mening over aankoopbedrag paardje met PPID ( cushing )

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:34

Verstandelijk zou ik zeggen, speel het hard en bied iets tussen de slachtprijs en de vraagprijs. Met heel uitdrukkelijk de opmerking erbij dat als ze er niet op in gaan jullie je handen van de pony aftrekken en op zoek gaan naar iets gezonds. En dan wel duidelijk maken dat je dit meent.
Heel persoonlijk zou ik die 1000 euro gewoon betalen. Maar goed, ik heb dat want geen geldverslindende kinderen en ik ben een muts met een zwak voor kneuzen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:52

moeilijk, ik ben het met de meeste mensen eens dat de pony geen waarde heeft.

Als je de pony aanschaft om andere redenen dan moet je met de eigenaar eruit zien te komen, gezien jullie werk denkt hij eerder aan meer geld dan minder.
Blijft de pony staan of gaat ze verhuizen naar een andere plaats?
allemaal dingen die spelen, zoals de toekomstige relatie met de man.

De pony kan niet kiezen, maar daarvoor zou het super zijn een baas die ook in slechtere tijden haar geeft wat ze nodig heeft. En als de klik er is met deze pony is dat ook heel veel waard.
succes en heel veel plezier ;)

cissy

Re: mening over aankoopbedrag paardje met PPID ( cushing )

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:57

Kan ze wel worden geslacht met die prascend? Jullie roepen wel slachtprijs maar die is er dan niet en moet je zelfs betalen om van dr af te komen.
Andere kant: brave pony's zijn goud waard maar zou sneu zijn om veel geld te geven terwijl pony waarschijnlijk niet lang mee gaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:59

ZE mag haar hele leven lang nooit meer geslacht worden voor menselijke consumptie.

Waarde 300 omdat ze zo braaf is.
Anders niets.
Inslapen kost geld.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:24

Bedankt voor alle reacties....

Ze staat al sinds april bij ons aan huis en ze is zo'n schat in omgang !
Dus ik hoop dat we eruit gaan komen.
Ben niet zo van het afscheid nemen, mijn eigen eerste pony heb ik 22 jaar gehad en 4 jaar geleden moeten laten inslapen.
Onze andere appaloosa (B pony) is inmiddels al 19 en blijft ook voor altijd hier.
Zo gun ik de D appaloosa ook een fijn en plezierig leven, ze heeft al zoveel ellende moeten meemaken en hier zal het haar aan niets ontbreken.

Inderdaad is geld betrekkelijk en gaat het om de klik die mijn dochter en zij samen hebben....
Ik heb besloten om het schappelijk te houden en 500 euro te bieden.
Maar toch wil ik het wel een beetje hard spelen en zeggen dat als ze er niet mee akkoord gaan ik ze een rekening zal sturen voor alle verzorging en de medicijnen en andere gemaakte kosten.
Hierbij hebben jullie me bruikbare argumenten gegeven om ze te overtuigen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:27

Phoe lastig hoor TS. Ik heb momenteel ook een oudje met cushing. Wanneer ik op zoek ga naar een ander paard/pony erbij(binnenkort hopelijk) is dat toch wel eis 1. Wat een vreselijke rotziekte is dat. En ook heel duur. Bedenk dat je niet alleen de kosten hebt van de medicijnen maar ook van de bloedonderzoeken/dierenartsbezoekjes/speciaal voer...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:29

gratis...en nog geld toe voor de medicatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:47

tierry schreef:
Inderdaad is geld betrekkelijk en gaat het om de klik die mijn dochter en zij samen hebben....
Ik heb besloten om het schappelijk te houden en 500 euro te bieden.
Maar toch wil ik het wel een beetje hard spelen en zeggen dat als ze er niet mee akkoord gaan ik ze een rekening zal sturen voor alle verzorging en de medicijnen en andere gemaakte kosten.
Hierbij hebben jullie me bruikbare argumenten gegeven om ze te overtuigen !!

Dit kun je in mijn ogen niet maken.
Jij hebt er nu voor gekozen de verzorging op je te nemen, dan kun je niet achteraf zeggen: als ik hem niet voor 500 E mag kopen stuur ik je een rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:49

Idd, eens met brainless. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat als ze hem daar niet voor kwijt willen, dat je wil blijven verzorgen maar dat de rekening vanaf nu dan wel voor hun is.
Zo'n paardje raken ze toch niet kwijt, dus wees daar maar niet al te bang voor. En geslacht worden mag hij toch al niet.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:49

Nee Brainless en amoj, zo zit ik ook niet in elkaar, maar kan het wel zeggen, als een soort stok achter de deur....
Laatst bijgewerkt door tierry op 28-09-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:51

Wil me trouwens nergens mee bemoeien, maar is het het paardje op je profielfoto?

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:53

paardje op mn profielfoto is onze B appaloosa, die nu met mijn jongste dochter (net 7) de sterren van de hemel rijd....
een superschat, nog voor geen miljoen te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:55

Aha oke!
Nee omdat ik er een veulen bij zag, als paardje aan de medicijnen is dan wordt het zeer sterk afgeraden om er mee te fokken, vandaar mijn vraag :)

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:57

foto is al aantal jaar oud, ze was net gedekt toen we haar kochten, had van mij niet gehoeven....

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:28

tierry schreef:
ze is wel superbetrouwbaar en bomproof.
mijn dochter heeft haar al veel geleerd met de juiste begeleiding en geduld....
inmiddels zou ze een best leuk B-proefje kunnen lopen.
en ze is zoooooo lief !!

