Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:29

Gloa schreef:
Roest op de assen ben ik nog niet uit. Zit ook op de ankerplaat, remtrommels en bevestiging van de bladveer. Is goede kwaliteit ijzer en kan op zich geen kwaad. Het wordt pas een probleem als je het eraf haalt en niet verder behandeld. In beginsel is een goede laag roest juist bescherming van het ijzer.


Staal wordt niet beschermd door de roest die erop gevormd wordt, onder de laag roest gaat het oxidatie proces gewoon verder.
Dus kan je best de bestaande roest grondig verwijderen en dan het staal behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:57

Gedeeltelijk mee eens. Oxidatie gaat door maar niet op hoog tempo en het gevaar hangt ook helemaal af van de kwaliteit staal. Als het zo doorgeroest zou zijn dan stop ik onmiddelijk met mn werk want als er ergens veel roest op zit dan zijn het wel spoorstaven. Wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik ineens met mn trein in een groot roestgat rij :+

Behandelen is lastig omdat er heel veel hoekjes en kiertjes zijn rondom de bevestiging van de bladveren. Om werkelijk alle losse roest weg te krijgen moet je zandstralen of beide assen en alle bladveren eraf halen. Groot risico dat je het niet meer goed terug geplaatst krijgt.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:26

Ik heb samen met me man ook een trailer opgeknapt uit 1983 maar beide assen hadden aan dr onderkant een doorgeroest gat van zo'n 20 cm. En als je er naast sloeg met een hamertje sloeg je het zo weg. Dus ik zou niet teveel vertrouwen op die assen als ik jou was. Wij hebben ze toen beide vervangen. Is een grote uitgaaf. We hebben ze toen kunnen bestellen via internet voor 375 euro per stuk.
Het is wel je fundament van je trailer dus kijk er toch nog eens kritisch naar en dan met name aan de onderzijde.
Succes verder![/quote]


Ook een ifor Williams of een "gewone trailer" met torsie-assen? Daar vallen n.l. wel gaten in de as-lichamen als je ze laat roesten. in die tijd waren de as-lichamen nog niet gegalvaniseerd .

ikke

Berichten: 38890
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:40

Gloa schreef:
Roest op de assen ben ik nog niet uit. Zit ook op de ankerplaat, remtrommels en bevestiging van de bladveer. Is goede kwaliteit ijzer en kan op zich geen kwaad. Het wordt pas een probleem als je het eraf haalt en niet verder behandeld. In beginsel is een goede laag roest juist bescherming van het ijzer.

Ik weet niet wie je dit op de mouw gespeld heeft maar het is regelrechte onzin. IJzer roest gewoon verder onder de bestaande roestlaag.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:02

Gloa schreef:
Gedeeltelijk mee eens. Oxidatie gaat door maar niet op hoog tempo en het gevaar hangt ook helemaal af van de kwaliteit staal. Als het zo doorgeroest zou zijn dan stop ik onmiddelijk met mn werk want als er ergens veel roest op zit dan zijn het wel spoorstaven. Wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik ineens met mn trein in een groot roestgat rij :+

Behandelen is lastig omdat er heel veel hoekjes en kiertjes zijn rondom de bevestiging van de bladveren. Om werkelijk alle losse roest weg te krijgen moet je zandstralen of beide assen en alle bladveren eraf halen. Groot risico dat je het niet meer goed terug geplaatst krijgt.



Spoorstaven worden regelmatig vervangen want ze roesten en verslijten.
Wil je degelijk werk leveren zal je de roest toch moeten verwijderen. Je kan foto's maken voor en terwijl je alles demonteert, zo heb je een leidraad bij het her monteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:28

@ Ikke; Dat heeft helemaal niets met op de mouw spelden te maken. Is gewoon een chemisch feit dat een goede roestlaag op dikke en goede kwaliteit staal zorgt voor een zuurstof arme omgeving waardoor het oxidatie proces heel erg vertraagd wordt. Tegen de de tijd dat deze massieve as doorgeroest is kunnen wij waarschijnlijk onze paarden teleporteren naar hun bestemming :+

@ MarC; spoorstaven worden vervangen omdat het staal flink lijdt onder die enorme treinen (afslijten bovenzijde en metaalmoeheid door buigen) en bielzen een kortere levensduur hebben. Niet omdat die staven een roest laag hebben.

