"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:14

Brainless schreef:
LadyMadonna schreef:
Vroeger waren de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Was zo'n ongeschreven regel...

Lang niet altijd en daarnaast werd er alleen klinisch gekeurd.
Nu met alle (uitgebreide) keuringen lopen de kosten dan wel schrikbarend op (soms).

Mijn opa had CA 20 jaar terug een paardje te koop en deze mensen besloten bij de DA alsnog het paard volledig op de foto te zetten.
Klinisch kwam hij met vlag en wimpel erdoor... foto 2x een 1tje en daarom wilde zij het paard niet meer.
Mijn opa zat toen met een dure rekening (op een paard van 2000 gulden).

Nee hoor was ook röntgenologisch.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:16

Wij hebben heel vaak de paarden al gekeurd.

Als mensen dan willen keuren, tuurlijk mag altijd, maar dan zijn de kosten voor de 'koper'.
Dit ongeacht de uitslag.

Foto's mogen natuurlijk altijd ingezien worden door eigen dierenarts.

Wanneer de paarden niet gekeurd zijn en 'koper' wil de paarden laten keuren, kan dat op hun kosten, ongeacht de uitkomst.

Eventueel kunnen ze op onze kosten gekeurd worden, maar dan wordt dit bij onze eigen dierenarts gedaan, aangezien we hier een regeling mee hebben mbt kosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:17

BeSen schreef:
ik denk altijd JIJ wilt dat het paard gekeurd word. mag je het zelf ook betalen ;)

En de verkoper zegt een gezond paard te hebben.
Dan heeft hij toch geen risico als hij zegt bij negatief advies kosten voor mij.
Of is het paard toch ineens minder gezond dan gezegd?
Dat is wat ik dan meteen denk.

Vergelijkingen met een huis kun je niet maken natuurlijk.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:19

bruintje123 schreef:
BeSen schreef:
ik denk altijd JIJ wilt dat het paard gekeurd word. mag je het zelf ook betalen ;)

En de verkoper zegt een gezond paard te hebben.
Dan heeft hij toch geen risico als hij zegt bij negatief advies kosten voor mij.
Of is het paard toch ineens minder gezond dan gezegd?
Dat is wat ik dan meteen denk.

Vergelijkingen met een huis kun je niet maken natuurlijk.

je moet niet altijd geloven wat de verkoper zegt ;) misschien is het paard wel ziek en dan wist jij het niet. dan zit je met meer kosten dan dat jij het betaald om het paard te laten keuren voor dat je hem koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:22

Brainless schreef:
Relaxed schreef:
Ja op zulke bedragen doe je dat natuurlijk niet, dan zou wat mij betreft een klinische keuring volstaan. Ik geef alleen aan wat ik destijds heb gedaan. Hier hadden we het ook over een Z2 paard van 9 jaar voor een iets andere prijs.

En wat dacht je wat een huis kost?
Allemaal kosten koper....

Ik heb het hier over een paard, niet over een huis, dat staat er compleet los van en is appels met peren vergelijken. Voor een paard sluit je neem ik aan ook geen hypotheek/lening af..

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:22

LadyMadonna schreef:
Vroeger waren de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Was zo'n ongeschreven regel...

zo is het toch nog steeds, ik weet niet anders of wij hebben altijd zo gekocht lijktme ook eerlijk

als je als verkoper beaamt dat je paard geen grote gebreken heeft maar tijdens keuring blijkt het tegendeel dan ben jij als verkoper in gebreke en dient te betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:24

@bensen
Dus omdat ik de koper inderdaad niet standaard geloof wil ik een keuring.
Maar niet op mijn kosten bij afkeuring.
Als de verkoper eerlijk is durft hij het wel aan te keuren en bij goed kosten koper. Bij afkeuring kosten verkoper.

Zo niet. :wave: Er land vol.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 30-05-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:24

Heel erg netjes als het paard en klinisch / en of röntgenlogisch gekeurd is, maar ik zou het toch over willen doen, omdat je niet altijd de verkoper kunt geloven, en een klinische keuring een momentopname is. In dit geval vind ik het dan logisch dat je het zelf moet betalen.

Vala

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:35

Ik vind de vergelijking paarden en huizen en auto's ook eigenlijk kant noch wal slaan. Je kunt gewoon goede afspraken maken met de verkoper over het keuren. Ik vind de aankoopprijs niet zoveel zeggen of je nou een paard voor 2000 of 2000 koopt. Maar als je als koper altijd moet betalen en je hebt pech en er worden er 4 of 5 achter elkaar afgekeurd? Dan ben je dus al 3000 Euro kwijt en heb je nog steeds geen paard. Even heel zwartwit gezien.
Ik zoals verkoper altijd zelf keuren om inderdaad zelf niet voor verrassingen te komen staan. Paard kan dan alsnog klinisch gekeurd worden Door eigen dierenarts op kosten koper. Dierenartsen willen toch vaak graag het paard bij de foto's zien.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 13:37

Ik zou als verkoper mijn paard ook niet van het erf laten vertrekken voordat het gekeurd was. Immers: als er gedonder van komt, heb ik in ieder geval bewijs hoe het paard er ten tijde van de levering voor stond. Anders is er vaak wel een twijfelachtige dierenarts te vinden die opschrijft dat hij denkt dat het er voor de levering al zat en dan ben je als verkoper tegenwoordig aan de beurt. In een rechtszaal krijg je dat dan soms wel weer weggewerkt (als je een rechter treft die zich in het onderwerp verdiept ondanks zijn moordende werkdruk), maar je wil daar helemaal niet komen. Een keuring op het moment van levering is dus niet alleen belangrijk voor de koper, maar evenzeer voor de verkoper!

