geschil met huurder weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: geschil met huurder weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:42

Stuur hem een kaartje dat hij even bij je binnenloopt voor een bakkie koffie als hij in de buurt is. Zoals je aan ons aangeeft datje het rot voor hem is zo kun je hem dat ook duidelijk maken. Maar je kunt hem ook de zakelijke kant uitleggen dat je hooi te kort komt en dat je dat van eigen land wilt hebben in plaats van te kopen.

Voor je huurder is dit stukkie grond zijn ontspanning, hij voelt zich overdonderd en baalt. Laat je niet initimideren door zijn schrijfsels, hij is ook maar een kat in het nauw.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:44

Tja dan zit er niets anders op voor hem iets anders te zoeken...jij verhuurt aan hem, jij bepaalt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:46

en misschien als je om de tafel gaat zitten wil hij misschien het verschil bij bij betalen per jaar, waar jij dan weer hooi van kunt kopen. want vergis je niet in zelf hooien daar gaat veel tijd en ook geld inzitten.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:50

mrie schreef:
Stuur hem een kaartje dat hij even bij je binnenloopt voor een bakkie koffie als hij in de buurt is. Zoals je aan ons aangeeft datje het rot voor hem is zo kun je hem dat ook duidelijk maken. Maar je kunt hem ook de zakelijke kant uitleggen dat je hooi te kort komt en dat je dat van eigen land wilt hebben in plaats van te kopen.

Voor je huurder is dit stukkie grond zijn ontspanning, hij voelt zich overdonderd en baalt. Laat je niet initimideren door zijn schrijfsels, hij is ook maar een kat in het nauw.

dat bakje koffie is misschien wat teveel van het goede maar ik wou het hem uitleggen aan de telefoon.
Wat bleek, zijn telefoonnummer dat hij eerst had gegeven was niet meer in gebruik en toen ik 1207 belde bleek het een geheim nummer. Dus dan kon ik niet anders dan hem direct een aangetekend schrijven te sturen want aan de deur gaan durfde ik niet.

Het probleem is dat het best een intimiderende vent is, ik ben een klein wicht van 54 kilo en een scheet hoog, hij een beer van 2m en ik durf zijn kilo's niet raden. Ook is hij niet echt heel vriendelijk, eerder een nors man.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:51

StalNollie schreef:
en misschien als je om de tafel gaat zitten wil hij misschien het verschil bij bij betalen per jaar, waar jij dan weer hooi van kunt kopen. want vergis je niet in zelf hooien daar gaat veel tijd en ook geld inzitten.

We hooien elk jaar zelf op een stuk aan huis van 1/2de hectare. We hebben zelf een keerder maar het maaien en persen moeten we laten doen.
Als die halve hectare aan huis vrijkomt kan ik mijn paarden het hele jaar aan huis laten lopen ! Nog een extra voordeel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:29

VSW -> TAO

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:16

Ik snap heel goed dat jij graag weer van je eigen land gebruik wil maken. Ik vind dat ook niet meer dan logisch. Als huurder ben je nu eenmaal afhankelijk van wat de verhuurder wil. Stel dat je het land te koop had gezet omdat je gaat verhuizen dan had hij er ook af gemoeten, ik zou niet weten wat voor procedures je zou kunnen aanspannen als huurder. Als jij netjes een opzegtermijn aanhoudt moet hij toch van het land.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:26

Ts, bij veel verzekeringen zit ook rechtsbijstand inbegrepen. Ik heb dat bv via mijn autoverzekering bij Baloise, maar dat kan bv ook via de brandverzekering en dan mag je daar beroep op doen voor alle soorten vragen. Ik zou dat even navragen desnoods.

