Geen auto, wel een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Geen auto, wel een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:39

cinnepin; dan had je een hele lieve boer want dat doet hier geen enkele boer in de omgeving zonder een fikse meerprijs en dan moet je nog in het groot aankopen (dus geen 4 balen.)

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:40

Ik mag nu de auto van mijn vader gebruiken om naar stal te gaan en dat heeft zijn voordelen (weggaan wanneer ik maar wil, 15min reistijd ipv 1uur). Maar zodra ik uit huis ga moet ik alles met OV of met de fiets doen. Helaas lukt combi paard + auto niet.
Maar ik zou een auto alleen kopen om bij mijn paard te komen en op wedstrijd te gaan, dus zonder paard zou ik sws geen auto hoeven te hebben. :+

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:44

Van het geld wat ik had gespaard voor een auto + rijbewijs, heb ik mijn huidige paard gekocht :+
Tja, destijds stond mijn paard op 10 minuten fietsen van huis en werkte ik in de naburige stad. OV was vele malen handiger dan dagelijks het parkeerbeleid en kosten van de binnen stad te trotseren.

Nu is mijn leven dusdanig veranderd dat ik wel eens denk "had ik toch maar". Maar goed, door medicijn gebruik mag ik toch geen auto rijden dus dat scheelt weer :) Het vervelende is wel dat, nu fietsen lichamelijk ook lastig wordt, je altijd afhankelijk bent van anderen.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:45

Ik heb geen van beide, mijn ouders hadden eerst wel een auto, maar ik woon in een grote stad en daar kom je overal veel sneller op de fiets :') , anders moet je zo omrijden en kom je in de file.

Als ik mocht kiezen tussen een auto of een paard zou ik zeker voor een paard gaan :D , maar ik denk dat als je in een klein dorp woont, een auto wel heel erg praktisch is , omdat je anders amper boodschappen kan doen.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:47

Hier wel een paard en rijbewijs maar nog geen eigen auto. Gelukkig kan ik de auto van mn ouders eigenlijk altijd gebruiken.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:49

Ik heb heel lang enkel paarden en geen auto gehad.
Heb begin dit jaar een van mijn paarden verkocht en dan toch maar een auto gekocht. Zou de auto al niet meer kunnen missen.
Het is voor mij makkelijker werk te vinden met auto. Ik geraak overal waar ik wil. En tot nu toe vele minder tijd kwijt dan met het ov. Lang niet anders gedaan als met fiets en bus. Maar nu zou ik de luxe niet meer kunnen missen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:52

Ayasha schreef:
cinnepin; dan had je een hele lieve boer want dat doet hier geen enkele boer in de omgeving zonder een fikse meerprijs en dan moet je nog in het groot aankopen (dus geen 4 balen.)

Oh serieus? Hier valt dat wel mee geloof ik

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:52

Ik heb geen auto, wel een prima fiets en daar red ik me prima mee. :P
4 jaar geleden heb ik bewust die keuze gemaakt, om een paard te kopen i.p.v. een auto.

Gelukkig kan ik iedere dag de auto lenen van mijn moeder, die hier dichtbij woont.
Dus helemaal auto-loos ben ik niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:55

Ik kocht mijn eerste paard met 23, mijn eerste auto met 33.
Dat was vooral omdat ik klanten moest bezoeken.
Ik heb veel vrienden rond de 40 die nog nooit een eigen auto gehad hebben (en ook geen paard hebben).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:57

Rijbewijs zou ik toch altijd wel echt eerst halen; dat is onmisbaar vind ik.

Maar een eigen auto; tja, als jij stalling en werk op fietsafstand hebt, waarom zou je dan een eigen auto kopen?

In mijn geval, ik kan NOOIT meer zonder auto, zelfs al kan ik fietsend naar mijn werk, paardjes op 12 km afstand, tja dat is misschien te fietsen maar vind ik echt te ver.
Daarnaast, langs mijn ouders, keertje naar dit, keertje naar dat. Auto is in mijn ogen onmisbaar.