De constructie op zichzelf is niet zo moeilijk maar alle moeren en bouten zitten vastgeroest. De kans is heel groot dat er dingen af gaan breken die onherstelbaar of onvervangbaar zijn. Waarom dat risico gaan lopen als er geen probleem is :)

Elfie

Berichten: 807
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:36

Hier 5 jaar geleden ook een Ifor Williams volledig opnieuw opgebouwd met enkel behoud van onderstel en dak. Die was wel iets jonger, van 1998. Heeft me ook ruim 3000 euro, enkel aan materialen gekost, vrees ik, dus dat haal ik er natuurlijk nooit meer uit bij verkoop. Maar ik heb nu wel een trailer die als nieuw is, geen problemen mee en elk jaar probleemloos door de keuring. Dus ik ben wel gesteld voor de komende 20 jaar. :D

Dit in tegenstelling tot mijn 2e hands jeep -O- Had ik die ook maar opnieuw opgebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:36

Wat leuk Elfie :D . Welke bijzonderheden ben jij tegenaan gelopen?

Scheelt dat ik maar 300 voor deze trailer heb betaald dus dan is er nog wel wat te verbouwen :o . Je moet het ook niet doen voor de verkoop want dat geld zie je nooit meer terug. Voor mij is het hetzelfde als voor jou :j voor jezelf bouwen, weten dat het goed is en weer 20 jaar plezier hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:09

Begin deze week heel voorzichtig de polyesther kap eraf gehaald en vandaag was het eindelijk goed genoeg weer om de kap en het dakluikje onder handen te nemen :) .

Het dakluik is uit de kap gehaald, geschuurd, gespoten en voorzien van een nieuw uitzethaakje.

De kap is geschuurd en van binnen en buiten gespoten. Helaas heeft kunststof de vervelende neiging om onder invloed van uv-licht poreus te worden. Dus als het even een paar dagen droog wil zijn dan wordt de kap nog in de jachtlak gezet zodat hij er weer flink wat jaren tegen kan.

Afbeelding

Afbeelding

Elfie

Berichten: 807
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:07

Amai, jullie pakken het wel heel grondig aan! Het voorste stuk dak en het luikje heb ik ongemoeid gelaten, alleen eens goed proper gemaakt.

Ik kan me niet echt bijzonderheden herinneren, alleen dat ik in eerste instantie alles origineel van Ifor Williams wou hebben maar daar vanaf gestapt ben vanwege de kostprijs. De bodem, de zijwanden, loopplank en rubber matten + verlichting zijn geen originele Ifor Williams stukken bij mij.

Tymone

Berichten: 903
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:27

Super gaaf project. Heb zelf ook een oudje, wil nu de wanden gaan vervangen en de velgen van een verfje voorzien. Verlichting, banden en remmen, bodem zijn nog goed. Wat gebruiken jullie voor de wanden? Zat te denken aan betonplex 18mm 2 platen van 153cm x 305cm, maar vind ze niet goedkoop.

Ga jullie zeker volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:31

@ Elfie: originele onderdelen heb ik daarom ook nooit naar gekeken. Alleen de handvaten en naafdoppen worden origineel want die zijn niet universeel vervangbaar ivm afwijkende maat. Verlichting wordt gewoon radex en hella. Moet wel hier en daar wat voor aanpassen.

@ Tymone: ik ga wit betonplex zetten met 365grams coating. Op de bodem komt 21mm anti slip betonplex ivm verlijming van de rubber mat. De wanden worden 12mm met 6mm rubber trapbescherming en de laadkleppen 18mm met 10mm granulaat oploopmat. http://www.hovdv.nl/c-2413646/berken-betonplex-wit/

Tymone

Berichten: 903
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:15

Laat je de trapbescherming dan doorlopen tussen de profielen zodat de panelen niet rammelen? Of hoeft dat niet?

