Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Wel aan beide kanten kort genoeg vast zetten en de achterstang voor een kleine iets verder naar voren doen.
Daar liep ik vrijdag tegenaan toen mijn driejarige mee naar huis kwam, liep wel zo de trailer in trouwens en kwam er net zo kalm weer af
" Leo schreef:Ik heb ook al besloten dat mocht het niet lukken en komt er te veel stress, gaan we niet urenlang doormedderen maar moet er een andere oplossing bedacht worden, zoals een vrachtwagen huren.
Janneke2 schreef:Mijn ideaal zou zijn: huur een leuke bed & breakfast in Friesland en ga een weekje oefenen.
Halster aan, lopen over "gekke grond", heuvel op, heuvel af, partytent in, partytent uit, halt in de partytent en noem alles maar op.
Dan een of twee dagen loopplank op, halverweg terug - klaar voor een paar uur.
Dan een keer echt naar binnen, weer er uit, klaar voor een paar uur.
Nog eens herhalen, een stukje rijden, klaar voor een paar uur.
Op basis hiervan kan hij vol vertrouwen de trailer op en echt aan de grote reis beginnen. - Allerlei dingen als sedalin kunnen wel helpen, maar geven het dier geen vertrouwen: "ze zetten je in zo'n ding en je ziet je vriendjes niet meer!"
Utixo schreef:Uh, nee. Dit doe je niet met jonge dieren net uit de opfok. Dit doe je met dieren die al iets van een opvoeding hebben genoten en die al in handen zijn geweest. Bij jouw plan zou je gelijk een volle week met het dier aan de slag moeten, en paar uur per dag. Je moet hem immers eerst letten mensen te kennen en te vertrouwen, dan mensen leren te begrijpen en dan nog dat maffe ding in. Veel en veel te veel voor zo'n dier.
Lythia geeft de enige, juiste manier. Niet zeulen met dat dier. Inladen en gaan.
Janneke2 schreef:...over alles kan gedebatteerd worden, maar ik bedoel ook letterlijk een week oefenen. Bed en breakfast en telkens efkes langskomen, hoi zeggen, eventueel iets doen en weer weg.
Methode Lythia kan zin hebben, om het dier van Fryslan naar Zuid Holland te krijgen, de grote vraag daarna is, of je hem dermate hebt overdonderd dat-ie daarna "niet meer wil (de vorige keer was hij nog braaf!)".

Gypsy schreef:Oefenen kan ook inladen, 10 min rijden, bak eten geven en op eigen erf weer uitladen zijn.

Lithya schreef:Janneke2 schreef:...over alles kan gedebatteerd worden, maar ik bedoel ook letterlijk een week oefenen. Bed en breakfast en telkens efkes langskomen, hoi zeggen, eventueel iets doen en weer weg.
Methode Lythia kan zin hebben, om het dier van Fryslan naar Zuid Holland te krijgen, de grote vraag daarna is, of je hem dermate hebt overdonderd dat-ie daarna "niet meer wil (de vorige keer was hij nog braaf!)".
De keer daarna geeft geen problemen. Dan zijn ze veel meer in handen geweest, kennen mensen en hebben waarschijnlijk veel meer gezien. Als je er dan al wat mee gewerkt hebt, weten ze dat ze je kunnen vertrouwen en lopen dan eigenlijk zo met je mee de trailer op.
Je ziet het mis gaan als mensen een dier gaan vermenselijken.... En dat gebeurt echt heel veel.
Ibbel schreef:Een 'wild' paard inladen is echt 'niet mutsen en gaan'. Kijk maar hoe Annemarie van der Toorn dat doet ieder jaar met die ponies die in de Ardennen 3 jaar in het wild hebben gelopen.
Sizzle schreef:Als je hem voor het eerst in een box zet ga je toch ook niet uitgebreid oefenen?
Uiteindelijk is een trailer een soort stal op wielen.