Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:06

Ga eens in de trailer staan en ervaar het geluid is wanneer je de 80 of 90 overschrijd.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:20

Percy schreef:
Als ik 90 rij zit ik mooi in de stroom van de rechterstrook en hoef ik vrijwel niet van baan te verwisselen, wel zo aangenaam voor het paard. Ik vind het daarom een prettige snelheid.

Soms, als er een langzame vrachtwagen voor me zit en ik ga inhalen tik ik de 100 weleens aan als het maar tweebaans is en er veel auto's achter me zitten. Terug op de rechterbaan ga ik dan weer terug naar 90.

Mede weggebruikers maken het je inderdaad soms lastig. Vlak voor je invoegen of vlak voor je terug naar jouw rijbaan. Dan rij ik toch liever niet te hard.

Aangezien mijn paarden hier met het grootste gemak de trailer opgaan zullen ze het niet als negatief ervaren neem ik aan.


Idem hier.

Snelweg kilometers vinden de paarden hier daardoor ook het prettigst.

Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:24

Je mag geen 100 Franka en je gaat niet slingeren oftewel scharen door snelheid, dat is onzin, maar door onverwachte manoeuvres van jezelf of, in een enkel geval, van het paard zelf.

Heb ik twee keer meegemaakt, eerste keer reed mijn man en gooide mijn paard zijn volledige (nogal veel) gewicht op de achterstang waardoor de boel ging scharen. Gelukkig goed afgelopen omdat we geen tegenligger hadden.

De andere keer viel het paard in de trailer. Toen zat ik achter het stuur en begon de boel te scharen. Heb alle zeilen moeten bijzetten maar ben veilig op de pechstrook kunnen geraken nadat ik uitgeslingerd was. Paard stond weer maar tussenschot lag tegen hem aan want dat had hij er uit geknald. We konden daarna gelukkig onze weg weer vervolgen en paard heeft toen meteen afgeleerd om zo ongelooflijk te slingeren onderweg. Was namelijk echt niet fijn rijden.

Deze twee keren reden we respectievelijk krap 80 en krap 90.

Even naar de 100 gaan heeft niets te maken met je te laten opjagen door het verkeer maar om een goede doorstroming te bevorderen die ook de verkeersveiligheid ten goede komt.

Snelweg is inderdaad het fijnst rijden tenzij je in sommige andere landen moet rijden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:11

heb zelf keer perongeluk iets boven de 100km/h gereden en was niks aan de hand :o
Eigenlijk lijk mij ook normaal dat het kan want je wilt wel beetje marge hebben en geen net net combinatie :n
Maar meestal hebben ik snelheidsmeter ergens tussen 100 a 90km/h (teller wijkt ongeveer 7km/h af in praktijk 83~93km/h) en rij ik netjes met de vrachtwagens mee.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:26

Ik ben ooit aan 140km/h de A50 afgejakkerd met een Disco-met-2-paards.

Alle jammerrende verhalen over wat er KAN gebeuren; sorry dames en heren, proefondervindelijk vastgesteld: er gebeurt ....... NIETS!

Alle horrorscenarios zijn op twee zaken terug te voeren: onkundige chauffeur en/of verkeerde belading.

Het punt is niet de snelheid; het probleem ontstaat wanneer je van die snelheid af moet en helemaal als dat heel snel moet. DAAROM moet je geen 140km/h rijden met een combi en hebben we maximum snelheden afgesproken.

Maar concreet voor TS: De banden zullen je niet om de oren vliegen als je even 105km/h zou rijden in een doorstroomsituatie zoas beschreven, maar je moet er geen gewoonte van maken om aan de bovenkant van de marges te gaan rijden.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:40

Het probleem ontstaat inderdaad als je van die snelheid af moet. Je remweg is zoooooooo veel langer met een trailer. Of als je ineens op een glad stuk weg komt (zelf helaas ervaren, maar gelukkig reed ik maar 80).
Het gaat er toch verdorie niet om wat "kan", maar wat veilig is?
Die maximum snelheid is er niet voor niets.
Ik zet het leven van mijn paard liever niet op het spel, want je loopt gewoon meer risico op ongelukken als je harder gaat rijden. Maar goed als jullie denken net zo snel van je snelheid af te zijn met 100/110 als met 80/90, ga je gang, maar ga niet achter mijn trailer rijden, want ik heb je niet graag achterin mijn auto geparkeerd staan.

