Zomaar meer paarden in de kudde, mag dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Zomaar meer paarden in de kudde, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:32

Kajo, maar op zo'n manier wordt de sfeer op stal er niet beter op.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:38

Op welke manier? Dat de pensionhouder denkt mij alles te laten doen wat hij maar wil omdat het zijn erf is en ik het maar moet slikken? Nee, daar wordt de sfeer inderdaad niet beter van. Voor mij althans niet.

En wat als e.e.a. wel op papier had gestaan? Moet een pensionklant dan ook maar zijn mond houden om de sfeer goed te houden of is het dan ineens anders?

Ik probeer in zulke situaties van een monoloog een dialoog te maken. Ik weet wat mijn rechten en plichten zijn als pensionklant en ik weet wat de rechten en plichten zijn van de pensionhouder. Daartussen zit behoorlijk veel ruimte voor een goed dialoog. Zolang je blijft praten en open staat voor elkaars argumenten kom je er vaak wel uit en blijft de sfeer goed.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:48

_kajo_ schreef:
Uit Pleidooi voor een Paard De pensionhouder kan niet eenzijdig tornen aan ingesleten gewoontes of mondelinge of schriftelijke afspraken.

Eén van de meest belangrijke voorwaarden voor het afdwingen van afspraken is dat je als pensionklant moet bewijzen dat er afspraken zijn. In het geval van een contract is dat gemakkelijk, maar bij mondelinge afspraken is dat lastiger. Zorg daarom dat je 'getuigen' hebt die kunnen bevestigen dat er mondelinge afspraken zijn gemaakt.

Ik vind dit wel interessant kajo, op basis van bovenstaande zou TS goede kans maken. Zoals ik het zelf beleefd heb in de jaren dat ik afhankelijk was van pension was precies dat: afhankelijk. Afhankelijk van de nukken en grillen van de stalhouder. Dan weer zus, dan weer zo, tegen de afspraken in.
Op zich klinkt het, nu je het zo zegt, wel logisch dat gemaakte afspraken niet eenzijdig veranderd mogen worden. Dat was soms misschien toch wel handig geweest, alhoewel een SH je dan natuurlijk ook de huur op kan zeggen... Maar goed, als je door de verandering anders toch weg zou willen is dat het risico wel waard.
Godzijdank ben ik nu mijn eigen baas en heerlijk onafhankelijk, eindelijk verlost van de nukken en grillen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:50

anjali schreef:
Kajo, maar op zo'n manier wordt de sfeer op stal er niet beter op.

Nou dat dus.. soms kan je wel gelijk hebben, maar wordt je er soms niet gelukkiger van om het af te dwingen en het alsnog te krijgen.

Je kan ook van rechts best voorrang hebben, maar soms is het toch slim om op de rem te trappen als iemand anders vind van niet.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:03

@NiFallor. Je maakt me jaloers. Ik heb ze 10 jaar bij huis gehad en wat was dat heerlijk om eigen baas te zijn.

@ Sjolvir Ik heb ook nergens beweerd dat je het af moet dwingen. In tegendeel, zie mijn vorige post. Helaas is het bij veel stalhouders vaak een monoloog en wordt het je opgelegd. Wanneer je dan weet wat wel en niet mag dan kun je wellicht hiermee deze monoloog openbreken en er een dialoog van maken. Want daar gaat het mij om. In overleg is er bij mij heel veel mogelijk, onder dwang nagenoeg niets. Zo ben ik nu eenmaal, als peuter al.

Het is ook heel slim om op de rem te trappen zelfs al heb je voorrang, want voorrang nemen mag gewoon niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:16

_kajo_ schreef:
@NiFallor. Je maakt me jaloers. Ik heb ze 10 jaar bij huis gehad en wat was dat heerlijk om eigen baas te zijn.

