Paarden mogelijk gebarreerd, waar melden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:00

MelanieB schreef:
Jeetje wat een sprongen maakt ie...

en idd, ze gaan er allemaal gruwelijk hoog overeen, komen niet in de buurt van het hout. :oo

Gosh... Datzelfde gevoel kreeg ik bij de Bodinus met Flemmingh erin. Die wordt me toch een potje 'aangemoedigd' met de zweep!

Ik weet ook niet wat je hiermee moet Joolien. Lastig dat het om een buitenlandse stal gaat natuurlijk en je vanuit hier opereert. Krijg wel buikpijn van dergelijke praktijken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:01

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zoiets nooit heb gezien bij zoveel paarden tegelijk op zelfde stal, dat ze allemaal zo springen, ook ik vind dat ze erg hoog over de hindernis gaan.

Goed dat je daar wat aan wilt gaan doen, want het is wel een vorm van mishandeling.
Ben zeer benieuwd of het je gaat lukken dat er iemand naar gaat kijken en er wat aan gaat doen.............

8nnemiek

Re: Paarden mogelijk gebarreerd, waar melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:10

Ik vind het überhaupt al niet normaal dat al die paarden met een zweep over de hindernis worden gejaagd, vlak voor de hindernis nog een tik krijgen, sommige zelfs in rengalop.. Dat alleen al laat zien dat de paarden bang zijn voor de hindernis.
Ik dacht altijd dat een goed springpaard het springen leuk vindt en zelf naar de hindernis toe trekt..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:12

Ik vind het te toevallig dat alle paarden, op de filmpjes die ik gezien heb, op dezelfde manier springen. Het paard op het filmpje dat MelanieB plaatste komt onderhand boven de staanders uit, terwijl de balken toch echt een stuk lager liggen.

Het blijft speculeren en ik denk dat je hier helaas niet veel aan kunt doen. Zoals de instantie ook al aangaf: er is geen bewijs.

De eigenaar van de manege waar ik vroeger reed, zei dat alle springpaarden zo getraind worden zodat ze hoog genoeg springen en de balken er niet af tikken. Ik vermoed dus dat het bij meer stallen gebeurt dan gedacht wordt. Een trieste zaak..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:33

8nnemiek schreef:
Ik vind het überhaupt al niet normaal dat al die paarden met een zweep over de hindernis worden gejaagd, vlak voor de hindernis nog een tik krijgen, sommige zelfs in rengalop.. Dat alleen al laat zien dat de paarden bang zijn voor de hindernis.
Ik dacht altijd dat een goed springpaard het springen leuk vindt en zelf naar de hindernis toe trekt..

:') :') :')
@joolien..... mss moet je dan eens NOG meer spr stallen in de gaten houden.....
En ze spr idd apart goed....maar de tijd zal het leren!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:52

Ja vivana, jij vind het normaal dat een paard tegen zijn zin over hindernissen wordt gejaagd?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:57

Puntje bij paaltje heb je geen flinter bewijs behalve paarden met een rare springtechniek. De rest is fantasie...... Daar gaat niemand een onderzoek op starten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:10

Eens met Billy op één ding na, ik ken paarden zat die zo springen in deze entourage. Hindernisopstelling, einde van de piste zeer nabij. Dat geeft een vertekend beeld.

Je kan gelijk hebben maar gelijk kunnen hebben is gewoonweg geen bewijs.

Wat weet je van deze stal? Komen daar met grote regelmaat toppers vandaan die internationaal meedoen? Waar staan deze paarden na verkoop? Allemaal vragen die toch beantwoord zouden moeten worden voor je een oordeel over deze stal kan vormen.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:27

Kunnen ze eigenlijk niet controleren bij stallen? Of iets dergelijks?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:51

Ketly schreef:
Persoonlijk vind ik dat je er een heel punt van maakt. Eerst al in het topic, nu in je eigen topic. Natuurlijk is het fout als dit wel gebeurd, maar met een vermoeden kom je niet ver. Het gebeurd zoveel in de paardenwereld, er is geen beginnen aan om dit op te lossen. Laat hiermee wel duidelijk zijn dat ik het NIET goedpraat, maar dat ik denk dat het onbegonnen werk is. Hoe moeilijk het ook is, persoonlijk zou ik het loslaten.

Er een heel punt van maken.....heb jij weleens bandages eraf gegehaald waarvan de benen compleet open lagen van de omgekeerde bierdoppen op tape geplakt?
Nou ik wel....daarom begrijp ik Joolien prima.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:05

Het verbaast me dat het begrip barreren bestaat, het moet toch niet gekker worden zeg. Wat een vreselijke voorbeelden worden hier genoemd van hoe het gedaan wordt, niet best.
Ik heb dan ook met verbazing de filmpjes bekeken, wat springen die paarden hoog zeg, terwijl de sprong veel lager is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:07

geerke schreef:
Ketly schreef:
Persoonlijk vind ik dat je er een heel punt van maakt. Eerst al in het topic, nu in je eigen topic. Natuurlijk is het fout als dit wel gebeurd, maar met een vermoeden kom je niet ver. Het gebeurd zoveel in de paardenwereld, er is geen beginnen aan om dit op te lossen. Laat hiermee wel duidelijk zijn dat ik het NIET goedpraat, maar dat ik denk dat het onbegonnen werk is. Hoe moeilijk het ook is, persoonlijk zou ik het loslaten.