Vertrek gewoon op tijd, houd je aan de snelheid en doe niet zo naïef.

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:41

Kahawa schreef:
Percy schreef:
Als ik 90 rij zit ik mooi in de stroom van de rechterstrook en hoef ik vrijwel niet van baan te verwisselen, wel zo aangenaam voor het paard. Ik vind het daarom een prettige snelheid.

Soms, als er een langzame vrachtwagen voor me zit en ik ga inhalen tik ik de 100 weleens aan als het maar tweebaans is en er veel auto's achter me zitten. Terug op de rechterbaan ga ik dan weer terug naar 90.

Mede weggebruikers maken het je inderdaad soms lastig. Vlak voor je invoegen of vlak voor je terug naar jouw rijbaan. Dan rij ik toch liever niet te hard.

Aangezien mijn paarden hier met het grootste gemak de trailer opgaan zullen ze het niet als negatief ervaren neem ik aan.


Idem hier.

Snelweg kilometers vinden de paarden hier daardoor ook het prettigst.

Hier idem en ook mensen met sleurhutten die niet weten dat ze 90 mogen en vaak nog onder de 80kmpu rijden halen we mits het op een normale manier mogelijk is in, verder vind ik het prettig om gewoon achter een vrachtwagen aan te rijden die 90 rijdt de kans dat je zelf harder gaat beperk je en je kan lekker meerijden.

xLaus_

Berichten: 10253
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:45

Ik heb niet alles gelezen. Het gaat niet zozeer om de snelheid die je banden aan zouden kunnen. Het gaat om de reminrichting van de trailer. Die gewoon weg niet gebouwd is op meer dan een 90/100+KM p/u

Buiten het gevaar dat hij gaat slingeren, heb je ook nog eens het gevaar dat de trailer niet goed meeremt!

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:50

Tendance schreef:
Het probleem ontstaat inderdaad als je van die snelheid af moet. Je remweg is zoooooooo veel langer met een trailer. Of als je ineens op een glad stuk weg komt (zelf helaas ervaren, maar gelukkig reed ik maar 80).
Het gaat er toch verdorie niet om wat "kan", maar wat veilig is?
Die maximum snelheid is er niet voor niets.
Ik zet het leven van mijn paard liever niet op het spel, want je loopt gewoon meer risico op ongelukken als je harder gaat rijden. Maar goed als jullie denken net zo snel van je snelheid af te zijn met 100/110 als met 80/90, ga je gang, maar ga niet achter mijn trailer rijden, want ik heb je niet graag achterin mijn auto geparkeerd staan.

Vertrek gewoon op tijd, houd je aan de snelheid en doe niet zo naïef.

Joh, ik kan je uit ervaring zeggen: als er helemaal niemand op de weg rijdt, je hebt goed gezelschap, een degelijke combi en je hebt even niet door dat je op vals plat naar beneden rijdt; dan komt er een moment dat je de motor wel erg veel toeren hoort maken............

En dan stel je dus vast dat de toerenteller op 4200 staat en de snelheidsmeter op 140..... en dan......



Nou, dan helemaal niks; je haalt voorzichtig je poot van het gas en laat je combi rustig terug zakken naar meer gewenste waardes.


xLaus_ schreef:
Ik heb niet alles gelezen. Het gaat niet zozeer om de snelheid die je banden aan zouden kunnen. Het gaat om de reminrichting van de trailer. Die gewoon weg niet gebouwd is op meer dan een 90/100+KM p/u

Buiten het gevaar dat hij gaat slingeren, heb je ook nog eens het gevaar dat de trailer niet goed meeremt!

Sorry, maar dit is een regelrecht zwamverhaal!
Als je vanuit willekeurig welke snelheid zo vol in de ho-ijzers moet dat je de technische grenzen van de installatie benaderd, dan ben je een sukkel van het ergste soort die per onmiddelijk op moet houden met autorijden!!!!

