Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:36

Shelly, ik zeg ook niet dat jullie het paard bewust hebben verkocht met een gebrek, maar je kunt je voorstellen dat als je een braaf paard koopt en ik vanmiddag bijna op de bakrand lig omdat hij heel fel is, de eigenaresse zich kapot schrikt. En het kwam ook ongelukkig dat op het moment dat jullie een nieuw paard kregen, Bos omsloeg in gedrag. Dat is gewoon vreemd.
We zijn over het algemeen ook hartstikke dol op hem, maar het is gewoon schrikken als een paard zo ineens omslaat, dan ga je j dingen afvragen. Eigenaar is gewoon heel geschrokken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:39

Joolien schreef:
Het gaat er op zich niet om in dit topic wat het is, dat gaan we verder uitzoeken en geven we hem ook de tijd. Enige vraag is of gedragsverandering een verborgen gebrek is. Maar wat ik begrijp dus niet. :)

Wel een mooi voorbeeld van Elena, dank je voor het delen van je ervaring. Ik denk dat het met Bos ook wel goed gaat komen, hij pakt het werk heel goed aan dus dat is wel heel positief.

dank je..

ik denk dat het verborgen gebrek lastig wordt.. mede omdat er even tussen zit en het bijna niet te bewijzen valt dat het niet gewoon door verandering komt..

bloedtrekken bij keuring had het kunnen bewijzen, maar dat is niet gebeurd verder..
Heb ik toen ook nooit aan gedacht en heb mij hier ook even flink zorgen gemaakt wat voor monster ik nu toch op de kop had getikt :j

gedragsverandering zou alleen een verborgen gebrek (bewezen) zijn denk ik als je nu nog iemand kunt vinden die het paard kende bij de oude eigenaar en verklaard dat het gedrag dat hij nu laat zien, ook bij de oude eigenaar te zien was, behalve net voor de verkoop.. en dan zal het nog een lastige kwestie zijn, want dan kan de verkoper altijd nog beweren dat hij/zij er mee gewerkt heeft en het dier pas in de verkoop heeft gezet nadat ze het eruit getraind hadden..

wat voor gedrag vertoond hij dan Joolien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:40

Ligt er een ander zadel op? Is het voer veranderd? Is de optoming anders? Ander bit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:46

shelltje schreef:
Maar dat wij vandaag gebeld worden met de mededeling wij gaan het nog 2 maanden proberen en anders brengen wij hem terug schoot mij behoorlijk in het verkeerde keelgat.

Even los van het feit of het paard gevaarlijk is of niet. Joolien, hoe realistisch is het om een paard na 2 maanden nog terug te brengen? Dan geloof je toch niet dat de verkoper daarmee akkoord gaat? Wie weet wat er in die twee maanden met het paard is gebeurd? Niet dat ik daarmee wil zeggen dat jullie hem aan gort rijden, maar dat kun je toch nooit serieus menen? :=

Wat het gedrag betreft zal het woord tegen woord zijn. Dat ga je in de rechtszaal ook niet winnen. Ga eerst eens objectief naar je complete management kijken en van daaruit verder denken :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-07-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:49

Ik zou eerst zadel bit en rug na laten kijken. Gewoon ff osteo erbij. Dan rustig oppakken met longeren en rijden. Verder nog veel in voer veranderd? Wij hebben er 1 op stal die wordt bijvoorbeeld helemaal gek als ie luzerne krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:51

We hebben het zadel overgenomen, enkel het bontje er onder weg gehaald omdat hij zonder bontje ook prima lag. We gaan hier een zadelmaker voor laten langskomen. Ook houd ik een maagzweer in gedachte, van de week singelde ik hem aan met de longeersingel en toen kwam hij gewoon omhoog, hij zette de rug ook helemaal bol. Weet niet of mensen hier ervaring mee hebben?
Vandaag stapte ik dus op, netjes met krukje en zodra ik zat zette hij zijn rug bol en begon hij te bokken en te rennen. Ik bleef zitten en heb hem daarna tegen de bakrand geparkeerd en toen was hij ineens rustig.
Verder is hij dominant in de omgang, van dreigen met de kont tot omhoog komen en uitslaan.

