Groen paard vanuit opfok op transport

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:11

Hoewel ik een paar keer een jong paard over langere afstand heb laten vervoeren in een trailer begin ik er niet meer aan.
Als eerste een jaarling naar Ameland laten brengen vanaf de Veluwe, dat is onverdoofd heel goed gegaan ook op de boot. Wel een lange dag reizen, onderweg zonder hooinet alleen tijdens een pauze (wachttijd i.v.m. plaats op de boot)bij een kennis in Friesland op het erf een hooinet gegeven en water laten drinken.
Niet uit de trailer gehaald.
Wel vastgezet, dit had ze al geleerd thuis.

2e een veulen verkocht naar Belgie, die is opgehaald met een lege trailer zonder stangen en schot. Los erin op een dikke laag stro. Ook die is veilig aangekomen.

3e moeders verdoofd i.v.m. laadprobleem, zelf opgehaald bij een kliniek, rit van een uur met een paard ie steeds te traag reageerde op de bewegingen van de trailer. Echt heel eng/raar rijden.
Ik rij niet meer met een verdoofd paard.

Vorig jaar heb ik met mijn driejarige een ongeluk gehad met de trailer op weg naar de keuring. Echt je grootste nachtmerrie om zoiets mee te maken. Ze is door de brandweer uit de trailer geknipt.
Ik heb haar door de plaatselijke handelaar met de vrachtwagen op laten halen bij de manege waar ik haar tijdelijk had ondergebracht.
Nu is ze al wel weer een paar keer met de trailer vervoerd, gelukkig nog goed te laden, maar zelf durf ik er nog niet mee te rijden. Gaat het beste in een 2 paards met schot recht. Ongeluk was met een 1,5 paard gevallen en met opstaan door het voordeurtje naar buiten gevlogen.

Wel rijd ik met het grootste gemak, pony's en paarden (hengsten) van anderen, maar een jong en onervaren paard is voor mij een dikke NEE.
Dat laat ik liever aan een prof met een goede vrachtwagen over.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:17

Als je toch met een 2 paards trailer op gaat halen, waarom geen ervaren rustig braaf paard ernaast zetten, werkt altijd :)

gomir

Re: Groen paard vanuit opfok op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:36

We hebben met die trailer al heel wat jonge paarden uit Friesland opgehaald Lon en dat is altijd goed gekomen :j Wel aan beide kanten kort genoeg vast zetten en de achterstang voor een kleine iets verder naar voren doen.

En vergeet geen reservehalster in de auto te gooien :+ Daar liep ik vrijdag tegenaan toen mijn driejarige mee naar huis kwam, liep wel zo de trailer in trouwens en kwam er net zo kalm weer af :j

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:47

Ik heb zelf recent een 2 jarige die amper in handen was geweest moeten laden en vervoeren(vervoer deed de verkoper gelukkig). Ik heb de confidence gebruikt en had de dame in 20 minuten van stal naar in de trailer en klep dicht zonder stress. Uiteraard weet ik niet hoe ze het zonder gedaan zou hebben maar een week ervoor was ik nog 1,5 uur bezig om in haar buurt te komen zodat ik haar kon bekijken...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:02

Mijn ideaal zou zijn: huur een leuke bed & breakfast in Friesland en ga een weekje oefenen.

Halster aan, lopen over "gekke grond", heuvel op, heuvel af, partytent in, partytent uit, halt in de partytent en noem alles maar op.

Dan een of twee dagen loopplank op, halverweg terug - klaar voor een paar uur.
Dan een keer echt naar binnen, weer er uit, klaar voor een paar uur.
Nog eens herhalen, een stukje rijden, klaar voor een paar uur.

Op basis hiervan kan hij vol vertrouwen de trailer op en echt aan de grote reis beginnen. - Allerlei dingen als sedalin kunnen wel helpen, maar geven het dier geen vertrouwen: "ze zetten je in zo'n ding en je ziet je vriendjes niet meer! |( "

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:15

Leo schreef:
Ik heb ook al besloten dat mocht het niet lukken en komt er te veel stress, gaan we niet urenlang doormedderen maar moet er een andere oplossing bedacht worden, zoals een vrachtwagen huren.

Als hij niet op de trailer wil en je geeft het op, dan heb je de keer erna vaak dubbele problemen. Hij heeft het namelijk van jullie gewonnen.