Het is ook werkelijk een genot om alles in eigen hand te hebben, mijn paard eindelijk te kunnen verzorgen zoals ik dat wil, eindelijk de huisvesting die het beste bij haar past. Zalig. Ik wil nooit meer anders maar ik zal het in gebreke stellen en de wanprestatie onthouden, voor het geval dat. Ik vind het een fijn idee dat ik me dan niet zo afhankelijk meer op zou hoeven stellen, dat ik iets heb om in te zetten en daarmee een onderhandelpositie bemachtig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:30

NiFallor schreef:
_kajo_ schreef:

Het is ook werkelijk een genot om alles in eigen hand te hebben, mijn paard eindelijk te kunnen verzorgen zoals ik dat wil, eindelijk de huisvesting die het beste bij haar past. Zalig. Ik wil nooit meer anders maar ik zal het in gebreke stellen en de wanprestatie onthouden, voor het geval dat. Ik vind het een fijn idee dat ik me dan niet zo afhankelijk meer op zou hoeven stellen, dat ik iets heb om in te zetten en daarmee een onderhandelpositie bemachtig.

Dat kan ook, omdat je nu alleen maar rekening hoeft te houden met je eigen wensen ;) .

Deze pensionstalhouder haalt dekkende ruinen weg bij merries en wil door een even aantal een stabiele kudde maken. Je kan mij niet vertellen dat dit onredelijk is?

Onderhandelen kan altijd, maar op een pensionstal ben je nou eenmaal niet de enige.... Dus zal een pensionstalhouder soms dingen beslissen die beter zijn voor de andere paarden i.p.v. die van jou.

En eerlijk, zijn beslissingen zijn waarschijnlijk nog beter voor de paarden van de TS ook. Maar dat zien sommige eigenaren dan ook weer niet...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:00

Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de reactie van TS.
Hoeveel ruimte heeft je paard nog nu er een 4e in zijn stuk loopt?

Juridisch gedoe koop je niets voor. Kom met het wetboek aan bij de stalhouder, dan kun je inderdaad gewoon oprotten. En gelijk heeft 'ie.
Dat is een fout die veel (jonge) mensen maken, dat er altijd sprake is van recht hebben en ook recht krijgen en anders wel recht kunnen afdwingen. Alleen hebben veel mensen niet het inzicht dat bij een afgedwongen recht, je meestal zelf de grote verliezer bent. Niet voor de wet, maar wel op alle andere aspecten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:51

ruitje schreef:
NiFallor schreef:

Dat kan ook, omdat je nu alleen maar rekening hoeft te houden met je eigen wensen ;) .

Deze pensionstalhouder haalt dekkende ruinen weg bij merries en wil door een even aantal een stabiele kudde maken. Je kan mij niet vertellen dat dit onredelijk is?

Onderhandelen kan altijd, maar op een pensionstal ben je nou eenmaal niet de enige....
Dus zal een pensionstalhouder soms dingen beslissen die beter zijn voor de andere paarden i.p.v. die van jou.

En eerlijk, zijn beslissingen zijn waarschijnlijk nog beter voor de paarden van de TS ook. Maar dat zien sommige eigenaren dan ook weer niet...

En dat snap ik ook hoor (en ik vind het heerlijk dat ik nu de enige ben!).