Je krijgt in Duitsland gewoon tempo-100 op je trailer als ie voldoet aan de eisen en zo spannend zijn die eisen niet dat je zonder die eisen opeens een ongeleid projectiel wordt als je eens een stukje de 100km/h passeert.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:56

ikke schreef:
Tendance schreef:
Het probleem ontstaat inderdaad als je van die snelheid af moet. Je remweg is zoooooooo veel langer met een trailer. Of als je ineens op een glad stuk weg komt (zelf helaas ervaren, maar gelukkig reed ik maar 80).
Het gaat er toch verdorie niet om wat "kan", maar wat veilig is?
Die maximum snelheid is er niet voor niets.
Ik zet het leven van mijn paard liever niet op het spel, want je loopt gewoon meer risico op ongelukken als je harder gaat rijden. Maar goed als jullie denken net zo snel van je snelheid af te zijn met 100/110 als met 80/90, ga je gang, maar ga niet achter mijn trailer rijden, want ik heb je niet graag achterin mijn auto geparkeerd staan.

Vertrek gewoon op tijd, houd je aan de snelheid en doe niet zo naïef.

Joh, ik kan je uit ervaring zeggen: als er helemaal niemand op de weg rijdt, je hebt goed gezelschap, een degelijke combi en je hebt even niet door dat je op vals plat naar beneden rijdt; dan komt er een moment dat je de motor wel erg veel toeren hoort maken............

En dan stel je dus vast dat de toerenteller op 4200 staat en de snelheidsmeter op 140
..... en dan......



Nou, dan helemaal niks; je haalt voorzichtig je poot van het gas en laat je combi rustig terug zakken naar meer gewenste waardes.


Sorry maar is t zo moeilijk om met goed gezelschap ook gewoon op je snelheid te letten? Zelfs bergafwaarts hoor je gewoon op je snelheid te letten

140 met een trailer met een paard er in is gewoon mesjogge :r

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:20

NathalietjeB schreef:
ikke schreef:
Joh, ik kan je uit ervaring zeggen: als er helemaal niemand op de weg rijdt, je hebt goed gezelschap, een degelijke combi en je hebt even niet door dat je op vals plat naar beneden rijdt; dan komt er een moment dat je de motor wel erg veel toeren hoort maken............

En dan stel je dus vast dat de toerenteller op 4200 staat en de snelheidsmeter op 140
..... en dan......



Nou, dan helemaal niks; je haalt voorzichtig je poot van het gas en laat je combi rustig terug zakken naar meer gewenste waardes.


Sorry maar is t zo moeilijk om met goed gezelschap ook gewoon op je snelheid te letten? Zelfs bergafwaarts hoor je gewoon op je snelheid te letten

140 met een trailer met een paard er in is gewoon mesjogge :r

Ik zeg ook nergens dat je het na moet doen; ik geef alleen weer dat ik proefondervindelijk heb vastgesteld dat er niks gebeurt. Doe DAAR je voordeel mee en maak je niet druk over wat er kan gebeuren als je een klein beetje over de streep gaat.

Als je goed materiaal hebt, daar goed mee omgaat en je aan de regels houdt, dan gebeurt er niks, echt niet! Ook niet met banden die een 100km/h limiet hebben.

Want nog zoiets: als je 90km/h op je teller rijdt, rijden de meeste auto's maar net 80km/h of zelfs iets daaronder! DAT is de reden waarom de max snelheid van auto's is opgetrokken naar 90km/h! De enige reden is dat dat is gedaan is dat je met de vrachtauto's meerijdt.

Als ik met mijn auto daadwerkelijk 90km/h ga rijden (op de truus), dan geeft de naald 98-99km/h aan!

xmarliez

Berichten: 4422
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:29

Ik heb wel vaker boven de 100 km p/u gereden met een volgeladen trailer. Niet met paard ;) maar wel met een vracht hooi of grindtegels, europallets etc. Met paard rij ik heel af en toe harder dan 100 km p/u. Alleen op de snelweg als ik iemand in wil halen, dan moet ik mijn snelheid gewoon iets opvoeren. Meestal is dat dan tot 100 max 105 km p/u maar wel op een constante rechte baan dus (en alleen met goed weer, dus ook geen kans op glad wegdek).

Als ik iets anders in de trailer heb dan een paard dan kan ik wel eens 120 km rijden hoor. Niet aan een stuk, maar de constante snelheid die ik dan heb is al gauw 100 km p/u dus wanneer ik dan iets inhaal dan kan deze wel oplopen. Werkelijk nog nooit ergens last van gehad ;) mijn trailer blijft gewoon kaarsrecht achter de auto.