Goede steun links en rechts van de trailer. Niet teveel omhannessen, en gaan met die banaan. Zoals eerder gezegd. Thuis heb je alle tijd om te oefenen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:17

Janneke2 schreef:
Mijn ideaal zou zijn: huur een leuke bed & breakfast in Friesland en ga een weekje oefenen.

Halster aan, lopen over "gekke grond", heuvel op, heuvel af, partytent in, partytent uit, halt in de partytent en noem alles maar op.

Dan een of twee dagen loopplank op, halverweg terug - klaar voor een paar uur.
Dan een keer echt naar binnen, weer er uit, klaar voor een paar uur.
Nog eens herhalen, een stukje rijden, klaar voor een paar uur.

Op basis hiervan kan hij vol vertrouwen de trailer op en echt aan de grote reis beginnen. - Allerlei dingen als sedalin kunnen wel helpen, maar geven het dier geen vertrouwen: "ze zetten je in zo'n ding en je ziet je vriendjes niet meer! |( "

Uh, nee. Dit doe je niet met jonge dieren net uit de opfok. Dit doe je met dieren die al iets van een opvoeding hebben genoten en die al in handen zijn geweest. Bij jouw plan zou je gelijk een volle week met het dier aan de slag moeten, en paar uur per dag. Je moet hem immers eerst letten mensen te kennen en te vertrouwen, dan mensen leren te begrijpen en dan nog dat maffe ding in. Veel en veel te veel voor zo'n dier.

Lythia geeft de enige, juiste manier. Niet zeulen met dat dier. Inladen en gaan.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:27

Mijn 2 jarige liet zich niet meer vangen in de opfok dus die wilde ik graag ophalen om thuis te werken aan zijn people-skills. Hij was ook nog zo groen als gras, maar wel een heel braaf en nuchter dier. Hij stond in Duitsland, flinke rit dus.
Ik ben de dag ervoor alvast erheen gereden, daar geslapen en de volgende dag naar de wei. Elke dag kregen ze krachtvoer en dan stonden ze allemaal in een eigen stukje wei, afgezet met lint. Hij liep altijd braaf in zijn 'paddockje', want tja, voer. Maar een halster omdoen terwijl hij in zijn eigen stukje stond, lukte al een paar maanden niet. We hebben toen muisjes door zijn voer gedaan (vetranquil korrels). Daarna 45 minuten met rust gelaten (zijn opfokvriendjes moesten dus allemaal in hun eigen 'paddockje' blijven staan om de rust te behouden). Daarna met een vriendin geprobeerd om de 'wilde hengst' te vangen. Ondanks dat hij zich stoned voelde, was dit nog niet makkelijk en met wat geluk is het uiteindelijk wel gelukt. De trailer stond uiteraard al kant en klaar. Had ervoor gekozen om alle stangen uit mijn 2paardstrailer te halen en een dik pak stro erin. Hij liep gelukkig zo de trailer op, heb hem dus niet vastgezet maar direct klep en zeiltje dicht en rijden maar! Onderweg 1x gestopt om te plassen en toen was hij rustig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:28

Utixo schreef:
Uh, nee. Dit doe je niet met jonge dieren net uit de opfok. Dit doe je met dieren die al iets van een opvoeding hebben genoten en die al in handen zijn geweest. Bij jouw plan zou je gelijk een volle week met het dier aan de slag moeten, en paar uur per dag. Je moet hem immers eerst letten mensen te kennen en te vertrouwen, dan mensen leren te begrijpen en dan nog dat maffe ding in. Veel en veel te veel voor zo'n dier.

Lythia geeft de enige, juiste manier. Niet zeulen met dat dier. Inladen en gaan.

...over alles kan gedebatteerd worden, maar ik bedoel ook letterlijk een week oefenen. Bed en breakfast en telkens efkes langskomen, hoi zeggen, eventueel iets doen en weer weg.

Methode Lythia kan zin hebben, om het dier van Fryslan naar Zuid Holland te krijgen, de grote vraag daarna is, of je hem dermate hebt overdonderd dat-ie daarna "niet meer wil (de vorige keer was hij nog braaf!)".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:37

Als je goed kan auto rijden dan loopt hij de tweede keer ook zo naar binnen.
Paarden houden van eenvoud.
Hoe mee gedoe hoe meer stress.
Ik heb echt nog nooit geoefend en heb in 25 jaar nog nooit problemen meegemaakt met laden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:38

Janneke2 schreef:
...over alles kan gedebatteerd worden, maar ik bedoel ook letterlijk een week oefenen. Bed en breakfast en telkens efkes langskomen, hoi zeggen, eventueel iets doen en weer weg.

