Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Brainless schreef:_lotteeee schreef:Als op naam staat. Is dat gedeelte wel degelijk eigendomsbewijs.
Anders zou elk pony en paard zonder papier van niemand zijn...
Ehhhh nee dus!
Ik heb 3 paarden die alle 3 niet op mijn naam staan...
Is wettelijk niet verplicht en nee degene die als eigenaar op papier staan hebben geen rechten (meer).
Ezziehh schreef:Edit: Ik kan dit ook bewijzen en mensen daar etc. weten ook dat hij mijn paard was.
Brainless schreef:Ezziehh schreef:Dus ik moet hem daar zo laten staan met wondjes en al in de mond?
Als je dat zelf gezien hebt kun je de dierenbescherming bellen.
Ezziehh schreef:Dus ik moet hem daar zo laten staan met wondjes en al in de mond?
Brainless schreef:_lotteeee schreef:Als op naam staat. Is dat gedeelte wel degelijk eigendomsbewijs.
Anders zou elk pony en paard zonder papier van niemand zijn...
Ehhhh nee dus!
Is wettelijk niet verplicht en nee degene die als eigenaar op papier staan hebben geen rechten (meer).
_lotteeee schreef:Brainless schreef:Ehhhh nee dus!
Ik denk ehhhh dat je me niet snapt.
Maar hier gaat de discussie ook niet over.
Paspoort en Papieren zijn NOOIT (gedeeltelijk) eigendomsbewijs. _lotteeee schreef:Ik denk ehhhh dat je me niet snapt.
Maar hier gaat de discussie ook niet over.
Tinky12 schreef:Zowel papier als paspoort zijn geen eigendomsbewijs,wordt ook niet gezien als eigendomsbewijs en is het ook nooit geweest.
Alleen een contract of verkoopbriefjes zijn eigendomsbewijs.Ook als je kunt bewijzen dat je langere tijd voor het dier hebt gezorgd en alle onkosten hebt betaald kan dit via een gerechtelijke procedure geregeld worden.
Een paard mag niet zonder paspoort verhandeld en/of vervoerd worden.
Xjosee schreef:Ik vind het een lasting verhaal om te lezen maar volgens mij komt het hier op neer:
-Jij hebt een paard gekocht van je instructrise, die later weer verkocht moest worden.
-Je hebt dat paard aan je instructrice gegeven. Bij het weggeven is niet meteen het paspoort over gedragen maar het paspoort was nog in jouw bezit.
-Deze week zou jouw instructrise het paspoort ophalen.
-Jij gaat langs op de pensionstal waar het paard zou staan (zonder overleg?).
-Jij komt erachter dat jouw paard is verkocht en dat tevens een paard van iemand anders daar is verkocht door de instructrise. Maar van dat paard was jouw instructrice geen eigenaresse. Daardoor mag jouw instructrice niet meer op die stal komen.
-Nu blijkt dat jouw instructrice jouw paard ook heeft gestolen van de vorige eigenaresse? Maar die vond dat eigenlijk geen probleem?
Klopt het verhaal zo?
jury schreef:Xjosee schreef:Ik vind het een lasting verhaal om te lezen maar volgens mij komt het hier op neer:
-Jij hebt een paard gekocht van je instructrise, die later weer verkocht moest worden.
-Je hebt dat paard aan je instructrice gegeven. Bij het weggeven is niet meteen het paspoort over gedragen maar het paspoort was nog in jouw bezit.
-Deze week zou jouw instructrise het paspoort ophalen.
-Jij gaat langs op de pensionstal waar het paard zou staan (zonder overleg?).
-Jij komt erachter dat jouw paard is verkocht en dat tevens een paard van iemand anders daar is verkocht door de instructrise. Maar van dat paard was jouw instructrice geen eigenaresse. Daardoor mag jouw instructrice niet meer op die stal komen.
-Nu blijkt dat jouw instructrice jouw paard ook heeft gestolen van de vorige eigenaresse? Maar die vond dat eigenlijk geen probleem?
Klopt het verhaal zo?