Over het algemeen, zoals hier gezegd, blijf ik lekker achter een vrachtwagen hangen :) al word ik ook vaak ingehaald door andere vrachtwagens.. Vooral met paard er in. Dan rij ik gewoon als een oma, lekker stabiel en niet te hard. Mijn paard is mij meer waard dan die paar minuten eerder op bestemming. Ik haal ook alleen in op wegen waar het kan (snelwegen) maar niet op een tussenweggetje als er toevallig een tractor voor mij zit. Dan blijf ik daar wel achter 50 rijden, beter dan een te snelle bocht moeten maken en dat er daardoor ongelukken kunnen gebeuren ;)

Maar ik denk niet dat je, je hoeft af te vragen of het wel of niet kan. De trailers/banden etc zijn er tegenwoordig wel op gemaakt om een hogere snelheid aan te kunnen. Ze vliegen je echt niet snel om de oren zoals iemand al zei.

Zeepsop

Berichten: 2167
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:30

Je mag met een aanhanger wettelijk niet eens harder dan 90 km/u. Waarom zou je daar dan overheen gaan? Er is een goede reden dat ze deze snelheid zo gemaakt hebben, dan ga je maar wat eerder weg van huis.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:59

Het gaat niet om de momenten dat het wel goed gaat. Het gaat om de kans dat het niet goed gaat. Er is een reden voor deze maximum snelheid!!!
En door afleiding van goed gezelschap ineens 140 rijden??? Sorry, maar als je niet op je snelheid kunt letten in gezelschap en 50 km harder rijdt, dan mag, dan moet je of niet meer met gezelschap rijden of überhaupt niet achter het stuur stappen, want dan zijn er meer dingen die je waarschijnlijk niet in de gaten hebt.

Je hebt een dier in die trailer, die afhankelijk is van jou. Ik snap niet, dat je zo nodig een risico moet nemen.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:06

Tendance schreef:
Het gaat niet om de momenten dat het wel goed gaat. Het gaat om de kans dat het niet goed gaat. Er is een reden voor deze maximum snelheid!!!
En door afleiding van goed gezelschap ineens 140 rijden??? Sorry, maar als je niet op je snelheid kunt letten in gezelschap en 50 km harder rijdt, dan mag, dan moet je of niet meer met gezelschap rijden of überhaupt niet achter het stuur stappen, want dan zijn er meer dingen die je waarschijnlijk niet in de gaten hebt.

Je hebt een dier in die trailer, die afhankelijk is van jou. Ik snap niet, dat je zo nodig een risico moet nemen.

Ik moet helemaal niks. Ik constateer slechts dat dat me een keer is gebeurt. Ik wil slechts anderen meegeven wat ik heb vastgesteld. Leerpunt. Leer van mijn fouten, je leeft te kort om ze allemaal zelf te maken!

Als ik jou af mag gaan rekenen op al je fouten, dan snap ik niet dat je zelfs nog maar op de weg durft te komen.......

In concreto naar TS: niet druk maken, gewoon gaan rijden; tehniek is tegenwoordig behoorlijk hufterproof.

Kirrr

Berichten: 6229
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:16

Zeepsop schreef:
Je mag met een aanhanger wettelijk niet eens harder dan 90 km/u. Waarom zou je daar dan overheen gaan? Er is een goede reden dat ze deze snelheid zo gemaakt hebben, dan ga je maar wat eerder weg van huis.


Waarom? Omdat er een hoop idioten op de weg rijden die je vaak in gevaarlijke situaties brengen.
Heeft niks te maken met eerder van huis weg gaan.
Of rij jij alleen op zondagmiddag als er niemand op de weg is?

Het grote probleem is dat er veel te veel onkundige chauffeurs rond rijden en nog veel erger, iedereen wilt een goedkope combi en gaat de limiet opzoeken. Bij die combinatie van onkundige chauffeur en veel te lichte combi dan heb je problemen als je moet reageren tegen 100km/u.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:18

Zeepsop schreef:
Je mag met een aanhanger wettelijk niet eens harder dan 90 km/u. Waarom zou je daar dan overheen gaan? Er is een goede reden dat ze deze snelheid zo gemaakt hebben, dan ga je maar wat eerder weg van huis.


Advocaat van de duivel.... In Nederland mag je idd niet harder dan 90 km per uur met je kar. In Frankrijk daarentegen mag je gewoon net zo hard als auto's zonder aanhanger, 130 km per uur dus.
Ik vraag me dan af wat die goede reden dan is?

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:21

mamamier schreef:
Zeepsop schreef:
Je mag met een aanhanger wettelijk niet eens harder dan 90 km/u. Waarom zou je daar dan overheen gaan? Er is een goede reden dat ze deze snelheid zo gemaakt hebben, dan ga je maar wat eerder weg van huis.