Methode Lythia kan zin hebben, om het dier van Fryslan naar Zuid Holland te krijgen, de grote vraag daarna is, of je hem dermate hebt overdonderd dat-ie daarna "niet meer wil (de vorige keer was hij nog braaf!)".

De keer daarna geeft geen problemen. Dan zijn ze veel meer in handen geweest, kennen mensen en hebben waarschijnlijk veel meer gezien. Als je er dan al wat mee gewerkt hebt, weten ze dat ze je kunnen vertrouwen en lopen dan eigenlijk zo met je mee de trailer op.

Je ziet het mis gaan als mensen een dier gaan vermenselijken.... En dat gebeurt echt heel veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:47

Bij onzekerheid inderdaad potijk vragen.
Die toveren die dieren er haast op.
Die zijn ontzettend ongecompliceerd daarmee en paarden zijn bij aankomst totaal relaxed. Heb ze twee keer een veulen over 700 km laten vervoeren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:51

Ooit ook een schuw paard gekocht. Flinke merrie met Jazz bloed. Zonder trailer ervaringen. Beenbeschermers was al een no go. Hals aanraken oké, maar dat was het wel. Aan touw meelopen was ook allesbehalve makkelijk en gooide veel haar kraacht in de strijd. Zoals ik al zij ze was dan wel jong maar wel heel groot.

Ik had een goede chauffeur mee, maar had zelf flink het hart in de keel. Van Breda naar hengelo gld. Flink eind dus.

Trailercamera gekocht. Tussenschot eruit en wel met de orale verdoving. Dame liep er best goed op. Ondanks dat ik zoveel zenuwen had, kreeg ik haar er goed op.

Achteraf gezien had ik mij niet zo druk hoeven te maken. Ging erg goed. Ook het uitladen ging wonderbaarlijk volgens het boekje.

Gevaarlijk werd ze op het erf pas. Nu is ze er al 1,5 jaar en heel lief. Trailer oefenen doen we nog steeds.

Geen spijt.. al heb ik mij door se verkoper over moeten halen door te zetten omdat ik vooraf erg veel beren op de weg zag. Maar ze is een topper!!

Neem mee:

Dekens, touwen, halsters, emmer voer, camera, beenbeschermers, baal stro. Hooi. Verdoving voor het geval en lees vooraf bijsluiter en stel vooraf het gewicht in. !!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:14

Ik denk dat één keer inladen en gaan wel mogelijk, maar absoluut niet met een verdoofd dier gaan rijden.
De ellende daarvan is dat ze alles meemaken, maar er niet op kunnen reageren. Lijkt me een verschrikkelijke ervaring voor een vluchtdier. Wel zou ik zodra het dier bij je thuis staat, nog een paar keer gaan oefenen met de trailer, en niet verwachten dat het dier de volgende keer ook weer zo makkelijk gaat. Ik kan me best voorstellen dat je hem de eerste keer er wel op krijgt, maar daarna niet meer.

Verder zou ik de trailer een zo aangenaam mogelijke plek maken. Stro op de bodem, een net met lekkere geurige voordroog, en zodra hij binnen staat een emmer bix. Dan beperk je de schade van de schrik misschien een beetje.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:32

En toch was de mijne wel verdoofd. Gezien de duur was het halverwege al uitgewerkt. Ze leek er redelijk goed mee overweg te gaan. Uitladen ging super. En op het erf pas gevaarlijk.

Om idd die trailerervaring positieve. Draai te geven de week erop al geoefend ook idd bang dat ze dus niet meer wilde. Ging heel erg goed. Paniekvogeltje maar het trailerladen ging zonder problemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:37

Het is ook niet voor niets dat vervoersbedrijven doorgaans enkel de staleigenaar laten weten dat ze er bijna zijn. Het zijn de nerveuze eigenaren die het probleem zijn en die proberen ze te vermijden

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:05

overigens kan ook echt helpen als je de trailer direct tegen de staldeur zet.
dan is het geen zwart gaat in het licht zegmaar..
mijn merrie liep daar dus gewoon zelf 123 op..bij de eerste keer laden.
voor mijn merrie was het dus puur, vanuit de inloop stal, hop zelf erin gestapt.
beetje druk leveren kan je doen, maar zou echt wegblijven met gedoe met touwen etc..
hoogstwaarschijnlijk niet nodig..
ze kunnen bang zijn.. maar associeren een trailer niet als negatief.. terwijl ze dat pusherige wel als negatief gaan zien.. want dat kent een groen paard dus echt niet.. druk..

