreef:
Is het dan zou dat als je aangehouden wordt je op een weegbrug gezet wordt en ze zeggen oke je zit nog onder het maximale trekgewicht van de auto
of vragen ze een papier en zeggen ja je auto mag maar 1000 trekken en deze trailer mag maximaal beladen 1300 wegen dus je mag deze trailer niet trekken.

Dit was de vraag eigenlijk

Je gaat op de weegbrug. Let er in jouw situatie wel op dat je op een echte weegbrug gaat en niet op die veredelde personenweegschaaltjes die ze bij die caravancontroles gebruiken want die metingen deugen echt voor geen meter!!!

@Toydoll: is de daadwerkelijke vertikale last onder de trailerkoppeling ook lager dan de toegestane last van de auto/trekhaak??

Dat heeft in directe zin niks met je rijbewijs te maken, maar veel trailers zitten zo rond de 60 - 80 kg daadwerkelijke kogeldruk en die lichte autootjes mogen vaak niet meer dan 50kg hebben, waarmee het indirect (zwaardere auto) toch een rijbewijs-puntje kan worden......

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:50

Mensen even serieus een auto die 1000 mag kiezen was enkel een voorbeeld ! Mijn auto mag 1300 trekken en mijn pony weeg 400 voor mensen die het interessant vinden. Kortom het voorbeeld geldt niet voor mij. Het antwoord is me 100% duidelijk nu. Het was gewoon onwijs verwarrend dat iedereen heel de tijd iets anders zegt.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 16:53

Citaat:
Toydoll schreef:
Geweldig dat dit onderwerp keer op keer op keer terug komt op bokt, en keer op keer volk antwoord met verkeerde antwoorden, terwijl er DUIDELIJK door andere bokkers wordt gezegd hoe het zit.

Het is zo'n ontzettend simpel onderwerp.

TS vraagt: Mag mijn auto, die maximaal 1000 kg mag trekken, 960 kg trekken?

Zo klinkt het heel simpel he? Ja NATUURLIJK mag dat!

Sterker nog, tot 1100 zou gedoogd worden, want 10% overbelading wordt niet voor bekeurd (omdat jij op het oog er best 10% overheen kan zitten, gewichten schatten is niet altijd makkelijk)

Hou er wel rekening mee dat trailers heel vaak veel meer wegen in het echt dan op papier. Mijn trailertje bijv was dus 150 kg zwaarder dan zou moeten zijn.... Als je zo op het randje gaat zitten is dat wel een risico.

Zo klinkt het zeker heel simpel en hier kwam de vraag wel op neer ja. Begrijpend lezen is blijkbaar heel lastig soms :P

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:01

ikke schreef:
...

We hadden je al gemist. Moest je nog werken of zo? :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:07

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
...

We hadden je al gemist. Moest je nog werken of zo? :+

Ja, die dikke Range Rover moet ergens van betaald worden....... :D

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:38

Volgens mij kun je nu nog iemand van het lijstje schrapen.
Begrijp het