Het punt is dat ik mijn paard elke dag buiten wilde hebben voor minimaal zes uur (en liever 24/7 hele jaar door) en dat de stallen die dat aanboden in mijn regio (lees: straal van 30km) nogal dun bezaaid waren. De spoeling was dus dun en dan liet ik verdere eisen/wensen al vallen. Oha zag ik dat hoe langer/vaker de paarden buiten konden staan, hoe kleiner de stallen. En dan weer hoe kleiner de stal, hoe minder professioneel de SH. En mijn ervaring is dat minder professioneel de SH hoe minder duidelijk en eenduidig de regels/ het management.
De niet bepaald professionele SH geeft vaak meer mogelijkheden tot overleg, maar nog meer geeft het onrust in mijn ervaring. Nu is het zodat bij twee plekken waar ik stond de SH's nog niet zo lang bezig waren dus dat zal ook meegeteld hebben (de mensen hadden steeds weer wisselende ideeën/ inzichten). Maar bij beide plekken werd dus het ene beloofd/afgesproken en een paar weken later werd het andere gedaan of opgedragen. Verschillende regels voor verschillende klanten omdat de een een vriendin van de zoon was, de ander een vriendin van de SH. Waarbij de een de mestbeurt stelselmatig gewoon mocht overslaan zodat dit de volgende dag op de volgende persoon terechtkwam. Of de hoofdhuurder en vriendin gebruikten tig vierkante meters voor kasten, voertonnen en curvers en ik gebruikte een fractie van die ruimte voor twee kasten. Maar nee, ik mocht maar een kast houden. De volgende medehuurder (weer een vriendin) zette een tuinschuurtje neer als kast.... En dat was dan weer prima. Paard zou de hele winter 24/7 buiten komen te staan met een paard van de SH... toen werd het winter en moesten ze toch op stal. Eerst moest de voerbeurt rond vier uur gebeuren, later werd dat ineens zes uur omdat ze anders te lang zonder zouden staan tot de ochtend. Maar in de winter hield dat in dat als je nog enigszins in de schemer wilde mesten (mocht pas vanaf vier uur, anders had de ander de volgende dag meer) dat betekende dat je na het mesten moest wachten tot zes uur voor je mocht voeren. Er was geen verlichting, geen bak, geen kantine, geen stal, dus iets met je paard doen in tussentijd was er ook niet bij... stond je dan met min tien te wachten tot zes uur terwijl de paarden elkaar trapten uit onverdraagzaamheid door de honger. Als je paard apart stond ivm met een blessure dan werd zijn stukje gewoon niet uitgemest tijdens de mestbeurt, dat mocht je dan fijn zelf doen. Maar ondertussen moest je natuurlijk verder wel gewoon meedraaien in het mestschema. De sluitingstijd werd ineens een uur vervroegd. Paarden werden gewoon overgeslagen met de ruwvoerbeurt omdat ineens minderjarigen de voerbeurten deden en zij deze paarden vergaten of geen zin hadden om nog een keer te lopen. Buitenzetservice voor zeven dagen in de week en er dan achter komen dat je paard al weken niet buitengezet is op zondag.

Kijk, dat soort nukken en grillen heb ik het over. Dat ik me moet aanpassen is jammer maar verre van onoverkomelijk (je kunt nou eenmaal niet alles hebben), maar de wekelijks veranderende regels, het ene zeggen en achter je rug het andere doen, de vriendjespolitiek, de verschillende regels voor verschillende personen... Dat mis ik echt als kiespijn.

Ik heb ook op een professionele stal gestaan en afgezien van het zeer weinige buitenstaan was ik daar heel tevreden: duidelijke vaste regels die voor iedereen golden en niet vaak veranderden. Je weet vantevoren waar je voor kiest en dat is wat je krijgt. Duidelijk, maar ik wilde een beter leven voor mijn paard en dat mocht ik helaas niet bij een professionele SH treffen (nou is dat niet helemaal waar, maar op die stal stonden ze in de winter dan weer de hele dag in een kootdiepe modderpaddock zonder ruwvoer). Met als gevolg een SH waarbij je kiest voor het een en je het andere krijgt/ wordt opgelegd... en weer wat anders en weer wat anders.

Maar goed, ik heb nu eindelijk wat ik wil: 24/7 met schuilstal, zonder modder en zonder halve/hele dagen zonder voer te staan, zonder eindeloos dekkende ruinen. En uitmesten/voeren in het daglicht als dat zo uitkomt ipv moeten wachten tot het donker is (en het giet of hagelt terwijl het daarvoor droog was).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:09

Ja Nifallor,wat je allemaal mee kunt maken als pensionklant is onbeschrijflijk.We houden wel erg veel van onze paarden,dat we al deze ergernissen verdragen om ze te kunnen hebben........ :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:45

Dat dat soort stallen blijven bestaan...

