Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 30423
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:26

tengeltje11 schreef:
ja,dat bedoel ik,je mag maar 3500 kg trekken met een b-rijbewijs,en die grotere wegen zowiezo meer.

weet iemand of die kleinere ergens in europa te vinden zijn? of is het echt een amerika-ding?

want die lijken wel te doen als je 3500 kg mag trekken?

Nou niet helemaal..
Je mag totaal (het maximale gewicht) 3500 zijn.
Dus het maximale toelaatbare gewicht van de auto en trailer tezamen.

tengeltje11
Berichten: 7658
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 14:33

in belgie mag je 3500 kg trekken met een BE hoor,onze auto mag het trekken en als we bv op pad gaan met een aanhanger met bv traktor,bobcat,... op,dan zitten we daar ook ongeveer aan,en dan weet je ook dat je op de autosnelweg niet vlugger dan 80/u moet of je kan wel gaan slingeren.
(en zou me verbazen als het in nl anders is,want onze aanhanger die zoveel mag laden komt van daar en werd daar ook verkocht)

@Ayasha,kan ook ja,maar die trailers zijn hier evenmin te koop,daarnaast ga ik eigenlijk nooit met een paard op de baan(nu bracht ik een paardje weg die verkocht was),dus is ook al een beetje zinloos.
gaat hier ook niet over,ik vroeg me heel eenvoudig af of een trailer,zoals wij ze kennen echt wel het meest ideale vervoersmiddel is voor paarden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 60198
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:38

met een BE wel maar jij had het over een B.

Ideaal is het niet nee maar ook niet zo verschrikkelijk als jij het wil voordoen. :) accidents happen. Da's kl*te maar ze gebeuren. Ik zou nooit een trailer willen die vanboven open is.

Brainless

Berichten: 30423
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:38

Ik ging er uit van alleen B, vandaar.

ingvdh

Berichten: 6543
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:42

Voor jou paard werkt het niet, maar om nu het hele concept overboord te gooien omdat dat paard zich niet kan handhaven in de trailer gaat wel een beetje ver.

Hoe is jullie rijgedrag? Dat kan voor een paard een wereld van verschil maken. Bedenk dat een paard niet kan zien waar hij heengaat en dus niet kan anticiperen op bochten, afremmen voor stoplicht etc. Bij het rijden moet je hier wel rekening mee houden door niet abrupt de bocht om te gaan of af te remmen.

Daarnaast, het ene paard vind het veel fijner opgesloten in een tweepaardstrailer te staan, de ander wil graag de ruimte van een anderhalfpaardstrailer, sommige reizen veel fijner in de vrachtwagen waar ze schuin, overdwars of omgekeerd staan.

De amerikaanse trailers die helemaal open zijn vind je ook niet overal daar, heeft ook met het klimaat te maken, in het zuiden is het vaak warm en zie je dit soort trailers vaak, maar in het noorden is het kouder en zijn ze helemaal dicht.

tengeltje11
Berichten: 7658
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 14:49

ja,sorry,was typfoutje.

ongelukken gebeuren idd,maar het is geen uitzondering in een trailer zoals wij ze kennen.
vandaar ook dat ik denk dat een opener(zelfs als zijn bv maar de zijkanten in spijlen zoals we ze kennen vanuit stallen),maar kunnen ze er los op,dan denk ik dat het aantal ongelukken sterk zou dalen(in combi met een trekkend voertuig die ook behoorlijk stabiel is en genoeg kan trekken natuurlijk)

@ingvdh,ik wordt misselijk als mensen dan over 'rijgedrag' beginnen,alsof dat altijd alles oplost.
geen zin om mezelf hierin te verdedigen,maar ik denk niet dat je voorzichtiger kan rijden dan dat ik aan het rijden was de volledige weg.

en idd,elk paard heeft zijn voorkeur,waarom ze dan niet gewoon zelf laten kiezen hoe ze staan door ze er los op te zetten?elk paard content toch?en zoals hier aangegeven door iemand anders,eens aan het rijden gaan ze heus niet contant van hier naar daar lopen ofzo.

ik snap ook wel dat je in putje winter niet met een open trailer de snelweg op rijdt,en vind zeker dat een open trailer,waar ze los in kunnen staan,voor totaal niet iedereen een optie zou zijn(wat ik ook zeker begrijp)

ik vind het alleen jammer dat hier enkel de trailers bestaan die we kennen.
want zo'n opener exemplaar zou voor sommige paarden wel een oplossing kunnen bieden en mensen die willen,zouden ook voor zo een kunnen kiezen.nu is er geen keuze,want er bestaat maar 1 iets hier.

palousa_boy

Berichten: 10644
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:54

Tja waar een wil is, is een weg..

