Paard op proef mee geven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:30

Waarom niet op proef je wil je paard toch verkopen?
En de opmerking dan kom je maar hier rijden is lastig als je aan de andere kant van het land woont!
Dus als je hem meteen verkoopt zonder proef en het paard krijgt iets ja jammer voor het paard ofzo?
Of na verkoop wordt het paard wel verpest met rijden? Ja jammer paard is verkocht?
Allemaal een beetje kort door de bocht.

Als koper zou ik ook bij mij "thuis" het paard willen proberen en misschien krijgt het paard wel pijnstiller oid en dat is na 2 weken echt wel uitgewerkt dus kreupel is niet iets wat "ineens" bij een nieuwe eigenaar hoeft te gebeuren.

Je moet wel goede afspraken maken en vastleggen op papier en beide ondertekenen.
BV paard apart zetten die weken op proef
Betaling is volledig gedaan en je kan afspraken maken wanneer het paard wordt terug gebracht er evt een deel niet terug betaald wordt.

Als iemand het paard niet op proef wil verkopen dan zou ik het gevoel krijgen wat is er mis met het paard.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:43

rumay schreef:
Als koper zou ik ook bij mij "thuis" het paard willen proberen en misschien krijgt het paard wel pijnstiller oid en dat is na 2 weken echt wel uitgewerkt dus kreupel is niet iets wat "ineens" bij een nieuwe eigenaar hoeft te gebeuren.

Dit, als je een paard klinisch laat keuren, word er standaard buisjes bloed afgenomen, toen ik vroeg aan de dierenarts waarvoor dat was, vertelde hij mij, dat stel dat je hem nu een pijnstiller hebt gegeven of gedrogeerd hebt, en het paard loopt over een maand uit het niets kreupel of is ziek, dan hebben wij hier bloed en bewijs of het paard ten tijde van de keuring wel of niet pijnstilling heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 06-07-15 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:45

Dan heeft mijn VA ooit een steek laten vallen bij de klinische keuring er is toen nl nooit bloed afgenomen.
Dank je voor je info dat dit er wel bij hoort.

Ahoewel ik hoop nooit meer een paard te kopen :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:45

Nee nooit. Ze mogen elke dag komen proberen, maar als hij het erf af gaat is hij verkocht en betaald.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:48

rumay schreef:
Dan heeft mijn VA ooit een steek laten vallen bij de klinische keuring er is toen nl nooit bloed afgenomen.
Dank je voor je info dat dit er wel bij hoort.

Ahoewel ik hoop nooit meer een paard te kopen :D

Okee, misschien is dat dan per veearts verschillend, geen idee daar van.

Mjoor

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:51

Ik zou zelf geen beleerd paard (die ik ook als rijpaard wil gebruiken) kopen zonder proef periode. Dan zou ik erg achterdochtig worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:51

rumay schreef:
<SNIP>

Als iemand het paard niet op proef wil verkopen dan zou ik het gevoel krijgen wat is er mis met het paard.

Die redenatie werkt natuurlijk 2 kanten op. Als iemand het paard niet gewoon koopt (of niet koopt) dan zou ik het gevoel krijgen wat is er mis met de koper. Willen ze het paard echt kopen of zit ik nou onbedoeld mijn paard te verhuren en is er eigenlijk helemaal geen koopintentie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:54

Mjoor schreef:
Ik zou zelf geen beleerd paard (die ik ook als rijpaard wil gebruiken) kopen zonder proef periode. Dan zou ik erg achterdochtig worden.

Tja. Als je zekerheid wilt kun je vaak beter aan een stokpaardje beginnen. Alle gekheid op een stokje; als je zeker wilt weten dat het paard in orde is, kun je altijd tot een keuring overgaan. Weet je ook dat er niks mis is met het paard, want wat al 100x is aangegeven en voor gewaarschuwd is in nog véél meer topics; voor je het weet krijg je óf een paard terug wat "toch niet voldoet en ohja hij is inmiddels kreupel en doet raar." of je ziet je paard helemaal niet terug, alleen ook geen geld. Als je zeker wilt weten dat het paard gezond is (wat je imo toch nooit 100% zeker is), keuren voor aankoop... Dat zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om te zeggen 'oh maar als je niet wil keuren krijg je 'm wel een maandje op proef mee hoor, geen punt'...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:54

Je zou eventueel een contract kunnen opstellen dat als er iets in de proefperiode gebeurd zij verantwoordelijk zijn, of hun al een voorschot laten betalen oid.
Als koper zou ik het ook fijn vinden om het paard op eigen stal een tijdje te proberen, kwestie van te zien hoe hij op vreemde omgevingen reageert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:53

De situatie was sowieso een beetje raar. Pony moest op proef, want ze hadden geen tijd om te komen kijken....
Ik zet m'n pony toch niet zomaar bij iemand die ik nog nooit gezien heb :?

Snap de andere kant ook, Maarja, die van mij heeft moeite met veranderering en heeft echt even tijd nodig om te aklimatisereb, dus dan krijg je sowieso geen juist beeld...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:59

Gewoon afgeven??
Wat zei je, ik ben de SRV-man niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:59

Geen tijd om te komen kijken maar wel tijd om de pony op proef te willen... Klinkt mij niet zo fijn in de oren idd :\

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:00

Hier ook ooit paard klinisch laten keuren, geen bloed afgenomen door de DA.
Had hij dat wel gedaan dan was mij een hoop ellende bespaart gebleven paard was gesedeerd.

Als ik nu weer wat koop, zou ik het paard heel graag een maand op proef willen hebben. Of een regeling met de verkopende partij een aantal zaken uitzoeken (samen buitenrijden etc.) maar ook het paard op vreemd terrein willen zien.