ook oppassen dat je gelijk druk gaat geven door mensen links en rechts te zetten.. maakt ervaring niet positiever. wat niet nodig is, moet je zeker niet doen ;)

wel oefenen na de ervaring, heb ik persoonlijk nooit gedaan.
Mijn merrie is toen eerste keer er opgegaan voor 1,5uur rit,
en daarna weer 6maanden gestaan zonder ook maar 1x geoefend, en madam deed het weer gewoon netjes.
oefenen is echt geen must als je paard het eenmaal als niet negatief ervaart :)

oefenen als je paard het eigenlijk gewoon kan, is eigenlijk overbodig.
je paard snapt het waarschijnlijk gewoon, en jij gaat er hijsa om maken en doen alsof het iets bijzonders is..
dan juist vind je paard het op een begeven moment wel welletjes en gaan ze kijken hoe ze er onderuit komen..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:25

Oefenen kan ook inladen, 10 min rijden, bak eten geven en op eigen erf weer uitladen zijn. ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:47

Gypsy schreef:
Oefenen kan ook inladen, 10 min rijden, bak eten geven en op eigen erf weer uitladen zijn. ;)

ik vind dat dus echt bizar.
ga dan uitladen op een onbekende plek en daar inladen.
dat zijn juist de spannendste dingen.
qua ervaringen met in en uitladen oefen je dan tenminste nog wat en leer je onbekende terreinen dat ze daar ook netjes moeten doen.
qua trailer-rondje zelf, als ze eenmaal voelen/in de gate hebben hoe ze evenwicht kunnen behouden etc. hoeven ze echt niet meer daarmee te oefenen..

maar uiteraard iedereen zijn eigen ding :)
ik vind gewoon meer risico's opzoeken om een paard te gaan vervoeren voor oefening als ze het al kennen / niet bang voor zijn.
met een paard dat angst draagt snap ik het wel ja..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:12

Lithya schreef:
Janneke2 schreef:

De keer daarna geeft geen problemen. Dan zijn ze veel meer in handen geweest, kennen mensen en hebben waarschijnlijk veel meer gezien. Als je er dan al wat mee gewerkt hebt, weten ze dat ze je kunnen vertrouwen en lopen dan eigenlijk zo met je mee de trailer op.

Je ziet het mis gaan als mensen een dier gaan vermenselijken.... En dat gebeurt echt heel veel.

Tja, staatbosbeheer bezit een stuk of duizend paarden.

Vijftien jaar terug zijn een aantal dieren uit de oostvaardersplaasen per trailer naar Litouwen vervoerd.
Dat ging prima: groepje goed observeren, "dat groepje hoort bijeen", groepje in een klein gebeidje gezet, op gegeven moment nog kleiner, op gegeven moment dus alleen nog de trailer - alle groepjes zijn veilig in Litouwen aangekomen.

Dus tja, och: het kan, "een wild paard" ( zo uit de opfok bij de fokker, weinig in handen geweest) op de trailer zetten.

SBB deed het op de paardenwijze: de dieren hielden hun eigen familie verband.
Dat wordt hier doorbroken.
(Ik zou dat niet zozeer het vermenselijken van het paard noemen, maar wel het dier wringen in wat wij leuk en makkelijk vinden. )

En de ervaringen van SBB bevatten niet de gegevens wat de dieren daarna precies van de trailer dachten.

Uiteraard ben ik tegen het vermenselijken van dieren, maar helaas hebben veel mensen weinig benul van de emoties die dieren voelen - min of meer precies zoals wij, maar dus zonder onze ratio erbij.

En dat lees ik hier eerlijk gezegd ook.
Okee - als het bij dier x de volgende keer ook goed gaat: alleen maar prachtig!

Maar er is een meer dan elementaire, theoretische kans dat je een dier totaal overdondert, en al vertrouwen ze je heus wel, als de eerste trailerrit te veel is geweest, forget it "dat ze weten (jawel) dat ze je kunnen vertrouwen" en dat ze dus probleemloos hun heftige ervaringen opzij zouden zetten....

