Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:25

5 shetlanders en 5 pensioen-of pensionpaarden niet mogelijk 24/7 buiten niet mogelijk?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:32

oh wat erg, was net de advertentie aan het bekijken naar exacte maten is status van het terrein sinds vandaag aangepast op verkocht onder voorbehoud |o gister nog niet
jank

bedankt voor de moeite tot nu toe, moet dus helaas op zoek naar iets anders

ik weet nu in ieder geval dat 3 ha voor dit aantal paarden niet zo gek veel is en dat ik mogelijk mijn plannen moet bijschaven.

als ik weer iets op het oog hebt kan ik weer verder

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:34

Dit lijkt mij veel te weinig grond voor het aantal paarden dat je noemt. Ik ga hierin mee met mijn voorgangers. Wij rekenen ook halve tot hele ha. per paard. Je moet nl. je weides ook af en toe een poosje rust geven, anders blijft er niets van over.
Op deze hoeveelheid grond zou je denk ik maximaal 5 tot 10 paarden kunnen houden.

Achterom

Re: Eigen pensionstal beginnen onkostensheet gevraagd en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:37

@Jenny: als het geld geen probleem is, zoals je eerder schreef, waarom zou je dan voor een pensionstal gaan? Waarom dan niet voor iets kleiners gaan, zodat je je eigen paarden, en wellicht een paar pensioenpaarden er neer kunt zetten, zonder alle gedoe wat een pensionstal met zich mee brengt?
Zomaar een idee hoor.
Heel veel succes met zoeken.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:41

Met die wensen zul je toch ook meerdere keren per week de weides moeten uitmesten.
Anders heb je na een paar weken een wei vol met platgetrapte mest met af en toe een opening waar een sprietje gras doorheen komt.

Dus die werklast kun je het beste ook opnemen in je berekeningen voor deze locatie.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:45

Wendy schreef:
@Jenny: als het geld geen probleem is, zoals je eerder schreef, waarom zou je dan voor een pensionstal gaan? Waarom dan niet voor iets kleiners gaan, zodat je je eigen paarden, en wellicht een paar pensioenpaarden er neer kunt zetten, zonder alle gedoe wat een pensionstal met zich mee brengt?
Zomaar een idee hoor.
Heel veel succes met zoeken.

dit leek mij al kleinschalig zat eigenlijk :D wat moest ik anders met al die stallen etc.
en het leek mee ook wel leuk om te zien wat het eventueel zou opleveren (wat ik wel weet is dat je er niet rijk van word, maar als ik hierdoor een dag minder kan werken bij mijn vaste baan zou dat al mooi zijn)
maar je geeft dus aan beter te gaan voor hobbymatig een totaal van 7 paarden te houden en het zo leuk houden? zit ook wel wat in.
we gaan weer op zoek!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 16:46

zippora schreef:
Met die wensen zul je toch ook meerdere keren per week de weides moeten uitmesten.
Anders heb je na een paar weken een wei vol met platgetrapte mest met af en toe een opening waar een sprietje gras doorheen komt.

Dus die werklast kun je het beste ook opnemen in je berekeningen voor deze locatie.

ik ging er vanuit dat weides slepen en en rollen voldoende zou zijn

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:07

Vergis je niet in de hoeveelheid werk. Als je naast een fulltime baan voor 10 paarden en alles wat daar nog bij komt moet zorgen, dan heb je de handjes flink vol hoor. Heb je nu je eigen paarden bij huis en in eigen beheer? Klinkt nl. allemaal een beetje te rooskleurig...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:35

Zit je vast aan een bepaalde regio?? Of ben je vrij om overal in Nederland te gaan kijken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:02

Hier hebbben we nu 4(!) paarden 24/7 op 2ha staan en dat is eigenlijk al te weinig zoals we het nu doen iig (gewoon het hele stuk en mogen ze zelf een plekje zoeken om te eten ;) )
Nu zal de 2 maanden droogte ook niet echt geholpen hebben bij de hoeveelheid gras dat er nog staat maar er staat nauwelijks nog wat dat eetbaar is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:13

