Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:44

Zet dan heel duidelijk in je advertentie dat je alleen begeleid op route en dat verder alles volledig eigen verantwoording is.
Ik weet niet hoe het zit als bijv een trailer op jou terrein beschadigd raakt of als een paard daar gewond raakt oid.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16261
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Mag je zomaar buitenritten begeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 15:44

De trailer komt niet op ons terrein te staan. Maar net daarbuiten hebben we plek voor auto's. Dat is niet ons eigen terrein.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:44

Bij een ongeval zal een zorgverzekering zeker proberen de kosten te verhalen. Jaren terug ben ik van een paard van iemand anders afgevallen. Toen heb ik van alles in moeten vullen van wie het paard was, wat er gebeurd was enz. Toen mijn dochter een paar jaar geleden onder de voet gelopen werd door een paard tijdens een evenement heeft onze zorgverzekering wederom gekeken of ze de kosten konden verhalen op iemand. In dat geval was een men combinatie roekeloos aan het rijden (in mijn ogen). Kar is omgeslagen waardoor die mensen eraf gevallen zijn. De paarden zijn vervolgens op hol geslagen, paarden door paddocks heen gebroken en daar stond mijn dochter net bij te kijken. De menners vonden zichzelf niet verantwoordelijk voor het geheel. Zij hebben het doorgeschoven naar de organisatie van het evenement. Ik neem aan dat de organisatie die kosten betaald hebben.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:50

astwice schreef:
Toch kun je weldegelijk aansprakelijk gesteld worden door bijvoorbeeld, als jou paard het andere paard verwond.
(eigen ervaring)

Dat is natuurlijk flauwekul in de context van de vraag van TS: je bent ALTIJD aansprakelijk als jouw paard een ander paard wat aandoet!

manonutjuh

Berichten: 3017
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:01

cissy schreef:
Je ruiterbewijs is een secundaire verzekering en dekt niet zomaar alles en elke schade. Ga nou niet denken dat je daarmee ingedekt bent. Lees de voorwaarden.
Ruiterbewijs is ook geen vrijbrief om ritten te gaan begeleiden. Het is slechts een proef van enige bekwaamheid (al vind ik persoonlijk het hele ruiterbewijs geen drol voorstellen)



De verzekering die bij het ruiterbewijs zit stopt:
http://www.srr-nederland.nl/veel-gestel ... erzekering

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 23:08

Dan is het ruiterbewijs nu dus helemaal een wassen neus. Nu die verzekering eruit is. Volgens mij was dat het enige voordeel aan dat hele ruiterbewijs.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:33

Maureen95 schreef:
De trailer komt niet op ons terrein te staan. Maar net daarbuiten hebben we plek voor auto's. Dat is niet ons eigen terrein.

Maar jij bied wel aan dat daar trailers mogen staan.
Ik zou eerder gewoon wat mensen benaderen of ze het leuk vinden als je ze een keer de omgeving laat zien. Als je gaat adverteren lijkt het al gauw alsof je professioneel aan het werken bent, laat er dus in de advertentie geen twijfel over mogelijk zijn dat je alleen de omgeving laat zien en dat verder álles op eigen risico is

Quir

Berichten: 17380
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 01:08

MISTRAL94 schreef:
Dan is het ruiterbewijs nu dus helemaal een wassen neus. Nu die verzekering eruit is. Volgens mij was dat het enige voordeel aan dat hele ruiterbewijs.


Nou inderdaad...

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:29

Gillbo schreef:
Maureen95 schreef:
De trailer komt niet op ons terrein te staan. Maar net daarbuiten hebben we plek voor auto's. Dat is niet ons eigen terrein.

Maar jij bied wel aan dat daar trailers mogen staan.
Ik zou eerder gewoon wat mensen benaderen of ze het leuk vinden als je ze een keer de omgeving laat zien. Als je gaat adverteren lijkt het al gauw alsof je professioneel aan het werken bent, laat er dus in de advertentie geen twijfel over mogelijk zijn dat je alleen de omgeving laat zien en dat verder álles op eigen risico is

Wij noemen dat: rit-op-afspraak.
Je spreekt af met elkaar een rit te gaan maken. Als vereniging faciliteren wij in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

Je zet gewoon in je (Bokt)advertentie: ik maak graag buitenritten. Jij ook? Voel je welkom om mee te rijden. Er is openbare parkeergelegenheid beschikbaar.

Moeilijker is het echt niet.......

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:35

Ik zou het ook helemaal geen begeleiding noemen, maar je aanbieden als: "Gids nodig in dat-en-dat natuurgebied? Ik weet de weg. Rij je mee? We spreken af op parkeerplaats X, daar en daar."

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:51

Quir schreef:
MISTRAL94 schreef:
Dan is het ruiterbewijs nu dus helemaal een wassen neus. Nu die verzekering eruit is. Volgens mij was dat het enige voordeel aan dat hele ruiterbewijs.


Nou inderdaad...


Ik heb er nooit het nut van ingezien. Een manegeruiter (en dat bedoel ik niet minachtend) als ze een net stukje rijden laten zien krijgen ze het ruiterbewijs. Maar naar mijn idee zegt ervaring meer dan een half uurtje (?) wat dingen laten zien. Ben ook benieuwd hoe dat verder zal gaan. De populariteit zal minder worden, lijkt mij. Wat gaan ze dan doen in die natuur gebieden waar je zonder ruiterbewijs niet rijden mag, als mensen niet meer voor het ruiterbewijs gaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:55

Lante schreef:
Je kunt een buitenrit plannen. Ik zou echter niet ergens aangeven dat jij de begeleider bent of organisator.
Hou het zo vrijblijvend mogelijk (bijvoorbeeld: 'wie wil er mee op buitenrit, ik weet een leuke route') is mijn advies, dan is ieder die mee gaat zelf aansprakelijk.

Precies dit wilde ik ook zeggen.
Kleed het anders in.
Niet als begeleider maar als ik maak graag buitenritten, als er iemand mee wil lijkt me dat gezellig.