Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:37

eerst kleine korte stukjes oefenen in bekende omgeving om vertrouwen te krijgen met zo min mogelijk nieuwe dingen, voor je op cursus gaat is fijner dan straks ineens in onbekende omgeving een lange rit maken. Ik rijd al jaren met de trailer en aanpassen rijstijl en anticiperen op overige verkeer is en blijft altijd een aandachtspunt. Voordeel van 1,5 paards is dat die meestal niet breder is dan de auto dus minder aandacht nodig voor hoe breed je bent en of je niet per ongeluk in de berm of over de streep komt met smalle wegen en tegemoetkomend verkeer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:38

beatje schreef:
En een geladen trailer rijd lekkerder als een volle vind ik persoonlijk.

:D En wat is het verschil dan?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:41

Heel goed dat je het al hebt geoefend.
Ik denk dat heel veel mensen dit hadden toen ze voor het eerst met een paard in de trailer reden. In het begin toch wel even met de gedachte van 'mmm, er zit een levend dier in de kar die ik meeneem.' maar de zenuwen zullen vast naar een tijdje wel afnemen!
Ik ben 17 dus praat niet uit ervaring maar kan het me heel goed inbeelden. Had anders als het zo ver was voor mij (over een jaar of 2 hopelijk), ook een topic aangemaakt als deze! :+

Aan de persoon hierboven...
Een geladen trailer in zwaarder en stiller. Een ongeladen trailer schud en trilt veel meer, dat is tot nu toe mijn beleving van het verschil.

kimmetje26

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:56

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Heb nu al tijdje BE rijbewijs gehaald om ervaring te krijgen. Toen had ik nog geen eigen paard en geen auto die een trailer mocht trekken.
Sinds januari heb K andere auto en ben nu al paar x met trailer op pad geweest. 1e keren was ik ook gespannen. Toen hoefde ik nog niet achteruit te rijden. Dat kwam pas na meerdere keren. Dat vind ik nog steeds best lastig, maar gaat steeds beter. Vooruit rijden is geen probleem als je maar rustig rijd. Paardje staat ook heel relaxed op de trailer. Ik voel wanneer ik iets te hard een drempel pak. Dan staat ammie even niet stil achterin.

Gewoon doen!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:07

SG1985 schreef:
ik heb rijlessen BE gehad. ..... Dus na 15 lessen hield ik het voor gezien

Heb je nu wel of niet E achter B ? In elk geval heb je lessen gehad, dus je weet dat zonder E de TMM auto + TMM aanhanger niet boven de 3500 kg uit mag komen :)

Je paard loopt makkelijk de trailer op? Dat is vaak het lastigste, rijden valt wel mee. Met gezond verstand en rustig rijden (met name bochten, rechtuit gewoon met het (vracht)verkeer mee) komt dat vast goed.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:22

Met BE lessen in hartje Amsterdam en nu al oefenen moet het goedkomen!

Ik heb me E gehaald en de week erna, om half 5 's ochtends in het pikkedonker, met enkel me zus (die nog haar E moest halen) en de grote camper (zo'n mega ding met alkoof erop) van mijn ouders op stap gegaan. Ouders zaten aan de andere kant van NL de hele dag in de stress op hun telefoon te kijken.
Paardje was gelukkig mega makkelijk, maar we moesten wel gelijk van Rockanje naar Vrouwenpolder, dus alle bruggen in Zeeland over met wind, enkele baan en tig rotondes :')
Oja en was me aller eerste wedstrijd hahaha.

Heb flink zitten zweten, was zenuwachtiger voor de rit heen en terug dan de wedstrijd zelf, maar daardoor er wel gelijk doorheen.
Keer erna naar een wedstrijd gewoon over de snelweg, dat was toch heerlijk!
Nu rij ik ook net zo makkelijk helemaal alleen. Het is even knopje omzetten en focus erbij houden. Als ik met de trailer rijd moet er niet iemand naast zitten die maar blijft kleppen en continue voor me spiegels zit, dan zet ik die persoon er echt uit :=

Stippel gewoon goed je route uit van de voren, zodat je je daar niet te druk om hoeft te maken. En oefen thuis desnoods nog extra veel met inparkeren. Als je dat fluitend kan, raak je nooit in de stress dat je ergens klem komt te staan.

Het blijft een kwestie van kilometers maken, rustig rijden en goed altijd alles om je heen in de gaten houden. 99% van de automobilisten om je heen heeft geen flauw idee hoe een aanhanger werkt en zeker niet met een levend dier erin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:28

SG1985 schreef:
Dank voor alle lieve reacties. Ik voel mij nu in ieder geval gesteund haha.