Ik heb alle keren dat ik een paard kocht, de keuring betaald, ook die ene keer dat-ie er klinisch al niet door kwam. Toen ik whoopy verkocht, heeft de koper de kosten gedragen. Volgens mij. Is dat inmiddels wel min of meer usance in de markt, al vind ik de bij goedkeuren, verkoper bij afkeuren' of enige andere gedeelde kosten ook wel een zekere charme hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:24

Ik heb momenteel mijn pony tk staan. Ik heb compleet geen bezwaar tegen keuringen, voor zover ik weet is ze gezond. Máár.... Ik ben geen dierenarts en heb geen rontgenogen.... Nu is het geen sportpaard van 10.000, maar toch twijfel ik of ik haar op voorhand zelf laat keuren, of dat ik afwacht wat een potentiële koper wil....

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:30

Ik zou zelf altijd instaan voor iig de klinische keuring. Dus bij afkeuren kosten verkoper. Gewoonweg omdat ik een gezond paard wil verkopen.

Maar ook meer dan logisch dat iig een particulier niet wil/kan instaan voor een volledige rontgenkeuring.

Bij een handelsstal kun je vaak wat meer "eisen" stellen. En is het gebruikelijker dat een paard vooraf al gekeurd is of dat ze de kosten vd keuring betalen bij afkeuring.

Maar alles is gewoon een afspraak die je met elkaar maakt en die zowel verkoper als koper moeten afwegen tov aankoopbedrag/prijs-kwaliteit/kosten keuring etcetc.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:39

Keuren op basis van ongelijk heet dat toch? Bij goedkeuring kosten voor de koper en bij afkeuring kosten voor de verkoper.

Als de verkoper daar niet mee akkoord gaat staat hij/zij niet garant voor het paard en gaat het hele feest niet door.

Prijs en leeftijd is wel bepaalde factor of het alleen klinisch of ook röntgenologisch keuren wordt.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:41

ik heb een paar weken geleden mijn paard verkocht. Is in 2009 al eens gekeurd, nu weer over gedaan, maar helaas niet door 1 buigproef (redelijk krom gebogen door de DA wat koper ook al gezien had). Koper heeft opdracht gegeven en dus rekening voor koper. Ik heb na de "afkeuring" aangeboden om de 2e keer de buigproeven te betalen. Uiteindelijk daar gewoon goed doorheen gekomen en paard alsnog verkocht.
Is ook geen vraag gekomen vanuit de koper of ik bij "afkeuring" zou betalen. Ik weet dat ze vanaf 2009 nooit geen gekke dingen heeft gehad, op 1 ongelukje na, wat ik meteen daarna met foto's heb laten nakijken. Dit wist de koper ook (en had mogelijkheid de foto's aan de eigen dierenarts te laten zien, maar hoefde dit niet, omdat ik alles zo eerlijk had verteld.

wat betreft afkeuren kosten voor verkoper, als het paard al gekeurd is --> Nee, zou ik niet betalen. Wie weet met welke kromme dierenarts de kopers in zee gaan. Zijn er genoeg die ik geen buigproef uit laat voeren op mijn paard!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:52

Maar ook dat bespreek je van te voren.

Wat gaan we keuren, waar gaan we keuren en wie betaalt wat wanneer. En als je helemaal verstandig bent leg je dat ook vooraf vast.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:53

Toen wij een paard zochten om alleen buitenritten mee te maken hebben we ook niet zo nauw gekeken. Hebben hem klinisch laten keuren, kleine bemerking op de buigproef maar voor ons doel is die 2 passen extra kreupel echt niet erg.

Echter hebben we er een week eerder een laten keuren, die was 2 uur later nog kreupel van de buigproef, die is dus retour afzender gegaan.

Overigens hebben we wel beide keren de keuring betaald maar dan gaat het niet om schokkende bedragen. Bij de kreupele zijn we bij het eerste been gestopt en hoefde ook niet alles te betalen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:57

Je kan natuurlijk ook samen besluiten welke veearts er bij komt.
Als de verkoper er vanuit gaat dattie een goed paard verkoopt is de ouderwetse regel een heel goede. HIj zal er vanuit gaan dat hij geen risico loopt.
Wil de verkoper dat de kosten van een klinische keuring altijd voor de verkoper zijn, dan gaat wat mij betreft het feest niet door. Geen hand vol maar een land vol.
De kosten van een rontchenologische keuring zijn zo hoog dat ik het in dat geval wel redelijk vind dat de koper hiervan de kosten draagt. Ik weet dat het onredelijk is maar zo zie ik dat..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:03

BeSen schreef:

:j

Ik liet mijn dieren bij aankoop niet keuren.. dat is/was mijn eigen risico , ik heb ook niemand tegengehouden dat wel te doen bij de dieren die ik verkocht. Maar ik ga geen kosten maken voor iemand die wel wil keuren omdat die gene geen risico wil/kan/durft te lopen. Dat is dan aan de eventuele koper zelf de keuze.
Ik kan ze enkel zo'n goed mogelijk en eerlijk beeld schetsen van de dieren :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:08

Nou ik kan het me voorstellen dat wanneer je een erg duur paard koopt je deze klinisch en rontchenologisch wilt keuren.