(Ik ben ook Belg. Een juridisch loket hebben we hier idd niet, maar vaak kan het dus wel via je verzekering.)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:13

Het aantal kilo's dat jullie hebben maakt toch niet uit als het om praten gaat. Hij mag dan nors zijn, maar dat doet geen pijn. Ik vind dat je juist hierover om de tafel moet. Elke andere manier laat zien dat je bang van hem bent, misschien ben je dat ook maar het wordt tijd dat je daar mee ophoud (desnoods doe je alleen maar alsof) maar je bent volwassen én je hebt de macht want het land is van jou. Kop op, tieten vooruit en ga dit eerlijk aan...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:22

heeft hij het ook op zijn naam staan? of staat het op jullie naam?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:39

mrie schreef:
Het aantal kilo's dat jullie hebben maakt toch niet uit als het om praten gaat. Hij mag dan nors zijn, maar dat doet geen pijn. Ik vind dat je juist hierover om de tafel moet. Elke andere manier laat zien dat je bang van hem bent, misschien ben je dat ook maar het wordt tijd dat je daar mee ophoud (desnoods doe je alleen maar alsof) maar je bent volwassen én je hebt de macht want het land is van jou. Kop op, tieten vooruit en ga dit eerlijk aan...

ik doe alvast mijn beste BH aan :o

Ik zal hem dan weer een brief moeten schrijven waarin ik hem uitnodig tot een gesprek, zoals ik al zei heb ik geen telnr.
Maar hoe ik er ook over nadenk, hij moet er écht af, de huurprijs opslaan is voor mij geen oplossing. Dan moet ik alsnog veel hooi bijkopen en heb ik de paarden minder aan huis.

@kvika: het land is van ons, dus op onze naam. Misschien dat hij subsidies voor de wilgen aanvraagt op zijn naam maar dat weet ik dus niet.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:45

Ik heb niet alles gelezen, maar zoals je zelf ook al deels aangeeft is hij pas landbouwer als hij bedrijfsmatig landbouactiviteit uitvoert in hoofdberoep. Hij moet daarvoor geregistreerd staan als landbouwer en een verzamelaanvraag indienen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:51

Kijk je wel uit gezien je het in principe in het zwart aan het verhuren bent? :)
Tenzij je het jaarlijks aangeeft aan de belastingen, die inkomsten?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:36

Ayasha schreef:
Kijk je wel uit gezien je het in principe in het zwart aan het verhuren bent? :)

dat is in BE niet nodig, je betaald geen belastingen op huurgelden.

In Nl wel ???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:44

Ik moet toch op mijn belastingsbrief steeds invullen of ik geld haal uit mijn eigen grond (ik ben van Belgie)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:38

Ayasha schreef:
Ik moet toch op mijn belastingsbrief steeds invullen of ik geld haal uit mijn eigen grond (ik ben van Belgie)

De gronden worden aangegeven.
De huur moet niet worden aangegeven, daar is geen belasting op.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:47

Vicky_Belle schreef:
Ayasha schreef:

dat is in BE niet nodig, je betaald geen belastingen op huurgelden.

In Nl wel ???

Ja alles wat inkomen is, ook al heb je zelf ook kosten eraan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:49

Ik ben er 99% zeker van dat je in België dergelijke inkomens ook moet aangeven maar bon. Daar komt TS vanzelf achter moest het een zaak gaan worden. Kan me niet voorstellen dat de overheidswolven hier niets van willen mee pikken nl.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:15

Ayasha schreef:
Ik ben er 99% zeker van dat je in België dergelijke inkomens ook moet aangeven maar bon. Daar komt TS vanzelf achter moest het een zaak gaan worden. Kan me niet voorstellen dat de overheidswolven hier niets van willen mee pikken nl.

Je moet denk ik niet aangeven hoeveel je krijgt, maar wel aangeven op je belastingbrief dat je een stuk grond dat je eigendom is verhuurd. Er wordt dan een heffing gedaan obv kadastraal inkomen van het perceel. Als je ook diensten aanbiedt (bv pensionstal met het geven van voedsel) ligt dat anders. Zo was het een paar jaar geleden toch, ik denk niet dat dit veranderd is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:07

Jep, maar als TS beweerd dat er geen heffing op komt en je niks moet in geven vrees ik dat dat ook niet gebeurt is en dan zou deze zaak wel eens pijnlijk kunnen worden.. :)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:31

Goh, lang niet zeker dat daar naar gekeken wordt. Voor dergelijk klein bedrag is dat wel veel moeite om de fiscaliteit van TS nog na te trekken, zeker omdat dat in wezen niks met een huurder die niet wil vertrekken te maken heeft. Daar zou ik zeker niet wakker van liggen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 20:56

Hoi Alasha, zoals ik al eerder aangaf in een eerdere post:
De gronden worden aangegeven.
De huur moet niet worden aangegeven, daar is geen belasting op.