Tymone

Berichten: 903
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:20

De kap is trouwens wel heel gaaf geworden door het spuiten, waar heb je dat mee gedaan? Zou je het ook met een lak kunnen doen waar ze de kappen van brommers en motoren mee spuiten en dan een blanke/vernis eroverheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:58

Nee de trapbescherming is 60cm hoog. Ik heb alleen losse profieltjes aan de bovenkant en voor de rest wordt het tegen het frame gebout. De losse U profielen hebben een 12mm binnenmaat dus er komt weer dezelfde maat in terug.

Dank je :D . Hij is ook gespoten met motip velgen lak. Gewone motip plaatwerk lak kan ook en heeft meer kleuren maar is duurder. Ik kies bewust voor botenlak omdat die goede uv bescherming geeft en harder is dan gewone blanke lak.

Tymone

Berichten: 903
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:25

Dan ga ik het toch nog eens nameten bij mij. Dacht dat 18mm standaard is, maar misschien moet ik dan ook wel 12mm plaat hebben.

Heb je ook een primer gebruikt bij het spuiten van de kap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:43

Wat standaard is hangt van het merk af. Gewoon goed je profielen nameten of vervangen door de maat die jij wilt. Voor wandjes wordt 15mm aangeraden, 18mm voor laadklep en 21 voor bodem. Ik zit een beetje met het gewicht van deze trailer dus als er 12mm uit komt dan gaat er ook 12 in terug. Laadkleppen waren trouwens ook 12mm :wow: |o . Daar leg ik wel 18mm op terug.

Tymone

Berichten: 903
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:06

Ja ik zat idd ook aan het gewicht te denken. Vanavond toch nog ff meten.

Persevero

Berichten: 2373
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:04

Kap is al mooi opgefleurd

callippo

Berichten: 3388
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:26

Leuk topic! Ga ik zeker volgen.
Ben Ifor-fan en wil deze zomer mijn Ifor opknappen.

Heb 5 jaar terug een Wesco helemaal gestript en opnieuw opgebouwd met hulp van mijn pa. Veel werk en uiteindelijk bleken na 2 jaar de remmen niet meer goed (duur grapje), dus is hij alsnog voor een opknap-prijsje verkocht :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:14

Ja remmen is een prijzig onderdeel als het niet goed is. Weet je nog wat het probleem ermee was?

Waarom een kentekenplaathouder kopen als je er zelf 1 kan maken van restjes aluminium :Y)

Afbeelding

Hier zit nu de verlichting op en en kan hem in het frame zetten waardoor ik niet onnodig in het hout hoef te schroeven.

Peelie

Berichten: 13598
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:24

Voor mijn zuidema heb ik 18mm wanden en een 24 mm bodem. 12 mm zou ik persoonlijk niet vertrouwen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17079
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:24

Waarom maak je de wanden niet van aluminium en bekleed je ze met rubber? Scheelt enorm veel in gewicht van de trailer.

Die as roest natuurlijk wel verder en het zou zonde zijn als je alles aanpakt en die as niet. Stralen en gelijk hamerslag er op dan ben je klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:01

@ Peelie; in eerste instantie wilde ik ook voor 15mm wandjes gaan. Maar toen ik de trailer eenmaal begon te strippen kwam er van de laadkleppen en de wanden 12mm af. Bodem en laadkleppen krijgen de adviesdikte maar de wandjes durf ik wel de originele dikte voor aan. Zeker in combi met de trapbescherming en de 365gram epoxy laag op de betonplex. Er gaat veel geld en tijd in deze trailer dus hij is ook voor mezelf en mijn d-pony. Hoef er geen groot paard op te vervoeren en dat scheelt ook weer.

@ Janderegelaa; aluminium heb ik ook zeker naar gekeken maar dat wordt echt veel te duur. Je zit al snel op het dubbele van betonplex. Of heb jij nog tips voor leveranciers?

Ja is ook zonde om de hele trailer aan te pakken en de as niet, al is het maar voor het mooie. Maar als ik het doe dan wil ik het goed doen zonder dat ik alles uit elkaar hoef te halen. En naar die haalbaarheid moet ik gewoon nog even kijken.

Peelie

Berichten: 13598
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:07

Same here 365gram epoxyven trapbescherming. Maar wel 2 paards, dus het zou leuk zijn als ik ook een stalgenootje met een groot paard kan meenemen :)