Oftewel, als jij graag een open Amerikaanse trailer wilt, zul je die of via een importeur meten regelen, of je moet hem in Amerika kopen en zelf inporteren :)

ingvdh

Berichten: 6543
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:58

Ik zeg niet dat je verkeerd rijdt, maar wel dat dit een oorzaak kan zijn.

De open trailers worden hier niet verkocht simpelweg omdat ze niet verkopen, je kan hem nl alleen gebruiken in de zomer, in de winter heb je er niets aan. Een leverancier gaat niet investeren in een product waar hij er misschien ooit een van zal verkopen.

Je hebt verschillende soorten trailers hier, alleen ze zijn allemaal dicht. Je kan ook een grote 3 of4 paards nemen, alle tussenschotten eruit halen en voila, een mega ruimte waar ze los kan staan.
(Cheval Liberte heeft dit soort trailers in het assortiment)
Misschien daar eens naar kijken?

tengeltje11
Berichten: 7658
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:03

eentje uit amerika halen is een verloren zaak vrees ik.
die gaat nooit conform de europese regelgeving zijn,laat staan dat je een europees gelijkvormigheidsattest hebt en dan begint de miserie en raakt mss zelfs nooit opgelost.
(mijn Ifor bv in nederland gekocht en heeft me 2.5 maanden geduurd eer het ding met alles in orde was in belgie,te gek voor woorden!)

een grotere trailer,ja,mss,maar blijft natuurlijk wel een gesloten,'klein' hok waar ze in moeten....

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:16

tengeltje11 schreef:
eentje uit amerika halen is een verloren zaak vrees ik.


Er rijden in NL iig best wel een aantal Westernruiters rond met een gooseneck-combinatie, dus dat kan iig wel. En die hebben die luikjes aan de zijkant.

Maar overall: verreweg de meeste paarden laten zich -zelfs zonder intensieve training - probleemloos in een trailer vervoeren.
Is de eerste ervaring goed, dan blijft het vrijwel altijd goed gaan. Zelfs na aanrijdingen laten de meeste paarden zich gewoon opnieuw laden.
Is de eerste ervaring slecht, dán krijg je vaak de probleemgevallen van niet willen laden, of onderweg 'de trailer verbouwen'.

Ik schat dat in minder dan 1 op de 100.000 gevallen een paard helemaal uit het niets opeens uit z'n plaat gaat/in paniek raakt - heel af en toe gebeurt dat, en klimt een paard idd halverwege de snelweg uit de trailer. Dat lees je dan op VN.

In veel gevallen dat een paard - op het oog zonder enige reden - uit z'n dak gaat is dat tóch bv verkeerd/te lang vastgezet (paard wil gevallen hooi van de grond eten en komt onder de voorbalk vast te zitten is een beruchte!) of te ruw gereden. Of heel exceptioneel een irritant insect in de trailer.

tengeltje11
Berichten: 7658
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:52

In Nederland gaat zoiets echt stukken makkelijker dan in België.....

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:26

tengeltje11 schreef:
In Nederland gaat zoiets echt stukken makkelijker dan in België.....

Dan importeer je zo'n ding in NL en vervolgens ga je ermee naar België. De Europese regelgeving dwingt ook de Belgen om goedgekeurde voertuigen in een ander Europees land te accepteren, zonder omslachtige flauwekul. Kwestie van weten hoe je de lokale keuringsinstanties in de hoek moet zetten......

Kirrr

Berichten: 6229
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:41

BE of NL maakt geen verschil. In beide laden zijn er tal van dealers die amerikaanse trailers invoeren, ombouwen, keuren, verkopen.
Verhaal blijft hetzelfde. Alles moet eronderuit en alles met EUlabel moet eronder. Van assen tot remmen tot microgolf tot raampjes/lichtjes/knopjes/...
Grootste probleem is vaak de breedte, dan wil zeggen dat ze dus heel de trailer doorslijpen en een stukje smaller maken. Alles kan maar :$ :$ :$ :$ :$ :$

Europees gelijkvormigheidsattest zal ie niet hebben en dat zal ie nooit krijgen ook niet. Heb je ook niet nodig.

