Paard gekocht, en nu..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:28

Mijn paard raakte ook in paniek bij het opstappen. Ik ben begonnen met longeren met het zadel op, heel rustig opbouwen en vooral het vertrouwen in elkaar krijgen. Ondertussen veel knuffelen en ook oefenen met het respect krijgen voor elkaar. Daarna ben ik met een krukje er naast gaan staan. In eerste instantie was dit doodeng, maar langzaam kreeg ze in de gaten dat het niet eng was, ook niet als ik er op stond. Vervolgens de voet in de beugel, lichte druk geven. Zodra het goed gaat, laat haar dan even lekker stappen om even de spanning kwijt te raken. Uiteindelijk kan je gewoon opstappen, zonder dat het paard een kick geeft. Binnen enkele weken zie ik al zoveel verbetering, terwijl ik de laatste keer dat ik hier voor erop zat ook gevallen ben.

Zelf ben ik ook totaal geen zekere ruiter en heb weinig ervaring met jonge paarden, maar door het wederzijdse vertrouwen zijn we verder gekomen dan ik ooit heb durven dromen. Laat het rijden even voor wat het is, en probeer eerst samen het vertrouwen te krijgen. Hierdoor ga je ook merken dat je zelf minder zenuwachtig wordt bij het opstappen, omdat je het paard beter kent.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:31

Als het echt een handelstal is waar je hem vandaan hebt dan sta jij er positiever in dan hen, wat betreft het kunnen 'aanvechten'. Beroerde is alleen wel dat je hem niet hebt laten keuren.. Maar ook als hij wel goed was gekeurd en het blijkt later toch dat je hem weer terug wilt brengen, ook dan sta je nog sterk.

De klant is koning..

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 16:31

Ik kwam op internet tegen dat onderzoeksplicht inhoud dat ik in ieder geval gevraagd moest hebben of het paard goed was en geen gebreken had. Dit hebben we dus gedaan. Daar leek alles goed en in orde en de 1e dag bij ons ook, dus het was geen 'hagelslag aankoop'.

Het liefste wil ik ook niet teveel aanklooien met het paard.

dafbrouwers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:31

singel je hem meteen aan? Die van mij verzet zich dan. Ik longeer eerst even en tijdens het longeren singel ik tussendoor aan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:32

Helaas hebben wij ook voor de verkoop zo'n paard gehad, en die hebben we terug gedaan naar de verkopende partij (wij waren tussenpersoon) omdat het gewoon levensgevaarlijk is zo'n paard te verkopen. Ik weet zelf hoe uit de hand het kan lopen, wegdraaien gaat verder als stijgerend weg springen etc en het paard wat wij hadden kon je dan uiteindelijk na onwijs veel gedoe op zitten, maar afstappen was precies hetzelfde probleem & dat is misschien nog wel gevaarlijker.

Wij hebben ook eerst gelongeert en dergelijke voor het opstappen, maakte allemaal niet uit. Enige plek waar ik die redelijk gewoon kon opstappen, was ook in de stalgang, wat ik ook niet fijn vond.

Ik kan je niet helpen helaas, maar als je het paard van een handelaar gekocht hebt, heb je als het goed is gewoon recht het paard terug te brengen, onder verborgen gebrek. Enige nadeel is dat je het paard, als ik het goed lees, niet heb laten keuren voor de koop? Daar kunnen ze je op pakken, maar je klaagt niet over een OCD of whatever, dus misschien heb je geluk.

Heel veel succes, enne, ik werk al onwijs lang op handelsstallen etc en ik kan je vertellen dat er meer mensen een paard kopen na 1x kijken, dan die 2 a 3x komen kijken hoor, dus zo dom vind ik dat niet. Bij ons is het normaal dat mensen na 1x kijken beslissen of ze hem willen of niet. :* Succes met de situatie!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:34

Ik denk eerlijk gezegd dat als je je nu al zo snel uit het veld laat slaan, je bij een ander paard wel weer een ander probleem zult vinden waardoor het je vertrouwen verliest. Een paard heeft leiderschap nodig, zelfs de meest brave sulletjes. Ik denk dus ook dat de oplossing niet zozeer ligt in dit paard inruilen voor een bravere, maar jouw onzekerheid aan te pakken. Zeker als het verder een braaf dier is, heb je er het meeste profijt van om nu even een paar weken op de kiezen te bijten en in dit paard te investeren.

Het paard voelt jouw onzekerheid en speelt hierop in (zoals ik het lees). Werk dus aan die onzekerheid en dan zal je probleem zichzelf oplossen. Misschien moet je dan eerst een stap terug en kan je er de komende week niet op....so what? Investeer in een paard, dan krijg je het dubbel en dwars terug.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:34

Als het een handelsstal is kun je niet voorstellen te ruilen? Misschien heeft hij een paard in dezelfde prijsklasse staan of weet hij er 1 te staan, met een makkelijker karakter.

