Zadel verkocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:46

Niet meer op reageren TS.
Ze zegt dat ze er blij mee is en dan nu dit.

bridgetF

Re: Zadel verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:53

Deze post druist wel een beetje tegen mijn eerdere post in, waarin ik aangeef dat ze min of meer pech heeft.

Ik weet natuurlijk ook niet hoe stress bestendig je bent en tegen zo'n gedoe kan. Anders misschien toch akkoord gaan met het voorstel en de helft á € 30,- betalen. Dan ben je wel van het gezeur af, maar als je dat doet, geef duidelijk aan, dat je niet wist dat het zadel een breuk had.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:13

bridgetF schreef:
Deze post druist wel een beetje tegen mijn eerdere post in, waarin ik aangeef dat ze min of meer pech heeft.

Ik weet natuurlijk ook niet hoe stress bestendig je bent en tegen zo'n gedoe kan. Anders misschien toch akkoord gaan met het voorstel en de helft á € 30,- betalen. Dan ben je wel van het gezeur af, maar als je dat doet, geef duidelijk aan, dat je niet wist dat het zadel een breuk had.

Inderdaad, als de koper zekerheid wilde had ze hem moeten halen, veel mensen checken alleen de hele boom en niet de zijtakken, als er daar eentje vanaf is kan de reparatie inderdaad voor 60 euro plaatsvinden want dan word hij gewoon met een overzetplaat aan de bovenkant gemaakt. Je moet tijdens het rijden veel gevoel hebben om dit op te merken(dat een stuk van de tak af is). Ts, wat ik dan weer niet snap is het feit dat het een gewild zadel is en jij hem dan voor dit bedrag verkoopt, niet omdat ik daarmee argwanend over wil komen maar ik denk dat het zadel of al stuk was bij jou of tijdens het transport beschadigt is, als dit laatste het geval was dan was er wel meer stuk. Het is in ieder geval vervelend en je staat volledig in je recht om te zeggen dat verkocht verkocht is maar ik zou de koper toch tegemoet komen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:15

Hier in belgie zijn hier volgens mij geen regels voor particuliere koop. Onderzoeksplicht gaf ze eerst aan tevreden te zijn dus verkocht. Had je ook iets als verzenden is verkocht of verzenden op eigen risico in de advertentie staan? Dan ben je zeker ingedekt!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:20

Stond niet in de advertentie maar heb haar voor ze geld stortte al gezegd verzenden = verkocht.
Ik heb hem kaal voor 265 euro verkocht omwille van het feit dat hij wat gebruikssporen had en omdat de knieflap gescheurd was. Dus opzich is het een nette prijs voor een net zadel. Denk dat ik de mail maar gewoon negeer

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:23

Als je dat vermeld hebt heeft ze gewoon pech. (Dat vermoed ik voor zover mijn rechterlijke kennis geld, ik hou me graag met recht bezig).

Edit: net opgezocht. Het risico van verlies en beschadiging word gelijkt met het eigendom overgedragen. De koper heeft onderzoeksplicht en dient het goed op te halen bij de verkopende partij tenzij anders overeen gekomen (waarbij jij verzenden is verkocht hebt vernoemd). Een goed moet goedgekeurd worden door de koper en indien die binnen zeer korte tijd een gebrek vindt dient er een compensatie te komen. Maar aangezien de kopen onderzocht heeft en aangegeven tevreden te zijn kan die volgens mij hier niet meer op terug komen.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 16-06-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:30

In dit geval, valt van beide kanten niks te bewijzen.
Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en 30 euro terug storten. Als ze het "expres" en alleen voor het geld doen, zouden ze wel meer dan 30 terug vragen.
30 euro en je bent er vanaf..... Geen gedoe, geen ruzies, geen zwart makerij op internet. Het kan ook al zo verkocht zijn.... Je weet het niet...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:31

WendyLotte schreef:
In dit geval, valt van beide kanten niks te bewijzen.
Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en 30 euro terug storten. Als ze het "expres" en alleen voor het geld doen, zouden ze wel meer dan 30 terug vragen.
30 euro en je bent er vanaf..... Geen gedoe, geen ruzies, geen zwart makerij op internet. Het kan ook al zo verkocht zijn.... Je weet het niet...