Wow dat is een knappe samenvatting, dat had ik er nog niet allemaal uit begrepen. Dank!
tamary schreef:Tinky12 schreef:Zowel papier als paspoort zijn geen eigendomsbewijs,wordt ook niet gezien als eigendomsbewijs en is het ook nooit geweest.
Alleen een contract of verkoopbriefjes zijn eigendomsbewijs.Ook als je kunt bewijzen dat je langere tijd voor het dier hebt gezorgd en alle onkosten hebt betaald kan dit via een gerechtelijke procedure geregeld worden.
Zowel je instructrice als de koper zijn dus in overtreding. Met alle media aandacht zeker in de paardenwereld over dat paarden een paspoort moeten hebben, lijkt het mij hard te maken dat dit paard niet correct/rechtmatig verkocht is en dat de nieuwe eigenaar dat had kunnen weten. Instructrice hoort zoiets zeker te weten en had dit paard dus niet mogen verkopen (nog afgezien van de indruk die zij bij TS gewekt heeft). Maar om dat legaal in orde te krijgen (en dus gezien jouw indruk van welzijn paard nu) het dier terug in jouw handen te krijgen is een heel ander verhaal.
tamary schreef:Tinky12 schreef:Zowel papier als paspoort zijn geen eigendomsbewijs,wordt ook niet gezien als eigendomsbewijs en is het ook nooit geweest.
Zowel je instructrice als de koper zijn dus in overtreding. Met alle media aandacht zeker in de paardenwereld over dat paarden een paspoort moeten hebben, lijkt het mij hard te maken dat dit paard niet correct/rechtmatig verkocht is en dat de nieuwe eigenaar dat had kunnen weten. Instructrice hoort zoiets zeker te weten en had dit paard dus niet mogen verkopen (nog afgezien van de indruk die zij bij TS gewekt heeft). Maar om dat legaal in orde te krijgen (en dus gezien jouw indruk van welzijn paard nu) het dier terug in jouw handen te krijgen is een heel ander verhaal.
Ezziehh schreef:tamary schreef:
Inderdaad, hier heb echt wat aan! Dankjewel!
troi schreef:Het klinkt misschien heel naar maar je paard lijkt legaal verkocht en je hebt nul rechten. Misschien als je je van je beste kant laat zien en dat paspoort langs brengt (scheelt ze wel wat geregel natuurlijk) dat je nog eens bij het dier mag kijken..
Bowen schreef:Het dier is alleen wel rechtmatig verkocht, een nieuwe eigenaar heeft dat recht gewoon, hoe naar dat ook is voor de vorige eigenaar. Ok, had niet gemogen zonder dat paspoort, maar dat gebeurd echt heel erg veel in paardenland. Mijn pony had niet eens een chip+paspoort, dat heb ik zelf geregeld. Mijn beide haffen heb ik zelf op mijn naam laten zetten, zonder dat de oude eigenaars ook maar een briefje met handtekening daarbij hebben geleverd met toestemming. Was geen enkel probleem, behalve dan dat ik gelijk lid van de haflingervereniging moest worden (en ze moeilijk deden toen ik ze aan de afspraak hield dat dat maar voor 1 jaar, eenmalig was, dat bij beide haffen).
Cayenne schreef:troi schreef:Het klinkt misschien heel naar maar je paard lijkt legaal verkocht en je hebt nul rechten. Misschien als je je van je beste kant laat zien en dat paspoort langs brengt (scheelt ze wel wat geregel natuurlijk) dat je nog eens bij het dier mag kijken..
Dit vind ik eigenlijk de beste oplossing. Het zou je sieren om het paspoort naar de nieuwe eigenaresse te brengen. Dan kun je haar misschien wat fijne tips geven. Ga hierbij niet 'ten aanval' en verwijt haar niets, maar bied haar je hulp aan. Wie weet neemt ze het aan en kun je op die manier het paard af en toe nog opzoeken.
Edit: dan hoop ik wel voor je dat ze dit topic nooit vind, want dan is ze wellicht niet zo blij met je hulp.