Gezeur over aankoopkeuring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:19

Ik heb net zelf de keuring betasld voor een paard dat ik wilde aankopen en afgekeurd werd op zware spat. Niks afgesproken en ik had de opdracht tot keuring gegeven.

Volgende keer maak ik van te voren afspraken hierover, maar nu moest ik gewoon dokken.

Volgens mij sta jij dan ook volledig in je recht.

Anoniem

Re: Gezeur over aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:30

TS: duidelijk verhaal. Het lijkt mij dan dat jij alles keurig hebt afgehandeld, dus over het feit dat het paard alsnog verkocht is kunnen ze dan in elk geval niet meer over vallen.

Ik vind keuringen trouwens altijd een lastig iets. Toen ik een paar maanden geleden een paard zocht, kwam ik een jong tegen die me erg aansprak, maar bij de bezichtiging had ze een afwijkende hoefvorm aan de vookrant en was ze niet helemaal rad achter onder het zadel. Dan krijg je ook een onderhandeling over wie wat betaalt qua keuring en hoeveel er gekeurd moet worden (in de ogen van mijn dierenarts behoorlijk veel met foto's tot en met de rug). Uiteindelijk is het daar dus op stukgelopen.
Dus wel een goed idee om bij duurdere paarden/ingewikkeldere keuringen ook een keuringscontract af te sluiten.
(uiteindelijk kwam ik alsnog thuis met een ziek paard zonder keuring, maar de intentie om verstandig om te gaan met de aankoop van een paard was in elk geval oorspronkelijk aanwezig ;) )

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:31

Dus nadat je hun bod had afgeslagen, heb je ze bedenktijd gegeven.
Omdat je niks meer hoorde heb jij het paard weer te koop gezet, zijn andere mensen wezen kijken. Deze hebben haar ook laten keuren en daar staat ze ondertussen alweer een maand.
En nu begint de eerste te zeuren? Ondanks dat hun zelf dus lang overal mee wachten....

Ik weet niet hoelang tussen het afwijzen van het bod + bedenktijd en de andere koper + keuren + verkoop heeft gezeten. Maar ik vermoed dat je toch al snel op die manier al 6 weken verder bent.
En dan opeens nog gaan zeuren?

Nee in mijn ogen heeft hij de keuring aangevraagd + opdracht gegeven bij de da. Daarbij een positief koopadvies. Dus die kosten zijn gewoon voor hun, en niet voor jouw.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 16:39

Exact weet ik het niet meer maar ik weet nog wel dat het paard gekeurd is voor wij naar Polen gingen en dat was begin augustus. Paard is dus ergens tegen het einde van juli gekeurd. Ik denk dat het een week of drie heeft geduurd voor we dat lage bod kregen en we daarna nog een week of drie bedenktijd hebben gelaten.

Neem dan toch aan dat ze zeer ruim de tijd hebben gehad? Geloof zelfs dat we eind mei / begin juni het eerste contact hadden.

Meneer heeft er nu dus ook een maand over gedaan om er boos over te worden. Lijkt wel of ze in slow motion leven.

Hoop wel dat die dierenarts eerlijk zal blijven maar zelfs al zou dat niet zo zijn dan hebben ze toch nog geen poot om op te staan? Ik ben passief bij de keuring aanwezig geweest, heb op geen enkel moment ergens opdracht toe gegeven. Dierenarts vroeg nog expliciet of hij de opdrachtgever was waarop hij bevestigend antwoordde.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:45

Lastige situatie , maar de opdrachtgever voor de keuring betaald
en verder bij afkeuring is het net wat je afgesproken hebt

Wel vind ik dat je zelf ook duidelijker had kunnen zijn , maar de nota hoef je zeker niet te voldoen in mijn ogen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:46