Advocaat van de duivel.... In Nederland mag je idd niet harder dan 90 km per uur met je kar. In Frankrijk daarentegen mag je gewoon net zo hard als auto's zonder aanhanger, 130 km per uur dus.
Ik vraag me dan af wat die goede reden dan is?

+:)+

Het is gewoon gebrek aan inzicht. Jouw kerel kan daar ongetwijfeld bosjes zeer sappige verhalen over vertellen :j

Moratoetje

Berichten: 1451
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:26

Ik rij weleens iets harder dan toegestaan, lees ongeveer 100/110 .... maar dat is dan als ik bijv. een vrachtauto in wil halen. Ik rij namelijk niet graag achter deze grote jongens, ze blokkeren je overzicht op de weg en ik wil graag tijdig zien wat er voor me is en evt. gebeurt. Na het inhalen, gas loslaten en we rijden weer 90/95 (ook omdat ik niet graag van die CJIB envelopjes op mijn deurmat vind :o )

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:27

Precies dat dus Ikke. Gebrek aan inzicht, ervaring en verkeerde belading. Nu heb ik hem nooit gehoord over geschaarde of gekantelde paarden trailers, wel over caravans en collega's uit het Oostblok. Oftewel; hard rijden is niet het gevaar, het niet kúnnen rijden veroorzaakt ongelukken.

Mizora

Berichten: 18459
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:34

ikke schreef:
Want nog zoiets: als je 90km/h op je teller rijdt, rijden de meeste auto's maar net 80km/h of zelfs iets daaronder! DAT is de reden waarom de max snelheid van auto's is opgetrokken naar 90km/h! De enige reden is dat dat is gedaan is dat je met de vrachtauto's meerijdt.

Als ik met mijn auto daadwerkelijk 90km/h ga rijden (op de truus), dan geeft de naald 98-99km/h aan!


Dat is heel wisselend per auto. Ik rij zelf in een auto die als ik 80 op de teller aangeeft, tussen de 79-81 km/u rijdt (boven de 110 twijfel ik hoe zuiver hij de snelheid nog aangeeft). In ons bedrijf is iemand die een Ferrari rijdt, die is nog met 280 volledig precies. Er is ook een Alfa Romeo 145 die bij 50km/u al meer dan 5km/u afwijkt (te hoog aangeeft), dit is een gechiptunede , maar de 147 die er ook tussen zit rijdt wijkt pas met 100km/u zo'n 5km/u af. Op het moment zijn er geen bedrijfsauto's waar de waarschuwing bij zit dat hij de laag aangeeft maar die hebben we ook wel gehad (ook Alfa Romeo's trouwens, dat is het standaardmerk. Alleen ik wijk af met de Suzuki Alto, de andere afwijkende merken zijn particuliere auto's).

Armany

Berichten: 57
Geregistreerd: 21-01-09
Woonplaats: Gennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:37

Wat betreft de snelheidsindex van de banden: banden die tot 100 km/u 'mogen' zijn uiteraard wat verder getest dan dat. Mocht je dus ooit eens eventjes de 100 aantikken dan zullen er wat betreft de banden geen rampen ontstaan. Het is wel zo dat zij niet gemaakt zijn om langdurig snelheden van boven de 100 mee te gaan. Er is dan een reële kans dat ze springen (maar dan hebben we het dus over zwaar gebruik). De 100 km band is gewoonweg wat goedkoper, vandaar dat er mee gereden word. Ik verkoop ze eigenlijk nooit, vind dat als je onderweg gaat (verder dan zo nu en dan rondje om de kerk) dat met degelijk materiaal moet doen. Ook voor je eigen gemoedsrust ;)

Ania

Berichten: 6560
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:41

BEetje offtopic maar wil het toch melden, laatst reden we vanuit horse event achter een 2-paards trailer op de snelweg. Hij liep steeds meer uit, toen eens gekeken hoe hard mijn vriendin reed, die ging al net over de 120 km/h.
Trailer proberen bij te houden maar na een tijdje 130 gereden te hebben bleef de trailer op ons uitlopen.
Er stond minstens een paard in in elk geval, die konden we nog net zien.

