Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Percy schreef:Als ik 90 rij zit ik mooi in de stroom van de rechterstrook en hoef ik vrijwel niet van baan te verwisselen, wel zo aangenaam voor het paard. Ik vind het daarom een prettige snelheid.
Soms, als er een langzame vrachtwagen voor me zit en ik ga inhalen tik ik de 100 weleens aan als het maar tweebaans is en er veel auto's achter me zitten. Terug op de rechterbaan ga ik dan weer terug naar 90.
Mede weggebruikers maken het je inderdaad soms lastig. Vlak voor je invoegen of vlak voor je terug naar jouw rijbaan. Dan rij ik toch liever niet te hard.
Aangezien mijn paarden hier met het grootste gemak de trailer opgaan zullen ze het niet als negatief ervaren neem ik aan.
Kahawa schreef:Percy schreef:Als ik 90 rij zit ik mooi in de stroom van de rechterstrook en hoef ik vrijwel niet van baan te verwisselen, wel zo aangenaam voor het paard. Ik vind het daarom een prettige snelheid.
Soms, als er een langzame vrachtwagen voor me zit en ik ga inhalen tik ik de 100 weleens aan als het maar tweebaans is en er veel auto's achter me zitten. Terug op de rechterbaan ga ik dan weer terug naar 90.
Mede weggebruikers maken het je inderdaad soms lastig. Vlak voor je invoegen of vlak voor je terug naar jouw rijbaan. Dan rij ik toch liever niet te hard.
Aangezien mijn paarden hier met het grootste gemak de trailer opgaan zullen ze het niet als negatief ervaren neem ik aan.
Idem hier.
Snelweg kilometers vinden de paarden hier daardoor ook het prettigst.
Tendance schreef:Het probleem ontstaat inderdaad als je van die snelheid af moet. Je remweg is zoooooooo veel langer met een trailer. Of als je ineens op een glad stuk weg komt (zelf helaas ervaren, maar gelukkig reed ik maar 80).
Het gaat er toch verdorie niet om wat "kan", maar wat veilig is?
Die maximum snelheid is er niet voor niets.
Ik zet het leven van mijn paard liever niet op het spel, want je loopt gewoon meer risico op ongelukken als je harder gaat rijden. Maar goed als jullie denken net zo snel van je snelheid af te zijn met 100/110 als met 80/90, ga je gang, maar ga niet achter mijn trailer rijden, want ik heb je niet graag achterin mijn auto geparkeerd staan.
Vertrek gewoon op tijd, houd je aan de snelheid en doe niet zo naïef.
xLaus_ schreef:Ik heb niet alles gelezen. Het gaat niet zozeer om de snelheid die je banden aan zouden kunnen. Het gaat om de reminrichting van de trailer. Die gewoon weg niet gebouwd is op meer dan een 90/100+KM p/u
Buiten het gevaar dat hij gaat slingeren, heb je ook nog eens het gevaar dat de trailer niet goed meeremt!
ikke schreef:Tendance schreef:Het probleem ontstaat inderdaad als je van die snelheid af moet. Je remweg is zoooooooo veel langer met een trailer. Of als je ineens op een glad stuk weg komt (zelf helaas ervaren, maar gelukkig reed ik maar 80).
Het gaat er toch verdorie niet om wat "kan", maar wat veilig is?
Die maximum snelheid is er niet voor niets.
Ik zet het leven van mijn paard liever niet op het spel, want je loopt gewoon meer risico op ongelukken als je harder gaat rijden. Maar goed als jullie denken net zo snel van je snelheid af te zijn met 100/110 als met 80/90, ga je gang, maar ga niet achter mijn trailer rijden, want ik heb je niet graag achterin mijn auto geparkeerd staan.
Vertrek gewoon op tijd, houd je aan de snelheid en doe niet zo naïef.
Joh, ik kan je uit ervaring zeggen: als er helemaal niemand op de weg rijdt, je hebt goed gezelschap, een degelijke combi en je hebt even niet door dat je op vals plat naar beneden rijdt; dan komt er een moment dat je de motor wel erg veel toeren hoort maken............
En dan stel je dus vast dat de toerenteller op 4200 staat en de snelheidsmeter op 140..... en dan......
Nou, dan helemaal niks; je haalt voorzichtig je poot van het gas en laat je combi rustig terug zakken naar meer gewenste waardes.
NathalietjeB schreef:ikke schreef:Joh, ik kan je uit ervaring zeggen: als er helemaal niemand op de weg rijdt, je hebt goed gezelschap, een degelijke combi en je hebt even niet door dat je op vals plat naar beneden rijdt; dan komt er een moment dat je de motor wel erg veel toeren hoort maken............
En dan stel je dus vast dat de toerenteller op 4200 staat en de snelheidsmeter op 140..... en dan......
Nou, dan helemaal niks; je haalt voorzichtig je poot van het gas en laat je combi rustig terug zakken naar meer gewenste waardes.
