Paard is verkocht?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Paard is verkocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:14

Jij hebt hem weggeven dus is hij niet meer van jou.

Paspoort maakt daar in niets uit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:20

Brainless schreef:
_lotteeee schreef:
Als op naam staat. Is dat gedeelte wel degelijk eigendomsbewijs.

Anders zou elk pony en paard zonder papier van niemand zijn...

Ehhhh nee dus!

Ik heb 3 paarden die alle 3 niet op mijn naam staan...
Is wettelijk niet verplicht en nee degene die als eigenaar op papier staan hebben geen rechten (meer).

Dit dus. _lotteeee ik begrijp dat je het goed bedoeld maar wat je zegt klopt echt niet. Als je niet weet waar je het over hebt kun je het beter voor je houden. Dit is absoluut niet gemeen bedoeld maar je zou TS op een verkeerd spoor kunnen zetten en haar meer problemen bezorgen zonder dat je dat zo bedoeld natuurlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:20

Ezziehh schreef:
Edit: Ik kan dit ook bewijzen en mensen daar etc. weten ook dat hij mijn paard was.

Je zegt het zelf al goed: het WAS jouw paard.
Je hebt hem weggegeven. Niets meer aan te doen. Je instructrice mag daarna zelf weten wat ze met het paard doet. Heb je er een contract bij gegeven waar in stond dat ze niet mocht doorverkopen? Zo nee, dan is ze gewoon correct bezig. Het maakt daarbij niet uit dat de nieuwe eigenaresse misschien niet goed kan rijden. Het is hoe dan ook gewoon haar paard en jij hebt daar helaas niets meer over te zeggen :(:)

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:23

Dus ik moet hem daar zo laten staan met wondjes en al in de mond?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:24

Ezziehh schreef:

Als je dat zelf gezien hebt kun je de dierenbescherming bellen.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 11:26

Brainless schreef:
Ezziehh schreef:

Als je dat zelf gezien hebt kun je de dierenbescherming bellen.

Wondjes in de mond bij hem kunnen ontstaan door aan de teugel te trekken, hij heeft een gevoelige mond. Ik reed hem lange teugels.
Daar kan de dierenbescherming niets aan doen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:28

Ezziehh schreef:

Daar kan je heel erg weinig aan doen. Verkocht is verkocht, in dit geval heb je het paard weggegeven, maar dat komt op hetzelfde neer. Je hebt het paard niet in bruikleen ofzo naar die instructrice gebracht.
Daarbij, je kent de nieuwe eigenaar niet, je hebt alleen wat via via info.

Mocht je echt weten dat het paard slecht behandeld wordt kan je de dierenbescherming inschakelen, maar hoe hard het ook is, jij hebt je paard weggedaan, dat paard is al sinds Mei niet meer van jou, jij hebt er dus ook niets over te zeggen.
Dit is het afschuwelijke van een paard wegdoen, dat je er niets meer over te vertellen hebt en alleen maar kan hopen dat de mensen waaraan je je paard wegdoet er ook goed voor zijn.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:28

Ezziehh schreef:

Ja, het is jouw paard niet meer. Als het dier écht mishandeld wordt dan kun je instanties inschakelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:30

Ezziehh schreef:

Mag ik vragen hoe oud je bent? :) Ik heb het gevoel dat je nog vrij jong bent.

En wanneer je het vermoeden hebt dat het paard niet goed wordt behandeld, bel je de dierenbescherming.
Het zijn verder jouw zaken niet meer.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:32

Brainless schreef:
_lotteeee schreef:
Als op naam staat. Is dat gedeelte wel degelijk eigendomsbewijs.

Anders zou elk pony en paard zonder papier van niemand zijn...

Ehhhh nee dus!

Is wettelijk niet verplicht en nee degene die als eigenaar op papier staan hebben geen rechten (meer).

Ik denk ehhhh dat je me niet snapt.

Maar hier gaat de discussie ook niet over. ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:34

_lotteeee schreef:
Brainless schreef:
Ehhhh nee dus!

ik denk dat jij eht eerder neit snapt :+ Paspoort en Papieren zijn NOOIT (gedeeltelijk) eigendomsbewijs.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:34

Lotte, een papier of paspoort is NOOIT een eigendomsbewijs. Een verkoopcontract of brief wel. Brainless heeft gelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:35

_lotteeee schreef:

Ik snap je wel.... maar er is geen eigendomspapier die wettelijk! aangeeft of je eigenaar bent van een paard.
Alleen een aankoopcontract is rechtsgeldig, en die hebben maar een klein percentage van de eigenaren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:00

Tinky12 schreef:
Zowel papier als paspoort zijn geen eigendomsbewijs,wordt ook niet gezien als eigendomsbewijs en is het ook nooit geweest.
Alleen een contract of verkoopbriefjes zijn eigendomsbewijs.Ook als je kunt bewijzen dat je langere tijd voor het dier hebt gezorgd en alle onkosten hebt betaald kan dit via een gerechtelijke procedure geregeld worden.