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:30

Hij mag het inderdaad gewoon doen (uitgezonderd als er in een contract iets anders staat), zijn stal, zijn terrein. Netjes is het niet, het is beter om het natuurlijk eerst te vertellen of te bespreken of dat wel handig is (want misschien accepteert jouw paard niet snel nieuwe paarden..).

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:31

Ben benieuwd op hoeveel ruimte de ruinen nu staan?

wicca74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 07:23

Ik ga de ruimte van de paddock (die niet mijn grootste probleem is qua groote) en die van de inloopstal even opmeten en kom er dan op terug.

De eigenaar van de derde ruin heeft helaas dezelfde houding als de meesten hier: we kunnen er toch niks tegen doen en mischien is dat 4de paard wel 'leuk'. Ik ben verbaasd over die houding. Dat is toch niet meer van deze tijd? Een klant heeft toch steeds meer rechten? Die hoeft zich op de meeste plaatsen in de maatschappij toch niet zomaar alles meer te laten wel gevallen. En begrijp me goed, ik ben niet iemand die overal stampij maakt of steeds boze brieven schrijft. Maar de tijd dat de dokter bepaalde wat goed voor je was en je bibberde voor je baas zijn gelukkig wel voorbij. Je laat je toch ook geen stuk van je tuin of je schuur afpakken door de gemeente? Daarbij is een afspraak toch gewoon een afspraak (of ben ik daar dan wel weer ouderwets in?).

En inderdaad...ik ben geen heel jong mens meer dat maar zwaait met een wetboek. Ik ben een vrouw van 41 jaar die samen met haar man van 51 jaar geniet van paardrijden. Die het beste voor haar paarden wil en slechte ervaringen heeft met een te kleine ruimte vol paarden.

Ik ga op zoek naar dat boek; een pleidooi voor een paard. Ik hoop daarmee wat verder te komen bij de staleigenaar. Zeker geen nare man maar helaas iets teveel gewend te kunnen doen wat hij denkt dat goed is of hem goed uit komt. Toen de ruinen apart moesten was mijn bezwaar dus ook niet dat apart zetten want dat was een prima idee. Maar wel de manier waarop: we kwamen aan en ze stonden ineens apart, zonder overleg, in een, ook in verhouding, veel kleinere plek dan de merries.

Kan iemand naast dit alles vertellen waarom 4 paarden beter zou zijn? Wellicht ga ik er dan anders ove denken. Nu zijn de ruinen rustig samen en doen ze aan ' stuivertje wisselen' Dan staan die 2 bij elkaar, dan wee 2 anderen.

In ieder geval bedankt voor alle input tot dusver!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:28

Goede reden om meteen het contract aan te passen na deze 4e. Ik kan het me wel voorstellen, zo is er geen 3e wiel aan de wagen. Zie het bij mijn groepje ook, er trekken er 2 samen op en de derde bungelt erbij. Erg vervelend, maar lijkt me niet dat er wordt gepropt met paarden als ik het zo lees.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:37

'Stuivertje wisselen' doen ze bij gebrek aan een 4e wiel. Weet jij hoe dat 3e paard zich op dat moment voelt? Die zal vast niet denken "was er nu maar nóg een paard bij zodat ik niet alleen stond". Maar het is zeker verstandig om er een even aantal van te maken.