Bij het doen van de keuring heeft 1 van beiden in ieder geval een contract moeten ondertekenen, dat hij of zij de kosten van de keuring zou betalen.
Als je als partijen bespreekt, dat de kosten bij goedkeuren naar de koper gaan en bij afkeuren naar de verkoper, dan moeten beiden ondertekend hebben.
Keurt de dierenarts dan goed, dan "stuurt" deze de rekening naar de koper.
Bij afkeuren gaat de rekening naar de verkoper.
Maar deze afspraak is er niet tussen jullie gemaakt en waarschijnlijk heb jij ook niets ondertekend. Oftewel dit is altijd een zaak tussen DA en degene die het contract met de DA heeft getekend.
Financieel bestaat er dus überhaupt geen verband tussen jou en de koper, dus heeft ie geen poot om op te staan.

Wat betreft een keuring is er nooit overdracht in geld tussen koper en verkoper. Alleen tussen aanvrager keuring en DA.

De situatie is dus helemaal niet lastig en jij staat in je recht.
Sterker nog, als jij voor de keuring had gezegd: bij goedkeuring wil ik de vraagprijs en je had dit op papier gezet, dan was hij verplicht geweest hem van je te kopen bij een goed keuringsrapport.
Die andere arts was dan zelfs overbodig geweest, want jullie waren een keuring overeen gekomen en niet een second opinion.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:51

Op het keuringsrapport staat toch een positief koopadvies? En op het 2 e keuringsrapport toch ook? 2 x gekeurd en 2 x goed... ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:51

Hoewel ik niet 'van belgië' ben, denk ik toch dat je niet iets te vrezen hebt van de twijfelende koper. Ook vind ik niet dat JIJ duidelijker had moeten zijn. De potentiële koper had kennelijk een idee bij de hele gang van zaken en een belang in de juiste vastlegging daarvan. Dat hij/zij dat niet gedaan heeft is een keuze, die je jezelf niet moet aanrekenen. Zal een dure les voor hen geweest zijn :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:57

Zover ik weet is degene die de opdracht geeft verantwoordelijk voor de rekening tenzij anders afgesproken. Gezien er niets afgesproken is over bij afkeuring zijn de kosten voor de verkoper zouden de kosten dus sowieso bij de potentiële koper liggen. Daarnaast is paardlief ook nog eens niet afgekeurd, er is een positief verkoop advies gegeven. Dat er vervolgens niet overeengekomen wordt over de vraagprijs doet niets aan de keuring.
Wat ik persoonlijk afspreek is een bedrag waarvoor ik het paard wil kopen MITS hij goed door de keuring komt. Bij aanmerkingen/afkeuring overweeg ik de koop voor een lager bedrag. Mocht de verkoper dit niet aannemen even goede vrienden maar dan zijn de keuringskosten voor hem (dit spreek ik vooraf af; bij afkeuring kosten eigenaar). Wanneer iemand hier vooraf niet mee akkoord gaat wordt er bij mij niet gekeurd en zoek ik een ander paard.

Ik zou hem vrolijk laten dreigen, want op welke gronden wil hij de kosten op jou verhalen? Hij is immers de opdrachtgever dus hij heeft gewoon te betalen. Verder heb ik voor de keuring van mijn nieuwste paard een contract van de dierenarts ondertekend wie de kosten betaald van de keuring. Immers was ik opdrachtgever maar geen eigenaar. De verkoper heeft deze ook getekend voor het geval van afkeuring. Foto's zouden in overleg bij twijfel genomen worden maar waren niet nodig.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:03

En een contract is er bij de DA vast wel ondertekend, want die wil zijn geld niet mislopen, dus als jij niets hebt getekend, dan heeft de koper dat gedaan en betaald die dus.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:08

Wat ik heb begrepen is dat de opdrachtgever (de geïnteresseerde in dit geval) moet betalen tenzij er anders is afgesproken.
Dit is niet het geval dus de tegenpartij zal moeten betalen.

Neem anders contact op met je rechtsbijstandverzekering als je dit hebt. Je hebt dan recht op een hippische advocaat omdat zij je verder goed kunnen helpen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:18

Pfff zulke kopers, heel vervelend!