Wil je een amerikaanse trailer, daar kan ik je voldoende adressen voor geven.
Je moet er alleen het prijskaartje voor willen betalen, dan nog geschikte auto en het correcte rijbewijs.

Ooit heb ik via fb eens een super goed artikel gevonden waarom in USA er amper paarden zijn die niet laden en waarom in EU zoveel problemen zijn.
Kwam volgens mij neer op dat ze in USA een shetlander laden in een grote 2 paards trailer en wij een groot paard laden in een ponytrailer.
Heb al zitten zoeken, maar kan het niet vinden. Als iemand weet waar ik het over heeft, dan hoor ik het graag. Wil het graag opslaan.

Heb je al eens gereden in USA? Dan vind je zelf wel het antwoord op waarom paarden daar makkelijk los kunnen en hier niet. De wegen en het verkeer zijn daar absoluut niet te vergelijken met hier.
Plus ondertussen zijn de stocktrailer (diegene waar ze dus los in staan) vooral in gebruik voor de niet rijpaarden (denk aan rodeopaarden). De wedstrijdpaarden vervoeren ze ook daar in trailer met vaste stukken. Wel staan ze 9/10 keer schuin.
Wat voor paarden ook immens verschil maakt is de klep. Aan de gooseneck heb je geen klep en moeten de paarden in 'springen' of er is een korte klep. Die trailers hangen vaak ook lager tegen de grond en de ruimte waar ze in terecht komen is groot en ruim. Ze moeten niet achteruit van de trailer af (behalve de laatste soms).

tengeltje11
Berichten: 7658
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 14:01

@Ikke,zelfs dan is het nog zo eenvoudig niet hoor.
ik ben een half jaar terug een 2 jaar oude IForWilliams,die met alles in orde was,bij een officiele dealer,gekocht in nederland.het heeft me 2.5 maand geduurd om heel de boel in belgie in orde te krijgen!!!! je hield het niet voor mogelijk.ik denk dat ik 100 keer gebeld heb naar de keuring in belgie,minstens 10 keer over en weer,douane,Iforwilliams,de dealer in nederland,..... ik kwam er knettergek van!

@Kir,als ik nu echt vaak de baan op zou gaan,zou ik dat ervoor over hebben,maar als ik 1/jaar een paard moet vervoeren is het veel.

dat artikel bewijst dan ook wel dat hij niet alleen het al dan niet vaak oefenen is die een verschil maakt,maar dat wij effectief onze paarden in enorm kleine ruimtes willen vervoeren en dat er daardoor ook gewoon vaak makkelijker problemen ontstaan.

Kirrr

Berichten: 6229
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:14

tengeltje, dan is dat toch wel een uitzodering geweest.
Geloof me vrij, ik ben er dagdagelijks mee bezig, beroepsmatig en ook gewoon privé.
Als de papieren in orde zijn voor ze naar DIV gaan, dan loopt er 'niks' mis.

tengeltje11
Berichten: 7658
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 14:21

@Kirr,ik had een engels gelijkvormigheidsattest.
volgens Iforwilliams was dat het enige juiste die ik nodig had,volgend de keuring klopte dat niet.
de nederlandse inschrijving had ik een plastic kaartje gekregen,volstond volgens de nederlandse dealer,de keuring had er nog nooit van gehoord en volgens hun moest ik 2 stukken beige papier hebben,.....
allemaal te gek voor woorden,uiteindelijk was de 'contactpersoon' van Ifor belgie geen juiste van Ifor belgie,maar Ifor benelux,waardoor die info niet klopte(maar die man bleef wel eerst weken volhouden dat het wel het juiste formulier was),en ook de inschrijving heb ik uiteindelijk in orde gekregen,heeft de dealer,heel toevallig nog kunnen opvragen bij de oude eigenaars,maar volgens hem had hij dat nog nooit moeten opvragen,want was het enige geldige in nederland nu dat kaartje....
en zo gaan de weken vlug voorbij en denk je op een bep. moment zelfs dat het gewoon niet meer in orde komt,want ik wist op den duur niet meer wie ik moest geloven en wat ik nu wel of niet moest doen.

Kirrr

Berichten: 6229
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:48

Dan heb je gewoon pech gehad, meeste buitenlandse inschrijvingen gaan gewoon goed.
Als je naar DIV belt (en veel geduld hebt) dan zeggen ze je tot in detail wat je wel en niet moet hebben.

Zeker met die Amerikaanse zaken moet je er gewoon niet zelf aan beginnen en het uit handen geven.