Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy schreef:@Jenny: als het geld geen probleem is, zoals je eerder schreef, waarom zou je dan voor een pensionstal gaan? Waarom dan niet voor iets kleiners gaan, zodat je je eigen paarden, en wellicht een paar pensioenpaarden er neer kunt zetten, zonder alle gedoe wat een pensionstal met zich mee brengt?
Zomaar een idee hoor.
Heel veel succes met zoeken.
zippora schreef:Met die wensen zul je toch ook meerdere keren per week de weides moeten uitmesten.
Anders heb je na een paar weken een wei vol met platgetrapte mest met af en toe een opening waar een sprietje gras doorheen komt.
Dus die werklast kun je het beste ook opnemen in je berekeningen voor deze locatie.
Jenny_S schreef:oh wat erg, was net de advertentie aan het bekijken naar exacte maten is status van het terrein sinds vandaag aangepast op verkocht onder voorbehoudgister nog niet
jank
bedankt voor de moeite tot nu toe, moet dus helaas op zoek naar iets anders
ik weet nu in ieder geval dat 3 ha voor dit aantal paarden niet zo gek veel is en dat ik mogelijk mijn plannen moet bijschaven.
als ik weer iets op het oog hebt kan ik weer verder
Jenny_S schreef:zippora schreef:Met die wensen zul je toch ook meerdere keren per week de weides moeten uitmesten.
Anders heb je na een paar weken een wei vol met platgetrapte mest met af en toe een opening waar een sprietje gras doorheen komt.
Dus die werklast kun je het beste ook opnemen in je berekeningen voor deze locatie.
ik ging er vanuit dat weides slepen en en rollen voldoende zou zijn
Jenny_S schreef:Korter op paddocks betekend ook weer extra werk natuurlijk en wil juist dat de paarden de wei op komen zoals het hoort
...
Had zelf niet verwacht dat het aantal paarden op 3ha zo'n probleem zou zijn aangezien ik van een stal af kom met 150 paarden op zowat zelfde oppervlakte haha
Maar daar zag ik wel wat voor werk het was
Jenny_S schreef:5 shetlanders en 5 pensioen-of pensionpaarden niet mogelijk 24/7 buiten niet mogelijk?
NiFallor schreef:Jenny_S schreef:5 shetlanders en 5 pensioen-of pensionpaarden niet mogelijk 24/7 buiten niet mogelijk?
Nee, dat is echt absoluut onrealistisch helaas. Daarnaast wilde je de andere 20(!) paarden toch ook nog op de wei laten?
Het kan wel, veel paarden 24/7 op 3ha, maar dan moet je meer denken richting een paddock paradise, of een hit-actiefstal. En dan niet denken dat je nog echt significant kunt weiden, maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Wel moet je dan rekening houden met hoge voerkosten omdat je het hele jaar volledig ruwvoer moet voeren. Plus met hoge investeringskosten, want voor een hit-actief heb je voerstations nodig, flinke schuilstal (kan ook in de loods als die gunstig ligt), flink stuk verharding en flink stuk gedraineerde paddock. Voor een paddock paradise zul je onder andere een track moeten maken van zand met goede drainage eronder. Die track is (zeker met zoveel paarden) zeer arbeidsintensief om bij te houden qua mesten.
Je zou eventueel twee groepen kunnen maken, maar dan moet je de voorzieningen ook twee keer maken natuurlijk. Met zoveel paarden in een groep zou ik trouwens ook niet wisselen tussen solitair op stal staan en weer in groepsverband naar buiten: mijns inziens geeft dat veel teveel onrust en daarmee vergrote kans op blessures. Dus m.i. zou je dan vastzitten aan 24/7 buiten, jaarrond (wat mij betreft juist een plus, maar dat moet je dus wel willen).
Dorien66 schreef:Jenny_S schreef:Korter op paddocks betekend ook weer extra werk natuurlijk en wil juist dat de paarden de wei op komen zoals het hoort
...
Had zelf niet verwacht dat het aantal paarden op 3ha zo'n probleem zou zijn aangezien ik van een stal af kom met 150 paarden op zowat zelfde oppervlakte haha
Maar daar zag ik wel wat voor werk het was
Vind je het werk echt het belangrijkste probleem? Ik zou als pensionklant het feit dat mijn paard maar een paar uurtjes buiten komt veel erger vinden. Ik vind een uur of acht tot tien weidegang per dag het absolute minimum. Liever meer. En dan graag ook in een groep en niet alleen of in tig postzegeltjes naast elkaar.
Weet je TS, door je vraagstelling en je reacties, krijg ik het gevoel dat je het sowieso zwaar onderschat. Met een dagje minder werken per week, red je een plan als in je openingspost niet. Nooit. Zelf rijden kun je in ieder geval op je buik schrijven. Die tijd heb je niet meer.