Er een heel punt van maken.....heb jij weleens bandages eraf gegehaald waarvan de benen compleet open lagen van de omgekeerde bierdoppen op tape geplakt?

Zoals ik al zei, als er feiten op tafel zouden liggen zou ik 100% achter Jolien staan. Maar je kunt geen conclusies trekken over bepaalde handelingen en manieren binnen een stal, als je het niet met eigen ogen hebt gezien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:16

hynderfrou schreef:
Het verbaast me dat het begrip barreren bestaat, het moet toch niet gekker worden zeg.

Zolang er geld mee wordt verdiend doen veel mensen nare dingen.. Vervelend maar waar!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:18

Is het voor een springruiter nu echt fijn rijden op een paard wat zo hoog springt?
Kijk als de hindernis ook echt zo hoog staat, kun je niet anders, maar het zijn toch noodsprongen.

Daarbij moet je er niet aan denken dat een paard na zo'n sprong struikelt, die klapt vol op z'n rug.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:22

Tja, je hebt niet echt goed gezocht, want ik kan je ook wel een paar Nederlandse youtube kanalen laten zien met zulke filmpjes. Moet je undercover gaan en het filmen. En dan nog, dan krijgen ze een boete en dan gaan ze weer verder. Een grote poppenkast die handel.
Heel vervelend, maar het lijkt erop dat het enige dat je op dit moment kan doen is hopen dat die paarden op een goede stal terecht komen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:27

Sja.. Lastig. Heb je harde bewijzen? Dat ze een stroomdraad of prikkeldraad of iets dergelijks spannen?
Een klap op z'n kont geven voor de hindernis is niet verboden, lijkt mij.
Vind het lastig, ik zie geen bewijs om dit te denken, het kan namelijk ook om goede paarden gaan..?

Edit: Wat mij wel op valt is dat ze allemaal behoorlijk hakketrekken in de draf.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:31

mja als je ziet hoe ze springen... en allemaal. Je ziet en hoort het wel vaker, ook op bekendere stallen (en ook in Nederland). Probeer zoiets maar te bewijzen. Niet mijn ding, maar het gebeurt vaker. Zelfde verhaal met die knijpdingen om de achterbenen, bahbah

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:38

Ik snap dat niet mensen erover vallen dat Joolien conclusies trekt zonder onderzoek te doen; ze geeft zelf heel duidelijk aan dat het enkel vermoedens betreft. Ze zet de desbetreffende stal dus niet onnodig in slecht daglicht, want de oplettende Bokker leest dat het om vermoedens gaat en zal zich niet zomaar daardoor uit het veld laten slaan als hij/zij met de stal in zee zou willen gaan, lijkt me.

Persoonlijk vind ik het gros van de filmpjes van die stal een heel naar beeld geven..

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:46

Ketly schreef:
Ketly schreef:

Zoals ik al zei, als er feiten op tafel zouden liggen zou ik 100% achter Jolien staan. Maar je kunt geen conclusies trekken over bepaalde handelingen en manieren binnen een stal, als je het niet met eigen ogen hebt gezien.[/quote]

Ben het volledig met je eens! Je zit hier iemand zwart te maken, zonder feiten of wat dan ook.
Vind dit vrij ernstig en zou hier als stal zijnde absoluut niet blij mee worden.

Ben het overigens niet mee eens met een trainingswijze op die manier, maar heb het al héél veel zien gebeuren ondanks mijn leeftijd.
Ik kan wat dat betreft ook wel eens een boekje open doen over Shöckemohle, wat die met zijn springpaarden doet...

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:55

8nnemiek schreef:

Dit, ik heb enkele filmpjes bekeken en bij sommige heb ik echt het idee dat de laatste begeleider/aanjager flink uit haalt met een zweep (en in enkele beelden staat ze ergggg kort op de sprong) waardoor ik het idee krijg dat het uit slaan van de achterbeen meer richting trappen naar de zweep is dan netjes over de sprong heen.

Maar al met al, zonder duidelijk bewijs kan je weinig maken en feitelijk kunnen ze je nu al aanklagen voor zwartmaken. Al ben ik inderdaad van mening dat er behoorlijk wat stress bij die paarden zitten en dat ze niet allemaal heel gelukkig springen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:55

Ik denk dat we allemaal heel goed weten, dat de sport niet over rozen gaat.. :) Zowel Dressuur als Springsport.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:58

Biedt je aan als stagiaire, leg het vast en dan kun je iets...
Nu kan je niks. Naast dat het speculatie is want hoe dan ook je weet het gewoon niet zeker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:14

KellyDV schreef:
Ik denk dat we allemaal heel goed weten, dat de sport niet over rozen gaat.. :) Zowel Dressuur als Springsport.

draf/ren/western.....enzo.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:49

geerke schreef:
KellyDV schreef:

draf/ren/western.....enzo.

_/-\o_

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:42

Ik heb drie filmpjes gekeken en heb drie paarden gezien met dezelfde techniek en vermogen.

Joolien, heb je het die stal al zelf gevraagd? Misschien kun je ze bellen of mailen om ze eens voorzichtig aan de tand te voelen?