Bedankt Callisto04 !

Het doet ook niets ter zake, ik heb een vraag over een geschil met een huurder, niet over de belastigen van de huurinkomsten. Ik ben écht wel zeker dat er op huurinkomsten geen belastingen zijn, waarom anders kwam dat 6 maanden geleden zo in de media dat ze misschien belastingen op huur gingen innen en dat is toch weer van de tafel geveegd...

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 07:44

Ok, ik heb ondertussen de aangetekend schrijven bekeken en dit is wat hij stuurde:

bewijs van overschrijving, in totaal 7 keren gestort.
kopie van pagina uit een boek of folder, het is niet duidelijk over welke. Hierin staat info over de pachtwet.
Hij onderlijnde een pasage dat de minimum pachtduur 9 jaar is. Verder zit er niets bij de brief.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:56

Vicky_Belle schreef:
Ok, ik heb ondertussen de aangetekend schrijven bekeken en dit is wat hij stuurde:

kopie van pagina uit een boek of folder, het is niet duidelijk over welke. Hierin staat info over de pachtwet.
Hij onderlijnde een pasage dat de minimum pachtduur 9 jaar is. Verder zit er niets bij de brief.

Wat ik zou doen is nog een aangetekend schrijven sturen met daarin de volgende punten:
- aangeven dat je begrijpt dat het voor hem heel vervelend is om deze mooie/fijne stek kwijt te raken en dat je het ook vervelend vindt om te moeten opzeggen (maar dat het helaas niet anders is)
- een citaat uit de wet waarin staat aangegeven voor wie de pachtwet geldt (en waar diegene aan zou moeten voldoen)
- vraag om bewijs dat hij onder de pachtwet valt (dus landbouwer is oid en ergens als dusdanig geregistreerd is ofzo)
- geef aan dat je zonder sluitend bewijs ervanuit gaat dat hij niet onder de pachtwet valt en de opzegging van de verhuur dus van kracht blijft (ga niet direct een aantal maanden uitstel aanbieden, dat kan altijd later nog als hij zijn goede wil getoond heeft, maar persoonlijk zou ik het - hoe naar ook - in deze situatie niet meer aanbieden)
- geef aan dat je hem graag telefonisch wil spreken en noteer je telefoonnummer. Vraag ook of hij zijn nummer door zou willen geven.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 08:06

NiFallor schreef:
Vicky_Belle schreef:

Wat ik zou doen is nog een aangetekend schrijven sturen met daarin de volgende punten:
- aangeven dat je begrijpt dat het voor hem heel vervelend is om deze mooie/fijne stek kwijt te raken en dat je het ook vervelend vindt om te moeten opzeggen (maar dat het helaas niet anders is)
- een citaat uit de wet waarin staat aangegeven voor wie de pachtwet geldt (en waar diegene aan zou moeten voldoen)
- vraag om bewijs dat hij onder de pachtwet valt (dus landbouwer is oid en ergens als dusdanig geregistreerd is ofzo)
- geef aan dat je zonder sluitend bewijs ervanuit gaat dat hij niet onder de pachtwet valt en de opzegging van de verhuur dus van kracht blijft (ga niet direct een aantal maanden uitstel aanbieden, dat kan altijd later nog als hij zijn goede wil getoond heeft, maar persoonlijk zou ik het - hoe naar ook - in deze situatie niet meer aanbieden)
- geef aan dat je hem graag telefonisch wil spreken en noteer je telefoonnummer. Vraag ook of hij zijn nummer door zou willen geven.

dit lijkt me inderdaad zeer schappelijk en ik ga dit ook zo doen. Bedankt hiervoor!

Ondertussen gevonden waar hij zijn info haalde:
KBC brochure over pachtwetten
hij kopierde of printte pagina 11 hiervan.
Het is inderdaad een brochure die bestemd is voor landbouwers of tuinders;
Naar mijn weten is hij geen van de twee.