Stelletje gekken.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:46

mamamier schreef:
Precies dat dus Ikke. Gebrek aan inzicht, ervaring en verkeerde belading. Nu heb ik hem nooit gehoord over geschaarde of gekantelde paarden trailers, wel over caravans en collega's uit het Oostblok. Oftewel; hard rijden is niet het gevaar, het niet kúnnen rijden veroorzaakt ongelukken.

Zoals Jeremy Clarkson al schreef:
Speed doesn't kill anyone; suddenly becomming to a halt is what gets you.

Want nog zo'n aardige vergelijking: met een bus tot 3500kg TMM mag je 120km/h rijden. Neem je exact dezelfde auto met een iets zwaarder onderstel (TMM >3500kg) mag je opeens maar 80km/h.

Dat heeft helemaal niets met de technische bouw van het voertuig te maken maar alles met wetgeving.
Want in GB mag een vrachtwagen (ook een 40-tonner!) gewoon 70mijl (=112km/h) net als de rest van het verkeer.


Mizora schreef:
Dat is heel wisselend per auto. Ik rij zelf in een auto die als ik 80 op de teller aangeeft, tussen de 79-81 km/u rijdt (boven de 110 twijfel ik hoe zuiver hij de snelheid nog aangeeft). In ons bedrijf is iemand die een Ferrari rijdt, die is nog met 280 volledig precies. Er is ook een Alfa Romeo 145 die bij 50km/u al meer dan 5km/u afwijkt (te hoog aangeeft), dit is een gechiptunede , maar de 147 die er ook tussen zit rijdt wijkt pas met 100km/u zo'n 5km/u af. Op het moment zijn er geen bedrijfsauto's waar de waarschuwing bij zit dat hij de laag aangeeft maar die hebben we ook wel gehad (ook Alfa Romeo's trouwens, dat is het standaardmerk. Alleen ik wijk af met de Suzuki Alto, de andere afwijkende merken zijn particuliere auto's).

En welke banden liggen er dan onder?
Mijn Discovery was ook exact. Daar lagen simpelweg grotere banden onder die precies de afwijking van de teller compenseerden.
Mijn Range Rover wijkt ook behoorlijk af (100 op de naald is net 90 in werkelijkheid, volgens truus). Als ik de Range Rover op de set van de Discovery zet, zal die waarschijnlijk ook exact worden.........


Ania schreef:
BEetje offtopic maar wil het toch melden, laatst reden we vanuit horse event achter een 2-paards trailer op de snelweg. Hij liep steeds meer uit, toen eens gekeken hoe hard mijn vriendin reed, die ging al net over de 120 km/h.
Trailer proberen bij te houden maar na een tijdje 130 gereden te hebben bleef de trailer op ons uitlopen.
Er stond minstens een paard in in elk geval, die konden we nog net zien.

Stelletje gekken.

Wat deed die trailer dan, behalve braaf de trekauto volgen?

Het is een (forse) snelheidsovertreding, maar dat is niet per se hetzelfde als onveilig.....

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:02

mamamier schreef:
Precies dat dus Ikke. Gebrek aan inzicht, ervaring en verkeerde belading. Nu heb ik hem nooit gehoord over geschaarde of gekantelde paarden trailers, wel over caravans en collega's uit het Oostblok. Oftewel; hard rijden is niet het gevaar, het niet kúnnen rijden veroorzaakt ongelukken.


Kan hier alleen maar akkoord mee gaan... Ik woon ook in Duitsland en hier is de max. toegelaten snelheid 100 km/u. Ik kan je op een briefje geven dat onze combi dat zonder problemen aan kan. Geladen zelfs beter dan ongeladen heb ik de indruk, omdat er dan meer druk op de banden komt. Het is vooral belangrijk heel defensief te rijden, goed op de medeweggebruikers te letten en zodoende onverwachte manoeuvres te voorkomen.

Helaas zie ik heel vaak combi's rijden waarvan ik me toch afvraag of dat zomaar mag... En sja, dan sta ik er niet versteld van dat zo'n trailer heen en weer begint te zwieren, zeker als die trailer dan nog eens te zwaar geladen is.

Zonder paard rij ik sneller dan de toegelaten snelheid, nog nooit problemen gehad... En als je merkt dat het niet zo stabiel meer is, vertraag je toch gewoon rustig?

Waar ik vooral moeite mee heb, zijn mensen die niet weten wat kan en wat niet. Dan krijg je pas ongelukken, door van die paniekreacties als in opeens aan het stuur rukken of vol op de rem gaan.