Super brave ponies zijn onbetaalbaar.
En de veiligheid van je kind ook. Soms betaal je misschien
iets te veel voor een pony. Maar is hij dat toch dubbel en dwars waard.
Dus volg gewoon je hart

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:33

je hebt echt gelijk maxxlover !!
ik heb met mijn hart ook al besloten dat ik haar wil,
maar was toch benieuwd naar wat mensen ervan vinden die met hun verstand denken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:36

tierry schreef:
je hebt echt gelijk maxxlover !!
ik heb met mijn hart ook al besloten dat ik haar wil,
maar was toch benieuwd naar wat mensen ervan vinden die met hun verstand denken.

Puur op verstand zeg ik gezonde pony zoeken, ellende krijg je er gratis bij, die moet je niet kopen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:41

wat miss ook wel een puntje is, gaat je dochter uit deze pony groeien(letterlijk en in haar rijkunst)? ze is door haar cuching slecht verkoopbaar, heb je dan de ruimte (letterlijk en financieel) om er nog eentje bij te nemen? hoeveel jaar kan je nog plezier van deze pony hebben? al snap ik wel dat als je eenmaal verliefd bent er weinig aan te doen valt! super dat je haar een fijn huisje wil geven!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:42

Wat betalen de huidige eigenaren nu nog aan kosten?

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:52

bettyvn : als mijn oudste er is uitgegroeid kan mijn jongste ermee verder.
die zal dan wel uit de B appaloosa gegroeid zijn en daar kan ik dan mee mennen.
een paardje erbij zal wel kunnen op zn tijd....

har166 : ze betalen helemaal niets, ik heb alle kosten.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:29

Mmm als ik hen was had ik het paardje cadeau gedaan gezien de medische kosten die jullie (zullen gaan ) dragen. Maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat je niet zo ver in de toekomst kunt kijken met ' als de oudste te groot is kan de jongste erop' want met deze ziekte kan het ook ineens met een half jaar al over zijn. Ik vind het super van je dat je de pony een fijn plek wilt geven maar ik zou hem niet als rijpony kopen. Er zal ook niemand zijn die de pony voor 1000 euro zal kopen ( tenzij de verkoper zijn mond houdt en de koper niet laat keuren ) dus ik denk dat je de verkoop beter kunt sluiten met een fles goeie jenever ;)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:41

tierry schreef:

Ik vind dit erg optimistisch. Weet niet wat haar waardes zijn en of ze ooit bevangen is geweest.

Mijn mijn merrie is inmiddels 16 heeft ook ppid. En had haar van de lente echt bijna laten gaan .. ze is super vrolijk. Maar heeft ontzettend veel nodig.

Ze krijgt speciale brokken, supplementen, én prascend.
Niet alleen super duur, maar de da heeft me al gewaarschuwd dat ze geen jaren meer mee zal kunnen.

Ook afhankelijk in welke fase ze zit zal het rijdenniet vanzelfsprekend blijven.

Om je vraag te beantwoorden. Ik vind haar helemaal niks waard, ze kost je handen vol geld en straks ook een hoop stress. En dat laatste vind ik het aller ergste want dat sloopt ...

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:47

tierry schreef:

Is het dan niet beter om het zo te laten? Ze staat toch al bij jullie.... en jullie betalen de kosten al.
Hooguit om tafel gaan om te bespreken wat jullie al gedaan hebben en hoe ze er tegenover staan om haar formeel bij jullie te laten, zónder dat je iets voor haar hoeft te betalen.
Je hebt op papier dat ze cushing heeft... laat hen maar eens uitzoeken wat ze voor haar kunnen vragen als ze niet meer bij jullie zou staan. De huidige eigenaar staat er waarschijnlijk niet bij stil wat er allemaal bij komt kijken... dus stel dat ze terug zou moeten naar hem/haar... tja.. wat zouden ze dan met haar doen??? Nu loopt ze hen niet in de weg, is ze geen kostenpost... als ze terug zou komen wel, al geven ze haar geen medicatie. Of zie ik het verkeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:39

tierry schreef:
Ja al op medicatie en die betalen wij en we zien positief verschil, inderdaad is ze wat pittiger, maar nog erg netjes nageeflijk en braaf.

Krijgt ze medicatie dat is ze zelf voor de slacht niks waard en moet je betalen voor inslapen.
Paard op leeftijd, geen papier... etc etc; ik zou zeggen: de eigenaar mag al blij zijn dat je hem een fijn thuis kan bieden. Ik zou zeggen gratis dus. :Y) ,

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:16

Pony kan alleen niet meer naar de slager als er ook daadwerkelijk in het paspoort is aangetekend dat ze prascend krijgt. En omdat dat gegeven word door iemand anders dan de eigenaar heb ik daar wat twijfels bij maar dat is info die ts wel heeft. Slachtprijs blijft dus wel degelijk een overweging als dit niet is gebeurd.
Wat betreft hoe lang de pony nog mee kan: jaaaaaaren.
Dit is uiteraard wel afhankelijk hoe ver de cushing gevorderd is, wat haar eerste waardes waren en wat de waardes nu zijn. Over de prascend is niets bekend bij gebruik op lange termijn omdat het medicijn pas 3 jaar op de markt is maar van de pergolide is die info er wel. En behalve de naam en de prijs zit er niet veel verschil tussen die 2.
Dus als de waarde om te beginnen al niet boven de laten we zeggen 150 zat en nu met prascend in de sr terug is naar minder dan 60 en het paardje geen zware klinische verschijnselen als hb heeft zie ik niet in waarom je er niet nog 10 jaar plezier van kan hebben. Alle andere rampscenario's daar gelaten natuurlijk