Vroeger; mijn eerste paard kreeg ik toch ik 17 was, toen had ik uiteraard nog geen rijbewijs, en toen brachten mijn ouders mij altijd naar stal. Daarna leende ik de auto van mijn moeder altijd; tot ik dus een eigen auto kocht omdat ik op kamers ging en mijn moeder de auto niet helemaal wou missen ;-) . Als je thuis woont is het wel een stuk makkelijker natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 20-09-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:58

Wel rijbewijs B en E , geen auto.
Ik kan hem van mijn broer lenen mocht het nodig zijn(voer halen) maar ik combineer het ook wel met stalgenoten die voer moeten halen.
Uitjes zijn meestal paardenuitjes en dan delen we de benzine kosten. En de moeder van een vriendin is ook altijd heel lief dat we de auto mogen lenen als we ergens heen willen. Zo konden we vorig jaar naar de kerstmarkt in duitsland. <3

Verder heb ik alles dichtbij. Bushalte 1 minuut lopen, AH 1 minuut lopen, winkelcentrum 10 minuten op de fiets, paardjes op 15 minuten fietsen en op die route hebben we nog een Aldi.
Naar het werk met OV wat met hele lange vluchten wel zo prettig is. Vind het niet fijn om na 20 uur vliegen nog in de auto te stappen :P En als ik midden in de nacht terug kom kan ik auto van het bedrijf meekrijgen. Lever ik hem de volgende dag op de locatie in mijn woonplaats weer in. (fiets achterin en terug fietsen :D )
Vrijwilligers werk 20 minuten fietsen en de sportschool iets van 10 a 15.
En als paard naar de kliniek moet kan ik daar bij wijze van rijdend heen en anders is er altijd wel iemand die wil helpen en gelukkig komt de dierenarts (in nood) ook aan huis. :P
Ik fiets gemiddeld zo'n 120 km in de week en dat is excl 2 uur spinning in de week.

Het is allemaal goed te doen wellicht ook omdat ik van huis uit niet anders gewend ben alles ging op de fiets of met OV omdat ijn ouder beide geen rijbewijs hebben. Maar mis de auto wel, helemaal als het klote weer is en met de fiets kost alles veel meer tijd. Je bent wel minder vrij en ik heb het gevoel dat ik nu meer moet plannen.
Ook begin ik steeds meer last te krijgen van mijn knieen (ik ben geen langzame fietser...gewoon doortrappen _/-\o_ ). Ik heb 1 rustdag ingepland in de week dan ga ik naar het vrijwilligerswerk met de bus. :D

Het autorijden houd ik wel bij door het rijden met de dierenambulance. :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:00

Rijbewijs BE had ik ook al met 21 :j

Heb ook nog een tijd zo'n green wheels achtig principe gebruikt.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:47

Toydoll schreef:
Rijbewijs zou ik toch altijd wel echt eerst halen; dat is onmisbaar vind ik.

Als je dan vervolgens een rijbewijs hebt en je stapt vervolgens nooit achter het stuur, is het ook best zonde van je geld. Of je hebt mensen die jaren niet in een auto gereden hebben en die ineens auto gaan rijden.. Dat vind eigenlijk behoorlijk gevaarlijk :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:49

Je hoeft geen auto te bezitten om regelmatig te rijden gelukkig.
Als je hem echt niet gebruikt is het zonde van je geld. Rijbewijs halen kan altijd nog.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:55

Ik reed naar m'n werk alleen al 1200km per week dus dat is niet echt een optie om dat op de fiets te doen ;)

Ik had dus ook eerst een auto en jaren later pas een eigen paard, maar ik werkte elke dag al met paarden dus dat mistte ik ook niet echt.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 14:10

Ik heb zelf ook geen rijbewijs, wel een aantal lessen gehad maar het autorijden ligt mij totaal niet, heb er ook geen behoefte aan. Ik woon in de stad en doe altijd alles op fiets of met openbaar vervoer, vind ik prima te doen.