Jenny_S schreef:
oh wat erg, was net de advertentie aan het bekijken naar exacte maten is status van het terrein sinds vandaag aangepast op verkocht onder voorbehoud |o gister nog niet
jank

bedankt voor de moeite tot nu toe, moet dus helaas op zoek naar iets anders

ik weet nu in ieder geval dat 3 ha voor dit aantal paarden niet zo gek veel is en dat ik mogelijk mijn plannen moet bijschaven.

als ik weer iets op het oog hebt kan ik weer verder

Ik zou toch even met de makelaar bellen, dit soort panden zijn niet goedkoop en de kans is aanwezig dat de huidige kopers hun financiering niet rondkrijgen.
Daarnaast wil er nog wel eens wat druk worden uitgeoefend op de termijn indien de verkopers weten dat er nog meer serieuze gegadigden zijn.
Met een beetje mazzel geeft die druk de doorslag bij de huidige bieders om zich terug te trekken.
Beetje assertief zijn.

Verder is je plan niet realistisch.
20 paarden op dit stuk kan wel; maar dan kan je beperkte weidegang aanbieden.
Wil je met dit soort aantallen paarden werken dan kun je beter direct investeren in een goede binnenbak waardoor je de stalling aantrekkelijker maakt voor sportruiters.
Die zullen ook eerder genoegen nemen met 6 uur per dag paddock, i.p.v 12 uur per dag weidegang.
Waarom pak je het niet wat kleinschaliger aan?
Ook gezien jullie banen en de kids die ik in je profiel zie; 2 eigen paarden en max 10 pensionpaarden.
Beperkt de hoeveelheid werk, ongenode drukte op en om je huis en geeft gezelligheid en een leuke extra inkomstenbron.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 02:36

Bigone ja we zitten vast aan deze regio

Palousa ok bedankt. Wel fijn dat je paardjes zo lekker de ruimte hebben. Geen middelen om wei te sproeien?

Wildgirl. Ok ga het in de gaten houden bedankt
Korter op paddocks betekend ook weer extra werk natuurlijk en wil juist dat de paarden de wei op komen zoals het hoort
10 extra paarden is inderdaad wel een mooi aantal wat we makkelijk aan moeten kunnen
Had zelf niet verwacht dat het aantal paarden op 3ha zo'n probleem zou zijn aangezien ik van een stal af kom met 150 paarden op zowat zelfde oppervlakte haha
Maar daar zag ik wel wat voor werk het was

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 06:34

Jenny_S schreef:
zippora schreef:

ik ging er vanuit dat weides slepen en en rollen voldoende zou zijn

Intensief weidegebruik vraagt om intensief onderhoud...slepen en rollen is niet voldoende,als de paardendruk te groot is zul je zeker moeten zorgen dat er niet teveel mest blijft liggen.

Mest zorgt voor onkruid en onkruid zorgt voor extra werk...onkruid kan voor een deel handmatig verwijderd worden (arbeidsintensief) of chemisch bestreden (milieubelastend en niet goedkoop).Er zal regelmatig omgeweid moeten worden,gemaaid (met de bloter,waar paarden mesten eten ze het gras niet meer en waar ze plassen krijg je kale plekken =bijzaaien).
Denk niet dat je voor een mooie en volle weide klaar bent met alleen een beetje slepen en rollen.

Strookbegrazing is in dat opzicht effectiever omdat al het gras opgegeten word,je kunt de mest en het onkruid makkelijker verwijderen maar draad verplaatsen is ook weer extra werk.

Ook als het weiland bemest moet worden op kalk gestrooid,kun je je paarden daar tijdelijk niet opzetten (kunstmest = met een paar goede regenbuien is het zo weg en kunnen ze erop,organische mest = 3 weken geen paarden)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:00

Jenny_S schreef:
Korter op paddocks betekend ook weer extra werk natuurlijk en wil juist dat de paarden de wei op komen zoals het hoort
...
Had zelf niet verwacht dat het aantal paarden op 3ha zo'n probleem zou zijn aangezien ik van een stal af kom met 150 paarden op zowat zelfde oppervlakte haha

Vind je het werk echt het belangrijkste probleem? Ik zou als pensionklant het feit dat mijn paard maar een paar uurtjes buiten komt veel erger vinden. Ik vind een uur of acht tot tien weidegang per dag het absolute minimum. Liever meer. En dan graag ook in een groep en niet alleen of in tig postzegeltjes naast elkaar.