Dus vandaar: zou het mijn dier zijn, zou ik een weekje oid in Fryslan bivakkeren en oefenen totdat ik er op vertrouw dat de eerste trailerrit geen overdonderd gebeuren gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-08-15 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:20

Een 'wild' paard inladen is echt 'niet mutsen en gaan'. Kijk maar hoe Annemarie van der Toorn dat doet ieder jaar met die ponies die in de Ardennen 3 jaar in het wild hebben gelopen.

Wil je paard ondanks de no-nonsense aanpak toch die trailer niet in, dan zou ik blinddoeken. Dat is imo een prima paardvriendelijke manier om even door te pakken. Laag stro over het begin van de klep dat het paard niet precies over het opstapje struikelt, even een paar rondjes geblinkdoekt ronddraaien en lopen dat paard je wel wil volgen, en hup naar binnen. Klep dicht, blinddoek af, en rijden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:30

Ibbel schreef:
Een 'wild' paard inladen is echt 'niet mutsen en gaan'. Kijk maar hoe Annemarie van der Toorn dat doet ieder jaar met die ponies die in de Ardennen 3 jaar in het wild hebben gelopen.

Dat volgens mij.....

Toen ik mijn Flower gekocht, was 3 jaar en 'wild' in natuur gebied opgegroeid. Was niet eens halstermak.

Gewoon met appeltjes de trailer opgelokt, en ja, ze liep er niet zo op natuurlijk, druk van halster snapte ze ook niets van, dus we hebben er wel uur gestaan, maar zo'n onervaren paard moet je echt niet gaan dwingen, dan sla je de noodknop in en lukt niets meer.

gewoon heel rustig blijven proberen en ze stond uiteindelijk heel rustig op de trailer en we hebben zonder problemen de eindbestemming gehaald.
Ze heeft ook gewoon vast gestaan, ondanks dat ze nog nooit van haar leven vast had gestaan.

Ze heeft (is nu 14) nooit enige vorm van problemen gegeven op trailers. Wel met vaststaan, eerste week 7 halsters gesneuveld XD

Ik zou zelf noooooit sederen... Want je verlamt ze, maar haalt de angst niet weg, en een vluchtdier wat doods bang is en vervolgens niet kan bewegen wordt alleen maar nog banger. Heb je straks de rest van je leven eentje die nooit meer een trailer in gaat....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:44

Als je hem voor het eerst in een box zet ga je toch ook niet uitgebreid oefenen?
Uiteindelijk is een trailer een soort stal op wielen.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:55

Degene die je paard gewend is, kan hem het beste ook laden.
Die heeft eten gegeven e.d. en is vertrouwd voor je paard.
Wij hadden bij het laden de trailer tegen de stal aangezet, en de stal eigenaresse heeft hem geladen.
Hoofd laag houden, want hoofd omhoog krijg je meer adrenaline, en een emmertje met worteltje en snoepje als beloning (want als een paard gestrest is eet hij niet, kauwen werkt ontspannend).
Onze drie jarige had veel stress omdat hij vanuit Engeland vanuit de opfok (weten we niet zeker) de reis heeft moeten maken.
Hij brak de keren erna de trailer bijna af, en ik was blij dat we een I for Williams trailer hadden met voorlader.
Door heel veel oefenen en geduld gaat het nu super.
We hebben één keer een bezem met de borstelkant tegen zijn kont moeten zetten, omdat hij niet te laden was, en daarna hoefde hij alleen die bezem maar te zien en hij liep er al in.

Succes en gebruik alsjeblieft beenbeschermers! Mag ook peesbeschermers zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:47

Sizzle schreef:
Als je hem voor het eerst in een box zet ga je toch ook niet uitgebreid oefenen?
Uiteindelijk is een trailer een soort stal op wielen.

Ja, zo denken wij - en er is iets voor te zeggen.
Maar wel een wiebelende box met een rare in- en uitgang: eentje die hol klinkt, wiebelt en schuin is.
En de eerste pas achterwaarts de trailer af kan ook ingewikkeld zijn: snapt het dier niet dat je iets door je heup moet omdat je hoef naar beneden moet, wordt het lastig.
En dan nog zitten er dingen omheen: via die trailer haal je het dier weg uit zijn omgeving. Accoord, een paard van een jaar of vier wil best op avontuur.
En je hebt de rust van de omgeving niet in de hand (sirenes, getoeter, etc).
En het heeft zin als je je dier wat kunt voorbereiden op zaken als rotondes, optrekken, remmen etc etc.