Ik rijd een Volvoer S 80 van 1700 en huur een 1,5 p Atec. Paard is 1,76 circa 650kilo.
ik heb rijlessen BE gehad. In hartje Amsterdam centrum met zo'n bouwbuw. Vreselijk. Moest ook schakelen terwijl ik zelf automaat rij. Dus na 15 lessen hield ik het voor gezien want bijzondere verrichtingen in Amsterdam waren moeilijk
...

Weegt je auto 1700 of is de TTM 1700? Dat maakt namelijk nogal verschil en anders zou ik ff goed checken of je niet boven de 3500 uit komt.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:40

Nee de auto. Ik kom niet boven de 3500 uit.

Auto 1.700 + Paard uitgaande van extreem 700 + nog 1.100 resterende voor trailer.
Atec 1.5 p komt ledig niet uit boven dit gewicht.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:08

SG1985 schreef:
Nee de auto. Ik kom niet boven de 3500 uit.

Auto 1.700 + Paard uitgaande van extreem 700 + nog 1.100 resterende voor trailer.
Atec 1.5 p komt ledig niet uit boven dit gewicht.

Maar het gaat niet om het gewicht van je auto maar om de totaal toegestane massa van je auto. De ttm auto + ttm trailer mag niet boven de 3500 komen.
De ttm van je auto kan je makkelijk opzoeken via rdw-site en ligt aanzienlijk hoger dan het gewicht van je auto.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 12:14

Ttm voertuig 2090.

Massa rijklaar 1667
Massa ledig 1567

Aanhanger trekken 1800

Trailer 740 Max
Paard 650-750.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:18

SG1985 schreef:
Ttm voertuig 2090.

Massa rijklaar 1667
Massa ledig 1567

Aanhanger trekken 1800

Trailer 740 Max
Paard 650-750.

Nog steeds niet voldoende gegevens.
Om binnen de regels van B-rijbewijs te blijven, mag de TMM van de trailer niet meer dan 1410kg zijn.
Op basis van jouw opgave van trailer en paard zit je dus op z'n minst op de grens met een serieus risico op overbelading.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:21

Je TMM van de trailer moet je inderdaad opgeven. Dan pas kan je zeggen of het mag zonder E

Ik zou zonder BE deze combi niet rijden. Je zit mocht je binnen de grenzen blijven (wat ik niet verwacht) wel super krap!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:30

Net binnen de grens is ook binnen de grens :D
Wettelijk gezien is dat ruim voldoende.

Zelfs als de combi 3500 kg TMM heeft kun je beter een B chauffeur met ervaring hebben dan een BE chauffeur die er nooit meer dan een boedelbakkie achter gehad heeft (veel 50+ ers hebben E nog 'gratis' met B meegekregen).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:31

@ikke, 130 km/u met trailer, meen je dat nou? Dat zou ik dus nooit van mijn leven durven hé. Eén onverwacht maneuver moeten ontwijken, en dan heb je een probleem.

De meeste trailerverhuurders zullen niet verhuren als je het geschikte rijbewijs niet hebt, maar idd best toch even checken. Dus idd MTM van die trailer es checken, al zou het wel kunnen lukken (ik heb een 1,5 paards met MTM van 1200 kg). Zelf mag mijn auto 1500 kg trekken, en heb geen probleem ermee. Ik heb zelf enkel een B, geen BE.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:31

Even los van of je met deze combi zonder E-rijbewijs mag rijden (ik ben het eens met de dames boven me), gewoon nog een extra tip: neem een schoon shirtje en deo mee. Heb je wss nodig als je bent aangekomen op plaats van bestemming ;)

Veel plezier verder, gaat helemaal goedkomen met alle voorbereiding.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:38

hwn schreef:
@ikke, 130 km/u met trailer, meen je dat nou? Dat zou ik dus nooit van mijn leven durven hé. Eén onverwacht maneuver moeten ontwijken, en dan heb je een probleem.

De meeste trailerverhuurders zullen niet verhuren als je het geschikte rijbewijs niet hebt, maar idd best toch even checken. Dus idd MTM van die trailer es checken, al zou het wel kunnen lukken (ik heb een 1,5 paards met MTM van 1200 kg). Zelf mag mijn auto 1500 kg trekken, en heb geen probleem ermee. Ik heb zelf enkel een B, geen BE.

Hoe zwaarder je auto, hoe sneller je op de BE grens zit.
Ik heb zelf achter mijn auto ook af en toe een trailer met een max van 1200kg. Die trailer zelf is 600, dus er blijft maar 600kg voor paard over. Lees hierboven dat paard van TS zwaarder is, dus ik vermoed de trailercombi ook.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 12:42

TTM 1400 :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:46

Nou dan kan het dus nèt......... en dat is precies genoeg :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:47

Echt? Damm, hoe dicht kan je bij die 3500 kg komen :P

Maar aangezien 2090 + 1400 onder de 3500 blijft mag je er prima mee rijden met alleen B. Gezien je ervaring mét aanhanger in hartje Amsterdam moet dat goed komen :)

Toevoeging: let wel op het totaalgewicht, een lege trailer weegt vaak meer dan het leeggewicht op papier. Klopt het dat 'jouw' trailer een leeggewicht van 1400-740 = 660 kg heeft? Tel daar iets van 40-50 kg bij voor vloermat enz en er blijft een kleine 700 over voor knollie. Hopelijk is dat genoeg.
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 09-07-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:48

cissy schreef:
beatje schreef:
En een geladen trailer rijd lekkerder als een volle vind ik persoonlijk.