Daarom vraag ik het ook Cayenne, want ik weet dat je iets van consumentenrecht heb, dat je een paard met 6 maanden terug mag brengen. Maar ik was dus benieuwd of gedrag daar ook onder valt. Eerlijk leek dat me ook niet, maar meerdere mensen om mij heen dachten van wel :+

Voer krijgt ie enkel een handje basisbrok en verder staat ie op t land en s'avonds ruwvoer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:52

Als hij zo bol gaat staan zit er misschien toch iets niet goed op medisch vlak. Daar kan die dominantie in de omgang ook vandaan komen. Wie weet doet hij dat juist omdat hij het werk associeert met pijn?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:00

Bontje er weer onder doen, kijk wat er dan gebeurt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:04

shelltje schreef:
Toch jammer dat je dit weer op dit forum moet vinden.
Ik ben een vriendin van de oude eigenaresse van dit paard en heb dit paard zelf een hele tijd gereden ook al ben ik geen super ruiter. Bos is een paard dat gewoon veel moet lopen en lekker aan het werk moet, maar deze argumenten komen ons zeker niet bekend voor. Kind kon hem uit het land halen of hij kwam al in volle galop naar het hek. Nee het is geen makkelijke om te rijden vandaar dat in de advertentie stond dat hij geschikt is voor de gevorderde ruiter. En dat ik in een ander topic lees dat de ex eigenaresse niet eerlijk is geweest omdat ze nu een haflinger had gekocht ivm tijdgebrek hiero inhakend deze haflinger is van mij en rijd zij 2x in de week hierop of minder als zij geen tijd heeft. Maar dat wij vandaag gebeld worden met de mededeling wij gaan het nog 2 maanden proberen en anders brengen wij hem terug schoot mij behoorlijk in het verkeerde keelgat. Ik zal nooit een gevaarlijk paard of iets verkopen, wij hebben alles eerlijk en duidelijk aangeven. En dat hij gedrogeerd zou zijn? Hij moest nog uit het land komen toen jullie waren kijken en een dierenarts moet dit ook wel zien op de keuring. Wil zelfs mijn da wel langs sturen om alsnog bloed te trekken want dit zou je nog kunnen terug zien. Maar ik zou hem bijna met liefde weer ophalen want ik begrijp dat hij gewoon niet op zijn plek is maar helaas kan de ex eigenaresse dit helaas niet aan.

Want? Er wordt een topic gestart om informatie te vragen. Lijkt mij dat Joolien daar gewoon vrij is staat. In de openingspost wijdt ze niet uit over zijn gedrag, eventuele geschiedenis of wat dan ook en ik zie ook nergens dat ze de vorige eigenaar zwart maakt.

Toch ook wel vreemd dat je op de facebook van de oud eigenaar ziet staan dat ze op concours bokkend de ring door gegaan is, het paard nog geen 2 weken later te koop staat en ons wordt verteld dat hij doodbraaf is op concours ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:05

Als een paard bol trekt op de rug geeft ie wat aan, laat de rug- zadel goed nakijken. Dat is toch het eerste waar je dan aan denkt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:08

R12312 schreef:
Bontje er weer onder doen, kijk wat er dan gebeurt.

Ja dat ga ik ook nog even proberen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:23

Verandering van omgeving en andere mensen, is voor een paard ook heel erg wennen.
De manier van benaderen, de manier van omgang, rijden, voeren...

Het paard is verhuisd en moet wennen aan zijn nieuwe leventje.
Ik wil het zeker niet goed praten, maar hou dit a.j.b. in gedachten.

Wel goed dat je kijkt naar de reden van het bokken.

Maar om bij je vraag terug te komen: Volgens mij is verandering in gedrag geen verborgen gebrek.
Het is een uiting, een reactie. Die kan, net als bij ons, iedere dag veranderen.
Het is echter de vraag: waar komt het vandaan?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:27

Nynke1 schreef:
Bloed trekken is echt wel standaard en een beetje dierenarts zegt altijd: ook maar ff bloed he? En anders had de koper daar zelf aan kunnen denken, maar ik ben niet anders gewend dan dat het standaard gebeurt. Ik werk in de handel, wel voornamelijk naar het buitenland, maar ook naar landen waar geen bloed voor gecontroleerd hoeft te worden wordt altijd standaard bloed getrokken en een half jaar bewaard.

Toen mijn merrie vorig jaar vekocht werd is ze ook gekeurd. Maar geen bloed getrokken.
Is dus niet standaard.

En sheltje, Joolien zegt niks verkeerds, ze vraagt alleen advies.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 19-07-15 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:30

Klopt Engeltje, en uiteraard kijken we daar ook naar, waarom doet hij dit? Op zich mag een paard ook uittesten, niks mis mee, maar hij is daarin wel extreem dominant, en het lijkt me sterk dat dit iets is doordat hij bij ons is gekomen, wij vermoeden dat dit een deel van zijn karakter is. Maar dat is ook een kwestie van tijd geven natuurlijk en dat krijgt hij ook. Hij is ook rangorde aan het bepalen binnen de groep, dus het is niet onlogisch. Ware is wel, dat hij dus behoorlijk dominante trekken vertoond en dat hij daarin soms niet ongevaarlijk is gebleven.

