Speedster schreef:Ik heb ook eens een soortgelijke discussie gehad met iemand van de RDW. Die zei dat er "voor het gemak" maar van het papieren/maximum gewicht uitgegaan werd, op momenten dat het feitelijke gewicht van belang was (dus bij de controle op overbeladen). Dit mag dus niet en dit kun je, mocht je toch een bekeuring krijgen omdat een agent toevallig geen weegbrug in de buurt heeft, aanvechten.
Voor de duidelijkheid nog eenkeer: in de hele discussie omtrent gewichten heb je te maken met twee aparte zaken:
- welk rijbewijs heb je nodig om een combi te mogen besturen? Daarbij gelden de maximum gewichten (> 3500 kg totaal = BE verplicht). Mocht je wat dit betreft in overtreding zijn, krijg je een boete voor rijden met het verkeerde rijbewijs.
- Welk gewicht mag er achter mijn auto (technische eis aan de auto, max trekgewicht staat op het kenteken en). Dit gaat uit van het feitelijke gewicht. Overtreding resulteert in boete voor overbeladen. Dit staat los van welk rijbewijs de chauffeur heeft.
Dit laatste ligt in hetzelfde straatje als het maximumgewicht dat er in een trailer mag. Ga je over het laadvermogen van de trailer heen, dan krijg je ook een boete voor overbeladen.
Dus eerst kijken of het plaatje technisch klopt (feitelijke gewichten), daarna pas kijken wie de combi mag besturen (maximum gewichten).
En als je op beide genoemde punten in overtreding bent, krijg je dus ook twee boetes. Het is maar een weet.....
Mocht oom agent je aanhouden en onterecht uitgaan van de papieren gewichten, dan kun je simpelweg een weging EISEN! Oom agent MOET dit inwilligen en anders heeft ie geen poot om op te staan.
Laat in dat geval schriftelijk vastleggen dat oom agent weigert!