Sorry maar is t zo moeilijk om met goed gezelschap ook gewoon op je snelheid te letten? Zelfs bergafwaarts hoor je gewoon op je snelheid te letten
140 met een trailer met een paard er in is gewoon mesjogge
maar wel met een vracht hooi of grindtegels, europallets etc. Met paard rij ik heel af en toe harder dan 100 km p/u. Alleen op de snelweg als ik iemand in wil halen, dan moet ik mijn snelheid gewoon iets opvoeren. Meestal is dat dan tot 100 max 105 km p/u maar wel op een constante rechte baan dus (en alleen met goed weer, dus ook geen kans op glad wegdek).
mijn trailer blijft gewoon kaarsrecht achter de auto.
al word ik ook vaak ingehaald door andere vrachtwagens.. Vooral met paard er in. Dan rij ik gewoon als een oma, lekker stabiel en niet te hard. Mijn paard is mij meer waard dan die paar minuten eerder op bestemming. Ik haal ook alleen in op wegen waar het kan (snelwegen) maar niet op een tussenweggetje als er toevallig een tractor voor mij zit. Dan blijf ik daar wel achter 50 rijden, beter dan een te snelle bocht moeten maken en dat er daardoor ongelukken kunnen gebeuren 
Tendance schreef:Het gaat niet om de momenten dat het wel goed gaat. Het gaat om de kans dat het niet goed gaat. Er is een reden voor deze maximum snelheid!!!
En door afleiding van goed gezelschap ineens 140 rijden??? Sorry, maar als je niet op je snelheid kunt letten in gezelschap en 50 km harder rijdt, dan mag, dan moet je of niet meer met gezelschap rijden of überhaupt niet achter het stuur stappen, want dan zijn er meer dingen die je waarschijnlijk niet in de gaten hebt.
Je hebt een dier in die trailer, die afhankelijk is van jou. Ik snap niet, dat je zo nodig een risico moet nemen.
Zeepsop schreef:Je mag met een aanhanger wettelijk niet eens harder dan 90 km/u. Waarom zou je daar dan overheen gaan? Er is een goede reden dat ze deze snelheid zo gemaakt hebben, dan ga je maar wat eerder weg van huis.

Zeepsop schreef:Je mag met een aanhanger wettelijk niet eens harder dan 90 km/u. Waarom zou je daar dan overheen gaan? Er is een goede reden dat ze deze snelheid zo gemaakt hebben, dan ga je maar wat eerder weg van huis.
mamamier schreef:Zeepsop schreef:Je mag met een aanhanger wettelijk niet eens harder dan 90 km/u. Waarom zou je daar dan overheen gaan? Er is een goede reden dat ze deze snelheid zo gemaakt hebben, dan ga je maar wat eerder weg van huis.
Advocaat van de duivel.... In Nederland mag je idd niet harder dan 90 km per uur met je kar. In Frankrijk daarentegen mag je gewoon net zo hard als auto's zonder aanhanger, 130 km per uur dus.
Ik vraag me dan af wat die goede reden dan is?
) 
ikke schreef:Want nog zoiets: als je 90km/h op je teller rijdt, rijden de meeste auto's maar net 80km/h of zelfs iets daaronder! DAT is de reden waarom de max snelheid van auto's is opgetrokken naar 90km/h! De enige reden is dat dat is gedaan is dat je met de vrachtauto's meerijdt.
Als ik met mijn auto daadwerkelijk 90km/h ga rijden (op de truus), dan geeft de naald 98-99km/h aan!
mamamier schreef:Precies dat dus Ikke. Gebrek aan inzicht, ervaring en verkeerde belading. Nu heb ik hem nooit gehoord over geschaarde of gekantelde paarden trailers, wel over caravans en collega's uit het Oostblok. Oftewel; hard rijden is niet het gevaar, het niet kúnnen rijden veroorzaakt ongelukken.
Mizora schreef:Dat is heel wisselend per auto. Ik rij zelf in een auto die als ik 80 op de teller aangeeft, tussen de 79-81 km/u rijdt (boven de 110 twijfel ik hoe zuiver hij de snelheid nog aangeeft). In ons bedrijf is iemand die een Ferrari rijdt, die is nog met 280 volledig precies. Er is ook een Alfa Romeo 145 die bij 50km/u al meer dan 5km/u afwijkt (te hoog aangeeft), dit is een gechiptunede , maar de 147 die er ook tussen zit rijdt wijkt pas met 100km/u zo'n 5km/u af. Op het moment zijn er geen bedrijfsauto's waar de waarschuwing bij zit dat hij de laag aangeeft maar die hebben we ook wel gehad (ook Alfa Romeo's trouwens, dat is het standaardmerk. Alleen ik wijk af met de Suzuki Alto, de andere afwijkende merken zijn particuliere auto's).
Ania schreef:BEetje offtopic maar wil het toch melden, laatst reden we vanuit horse event achter een 2-paards trailer op de snelweg. Hij liep steeds meer uit, toen eens gekeken hoe hard mijn vriendin reed, die ging al net over de 120 km/h.
Trailer proberen bij te houden maar na een tijdje 130 gereden te hebben bleef de trailer op ons uitlopen.
Er stond minstens een paard in in elk geval, die konden we nog net zien.
Stelletje gekken.
mamamier schreef:Precies dat dus Ikke. Gebrek aan inzicht, ervaring en verkeerde belading. Nu heb ik hem nooit gehoord over geschaarde of gekantelde paarden trailers, wel over caravans en collega's uit het Oostblok. Oftewel; hard rijden is niet het gevaar, het niet kúnnen rijden veroorzaakt ongelukken.