Ik heb destijds mij DA de eventuele foto's die er al waren laten beoordelen. En de afspraak wie de klinische keuring bij afkeur zou betalen. Je kunt ook ieder de helft afspreken.

Alleen wanneer de verkopende partij niet wil betalen bij afkeur, zou ik de resultaten ook niet delen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:32

De merrie die hier verkocht is mocht gekeurd worden op buigproeven na. Niet omdat ik dacht dat ze niet goed was maar omdat ik die al te vaak verkeerd heb zien uit gevoerd worden met een hoop miserie achteraf. Ze mochten haar verder wel gewoon volledig op de foto zetten van mijn part alleen ging ik daar niet voor betalen. Ik zou niet weten waarom ik geld uit mijn potje moet halen om een paard te verkopen. Bovendien zou de keuring al snel meer kosten dan het verkoopbedrag dus nee, daar ging ik echt niet aan beginnen. :+
De merrie heeft thuis nooit wat gemankeerd en dat was ook de info die ik gegeven heb. Dan is het aan de koper om daar of voldoening mee te nemen of toch te gaan keuren maar dan niet op mijn kosten.

Maar imo; als jij wil keuren is dat je goed recht maar daar hoeft de verkoper niet voor op te draaien.
Dat hoeft niets te maken te hebben met niet eerlijk zijn. En wb kopers geldt ook; een land vol. Dus dan houdt het gewoon op als je het niet eens kan worden over de hoe en wat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:39

Keuren naar prijs.
Bij een paard/pony van zeg 2.000 euro mag je niet verwachten dat de verkoper borg gaat staan voor de kosten van afkeuring wanneer de koper uitgebreid rontgen wil keuren.
Zou ik zo'n dier verkopen, dan zou ik nog de kosten van een klinische keuring op me willen nemen bij afkeuring, maar wil de koper meer keuringen dan is het op eigen rekening en risico.

Bij paarden vanaf 6.000 euro ligt dat natuurlijk anders. Bij zo'n prijs moet het dier gewoon goed zijn en daar moet de verkoper voor in staan. Een slimme verkoper keurt zo'n dier dan ook eerst voordat de prijs wordt bepaald.

Het is aan de koper om te beslissen of hij met de verkoopvoorwaarden akkoord gaat.
Ergens in dit topic werd geroepen "een land vol", maw, keuze genoeg. Maar als je echt een leuk paard zoekt, dan valt dat in praktijk enorm tegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:57

Happinez schreef:
BeSen schreef:

:j

Ik liet mijn dieren bij aankoop niet keuren.. dat is/was mijn eigen risico , ik heb ook niemand tegengehouden dat wel te doen bij de dieren die ik verkocht. Maar ik ga geen kosten maken voor iemand die wel wil keuren omdat die gene geen risico wil/kan/durft te lopen. Dat is dan aan de eventuele koper zelf de keuze.
Ik kan ze enkel zo'n goed mogelijk en eerlijk beeld schetsen van de dieren :j

Dus op je mooie blauwe ogen moet de koper dan alles maar geloven? Sorry, maar ik zou je paard dan echt laten staan en verder kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:59

De koper moet niks. Die kan ook door gaan naar de volgende toch?
Dat een koper de verkoper niet geloofd is diens goed recht maar dat maakt van de verkoper nog geen leugenaar.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:23

Renske_W schreef:
LadyMadonna schreef:

Zo ben ik er inderdaad ook bekend mee.

Hier nog een... Het lijkt me per situatie handig om te bespreken met de verkoper hoe zij het het liefste zien. Ben je het daarmee eens? Doen. Niet mee eens? Kijken of er te overleggen valt en kijken of je het paard ZO geweldig lijkt dat je het ervoor over hebt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:33

Ik kies er ook voor niet te keuren als ik importeer uit bv Engeland. Als iemand hier een paard van mij wilt kopen (waar ik zelf van uit ga dat gezond is) dan mag de koper dat fijn zelf betalen. En dan mogen ze testen en onderzoeken wat ze willen op eigen kosten. Kleurtesten ed doe ik wel gewoon zelf betalen.
En het ligt aan de prijsklasse. Pony van 200 euro ga je niet 100 euro bij de DA voor betalen voor een koper, mag die fijn zelf doen. Paard van ruim 10.000, dan kun je die 100 euro wel zelf missen als verkoper. Ligt echt een beetje aan de situatie.