Trailer rijden en lekke band aan auto/trailer, wat te doen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:29

0800-8002, het nummer van Rijkswaterstaat.
Is naast 112 hét nummer om te bellen en werkt meestal sneller dan 112, omdat ze bij RWS gericht zijn op problemen aan wegen en meestal meteen weten waar je staat, waar de meldkamer van 112 juist vaak geen idee van heeft.

Nummer kan je overigens ook bellen als je zelf gevaarlijke situaties waarneemt, zoals rotzooi op de weg of dieren die langs de kant los lopen.
Nooit zelf in je auto blijven zitten, wat Tobbes zegt is een zeer reëel risico.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:30

Ja dat zei de ANWB mijnheer tegen mij ook, kan je de wagen niet laten staan en je paard ergens neerzetten (midden in industriegebied Ekkersrijt bij de Ikea daar, alsof daar stallen en weiland is..)

Oja, rijkswaterstaat bellen is handig maar doen doen NIX!!!! die halen je alleen van de weg af en dan is het toedoeloe en zijn ze weg. Met verder afhandeling hebben ze niets te maken alleen om je van de weg naar veiliger plek te brengen. Had ik in mijn geval gelijk of ook de Anwb gebeld was ik veel sneller klaar geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:34

Dat is reden waarom ik geen lid ben van ANWB, naast dat het een vermogen kost.
Ik geef in zo geval liever wat flappen uit aan een vriend of stalgenoot/stal eigenaar die met trailer even langs rijdt om over te laden. Dat is mijn pech service ;)

kitobeer

Re: Trailer rijden en lekke band aan auto/trailer, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:45

Ik heb ook een lekke band gehad met de trailer en heb toen de band terug hard geblazen en ben zo naar huis gereden. af en toe gestopt voor controle maar bleef hard niks aan de hand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:53

Ik ben ook eens met vriendin op wedstrijd geweest met haar auto/trailer, stonden we bij Amsterdam op de snelweg (zonder vluchtstrook, doodeng) met kapotte versnellingsbak.
Zij geen lid vd ANWB, ik mn pasje niet bij me en ook geen legitimatie, niet handig maar die lagen nog in mn eigen auto.
Toch de ANWB gebeld en ze mochten ons niet helpen met de auto vanwege ontbreken pasje maar ze mochten ons wel helpen met een veiliger heenkomen zoeken. Toen hebben ze ons met de hele combi tegelijk weggesleept naar de afrit en veiliger stopplek. Ondertussen al naar huis gebeld om andere auto te laten komen om de trailer weer mee te nemen. Ook afgekoppeld met paard erin, ging prima.
Kapotte auto dag later met auto ambulance weer opgehaald.

Ik denk dat ik toch ook een bevriend iemand met trailer zou laten komen ipv de boel op een ander voertuig te laden. Paard is doodbraaf op de trailer maar toch... Sinds ik met trailers rij ben ik ook lid van de ANWB.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:20

cissy schreef:
Als je de trailer gewoon regelmatig gebruikt blijven de banden wel goed, ze doen wel bij caravans standaard na 6 jaar de banden vervangen omdat die niet zo vaak gebruikt worden als trailers (tenminste als jij je trailer niet maar 4x per jaar gebruikt)

Puppetje, ik weet niet of ik dat goed gevonden had als eigenaar van paard.... brrrr, das doodeng zo.

Banden van caravans worden na 6 jaar vervangen omdat de verzekering je bij een klapband in het buitenland niets vergoed indien de band ouder is dan 6 jaar. Deze banden zijn veelal nog in prima staat en kunnen nog vele jaren mee om een trailer ! De Nederlandse wetgeving stelt GEEN eisen aan de leeftijd van de band, alleen aan de kwaliteit zoals profieldiepte en de mate van de droogtescheuren/beschadigingen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:24

Ik moest anders mijn prima banden onder mn trailer vandaan halen omdat ze 10 jaar oud waren.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:26

Van wie moest dat, of was het een advies?

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:27

Dit hebben wij toevallig meegemaakt! Wij reden op de snelweg toen een automobilist naar ons seinde dat wij een klapband hadden. Auto meteen op de vluchtstrook gezet en de ANWB gebeld. Deze zijn gekomen en hebben de band verwisseld, de paarden zijn in de trailer blijven staan en de trailer bleef aangekoppeld. Het is verboden om paarden uit te laden/om te laden naar een andere trailer (dit vertelde de meneer van de ANWB). Wanneer dit echt noodzakelijk is moet de politie eraan te pas komen om beide richtingen van de snelweg af te sluiten in verband met losbreken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:27

Dringend advies, Bovag keurrapport, omdat ik die trailer ook gebruik voor de paardentaxi is het niet verstandig ivm verzekering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:44

senna21 schreef:
Nou zeg, dat had ik niet snel bedacht. Wat vond paard-lief daar van?

Daar vond het paard hoogstwaarschijnlijk helemaal niets van.
Ik heb ooit m'n uitlaat aan barrels gehad. Met beleid naar de garage gereden, auto op de brug, nieuwe uitlaat eronder en weer verder. En ja, mijn paard stond al die tijd gewoon op de wagen, niks aan de hand.

Maar zoals Cissy al schrijft, je kunt niet alle details in een handleiding vangen. Het aantal auto's dat daadwerkelijk met een paardentrailer rondrijdt, haalt waarschijnlijk de niet eens de 5% van alle auto's die een aanhanger moeten trekken.