Eirikur schreef:Voor wat betreft het trekkende voertuig ga ik mee met finn2003: neem een Landcruiser. En dan niet een met het 3l D4D blok, maar eentje met het 4.2l TDI V8-blok, zoals bijv.
deze, of de opvolger daarvan met het 4.5l V8 TDI blok. De laatste levert 204 pk en een gruwelijk koppel van 430 Nm bij 1400 tpm, waardoor het TMM Ahw. is vastgesteld op 3500 kg.
De 4.2l is trouwens een V6diesel met idd 204 pk en de opvolger is inderdaad een 4.5l V8 diesel met maar liefst 286pk en iets van 600nm.
Deze landcruisers zijn alleen tweedehands nog enorm duur, omdat ze nog verschrikkelijk gewild zijn vanwege hun degelijkheid. Een knappe 4.2l versie met niet teveel kilometers zijn bijna niet te vinden en als ze er al zijn moet je een goed gevulde portemonnee mee nemen.
Deze auto's zijn er zelf met luchtrem installaties en dan zijn er uitvoeringen die meer dan 10ton mogen
trekken met een ander type trekhaak, zo degelijk en robuust zijn deze auto's gebouwd.
En kun je je 4x4 eventueel op grijskenteken rijden? Scheelt ook een boel geld, want een flinke auto weegt een dikke 2ton en heeft een flink kostenplaatje qua wegenbelasting. Bv een Landrover Discovery 3 kost op geel kenteken een 700euro per kwartaal...
En ga eens kijken naar een Eventa anders als je al een auto hebt of op het oog hebt. Als ik de foto's zie staan er toch vaak serieuze 4x4 auto's voor als een Rangerover of een Mitsubishi Pajero en die vallen voor de trailers toch echt in het niet. Volgens mij zijn het verschrikkelijk grote en forse trailers waar ook wel een serieuze auto voor moet, en dan niet alleen denkend aan het vermogen maar ook qua veiligheid. Vergeet niet dat zo'n lel van een trailer ook enorm veel wind vangt.
En ik weet niet of het een optie is maar prijstechnisch kun je ook naar een leuke twee paards B auto gaan kijken. De goedkoopste Eventa m begint bij een 13000 euro en wil je de grotere versie met een boel luxe ga je al over de 20000 euro heen. Zet er nog een knappe 4x4 voor die niet al te oud is en je bent maar zo 40000 euro verder.
Want als je dit soort bedragen te besteden hebt, zijn er denk ik wel meer alternatieven te verzinnen. Een leuke vrachtwagen misschien en die heb je voor minder geld, waardoor je zelfs nog je vrachtwagen rijbewijs kunt halen.