:D En wat is het verschil dan?

Dat een aanhangwagen heel snel stuitert als hij leeg is, en met wind is hij veel gevoeliger.
Een hoog en licht voertuig hetzelfde. Je kan er beter altijd een paar honderd kilo inzetten, dat stuurt gewoon prettiger :j
Trailer of aanhangwagen, dat komt allemaal op hetzelfde neer natuurlijk ;)

Ik zou zelf eerst even gaan oefenen met 1 iemand erbij die zelf ervaring heeft, maar ook rustig blijft en het je goed uit kan leggen. Sommige mensen bedoelen het goed, maar zijn super irritant om iets van aan te nemen.

Daarnaast vooral rustig blijven, geen haast hebben en je nergens tussen (laten) proppen. Je ook niet op laten winden door andere weggebruikers.

En zodra het kan, niet achter vrachtwagens blijven rijden. Maar ook nou weer niet dat je op een 2-baans snelweg waar auto's 120 mogen, per se een vrachtwagen in te willen halen als er achter je verkeer aan komt.

O en voor de duidelijkheid: een BE combinatie mag 90 km p/u. Denk zeg het maar, want niet iedereen weet het ;)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 12:55

Ik ben wel echt lost hoor.
Ik vind de site van zowel RDW als Rijksoverheid niet heel erg overtuigend en helder.....

Aanhangverhuur gebeld. Die gaat uit van trekkend vermogen van de auto. Ook weer mega vaag.... nouja....
Ik wil absoluut geen gedoe. Ga er maar eens verder induiken

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:56

TS: nee je bent geen schijterd, ik vind het nog steeds spannend. Heb BE gehaald en rij een fijne combinatie (Nissan Terrano 2 + tweepaardstrailer), maar heb sinds het behalen van mijn BE in december 2013 pas 3x zelf gereden. Als t niet hoeft, heb ik liever dat mijn vriend rijdt ;)

Offtopic: Hahahaha erg grappig dat mensen het grapje niet zien dat Cissy bedoelt. Er staat 2x geladen trailer namelijk (geladen en vol) en dat icm met de smiley interpreteer ik als 'er is geen verschil' ;) Iedereen gaat heel serieus op de vraag in, wat heel lief is maar de vraag was volgens mij niet serieus bedoeld ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:00

SG1985 schreef:
Ik ben wel echt lost hoor.

Waarom? TMM auto + TMM aanhanger blijft onder de 3500 kg dus alleen B is voldoende. Punt.
Geen maren en mitsen, gewoon punt.
Citaat:
Aanhangverhuur gebeld. Die gaat uit van trekkend vermogen van de auto. Ook weer mega vaag....

Verhuurder kan zelf nog aanvullende regels stellen (mag niet achter rode auto of zoiets :+ ) maar ze kunnen nooit de wetten veranderen. Dat de medewerker niet eens exact weet hoe de wetgeving omtrent aanhangers is kan dan weer wel heel goed....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:06

Voor je rijbewijs is TTM + TTM geldend.

Uiteraard moet je ook wel letten op het trekkend vermogen van je auto. Mijn auto mag 1200kg trekken. Daar moet ik dus geen 2 paardstrailer met 2 paarden erop achter hangen. Maar dat staat los van de rijbewijs-regels.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:22

hwn schreef:

Speed doesn't kill anyone; suddenly becoming to a halt is what gives the problems......... (vrij naar Clarckson)
Het is niet de snelheid die het probleem is maar de noodzaak tot snelheidsvermindering is wat je in de problemen brengt.

En ja, ik heb ooit aan 140km/h over 's lands wegen gejakkerd.
Wanneer je op vals plat omlaag gaat, er helemaal geen verkeer is en je een reispartner hebt met een goed onderwerp, dan kan het zomaar zijn dat je ongemerkt te hard gaat. Wat mij triggerde was dat ik, op gehoor, vond dat de motor wel erg veel toeren maakte. De auto reed gewoon rechtdoor en deed niks raars, de trailer evenmin.

Waar ik dus de fout in ging was dat ik wel de weg het het verkeer (zo je wil, het gebrek daaraan) in de gaten hield maar omdat er geen ander verkeer was waarop ik zou kunnen baseren hoe hard het ongeveer zou gaan, keek ik dus ook niet op mijn snelheidsmeter hoe hard het ging.