Recht op eerste koop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:33

Diablo schreef:
l"]
anjali schreef:
Trouwens, je hebt nog geen geld gekregen,je moet toch ook eerst nog zien of je eerste ,of eventueel die andere,nog met geld over de brug gaan komen? En stel dat ze hem willen laten keuren en hij wordt afgekeurd? Het kan ook zo aflopen dat straks beide potentiele kopers afhaken en je je paard zelf kunt houden!

Hij is al goed gekeurt. en mijn bijrijdster betaald soiso, van de manege die hem op proef heeft weet je het nooit

Waarom weet je dat niet? Als hij goed bevalt na de proef periode, betalen ze toch? Doen ze dat niet, kun je hem gewoon terug halen.
Als je er zo weinig vertrouwen in hebt dat je je geld krijgt, begrijp ik niet dat je je paard er überhaupt op proef hebt gezet.[/quote]
Je weet het nooit zeker bij mensen die je niet kent, ik had echt wel vertrouwen in de plek maar het zou mooier zijn als hij bij mijn bijrijdster terecht kwam.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:34

Je kan nog altijd zeggen dat je je bedacht hebt en hem zelf houd.Of sta je soms op die manege met het paard?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:37

mie123gie schreef:
Je weet het nooit zeker bij mensen die je niet kent, ik had echt wel vertrouwen in de plek maar het zou mooier zijn als hij bij mijn bijrijdster terecht kwam.

Dan had je hem niet op proef moeten geven.
Ik snap dat je hem liever bij je bijrijdster zou hebben, ik denk ook dat je dat wel kunt doen. Ik vind het alleen niet helemaal fair en ik vind ook dat je bijrijdster dan eerder had moeten zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:38

In principe kan het wel als jullie niet overeen hebben gekomen dat de manege de pony, bij goed bevallen, koopt voor xx euro na afloop van de proeftijd.
Is het trouwens in het contract beschreven als proeftijd? Anders kun je het natuurlijk ook interpreteren als lease/verhuur van de pony.

Maar buiten dat vind ik het absoluut niet netjes dat je om deze reden de verkoop niet door zou laten gaan. Ze hebben de pony natuurlijk niet zomaar op proef.
Ik kan me voorstellen dat ze dan echt boos zijn, dat zou ik ook zijn!!!

Je had vooraf gewoon wat beter moeten nadenken over de gevolgen. Had het besproken met je bijrijder voor hem toe te zeggen aan de manege. Als je dit wel gedaan hebt en de bijrijder komt hier nu ineens toch mee, had ik zelf gezegd dat het heel jammer is dat ze te laat is.
Dat zij de eerste keus heeft mocht de manege van de verkoop af zien.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:38

Morgen bellen en zeggen dat je je bedacht hebt en het je spijt maar de pony graag terug wilt....het verdient niet de schoonheidsprijs...
Laatst bijgewerkt door kally op 23-08-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:39

Ik zou aangeven dat de koop niet doorgaat en de manege een "schadevergoeding" geven voor de stalling tijdens de proeftijd

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:41

naar je bijrijdster, 2 dagen is nog niks. Morgen bij de manege langs gaan en zeggen dat je er toch geen goed gevoel over hebt.
Als het een particulier was of er was al betaald geweest dan was het anders. Evt kun je nog een bedrag geven voor de dagen stalling die je paard op de manege heeft gestaan. Ze zijn jouw paard daar over 2 weken weer vergeten. Volg je gevoel.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:41

Schadevergoeding? De manege heeft de pony toch ingezet in de lessen? Dan hebben ze aan de pony verdiend.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:41

Esther_r20 schreef:
Ik zou aangeven dat de koop niet doorgaat en de manege een "schadevergoeding" geven voor de stalling tijdens de proeftijd

Wij betalen zelf de stalling tijdens de proeftijd

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:42

liss schreef:
Schadevergoeding? De manege heeft de pony toch ingezet in de lessen? Dan hebben ze aan de pony verdiend.