Weet je TS, door je vraagstelling en je reacties, krijg ik het gevoel dat je het sowieso zwaar onderschat. Met een dagje minder werken per week, red je een plan als in je openingspost niet. Nooit. Zelf rijden kun je in ieder geval op je buik schrijven. Die tijd heb je niet meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:05

Daar was ik idd vanmorgen nog over aan het nadenken. Eigenlijk zou ik de TS willen aanraden om eens bij iemand als de eigenaresse van mijn oude pensionstal mee te lopen. Zij heeft een soortgelijk bedrijf als waar jij het over hebt: in totaal ruim 20 paarden, een aantal van haarzelf, de meeste pensionpaarden. Binnenbak, buitenbak, longeerbak, stapmolen, paddocks voor in de winter, weidegang voor in de zomer (niet 24/7!).
Zijzelf heeft geen baan naast de stal, met alles wat daarbij komt kijken is ze druk genoeg. Ze heeft zelf alleen nog tijd om gemiddeld 1 paard per dag te rijden... en ze is echt niet lui. Wel moet je bedenken dat ze ook nog een gezin heeft met 3 kinderen en een man die veel van huis is voor zijn werk.

Als ik naar mezelf kijk, met 2 paarden aan huis, dan ben ik daar vooral in de wintermaanden druk mee, in de zomer staan ze 24/7 op de wei dus dan is het vooral voeren en weide onderhoud. Kijk voor de gein ook eens in het paarden aan huis tips topic... daar zitten veel mensen in die hun paarden aan huis hebben, op wisselde schaal, en je nog veel meer kunnen vertellen hierover.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:30

Jenny_S schreef:
5 shetlanders en 5 pensioen-of pensionpaarden niet mogelijk 24/7 buiten niet mogelijk?

Nee, dat is echt absoluut onrealistisch helaas. Daarnaast wilde je de andere 20(!) paarden toch ook nog op de wei laten?

Het kan wel, veel paarden 24/7 op 3ha, maar dan moet je meer denken richting een paddock paradise, of een hit-actiefstal. En dan niet denken dat je nog echt significant kunt weiden, maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Wel moet je dan rekening houden met hoge voerkosten omdat je het hele jaar volledig ruwvoer moet voeren. Plus met hoge investeringskosten, want voor een hit-actief heb je voerstations nodig, flinke schuilstal (kan ook in de loods als die gunstig ligt), flink stuk verharding en flink stuk gedraineerde paddock. Voor een paddock paradise zul je onder andere een track moeten maken van zand met goede drainage eronder. Die track is (zeker met zoveel paarden) zeer arbeidsintensief om bij te houden qua mesten.
Je zou eventueel twee groepen kunnen maken, maar dan moet je de voorzieningen ook twee keer maken natuurlijk. Met zoveel paarden in een groep zou ik trouwens ook niet wisselen tussen solitair op stal staan en weer in groepsverband naar buiten: mijns inziens geeft dat veel teveel onrust en daarmee vergrote kans op blessures. Dus m.i. zou je dan vastzitten aan 24/7 buiten, jaarrond (wat mij betreft juist een plus, maar dat moet je dus wel willen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:39

NiFallor schreef:
Jenny_S schreef:

Nee, dat is echt absoluut onrealistisch helaas. Daarnaast wilde je de andere 20(!) paarden toch ook nog op de wei laten?

