Shetlander wel of niet keuren bij aankopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youri123

Re: Shetlander wel of niet keuren bij aankopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:00

Oke dus niet laten keuren kijken of ik iemand kan vinden die veel verstand heeft van paarden/pony's bedankt voor juli informatie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:40

Toch, als je er zelf echt helemaal geen verstand van hebt zou ik toch een da de knieën en gebit laten controleren. Hier zitten nogal weleens problemen bij shetjes

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:56

Kan dit ook alleen ?

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:56

Dus dat die alleen dat na kijkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:07

Dat kun je met je DA afspreken dat hij alleen de punten nakijken die jij wilt.
De mijne heb ik niet laten keuren. Ze was verwaarloosd; zat onder de luizen, wormen, hoeven zo lang dat ze al begonnen om te krullen en een vacht die helemaal vervilt was zodanig dat alles eraf moest. Ik heb er 50 euro voor gegeven en dacht ik zie wel wat ervan komt.ik heb haar morgen precies 5 maanden en ze lijkt geen problemen te hebben met knieën e.d. Ze is nu ruim 1 jaar dus echte problemen zullen pas aan het licht komen als ik haar over 2 jaar voor het wagentje ga beleren, maar als dat niet zou gaan mag ze lekker grasmaaier blijven want dat gaat iig goed. Heb haar ook alleen maar met het doel gekocht om haar op te knappen omdat ze zo'n achterstallig onderhoud had en het er niet naar uitzag dat daar op korte termijn iets aan gedaan zou worden door de vorige eigenaar. (Zie topic in m'n onderschrift voor het volledige verhaal)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:54

Mijn vraag vooral; wat is je ervaring met paarden? Is die nihil (ervaring met eigen paarden) zou ik wel een DA in de arm nemen, die kan ook nog tips geven evenueel :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:47

Ojajoh schreef:
Jessix schreef:
Ongeacht wat de aanschafprijs is, ook een shetlander kost een vermogen als ze wat mankeren. De dierenarts heeft geen speciale, kleine pony prijsjes.

En ik kan niet voor iemand anders oordelen, maar ik zou mijn mini echt niet eerder opgeven dan een van mijn grote paarden enkel omdat ik voor een relatief laag bedrag wel weer een nieuwe kan kopen.

Dus als je wil weten in welke gezondheid je paard is op moment van aankoop en helemaal wanneer je er zelf weinig verstand van hebt is een keuring aan te raden, voor elk paard.

Juist de prijzen van een DA zijn hetzelfde, maar doe jij eens een aankoop keuring,die een moment opname is en jouw geen garantie geeft. Daarbij is keuring vaak ook voor verzekering (althans zo deed ik het met mijn sportpaarden, wel, keuren,kopen,verzekeren)
En ga jij eens tegen je verzekering zeggen, ik heb d'r gekocht voor 110 euro en wil graag verzekeren.
Wat denk je wat je vergoed gaat krijgen voor de DA dan? Want waarde over verzekeren mag niet :n

Beter is iemand mee te nemen die een beetje verstand heeft, kan beoordelen of je geen doodziek paard koopt en daarna een flinke spaarpot aan leggen
Tenzij je echt een shet wil voor sport en fokkerij, waar je echt hele hoge prestaties van eist, dan is een keuring pas echt waardevol. Voor de meeste gezelschap, huis tuin en keuken kinderpony's , recreatief mennen ect. Is een dure keuring vaak geld uitgeven op weinig zekerheid.

Maar bij een groot paard is het toch ook een moment opname?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:48

Rijden op een shet?
Ben je niet al gauw te groot?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:15

Wie zegt dat zij erop gaat rijden?

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:33

Hier mijn hengstje ook niet gekeurd. Destijds op een leeftijd van zes maanden gekocht voor 70 euro. Hij draafde door de wei als een arabier (op die leeftijd al!) en hij is altijd goed blijven lopen. Inmiddels is hij 5 en zijn we er rustig mee begonnen met doorrijden, is sinds een half jaar ingereden, en ook springt hij af en toe los.
De hoogste kosten bij mij was de castratie en de infectie die daarop volgden, maar de dierenarts vond het een plaatje van een paardje uuuh... pony :)

Als je het diertje misschien even uit kunt proberen aan het halster of longeerlijn, dat je hem kunt zien bewegen, kun je waarschijnlijk ook al wel inschatten of hij redelijk in orde is. Natuurlijk kun je er niet in kijken, maar van vrije bewegingen in de wei kun je (mijns inziens) al gruwelijk veel beoordelen over het gestel van het paardje

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 06:08

Myrhte2003 ik ben klijn voor me Leeftijt en ga er ook meer voor neefjes nichtjes gebruiken met rijden

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:13

Jessix schreef:

Klopt, maar als je goed leest zie je dat ik uitleg waarom ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:16

Klopt, maar sommige dingen als bijv een afwijkend gebit of losse knieën, zijn geen momentopname.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:06

Ojajoh schreef:
Jessix schreef:

Klopt, maar als je goed leest zie je dat ik uitleg waarom ;)

Voor de verzekering bedoel je? Ja dat kan een reden zijn om te keuren.

Keuren kan ook een reden zijn om te weten in welke gezondheid een dier zich op dat moment bevind. Ik vind dat niet anders dan met een groot paard. De kosten en mijn verdriet en zorgen blijven in beide gevallen even groot. Het is fijn om te weten waar je aan begint.

Wil niet zeggen trouwens dat ik al mijn paarden heb laten keuren, maar wanneer iemand het vraagt, twijfelt aan een eigen oordeel zeg ik altijd "laten keuren". Ook in mijn eigen vrienden/kennissenkring geef ik dat advies wanneer het gevraagd wordt. Ik wil niet degene zijn die zegt dat het niet nodig is en dan achteraf horen hoeveel medische problemen een paard heeft.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:32

Ik heb Alex niet laten keuren, de aanschafprijs ligt lager dan dat bedrag en hij was 5 maanden oud. Hij is nu 8 jaar en loopt geweldig voor de kar. Ik zou idd wel iemand meenemen die verstand heeft van paarden kopen