Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:46

In de aangetekende brief al gedaan. Helaas is daar geen reactie op gekomen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:47

Kore23 schreef:
Ben al meerdere keren een gesprek met hem aangegaan,maar helaas zonder resultaat. Het is natuurlijk erg makkelijk voor zo'n man om een vrouw zonder een relatie (en dus geen stoere vent die haar ondersteunt) te weigeren het geld terug te betalen. Want wat voor bedreiging ben ik nou voor hem?

Maar wat heeft hij dan precies gezegd in die gesprekken. Ik ben dan wel benieuwd welke argumenten hij aandraagt waarom jij je geld niet terug krijgt?

Heb je niet een vriend die een vlotte babble heeft die even met je wil mee gaan?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:47

Je hebt pech. Hij moet je niets, want er is niets afgesproken helaas.
Weet je wat je wel kunt doen ? Netjes is het niet, maar het kan wel beslissend zijn.
Dreig hem aan te geven aan de fiscaliteit. Fiscaliteit is zeer gretig op zwart werk, onaangegeven inkomsten en co. Dat koelt wel even af. Als hij dan toch wenst om alles mondeling te doen <<)

Kore23

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:48

Fiscaliteit, dat is zeker een optie. Die ga ik onthouden voor als andere oplossingen geen baat hebben. Dankjewel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:48

Mja, ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je een maand opzegtermijn hebt en dus nog een maand stalling betaalt na je opzegging. Of je dan nog die maand gebruik maakt van de stalling dat moet je zelf weten, wat dat betreft kan je inderdaad gaan wanneer je wilt :)

Denk dat dit zo'n normale gang van zaken is dat je niet echt kan stellen dat je nu iets bijzonder oneerlijks wordt aangedaan. Met of zonder contract, een maand doorhuren nadat je opzegt is wat je kan verwachten dat normaal is.

Vraag me af of je dan een poot hebt om op te staan als je wilt claimen dat dit een vreemde gang van zaken zou zijn Y;(

Wat je stalgenoten betreft: wellicht hebben zij al enkele weken eerder aangegeven dat ze zouden vertrekken?

Dan kan ik me ook nog wel voorstellen dat je stalgenoten als het ware nog een opzegtermijn hebben gehad als in dat ze het ruim vantevoren aangegeven hebben en de staleigenaar het wel best vindt omdat hij in principe bij hen wat tijd heeft gehad om werk te maken van de verhuur van de plekken aan anderen.

En dat jij op stel en sprong plotseling mee vertrokken bent? Zo klinkt je verhaal althans :)

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:52

Stalgenoten en ik zijn tegelijk gegaan en hebben ook tegelijk tegen de oude staleigenaar verteld dat we gingen. Dus er is niks eerder gezegd of gedaan door iemand.
We waren al enige tijd op zoek naar een andere stal. Dus had ik niet verwacht ineens een stal naar mijn zin te vinden (of onze zin). Maar ook dat is geen reden om het geld niet terug te betalen.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:53

Ps. Er was GEEN opzegtermijn!!!!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:54

Ben wel benieuwd wat de staleigenaar zelf hierop te zeggen heeft. Want zoals gewoonlijk bij dit soort verhalen horen we alleen jouw verhaal. En in de meeste gevallen is er toch meer aan de hand, dan wat een ts zegt.

@ TS neem je verlies. En ga lekker genieten op je nieuwe plek.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:55

Weet je wat het lastige is; voor die 250 euro gaat echt geen advocaat of rechtsbijstandverzekering moeite doen. Dat is het namelijk niet waard. Die aangetekende brieven zijn het enige dat zij doen, verdere stappen kosten al maar dan die 250 euro die jij terug wil.
Ben bang dat je het gewoon kwijt bent.

Met een knokploeg voor de deur gaan staan om een beetje indruk te maken vind ik echt treurig trouwens. Kan hij ook de politie nog bellen omdat hij zich bedreigd voelt, heb je dat er ook nog bij.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:57

O ik ( en mijn paard) genieten zeker op onze nieuwe plek. Maar ik hou niet van onrecht. En voor mij is €250 ontzettend veel geld aangezien ik maar alleen ben en alles zelf moet betalen. Mijn paard is een zorgenkindje die veel poeders krijgt en dat kost ook veel geld. Dus het zou erg fijn zijn als ik dat geld terug krijg zodat ik goed voor mijn paard kan zorgen en de medicatie kan betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:59

Als er geen contract is en hij bewijs heeft dat je maandelijks betaalde (door overschrijven bank) dan heb je wettelijk gezien een opzegtermijn van 1 betaling (dus 1 maand).

Citaat:
Voor de huurder:
Voor de huurder geldt een opzegtermijn gelijk aan de tijd tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen, maar niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:00

Als je per maand betaald, is er ALTIJD een opzegtermijn. Dat is namelijk geregeld in het burgerlijk wetboek.
En als hij zegt je kunt gaan wanneer je wil, is dat nog geen vrijbrief voor het niet hanteren van een opzegtermijn.
Je stalgenoten zouden dan alleen eigenlijk ook een maand opzegtermijn moeten betalen.
Wettelijk heb je eigenlijk geen poot om op te staan.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:01

En dit is ook van toepassing als de mondelinge overeenkomst is: jullie kunnen komen en gaan wanneer jullie willen?