Lees mijn edit hierboven even. Volgend het Belgisch recht staat TS gewoon in haar recht

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:35

Ik zou toch wel heel erg balen als ik een zadel zou kopen en blijkt stuk te zijn. Zeker als ik het meteen naar de zadelmaker heb gebracht en die zegt dat het al stuk was bij aankoop. Hij heeft er verstand van.

Ze reageert binnen een week. Je hoeft misschien idd niets te doen. Maar ik zou me wel opgelicht voelen. Dus ik snap de andere partij ook wel. En wat is nu 30 euro?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:42

Heike schreef:
Ik zou toch wel heel erg balen als ik een zadel zou kopen en blijkt stuk te zijn. Zeker als ik het meteen naar de zadelmaker heb gebracht en die zegt dat het al stuk was bij aankoop. Hij heeft er verstand van.

Ze reageert binnen een week. Je hoeft misschien idd niets te doen. Maar ik zou me wel opgelicht voelen. Dus ik snap de andere partij ook wel. En wat is nu 30 euro?

Ik snap dat ze baalt maar ze had meteen kunnen laten weten dat ze twijfelde en niet pas na een week. Nu zegt ze dat ze het van het begin slap vond aanvoelen, dat had ze toen moeten sturen en niet na het oordeel van een zadelmaker. Ik geloof het best dat de boom gescheurd is maar ik wist hier niks van af en kan er dus in principe ook niks aan doen. Had ik het geweten had ik het zadel niet verkocht.

En 30 euro is veel geld als student zonder job.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:50

Dat snap ik. Maar als je zelf niet veel kennis hebt dan laat je eerst een zadelmaker kijken. Dan weet je het zeker en kun je ook met wat meer gegevens de verkoper mailen. Het is ook niet zo dat ze pas na maanden mailt. Dan zou ik zeggen dat ze het uit kan zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:51

Misschien is zij ook wel student!!!!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:54

Nee ze hebben een professionele stal, absoluut geen student.
Ik ben nog steeds overtuigd dat het zadel hier in orde was. Ga even afwachten of ik nog mails krijg

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:59

Heike schreef:

Dit dus!
Ik zou haar, voor mn eigen gemoedsrust, tegemoetkomen met die €30.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:04

bigone schreef:
Misschien is zij ook wel student!!!!

Dat heeft hier niets mee te laken. TS staat gewoon volledig in haar recht! Weet niet hoe dit in Nederland zit, maar hier in Belgie hoeft TS niets tegemoet te komen

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:05

Ik vind niet reageren eigenlijk ook niet helemaal fijn.. Ik zou t ook niet leuk vinden als iemand niet reageert..

Het kan natuurlijk zijn dat de boom al gebroken was voordat je hem verstuurde, maar je dat had gemist. Het kan ook zijn dat hij brak tijdens het verzenden. Of dat er bij hun iets is gebeurd.
Ze zeggen dat nadat ze het zadel hebben ontvangen, alles goed was. Maar daarna toch naar de zadelmaker hebben gebracht & die heeft gezegd dat hij kapot is..
Dan zou ik toch vragen om een foto van dat rapport. Of de naam van de zadelmaker, zodat je zelf kan bellen?

Als ze dat willen geven of iets, en het blijkt inderdaad dat hij gebroken is, zou ik gewoon de 30euro betalen.. 30 is niet meeeegaveel. En als ze geen foto of naam willen sturen, zou ik het niet echt vertrouwen..

Maar als ik een zadel zou kopen, en hij blijkt kapot te zijn.. Ik zou daar inderdaad ook niet heel blij mee zijn, haha

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:12

Je kunt vaak aan een breuk te zien of deze vers is of al ouder. Als de zadelmaker aangeeft dat deze breuk al ouder is zou ik daar als verkoper foto's van willen zien: zowel detailfoto's van de breuk als foto's waarop het zadel herkenbaar te zien is. Verder zou ik contact opnemen met de zadelmaker en het zadel desnoods nog door een tweede zadelmaker laten beoordelen. Check en double check dus, maar als het aannemelijk is dat die breuk inderdaad al ouder is dan zou ik de hele koop terugdraaien. Ontzettend onfatsoenlijk om dat niet te doen. Een zadel met een gebroken boom is waardeloos, een boom is niet te repareren. In feite heb je dus 265 euro gekregen voor een waardeloos zadel. Enorm balen, maar dit zou ik wel goed willen oplossen met de koper.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:26