Een paard mag niet zonder paspoort verhandeld en/of vervoerd worden.

Zowel je instructrice als de koper zijn dus in overtreding. Met alle media aandacht zeker in de paardenwereld over dat paarden een paspoort moeten hebben, lijkt het mij hard te maken dat dit paard niet correct/rechtmatig verkocht is en dat de nieuwe eigenaar dat had kunnen weten. Instructrice hoort zoiets zeker te weten en had dit paard dus niet mogen verkopen (nog afgezien van de indruk die zij bij TS gewekt heeft). Maar om dat legaal in orde te krijgen (en dus gezien jouw indruk van welzijn paard nu) het dier terug in jouw handen te krijgen is een heel ander verhaal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:09

Xjosee schreef:
Ik vind het een lasting verhaal om te lezen maar volgens mij komt het hier op neer:
-Jij hebt een paard gekocht van je instructrise, die later weer verkocht moest worden.
-Je hebt dat paard aan je instructrice gegeven. Bij het weggeven is niet meteen het paspoort over gedragen maar het paspoort was nog in jouw bezit.
-Deze week zou jouw instructrise het paspoort ophalen.
-Jij gaat langs op de pensionstal waar het paard zou staan (zonder overleg?).
-Jij komt erachter dat jouw paard is verkocht en dat tevens een paard van iemand anders daar is verkocht door de instructrise. Maar van dat paard was jouw instructrice geen eigenaresse. Daardoor mag jouw instructrice niet meer op die stal komen.
-Nu blijkt dat jouw instructrice jouw paard ook heeft gestolen van de vorige eigenaresse? Maar die vond dat eigenlijk geen probleem?

Klopt het verhaal zo?

Wow dat is een knappe samenvatting, dat had ik er nog niet allemaal uit begrepen. Dank!

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:10

jury schreef:
Xjosee schreef:
Ik vind het een lasting verhaal om te lezen maar volgens mij komt het hier op neer:
-Jij hebt een paard gekocht van je instructrise, die later weer verkocht moest worden.
-Je hebt dat paard aan je instructrice gegeven. Bij het weggeven is niet meteen het paspoort over gedragen maar het paspoort was nog in jouw bezit.
-Deze week zou jouw instructrise het paspoort ophalen.
-Jij gaat langs op de pensionstal waar het paard zou staan (zonder overleg?).
-Jij komt erachter dat jouw paard is verkocht en dat tevens een paard van iemand anders daar is verkocht door de instructrise. Maar van dat paard was jouw instructrice geen eigenaresse. Daardoor mag jouw instructrice niet meer op die stal komen.
-Nu blijkt dat jouw instructrice jouw paard ook heeft gestolen van de vorige eigenaresse? Maar die vond dat eigenlijk geen probleem?

Klopt het verhaal zo?

Wow dat is een knappe samenvatting, dat had ik er nog niet allemaal uit begrepen. Dank!

De verbetering zou ik ook lezen, het klopt echter niet helemaal.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:12

tamary schreef:
Tinky12 schreef:
Zowel papier als paspoort zijn geen eigendomsbewijs,wordt ook niet gezien als eigendomsbewijs en is het ook nooit geweest.
Alleen een contract of verkoopbriefjes zijn eigendomsbewijs.Ook als je kunt bewijzen dat je langere tijd voor het dier hebt gezorgd en alle onkosten hebt betaald kan dit via een gerechtelijke procedure geregeld worden.

Zowel je instructrice als de koper zijn dus in overtreding. Met alle media aandacht zeker in de paardenwereld over dat paarden een paspoort moeten hebben, lijkt het mij hard te maken dat dit paard niet correct/rechtmatig verkocht is en dat de nieuwe eigenaar dat had kunnen weten. Instructrice hoort zoiets zeker te weten en had dit paard dus niet mogen verkopen (nog afgezien van de indruk die zij bij TS gewekt heeft). Maar om dat legaal in orde te krijgen (en dus gezien jouw indruk van welzijn paard nu) het dier terug in jouw handen te krijgen is een heel ander verhaal.

Inderdaad, hier heb echt wat aan! Dankjewel!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:14

Bovendien kan de nieuwe eigenaresse vrij gemakkelijk een nieuw paspoort aanvragen waarmee dat probleem is opgelost.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:14

tamary schreef:
Tinky12 schreef:

Het dier is alleen wel rechtmatig verkocht, een nieuwe eigenaar heeft dat recht gewoon, hoe naar dat ook is voor de vorige eigenaar. Ok, had niet gemogen zonder dat paspoort, maar dat gebeurd echt heel erg veel in paardenland. Mijn pony had niet eens een chip+paspoort, dat heb ik zelf geregeld. Mijn beide haffen heb ik zelf op mijn naam laten zetten, zonder dat de oude eigenaars ook maar een briefje met handtekening daarbij hebben geleverd met toestemming. Was geen enkel probleem, behalve dan dat ik gelijk lid van de haflingervereniging moest worden (en ze moeilijk deden toen ik ze aan de afspraak hield dat dat maar voor 1 jaar, eenmalig was, dat bij beide haffen).
Nu heb ik goede contacten met de vorige eigenaren, dus dat was ook op een andere manier wel goed gekomen, maar het is om aan te geven hoe weinig dat paspoort voorstelt als je gewoon eenzijdig over kan schrijven als je dat paspoort maar in handen hebt. Zelfs zonder paspoort kan je als nieuwe eigenaar gewoon een nieuwe krijgen als je dat aanvraagt, die gevallen ken ik ook.