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:02

Ok dat beantwoord mijn vraag. Dankjewel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:03

Kore23 schreef:
En dit is ook van toepassing als de mondelinge overeenkomst is: jullie kunnen komen en gaan wanneer jullie willen?

Dat valt helaas voor jou niet te bewijzen.

Daarnaast: je mag vertrekken wanneer je wilt... alleen blijkt dat wel 1 maand te kosten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:04

Je had natuurlijk in dat geval ook een maand kunnen blijven staan en dan later bij je paardenvriendjes aan sluiten. Als je daar op korte termijn terecht kon met een groep, is dat over een maand ook nog wel het geval. Dan had je geen dubbele stalkosten gehad.

Ik snap je punt, maar ik heb het idee dat je je bedonderd voelt omdat de rest van je stalgenoten er wel makkelijk vanaf komen en jij niet.

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:08

Mag ik vragen waarom je betaald voor juli als je eind juni weggaat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:09

leroyy1993 schreef:
Mag ik vragen waarom je betaald voor juli als je eind juni weggaat?

Dat heeft ze al eerder beschreven :roll:

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:11

Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 22-07-15 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:11

Dat de andere Stalgenoten geen geld hoefden te betalen vind ik echt niet erg. Ik voel me daar ook niet door 'bedonderd'.
Ik wil gewoon mijn geld terug omdat ik dat geld nodig heb voor mijn paard.
Bovendien had ik gehoop daar op een fatsoenlijke manier weg te gaan omdat er nooit problemen waren. Ik vond gewoon dat mijn paard andere verzorging nodig had die ik op Die stal niet kon krijgen. Ben nooit oneerlijk geweest, heb altijd gezegd tegen hem dat mijn paard op een gegeven moment met pensioen zou gaan. Dus hij wist dat ik een keer naar een andere stal zou gaan.
Dus ik probeer nog één keer om netjes alles af te handelen. Als dit niet lukt komt hij met naam en stalnaam op alle forums te staan. Want dan ben ik ook niet meer netjes!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:15

Jammer dat je niet reageert op mijn vraag (en van anderen) wat de staleigenaar dan heeft gezegd in die gesprekken. Geeft mij in ieder geval aan dat er iets meer aan de hand is.

Het is niet netjes van die man, met name omdat je stalgenoten gewoon zijn weggelopen. Maar wie weet hebben zij het veel eerder aangegeven. Daarnaast maken stalhouders zo vaak afwijkende afspraken. Het is weleens voorgekomen dat ik erachter kwam dat een stalgenoot ruim 100 euro minder per maand betaalde voor haar stal dan ik. Exact dezelfde stallen, verzorging en faciliteiten. Maar ja, dat is de afspraak tussen stalhouder en klant. oliebol happens

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:15

Ik snap heel goed dat jij je geld terug wilt en m.i. heb jij daar ook recht op.

Ik ga ook om dezelfde reden verhuizen met mijn paard en mag iedere dag vertrekken en hoef ook alleen maar tot en met die dag te betalen. Deze stalling betaal ik overigens na afloop van de maand, omdat, zo sprak de boer, ik mijn loon ook pas krijg na het werk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:21

Ik vind het wel logisch dat je het niet terugkrijgt.. Snap wel dat je het wel terug wilt hoor, dat is ook zeker logisch..

Als staleigenaar reken je wel op dat geld, als je zomaar weggaat (klinkt heel raar maar dat is mijn idee er wel bij, als je het van tevoren al had aangegeven had je wss gewoon minder overgemaakt ipv het gehele bedrag) had hij er ook geen rekening mee kunnen houden dat er een inkomst wegvalt..

Stel nou dat hij bijvoorbeeld net iets heeft geregeld met betalingen en hij jou geld echt nodig had..

Ik heb het zelf ook al meerdere keren meegemaakt, toen heb ik het gewoon teruggekregen..
Dat vond ik toen ook heel aardig en ik heb me toen ook zeker gerealiseerd dat ik eigenlijk geen poot had om op te staan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:23

Kore23 schreef:
Dus ik probeer nog één keer om netjes alles af te handelen. Als dit niet lukt komt hij met naam en stalnaam op alle forums te staan. Want dan ben ik ook niet meer netjes!

Wat wil je hiermee bereiken dan? Dat hij alsnog gaat betalen? Dat toekomstige klanten hem niet meer interessant vinden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:23

Ik denk echt dat je het een beetje verkeerd bekijkt, jij wordt niet bedonderd, de gang van zaken bij jou is gewoon doodnormaal.

Het probleem zit hem in de stalgenoten die een mazzeltje hebben gehad.
Waardoor jij nu ook datzelfde mazzeltje wil.

Heel begrijpelijk, dat wel :j
Maar dat maakt nog niet dat jou onrecht aangedaan wordt.

Beetje lüllig voorbeeld misschien, maar:

Ik kreeg gisteren ook voor niets een puddingbroodje mee bij de bakker. Mazzeltje dus want het is normaal om daar een euro voor te betalen :j

Zou wat zijn als de mensen die daar eerder die dag een euro voor hadden betaald, die euro terug komen eisen :=