Het kan wel, veel paarden 24/7 op 3ha, maar dan moet je meer denken richting een paddock paradise, of een hit-actiefstal. En dan niet denken dat je nog echt significant kunt weiden, maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Wel moet je dan rekening houden met hoge voerkosten omdat je het hele jaar volledig ruwvoer moet voeren. Plus met hoge investeringskosten, want voor een hit-actief heb je voerstations nodig, flinke schuilstal (kan ook in de loods als die gunstig ligt), flink stuk verharding en flink stuk gedraineerde paddock. Voor een paddock paradise zul je onder andere een track moeten maken van zand met goede drainage eronder. Die track is (zeker met zoveel paarden) zeer arbeidsintensief om bij te houden qua mesten.
Je zou eventueel twee groepen kunnen maken, maar dan moet je de voorzieningen ook twee keer maken natuurlijk. Met zoveel paarden in een groep zou ik trouwens ook niet wisselen tussen solitair op stal staan en weer in groepsverband naar buiten: mijns inziens geeft dat veel teveel onrust en daarmee vergrote kans op blessures. Dus m.i. zou je dan vastzitten aan 24/7 buiten, jaarrond (wat mij betreft juist een plus, maar dat moet je dus wel willen).

Dat laatste is onzin als de groep hetzelfde van samenstelling blijft.
Onze "binnengroep" staat in de winter 's nachts op stal en overdag in de paddock (of wei als het kan) en dat gaat prima omdat de samenstelling van de groep niet veranderd.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:43

Ik weet welke boerderij je op het oog had. Er staat al een paar weken een advertentie op marktplaats voor een nieuwe pensionstal op die locatie. Bij die stal was bij de vorige eigenaar ook een 24/7 weide met ijslanders geloof ik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:01

paddock paradise in combinatie met goede strookbegrazing waar ze wel of niet op kunnen komen is inderdaad de meest logische oplossing.. met 3 hectare heb je ruim voldoende land om een goede realisatie neer te zetten.. als de groep goed is samengesteld kunnen daar wellicht zelfs zo'n 10-15 paarden 24/7 staan met een goede inloop/schuilstal.. dichterbij de stal kun je dan altijd nog een aantal paddocks maken voor paarden die niet in de groep mogen, of voor eigenaars die met paddock genoegen nemen.. plus 2-3 stukjes voor kleine groepjes die bijvoorbeeld van 8.00h tot 16.30h op de wei gaan en zomers 24/7.. je moet wel rekening houden dat die laatste categorie in de winter hun stukjes helemaal aan gort zullen lopen.. die moeten dan naast een winterweide wel ook een lapje zomerweide hebben, wat ze wel redelijk snel kaal zullen hebben, maar in ieder geval staan ze dan lekker buiten.

Maar ik denk toch dat je op een max van 15 paarden terrecht zult komen.. alleen al vanwege het werk wat je ervan zult hebben, de belasting van het land en de beperkte tijd die je door de weeks hebt om het ook allemaal te doen en te regelen.

Met 30 paarden + hun eigenaren en aanhang die ze meenemen (dat kan echt behoorlijk zijn), heb je ook behoorlijk tijd nodig om alles na te lopen en achter hun 'kont' op te ruimen naast je terrein en stallen te onderhouden..

nu moet ik zeggen dat ik daar een redelijk brave opvoeding in heb gehad en nu ook op een stalling sta waar alles keurig wordt gehouden (en ik weet dondersgoed dat dat echt niet overal zo is). Maar als je het netjes wilt houden rondom de gebouwen en op het verharde, dan ben je toch snel een uurtje per dag bezig met vegen en onkruidjes trekken, kleine rommeltjes oprapen, klein onderhoud etc, zelfs als je nette klanten hebt.

Ik las eerder je reactie op toezicht.. maar je antwoord was niet helemaal wat ik bedoelde (bedoelde niet diefstal/vernieling).. Ik bedoelde meer dat er voor meer op het oog van de veiligheid van de paarden.. met zoveel klanten is er vrij druk verkeer op je terrein.. er kan eens een hek niet goed gesloten zijn, een paard door de draden gaan omdat z'n vrindje uit de wei is gehaald etc.. als je een wei hebt waar 5 pensioenpaardjes lekker 24/7 staan te nietsen en hun baasjes eens in de week een aai komen halen gebeurd er niet zoveel en is de groep lekker rustig.. maar als men tussen 9.00-22.00 je terrein mag betreden en ook druk doet, dan kan er altijd onrust onstaan en kleine dingetjes gebeuren.. vanuit die optiek vind ik het zelf prettiger dat er overdag al de niet beperkt toch toezicht is.