En je valt de staleigenaar nu af op zijn gebrek aan inzicht, maar hij laat zich wel informeren door mensen die er kijk op hebben. Zoals in dit geval de dierenarts.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:49

het lijkt mij dat jij het contract bent aangegaan op het moment dat de situatie anders was. Op het moment dat hij ineens dingen gaat wijzigen hoef jij je mijns inziens ook niet meer aan het contract te houden en kun je per direct dus vertrekken zonder je te houden aan de opzegtermijn oid.
Echter begrijp ik dat je dit niet wilt, enige mogelijkheid die je dus hebt lijkt mij praten en hopen dat hij de ruimte wat wil vergroten. Want op zich is er natuurlijk niks mis met een kudde van 4 paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:34

@Wicca: het verschil met het afpakken van bijv. jouw schuurtje is, dat dat jouw eigendom is, en dat de weiden en stallen van een pensionhouder dat niet zijn. Je huurt daar wat, en ik ben het met je eens dat de verhuurders vaak behoorlijk grof over de rechten van huurders heenwalsen.Mogelijk is daar wettelijk wat aan te doen,maar mijn ervaring is dat een boer baas op eigen terrein wil zijn en dat je bij een ernstig conflict beter eieren voor je geld kunt kiezen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:42

wicca74 schreef:
Kan iemand naast dit alles vertellen waarom 4 paarden beter zou zijn? Wellicht ga ik er dan anders ove denken. Nu zijn de ruinen rustig samen en doen ze aan ' stuivertje wisselen' Dan staan die 2 bij elkaar, dan wee 2 anderen.

Als 2 ruinen samen staan, staat nummer 3 alleen. Als jij met jouw 2 ruinen (jij en je man?) op pad gaat, staat nummer 3 echt in z'n uppie. Daarom is een 4e ruin zeker wel verdedigbaar voor het welzijn van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:16

Zijn er nou echt mensen die geloven dat de pensionhouder omwille van de paarden er een vierde bij zet? :D Het zal vast niet zijn omdat een vierde een extra bron van inkomsten is. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:26

Ja, ik geloof dat het zeker mogelijk is dat de stalhouder dat (mede) omwille van de paarden doet. Hij had natuurlijk ook de ruinen helemaal de deur kunnen wijzen, dat is ook een simpele oplossing. Kan hij merries voor in de plaats zetten en geen gedoe hebben met 2 groepen.
Deze specifieke stalhouder ken ik niet, dus ik kan zijn motieven niet echt beoordelen, maar er zijn best stalhouders die nadenken over het welzijn van de paarden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:54

RedPassion schreef:
Zijn er nou echt mensen die geloven dat de pensionhouder omwille van de paarden er een vierde bij zet? :D Het zal vast niet zijn omdat een vierde een extra bron van inkomsten is. ;)

Zelfs al is dat het geval( wat uit dit verhaal nog niet blijkt) , wat dan?

TS, wat is nu precies het probleem?
Dat er een vierde paard bij komt?
Dat je de ruimte te klein vind?

Want persoonlijk zou ik als stalhouder meer hebben aan een constructief gesprek over het probleem dan een verhandeling van de rechten van een klant aan de hand van een boek :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:35

RedPassion schreef:

Ja ik geloof dat, want als het een half gebakken pensionhouder is als jij dat schetst had hij de ruinen ook niet bij de merries vandaan gehaald. Er word altijd maar geklaagd dat pensionhouders alleen maar denken aan minimaale kosten maximale opbrengst en niet aan het welzijn van het paard. Dan heb je er een die zo word geschetst middels de OP en dan is het weer niet goed.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:08

Waratje schreef:
wicca74 schreef:

Als 2 ruinen samen staan, staat nummer 3 alleen. Als jij met jouw 2 ruinen (jij en je man?) op pad gaat, staat nummer 3 echt in z'n uppie. Daarom is een 4e ruin zeker wel verdedigbaar voor het welzijn van de paarden.

:j :j :j Klopt als een bus.
Met 3 paarden zal er altijd 1 alleen staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:34

In plaats van over je rechten beginnen zou ik je pensionhouder vragen de paddock wat groter te maken nu er een nieuwe ruin bij komt.

Ga het gesprek met hem aan. Spreek je zorgen uit over te veel paarden op een kleine ruimte en daarbij ook het feit dat je al het gevoel hebt dat jouw ruinen benadeelt zijn toen ze gesplitst werden van de merries.

Ik denk dat je daar verder mee komt dan op je strepen te gaan staan.