Als ik elke dag zou mogen komen rijden of dat paard een maand gereserveerd is vind ik ook al heel wat.
Maar het liefst nu zo nauwkeurig mogelijk om een miskoop in de toekomst te voorkomen.

Zie probleem niet als ik het paard koop en er gebeurd binnen drie maand iets (dan kan je hem ook nog terug brengen dat is mijn recht (of ik het krijg is een tweede) weet ik uit ervaring). Al begrijp ik het risico van een paard verpesten ook wel voor de verkopende partij.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:01

LadyMadonna schreef:
De situatie was sowieso een beetje raar. Pony moest op proef, want ze hadden geen tijd om te komen kijken....

Snap de andere kant ook, Maarja, die van mij heeft moeite met veranderering en heeft echt even tijd nodig om te aklimatisereb, dus dan krijg je sowieso geen juist beeld...

oei dat vind ik wel een beetje link..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:02

Absoluut niet doen! Een ongeluk zit in een klein hoekje!!! Als ze serieus zijn over het paard dan komen ze deze wel enkele dagen of weken bij je proberen onder jouw toeziend oog!!!

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:25

Ik zou het ook niet doen. Je kan ze ook bv 1 week proef doen dat ze iedere dag mogen komen rijden en doen wat ze willen, zo kan jij nog wel toezicht houden :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:26

Ik heb toevallig net mijn paard verkocht en hij gaat wel op proef, maar met een verkoopcontract erbij. daar in staat ook dat het paard (na keuring dierenarts) niet terug mag met een blessure o.i.d.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:30

Met contract en aanbetaling kun je een paard op proef doen.
Zoals eerder genoemd is het handig om te laten keuren door de dierenarts, zo kan hij nooit terug met een blessure etc.

Zelf doe ik absoluut geen paarden op proef mee, als je vaker wilt komen, kom gerust.
Al kom je een week lang elke dag.

Alleen al het idee dat mijn paard bij een ander staat, laat staan wat ze er allemaal mee uitvreten en welke rare dingen ze ermee gaan uitproberen etc.

Een kennis van mij heeft haar paard een maand op proef gedaan.
Wat oudere merrie, opstappen en wegrijden.

Een maand later kreeg ze haar terug, alleen maar staken, steil opkomen en niet meer op kunnen stappen.
Werkelijk niemand kon er meer opstappen.

Er zullen ook goede verhalen zijn, maar die hoor je niet zo snel als de slechte verhalen.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:35

Voorheen heel wat pony's verkocht. Echter nooit op proef meegegeven. Wel mochten de mensen meerdere keren komen om uit te proberen. Tot er iemand kwam met een meisje zonder benen. Ze zat in een rolstoel en moest de pony ook verzorgen vanuit de rolstoel. Het rijden deed ze met een aangepaste rolsingel op een dik dekje. Aangezien dit zo'n uitzonderlijk geval was, heb ik hierbij een uitzondering gemaakt en de pony op proef meegegeven. De instructrice van het meisje was er ook bij en er is toen afgesproken, dat alles onder haar begeleiding zou plaatsvinden. Meisje en pony hadden een goede klik samen en de pony is dan na de proeftijd ook daar gebleven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:37

Rinskee schreef:
Zie probleem niet als ik het paard koop en er gebeurd binnen drie maand iets (dan kan je hem ook nog terug brengen dat is mijn recht (of ik het krijg is een tweede) weet ik uit ervaring). Al begrijp ik het risico van een paard verpesten ook wel voor de verkopende partij.

Zo zwart/wit is dat niet hoor Rinskee. Als jij kan aantonen dat het gebrek al voor de koop bestond en je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan kan dit kloppen als je bij een handelaar koopt.

Anders wordt het een heel lastig verhaal. Zie het al gebeuren. Paard krijgt bij nieuwe thuis een trap in de wei, wordt kreupel en dan staan ze weer voor je deur met het paard.

Niet kunnen komen kijken, die had ik nog niet gehoord. Is weer eens wat nieuws. Dan zou ik het zeker niet doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:49

Nou, dat verandert de zaak. Als ze niet eens tijd hebben om te komen kijken, dan zou ik het idd niet doen. Mss zijn het wel een paar penny-meisjes die een pony willen om mee te dollen tijdens de vakantie, en krijg je die op 1 september terug.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:25

Percy, bedoelde alleen dat je als koper wel heel sterk lijkt te staan maar in de praktijk dat anders uitpakt.
Zwart wit is het nooit en ik weet dat helaas vanuit ervaring.

Ook al voldoe je aan je onderzoeksplicht, helemaal als het om gedrags verandering gaat of sedatientijdens proefrijden dan is je gelijk aantonen erg moeilijk heb zelf na een half jaar met juridische hulp een lang schikking gedaan.

Kreupelheid is ook een lastig verhaal en dus ook risico van een paard op proef weggeven.. Blijft lastig je wil de kijker wel vertouwen en andersom wil je een koper ook wel geloven.

Even ontopic.

Een paard meegeven aan iemand die je nooit hebt gezien zou ik persoonlijk niet doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:39

LadyMadonna schreef:

Meid.. serieus.. als ze zo al beginnen geen haar op mn hoofd die er over zou denken... Het minste wat je kunt doen is kijken en ff ter plekke rijden... Als ze daar al geen tijd voor hebben.. No way.. Zoeken ze maar een andere Gekke Henk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:02

Ja dat zou ik ook niet doen ongezien een paard op proef, dat is weer een ander verhaal.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:19

niet doen....al helemaal niet bij zulke mensen, die geen tijd hebben om te komen kijken!