De manege heeft mijn paard inderdaad ingezet voor lessen en we betalen de stalling voor die week zelf.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:42

Dan wist ik het wel, pony terughalen!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:43

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:43

Als jullie ook de stalling betalen zou ik me er een stuk minder druk om maken. Dan aangeven dat de proeftijd van jou kant wordt beëindigd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:44

Dan zou ik gewoon eerlijk bellen, zeggen dat je bijrijdster besloten heeft hem te kopen en dat je hem liever daarheen ziet gaan omdat zij elkaar beter kennen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:44

Nou, als die manege niet betaalt dan kun je hem natuurlijk gewoon terughalen. Of was afgesproken dat ze hem gratis zouden krijgen? Heb je het paspoort nog zelf? /3Als je nu zelf de stalling betaalt dan is het gewoon nog jouw pony.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:45

Als je zelf de stalling betaald was ik er klaar mee,dan zou ik gewoon zeggen dat je jezelf bedacht hebt en dat de koop niet doorgaat.
Wel een rare manier om een pony op proef te geven.
Dan heeft de manege toch mooi een pony 2 dagen kunnen gebruiken die hun niks gekost heeft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:45

Gewoon terug halen en naar je bijrijdster, je bent nog eigenaar en over verkoop niks op papier.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:45

We gaan er vanavond nog heen om de situatie te bespreken, ik laat jullie weten hoe het afloopt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:46

mie123gie schreef:
liss schreef:

De manege heeft mijn paard inderdaad ingezet voor lessen en we betalen de stalling voor die week zelf.

Dan moet ik mijn mening bijstellen. Vind het ook een vreemde constructie trouwens.
Ik zou mijn paard terug halen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:46

Hij is nog niet verkocht toch ?
Geen betaling gedaan .
Geen contract dus jij beslist .
Wel beetje banketstaaf maar goed jou keuze wel

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:47

anjali schreef:
Nou, als die manege niet betaalt dan kun je hem natuurlijk gewoon terughalen. Of was afgesproken dat ze hem gratis zouden krijgen? Heb je het paspoort nog zelf? /3Als je nu zelf de stalling betaalt dan is het gewoon nog jouw pony.

We hebben een bedrag afgesproken (redelijk bedrag voor een manege) en we hebben het paspoort zelf nog.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:47

mie123gie schreef:
Hij is al goed gekeurt. en mijn bijrijdster betaald soiso, van de manege die hem op proef heeft weet je het nooit

mie123gie schreef:
De proef was hun idee, ik snap dat het niet netjes is maar ik wil toch wel het beste voor mijn paard.

Dit klinkt in mijn oren een beetje als smoesjes. Waarom zou die manege niet betalen? En ook je bijrijder kan ineens voor dure kosten komen te staan waardoor ze je pony plots toch niet kan betalen.

En als je het beste voor je paard wilt en dit niet goed voelt, waarom laat je hem dan daarheen op proef gaan? En de proef is hun idee .... dat komt toch niet uit de lucht vallen? Je hebt toch afgesproken dat zij je pony kunnen overkopen als hij goed bevalt?

Het enige wat je naar mijn idee kan doen, en wat het dan nog een beetje fair maakt, is gaan kijken als hij in de lessen loopt.
Kijk hoe de ruiters ermee om gaan en hoe hij reageert. Mocht hij door bijv. beginnelingen gereden worden die hem steeds in zijn mond trekken of hard stuiteren in het zadel bijv. dan kun je aangeven dat je het toch niet fijn vindt om te zien dat hij zo gereden wordt. Dat je aan je pony kan zien dat hij hier minder happy is.

Of anders inderdaad bellen en zeggen dat je van de koop af ziet. De koop is immers nog niet gesloten. Maar bereid je wel voor dat ze hier niet blij mee gaan zijn en dat kan ik me heel goed voorstellen!

Wel erg vreemd dat jij de kosten betaald van die week stalling terwijl zij hem op proef hebben!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-08-15 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:48

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:49

Ik ben heel benieuwd!! Succes met het gesprek!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:51

Je wilt het beste voor je paard en verkoopt hem als lespaard??? Dat zou ik dus niet direct een goed tehuis noemen. Maar in dit geval geef ik je groot gelijk als je hem ophaalt. Gewoon zeggen dat je je bedachte hebt en hem toch niet op een manege wil hebben lopen. Verder ook niet teveel uitweiden en vooral niet dat je al een andere koper hebt want dan worden ze denk ik dwars.