Dat paspoort betekend echt helemaal niets. Enkel in gevallen waarbij er voldoende hard bewijs is dat het jouw paard is, jij ervoor gezorgd hebt, betaald hebt, er contracten zijn e.d. kan het zijn dat het paspoort meegenomen wordt in het verdere bewijs. Maar op zichzelf betekend het helemaal niets.

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:16

troi schreef:
Bovendien kan de nieuwe eigenaresse vrij gemakkelijk een nieuw paspoort aanvragen waarmee dat probleem is opgelost.

Ja daar was ik ook bang voor...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:17

Ezziehh schreef:
tamary schreef:

Inderdaad, hier heb echt wat aan! Dankjewel!

Nee, daar heb je niets aan.

Ik moet toch weer even hard zijn, waarom denk jij nog enig recht op dit paard te hebben? Je hebt het paard weggedaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:18

Het klinkt misschien heel naar maar je paard lijkt legaal verkocht en je hebt nul rechten. Misschien als je je van je beste kant laat zien en dat paspoort langs brengt (scheelt ze wel wat geregel natuurlijk) dat je nog eens bij het dier mag kijken..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:20

troi schreef:
Het klinkt misschien heel naar maar je paard lijkt legaal verkocht en je hebt nul rechten. Misschien als je je van je beste kant laat zien en dat paspoort langs brengt (scheelt ze wel wat geregel natuurlijk) dat je nog eens bij het dier mag kijken..

Dit vind ik eigenlijk de beste oplossing. Het zou je sieren om het paspoort naar de nieuwe eigenaresse te brengen. Dan kun je haar misschien wat fijne tips geven. Ga hierbij niet 'ten aanval' en verwijt haar niets, maar bied haar je hulp aan. Wie weet neemt ze het aan en kun je op die manier het paard af en toe nog opzoeken.

Edit: dan hoop ik wel voor je dat ze dit topic nooit vind, want dan is ze wellicht niet zo blij met je hulp.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:28

Bowen schreef:
Het dier is alleen wel rechtmatig verkocht, een nieuwe eigenaar heeft dat recht gewoon, hoe naar dat ook is voor de vorige eigenaar. Ok, had niet gemogen zonder dat paspoort, maar dat gebeurd echt heel erg veel in paardenland. Mijn pony had niet eens een chip+paspoort, dat heb ik zelf geregeld. Mijn beide haffen heb ik zelf op mijn naam laten zetten, zonder dat de oude eigenaars ook maar een briefje met handtekening daarbij hebben geleverd met toestemming. Was geen enkel probleem, behalve dan dat ik gelijk lid van de haflingervereniging moest worden (en ze moeilijk deden toen ik ze aan de afspraak hield dat dat maar voor 1 jaar, eenmalig was, dat bij beide haffen).

Je kan stellen dat instructrice eigenaar was en dus mocht verkopen, dat klopt, maar niet zonder paspoort (waarvan zij wist waar het was). Die rechtmatigheid is daarmee incompleet, want paard was niet vergezeld van bijbehorend paspoort wat wettelijk verplicht is. Dat er in de praktijk geen gevolgen aan zitten is een ander verhaal.

Het maakt wel glashelder dat het een nachtmerrie is om bv een gestolen/onrechtmatig verkocht dier terug te krijgen, want papierwerk in orde maken kan iedereen met 200 euro op de bankrekening. Geen eens een aangifte van verlies oid nodig om een nieuw paspoort te krijgen. Hoe zit het dan bv met de voedselveiligheid waar dit hele gedoe om begonnen is?

Behappy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:28

Cayenne schreef:
troi schreef:

Dit vind ik eigenlijk de beste oplossing. Het zou je sieren om het paspoort naar de nieuwe eigenaresse te brengen. Dan kun je haar misschien wat fijne tips geven. Ga hierbij niet 'ten aanval' en verwijt haar niets, maar bied haar je hulp aan. Wie weet neemt ze het aan en kun je op die manier het paard af en toe nog opzoeken.

Edit: dan hoop ik wel voor je dat ze dit topic nooit vind, want dan is ze wellicht niet zo blij met je hulp.

Dat zou ik ook wel willen...
Maar ze doet letterlijk alles wat mijn instructrice zegt, ik krijg niet eens antwoord op mijn bericht, ik denk dat ze dit dan ook zal verbieden...