Ik zou er helemaal geen zaken meer mee willen gaan doen, ze bekijken het maar.
Ze willen duidelijk zo goedkoop mogelijk aan jouw paard komen.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:23

Ik las ergens in dit topic over het "in scene zetten om geld af te troffelen" over eenmogelijke samenwerking van potienteel kopers en dierenarts. Wanneer dit zo is heeft de betreffende dierenarts ook behoorlijk gefaald, daar niet de regels overtreden. Is er een onafhankelijk persoon bij de keuring geweest? Iemand op stal die kan bevestigen dat dit paard goed bevonden werd voor aankoop? Wanneer zij nu met een "afgekeurd" rapport komen, zou je die persoon kunnen benaderen om een bevestiging van de goedkeuring. Ik neem aan dat een dierenarts slimmer is dan aan dit soort schandalige praktijken mee te werken... Wat doen mensen toch vreemde dingen voor geld... En laat ze maar dreigen met een rechtzaak, dat kost toch vele malen meer. Lijkt me sterk dat ze het voor zo'n relatief klein bedrag zover willen laten komen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:31

Daar ben ik ook bang voor Ragdollcat. Heb heel sterk de indruk dat ze er een slaatje uit wilden slaan en nu dat niet gelukt is ze zo proberen om nog geld terug te krijgen.

Ik heb niets getekend inderdaad. Heb haar alleen gebracht, was aanwezig, en heb haar weer mee naar huis genomen.

Op zich wel een handige manier smurffie maar hoe pas je het bedrag dan aan aan de uitkomst van de keuring?

Ander paard wat we een paar maanden geleden verkochten had een heel compleet keuringsrapport inclusief een CD met de foto's. Die potentiële koper heb ik gezegd dat ze mocht keuren maar op eigen kosten omdat er al een volledige keuring was gedaan. Paard werd ook gewoon goedgekeurd en heb ik direct daarna naar zijn nieuwe huis gebracht waar ik het, van te voren, afgesproken bedrag keurig kreeg. Dat vond ik een normale gang van zaken. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. Nu ook weer geen lading ervaring in het verkopen van paarden maar na 45 jaar toch wel e.e.a. meegemaakt.

Paard is bij de dierenarts op het erf gekeurd Stef_Diva, daar was dus verder niemand anders bij. Ga ook uit van de integriteit van de dierenarts. Ken alleen het artsenwereldje uit het verleden en die willen elkaar nog wel eens steunen natuurlijk. Ik hoop niet dat hij zijn handen er aan gaat branden.

Rechtsbijstand hebben we hier niet. Ik heb wel een advocaat maar die ga ik pas inschakelen als ze daadwerkelijk een rechtszaak zouden beginnen want die is niet goedkoop.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:38

Je hoort steeds meer zulke dingen, de mensen worden steeds onbeschofter en er komt helaas ook agressie bij kijken.

Ik was er gelijk klaar ermee, daar doe je gewoon geen zaken meer mee. Je was geduldig zat en je paard is goedgekeurd en dan toch dit gezeik, heel vervelend.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:42

Wat mij betreft een korte conclusie:

Opdrachtgever van keuring betaalt de faktuur.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:47

Hmm dat is jammer. Is het nog een optie om zelf al contact op te nemen met de dierenarts? We speculeren nu over een mogelijke samenwerking, maar misschien is er geen kwaad bij de dierenarts. Situatie voorleggen, vragen of hij wil bevestigen dat de potientele koper opdrachtgever was voor de keuring... Of mogelijk tot het hebben van inzicht in het rapport. Dan heb jij een woordje terug.