In elk geval fijn om te horen dat het (volgens sommigen) geen absolute must is :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:21

Onderhoud auto is even duur als onderhoud paard. Keuze is gemakkelijk voor mij: paard gaat voor alles. Wel fijn als je het allebei kunt hebben, vooral als het regent! Maar fietsen is gezond.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:36

Tja waar een wil is het echt wel te doen. Heb een periode wegens financieel autoloos geweest en woonde in Alblasserdam en paard stond in Hooge Zwaluwe heb deze afstand op de scooter gedaan en alleen met heel slecht weer ov gedaan (2 uur heen en weer 2 uur terug wegens geweldige aansluiting). Of heel soms de auto kunnen lenen van ouders.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:45

Ik had een paard en geen rijbewijs voor ik m'n 1e kindje kreeg. Na de bevalling toch meteen voor 'n rijbewijs gegaan en een auto gekocht. Ik kan (voorlopig) niet zonder wagen. Woon werk afstand heen en terug van 63 km, en met de wisselende shiften helemaal niet te doen. Binnznkort werk ik dichter bij huis, kan ik makkelijk met de fiets doen. Maar dan heb ik voor paardlief nog steeds de auto nodig.
Mijn partner heeft geen rijbewijs, en met 2 jonge kindjes is een wagen wel onmisbaar. Crêche, boodschappen, etc. Als ik echt moet kiezen, kies ik in functie van het gezin wel voor de auto.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:52

Ik heb geen auto maar wel een paard. Lukt prima. Paard staat op 8 minuten fietsafstand en ja daar ga ik in weer en wind met de fiets heen.
Heb wel een auto tot mijn beschikking(van mijn vader) maar deze gebruik ik echt bijna nooit voor mijn paard.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:58

Aan de mensen die geen rijbewijs/auto tot de beschikking hebben, hoe komen jullie aan je voer of hooi? (of andere zware verpakkingen die ergens vandaan moeten komen.)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:04

Voer bestelde ik bij iemand vlak in de buurt van Hooge Zwaluwe en die deed ook bezorgen voor een klein bedrag. Maar vaak genoeg ook een zak voer op de scooter meegenomen (of op de momenten dat ik de auto van ouders kon lenen). Hooi zat bij de stalling in.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:17

Geen auto, niet eens een rijbewijs, en vanaf mijn 18e een eigen paard. Nu zelfs vier ;)
Hooi, stro en kuil ligt bij de stallen. Voer laat ik bezorgen of neem het mee tussen mijn benen op de scooter. Gaat prima. Alleen met regen niet handig want veel voer zit tegenwoordig in papieren zakken. Maar dan haal ik het gewoon de volgende dag.

Paarden staan op ongeveer 8 km afstand, dus prima te doen met scooter. Er komt zelfs een buurtbusje langs de stalling! Als het heel koud is neem ik die ook vaak.

Verder woon ik midden in de stad en is werk op ongeveer 5 km afstand. Ik heb echt geen auto nodig, besteed dat geld liever aan de paarden :D

Maar het scheelt wel heel veel waar je woont, hoe groot de afstand is naar je paard, ofje zelf hooi etc moet regelen, enz.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:38

Als ik alles zou moeten fietsen wat ik nu met de auto doe (werk, boodschappen, familie en vrienden bezoeken, voer voor alle dieren halen) dan zou ik geeneens tijd meer hebben voor m'n paard omdat ik al die tijd aan het fietsen ben -O- Heb de auto niet nodig voor mijn paard, staat aan huis en de wedstrijden volgend jaar gaat mijn vader rijden ( heeft een auto die de trailer beter kan trkken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:57

Ik heb heel lang geen rijbewijs en geen auto gehad en wel een paard, dat ging prima. Gewoon op de fiets (eerste stal was 5 km, de tweede 10) naar haar toe, zakken voer konden achterop en hooi werd gebracht. Ook thuis werd er van alles gebracht wat te groot was om op de fiets te vervoeren. Kwestie van vriendelijkheid, je situatie uitleggen en eventueel een meerprijs betalen voor bezorgen (maar vaak hoeft dat niet eens als je flexibel bent qua bezorgtijd, dan wordt het gewoon op de route meegenomen). Ik heb destijds nooit ook maar ergens een auto dringend voor nodig gehad.

Nu heb ik wel een rijbewijs en auto maar afstanden <10 km gaan nog steeds op de fiets. Echt onzin, al dat autorijden dat men tegenwoordig doet. Slecht voor het milieu en voor jezelf.