Xanne schreef:
Je kunt vaak aan een breuk te zien of deze vers is of al ouder. Als de zadelmaker aangeeft dat deze breuk al ouder is zou ik daar als verkoper foto's van willen zien: zowel detailfoto's van de breuk als foto's waarop het zadel herkenbaar te zien is. Verder zou ik contact opnemen met de zadelmaker en het zadel desnoods nog door een tweede zadelmaker laten beoordelen. Check en double check dus, maar als het aannemelijk is dat die breuk inderdaad al ouder is dan zou ik de hele koop terugdraaien. Ontzettend onfatsoenlijk om dat niet te doen. Een zadel met een gebroken boom is waardeloos, een boom is niet te repareren. In feite heb je dus 265 euro gekregen voor een waardeloos zadel. Enorm balen, maar dit zou ik wel goed willen oplossen met de koper.

De hele boom is niet gebroken er is een tak gescheurd, dat is heel iets anders. Gebroken boom repareren kost wel iets meer dan 60 euro.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:02

Sterker nog, een gebroken boom repareren kán niet eens, het wordt wel gedaan maar die reparaties houden niet.
Ik lees alleen de berichten van MelissaV, zij had het over een gebroken boom, maar ik zie nu inderdaad de tak genoemd worden. Als het gaat om de punt van een tak dan kan je reparatie wel proberen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:05

Tja, ik vind het ook het risico van een zadel op afstand kopen en zelfs laten verzenden.
Dan heb je nou eenmaal geen garantie. TS wist ook niet van de gebroken tak, dan is het ook geen verborgen gebrek.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:54

Voor 265 + 60 euro een net zadel is nog steeds een heel redelijke prijs. Vaak moet een zadel nog opgevuld worden of nieuwe singelstoten.
Heb je nog mails gekregen ts?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:31

renee16 schreef:
Dat is het risico van online kopen. Jij hebt je zadel ter goeder trouw verkocht dus je kan niet aansprakelijk gesteld worden.

Natuurlijk heel vervelend voor de koper.
Maar die heeft het risico genomen een zadel te kopen wat ze niet op voorhand heeft laten controleren.

Een boom voor 60,- herstellen vind ik overigens verbazend. Maargoed, ik ben geen zadelmaker.

Inderdaad. Als het mij zou overkomen als zadelmaker ben ik verplicht om het in orde te maken. (Ik ga er al voor dat het niet voorkomt natuurlijk. :+ ) De boom maken voor 60 euro? Wie is dat? Daar wil ik me in zee! Zo goedkoop kan ik het niet maken! Boom vervangen is een hele grote klus. Dat zit meer tegen de 175 euro aan als je geluk hebt. Het hele zadel moet dan uit elkaar om er een nieuwe boom in te zetten. Of hij moet het gaan lassen? Maar zulke zadels wil ik niet in mijn voorraad.

Bij een particulier neem je als koper het risico. De verkopende partij is dan niet gewaarmerkt als iemand die weet wat ie verkoopt. Dan is het altijd afwachten wat je krijgt. Dus is het niet meer jouw pakkie an.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:36

Je verkoopt toch een 2e hands zadel. Daar kan toch niet van verwacht worden dat hij gloednieuw en perfect is. Dat is het risico van online kopen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:02

Als er iemand een topic zou maken dat ze een tweedehands zadel hadden gekocht en De boom bleek gebroken. En dat ze dit binnen een week de verkoper liet weten en dat die niets deed dan zou bijna iedereen dat belachelijk vinden. Maar omdat de verkoper nu een topic opent hoeft er ineens niets aan gedaan te worden en is het het risico van online iets kopen.

Rare wereld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:04

Voor mij reden dat ik zadels altijd verzekerd opstuur. Scheelt zoveel gedoe en ellende mocht keer niet goed gaan.