Ik heb zoiets eens gehad bij een verborgen gebrek, dierenartsen waren van alle kanten bereid om bij te staan door middel van geschreven verklaringen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:48

Samenwerking heeft toch ook geen zin.
Jij hebt niets ondertekend, dus ze kunnen je niets maken!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:52

Tendance schreef:
En een contract is er bij de DA vast wel ondertekend, want die wil zijn geld niet mislopen, dus als jij niets hebt getekend, dan heeft de koper dat gedaan en betaald die dus.

Huh??? Dat heb ik nog nooit mee gemaakt....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 18:02

Nee inderdaad, ik heb zelf ook nooit een contract ondertekend.

Hij ging zelf die dierenarts bellen zei hij. Kan er zelf ook wel eens een telefoontje aan wagen inderdaad. Als hij er net zo lang over duurt om de dierenarts te bellen als hij er steeds over deed om ons te bellen kan het nog wel even gaan duren :D

Hij viel er over dat ik bij de nieuwe advertentie had geschreven dat ze goedgekeurd was voor de sport. Ik heb echter heel expliciet tegen potentiële kopers gezegd dat dit niet in mijn opdracht was en dat ik dat dus ook niet kon bewijzen omdat ik geen rapport of foto's had.

Als ze wilden herkeuren, geen probleem en ik durfde ook gerust daarbij in te staan bij afkeuren kosten koper omdat ik wist dat ze goed was.

Ze is dus herkeurd met het verhaal over de knie door de nieuwe eigenaren door hun eigen dierenarts en er was niets met die knie. Met de rest van het paard uiteraard ook niet dus nu gaat ze een meisje helpen bij overstap van pony naar paard in de eventing. Paard is gelukkig heel goed terecht gekomen. Denk, nu is dit allemaal zo na ga, nog wel veel beter.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:03

Je moet een formulier invullen en ondertekenen als je een keuring wilt laten plaatsvinden.
De betaler van de keuring zet hier een handtekening onder.
Ik noem het een contract, maar het is een soort van betalingsovereenkomst tussen DA en aanvrager.

Heb het al bij 5 verschillende praktijken meegemaakt.

En jij hebt zo'n formulier niet ondertekend, dus hoef je ook niette betalen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:08

je zegt het zelf al: hun waren de opdrachtgever van de keuring. zo klaar als een klontje.
de opdrachtgever betaalt ook de kosten

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:09

Ik heb 3 jaar geleden ook een.paard klinisch laten keuren, waarbij ik de kopende partij was. Paard was goed maar door een oudepeesblessure vond de DA dat het paard niet hoger kon dan de L2 anders zou die pees weer opspelen. Voor mij was dat een reden om niet verder te gaan met dat paard. Maar ik heb wel de keuring betaald, want het paard was immers goed gekeurd, dat ik er niet verder mee wilde kunnen de eigenaars dan ook niks aan doen, heb hun het keurings rapport meegegeven, leek me wel zo netjes.
Dus in mijn ogen sta jij volledig in je recht. paard is goed gekeurd dus hij moet gewoon betalen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:35

Tendance schreef:
Je moet een formulier invullen en ondertekenen als je een keuring wilt laten plaatsvinden.
De betaler van de keuring zet hier een handtekening onder.
Ik noem het een contract, maar het is een soort van betalingsovereenkomst tussen DA en aanvrager.

Heb het al bij 5 verschillende praktijken meegemaakt.

En jij hebt zo'n formulier niet ondertekend, dus hoef je ook niette betalen.

Is me nog nooit aangeboden......ook niet bij de grotere klinieken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:59

Ik heb wel een contract moeten ondertekenen toen ik foto's liet maken bij een kreupelheidsonderzoek op een grote kliniek

Maar TS ik zou meneer gewoon laten brullen. Hij heeft zich zelf al vast gelult door te zeggen bij afkeuring kosten verkoper. Maar het paard is gewoon goed gekeurd. Dus hij heeft sowieso geen poot om op te staan.
Vind het overigens wel een sneu gedoe hoor.
Het moet niet gekker worden.
Je maakt wat mee bij verkoop/aankoop van paarden