Er speelt overigens meer dan enkel dit, misschien is dat noemenswaardig, maar dat zet ik niet online neer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:32

En dan nog: Alleen klinisch keuren geeft al helemaal geen garanties. Dier kan wel Kissing Spines hebben zonder dat je het weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:35

Suzanne F. schreef:
En dan nog: Alleen klinisch keuren geeft al helemaal geen garanties. Dier kan wel Kissing Spines hebben zonder dat je het weet.

Klopt, dat is en blijft altijd een risico, als het zoiets iets is, hebben we niks, en dat weet ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:40

Bontje er weer onder en het bol zetten van de rug herken ik wel van jonge dieren die te strak aan gesingeld worden, of dat bij jullie ook zo is, geen idee maar het kan iets zijn om naar te kijken. Dat hij in een andere groep komt en daar zijn plek in moet vinden kan mede een oorzaak van de gedragsomslag zijn. Ik denk niet dat dit paard gebreken heeft maar hij nu gaat reageren op de veranderingen in zijn leven, soms zijn die positief maar hier dus negatief. Misschien een optie om eerst eens duidelijk met de vorige eigenaar te overleggen voor er met modder gesmeten gaat worden. Op een open en eerlijke manier want jullie zitten blijkbaar allemaal op bokt en zo komen er snel misverstanden. Sterkte en hopelijk vinden jullie de oorzaak zodat het toch nog goed komt.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:41

Wat vervelend dat het paard ineens zo om is geslagen.
Ik heb er niet veel verstand van, maar gedrag lijkt mij geen verborgen gebrek.

Hopelijk wordt hij snel weer het brave paard wat je vriendin heeft gekocht.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:45

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:05

Ik kan me herinneren dat je in het paarden koop topic aangaf dat de oude eigenaresse had aangegeven dat hij niet een week stil kon staan, dat blijkt nu aardig te kloppen.

Onderschat een verhuizing niet, het ene paard heeft hier meer last van dan de ander. Ik kocht drie maanden geleden een super brave merrie die bij ons veranderde in een gillende draak. Nu na twee drie maanden is ze weer haar oude zelf. De verhuizing heeft op haar gewoon veel impact gehad.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:16

Nynke1 schreef:
Bloed trekken is echt wel standaard en een beetje dierenarts zegt altijd: ook maar ff bloed he? En anders had de koper daar zelf aan kunnen denken, maar ik ben niet anders gewend dan dat het standaard gebeurt. Ik werk in de handel, wel voornamelijk naar het buitenland, maar ook naar landen waar geen bloed voor gecontroleerd hoeft te worden wordt altijd standaard bloed getrokken en een half jaar bewaard.

Offtopic..
Maar bloed trekken is echt niet standaard.
Laat regelmatig, zegwel wekelijks paarden keuren.

Maar bloed trekken moet ik echt om vragen hoor!
Maar dat zal wel per kliniek verschillen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:20

Dancer schreef:
Ik kan me herinneren dat je in het paarden koop topic aangaf dat de oude eigenaresse had aangegeven dat hij niet een week stil kon staan, dat blijkt nu aardig te kloppen.

Als ze dat idd heeft gezegd, is ze in ieder geval wel eerlijk geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:22

Als de TS zo kundig is als dat ze beweerd dan had ze toch op zijn minst kunnen weten dat een paard in een nieuwe of andere omgeving zich anders kan gedragen. Daarbij ook nog meegenomen dat er een nieuwe ruiter op zit die het paard niet vaak gereden heeft. Ik zou dan toch niet meteen denken aan dat je bent opgelicht Je kunt dan niet zomaar er vanuit gaan dat er een verborgen gebrek is. Dat zal een dierenarts dan moeten vaststellen op basis van onderzoek.

Een van mijn paarden verandert in een andere omgeving ook van een 'dood' vogeltje tot een heel sensibel dier. En daar is medisch niets mis mee.

Jammer ook voor de vorige eigenaar dat zoiets nu meteen op internet gezet moet worden zonder dat er echt bewijs is dat er hier sprake is van oplichting/verborgen gebrek. Wat dat betreft is internet een slecht iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:48

Cayenne schreef:
Dancer schreef:

Als ze dat idd heeft gezegd, is ze in ieder geval wel eerlijk geweest..

Ik las in het verkooptopic ook dat de eigenaresse zei dat het paard nogal eenkennig is.

Dier heeft de schrik van zijn leven joh! Verhuisd, nieuwe mensen, een week 'stil' gestaan op een plek waar hij zijn plekje nog moet vinden...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:53

Eenkennig, kan niet een week stilstaan en voor gevorderde ruiter.. Ik denk dat er geen sprake is van een verborgen gebrek als ik die reacties lees wat er eerder is gemeld. Verder lijkt het mij lastig te bewijzen als er iets verborgen zou zijn en dat je daarmee weinig in je recht staat. Ze zouden alleen in overleg als het beter is voor het welzijn van het paard het kunnen overwegen om terug te nemen als het van een particulier afkomt.