Die van mij is een keer na de ochtendronde door de draden gegaan (hij reageert nog niet zo lekker op verweiden), ze zag het vanuit het huis gebeuren.. het duurde voor mij een half uur voor ik er kon zijn, intussen had zij de hele groep al verplaatst naar een veilige weide en de schade opgenomen. Moet er niet aan denken wat ik aangetroffen zou hebben als ik halverwege de middag was gegaan en zij had niets opgemerkt. paarden nu nog net niet in het mais, al stond de eerste al te overwegen om daar een kijkje te nemen (draad was op twee plekken kapot)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:30

Dorien66 schreef:
Jenny_S schreef:
...

Vind je het werk echt het belangrijkste probleem? Ik zou als pensionklant het feit dat mijn paard maar een paar uurtjes buiten komt veel erger vinden. Ik vind een uur of acht tot tien weidegang per dag het absolute minimum. Liever meer. En dan graag ook in een groep en niet alleen of in tig postzegeltjes naast elkaar.

Weet je TS, door je vraagstelling en je reacties, krijg ik het gevoel dat je het sowieso zwaar onderschat. Met een dagje minder werken per week, red je een plan als in je openingspost niet. Nooit. Zelf rijden kun je in ieder geval op je buik schrijven. Die tijd heb je niet meer.

Dan heb je niet goed gelezen, want als de paardrn niet de hele dag buiten kunnen dan begin ik er sowieso niet aan.
En wat tijd betreft is er in mijn geval ook altijd een optie om het uit te besteden, dus zou niet weten waarom mijn plan niet zou werken naast ons eigen werk.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:44

Deel van deze locatie is een hit actief gedeelte, maar daar had ik eigenlijk een andere bestemming voor.

Ik heb blijkbaar die MP advertentie dan gemist dan had ik misschien eerder geweten dat het snel verkocht zou zijn. Jammer

Ik ben geen voorstander van linten. Alles zou omheind gaan worden middels net hekwerk. Verder wat overzicht betreft moest ik nog verder uitwerken inderdaad.

Ik wilde de drukte op terrein drukken door pensioenpaarden aan te nemen, deze eigenaren komen over het algemeen veel minder vaak.

Ben wel blij met jullie reacties uit eigen ervaringen. Wil geen fout begaan.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:13

Het is mij een raadsel waarom weldenkende mensen met beiden een goede baan een accommodatie willen aankopen om daar een pensionstal te gaan beginnen?
Geld is geen probleem geef je aan. Maar je gaat toch niet in loondienst werken om je geld via de pensionstal te zien verdampen?
Een pensionstal levert geen geld op wanneer je alles aan moet gaan kopen. Tel daarbij op je ergenissen, want neem van mij aan dat je die als eigenaar in overvloed gaat krijgen.
Ik las dat je op dit moment op vakantie bent. Geniet ervan, als pension eigenaar zal dit niet meer mogelijk zijn. Je wilt niet weten wat klanten gaan uitvreten wanneer je op vakantie bent, ondanks dat je een hele goede oppas hebt geregeld.
Mijn advies (door schade en schande wij geworden): denk er nog eens heel goed over na.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:18

Persoonlijk (met mijn 3 paarden in de achtertuin); wanneer het geld geen probleem is zoek dan een plekje met genoeg ruimte voor enkel je eigen paarden en houdt het daar lekker bij :j.

mandylinssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:41

Als je weer op zoek gaat naar een plekje, vraag dan ook of er al een Hinderwet vergunning is en voor hoeveel paarden. Waar wij wonen is de vuistregel 4 paarden per hectare, maar dat gaat alleen als ze
's nachts op stal gaan. voor 24/7 weidegang wordt hier 5 paarden per 2 hectaren geteld. Dat is dan wel alleen weide en kan dus niet ook nog dienen als hooiland. Vergeet ook zeker de verzekeringen niet die je nodig hebt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:44

Liberia en smurfie bedankt. Snap jullie zeker en neem jullie wijsheid mee
Ik dacht als ik er toch ga wonen en heb plek dat het een leuke kans was om iets te ondernemen Maar dat valt blijkbaar niet mee.