Zelf voorrijden als je niet durft zou ik ook niet doen bij verkoop. Zet het verhaal eerlijk in de advertentie. Wat voor jou nu een groot probleem is is voor een ander een uitdaging of totaal niet aan de orde.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 16:37

Joscaa schreef:
Helaas hebben wij ook voor de verkoop zo'n paard gehad, en die hebben we terug gedaan naar de verkopende partij (wij waren tussenpersoon) omdat het gewoon levensgevaarlijk is zo'n paard te verkopen. Ik weet zelf hoe uit de hand het kan lopen, wegdraaien gaat verder als stijgerend weg springen etc en het paard wat wij hadden kon je dan uiteindelijk na onwijs veel gedoe op zitten, maar afstappen was precies hetzelfde probleem & dat is misschien nog wel gevaarlijker.

Wij hebben ook eerst gelongeert en dergelijke voor het opstappen, maakte allemaal niet uit. Enige plek waar ik die redelijk gewoon kon opstappen, was ook in de stalgang, wat ik ook niet fijn vond.

Ik kan je niet helpen helaas, maar als je het paard van een handelaar gekocht hebt, heb je als het goed is gewoon recht het paard terug te brengen, onder verborgen gebrek. Enige nadeel is dat je het paard, als ik het goed lees, niet heb laten keuren voor de koop? Daar kunnen ze je op pakken, maar je klaagt niet over een OCD of whatever, dus misschien heb je geluk.

Heel veel succes, enne, ik werk al onwijs lang op handelsstallen etc en ik kan je vertellen dat er meer mensen een paard kopen na 1x kijken, dan die 2 a 3x komen kijken hoor, dus zo dom vind ik dat niet. Bij ons is het normaal dat mensen na 1x kijken beslissen of ze hem willen of niet. :* Succes met de situatie!

Wat hebben jullie met dat paard gedaan als ik vragen mag? Is die toch nog verkocht? Bedankt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:37

Kijk, ik krijg een beetje het gevoel dat je graag van dit paard af wil. Het is niet wat je ervan had verwacht dus dan moet het maar weg. Ik vraag me daarom ook af of alle goedbedoelde adviezen wel aan gaan komen. Daarnaast ben ik bang dat je met een volgend paard direct in dezelfde problemen gaat komen.

Wel ben ik het met je eens dat niet kunnen opstappen niet normaal is. De vraag is alleen of je er zelf tijd/geld en energie in wil steken of niet. Zo niet dan hoeven we daar ook geen advies in te geven.

Zo wel dan moet je er eerst achter gaan komen waarom je niet kan opstappen. Toch laten checken door de DA en evt door een fysio. Laat het zadel checken en sluit uit dat er iets fysieks aan de hand is.

Dan mentaal, het paard heeft geen 24u kunnen wennen maar moet gelijk het keurslijf in. Ik vind het niet gek dat sommige paarden daar een reactie op geven. Verder kun je nagaan of hij/zij voldoende vrije beweging krijgt (minimaal 8u per dag), voldoende ruwvoer, voldoende contact met soortgenoten etc. Dat zijn allemaal basisaspecten die een enorm verschil kunnen maken. Alles in orde? Kijk eens naar het krachtvoer. Sommige paarden ontploffen van teveel krachtvoer.

Weet je zeker dat je je paard in alle basisbehoefte tegemoet bent gekomen en is het probleem dan nog niet opgelost? Kijk dan of een prof je kan helpen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:37

mylittlejoy schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat als je je nu al zo snel uit het veld laat slaan, je bij een ander paard wel weer een ander probleem zult vinden waardoor het je vertrouwen verliest. Een paard heeft leiderschap nodig, zelfs de meest brave sulletjes. Ik denk dus ook dat de oplossing niet zozeer ligt in dit paard inruilen voor een bravere, maar jouw onzekerheid aan te pakken. Zeker als het verder een braaf dier is, heb je er het meeste profijt van om nu even een paar weken op de kiezen te bijten en in dit paard te investeren.

Het paard voelt jouw onzekerheid en speelt hierop in (zoals ik het lees). Werk dus aan die onzekerheid en dan zal je probleem zichzelf oplossen. Misschien moet je dan eerst een stap terug en kan je er de komende week niet op....so what? Investeer in een paard, dan krijg je het dubbel en dwars terug.

Dit is inderdaad precies mijn instelling geweest. Mijn paard is verder perfect, alleen door het opstappen werd ik onzeker. Heb haar meerdere keren te koop gehad maar uiteindelijk heb ik er geen dag spijt van gehad dat ze niet meer weg gaat.

Ik denk dat het verstandig is dat TS na gaat denken of ze het verder een geschikt paard voor haar vindt. Hoe is ze in omgang? Hoe voelt ze als je één keer zit? Als ze verder geschikt voor je is, zou ik er 100% voor gaan. Niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:38

Nogmaals: neem les

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:39

rien10 schreef:
Nogmaals: neem les

Ze heeft les. :)

rien10

Re: Paard gekocht, en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:39

Ok. Dan opstap les. Iedere dag.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:40

Zodra jij een paard koopt bij een handelsstal (en dan geen huis/tuin en keuken handelsstal), dan mag jij je paard nog t/m 6 maand later terugbrengen..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:41

rien10 schreef:
Ok. Dan opstap les. Iedere dag.

Zo simpel is het niet, niet alles is te verhelpen met les.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 16:42

Ik laat me niet zo snel uit het veld slaan en ben ook niet snel bang. Maar het opstappen vind ik toch wel een belangrijk iets. Ik heb hiervoor een merrie gehad, die helaas ingeslapen moest worden, maar die ik al vanaf haar 2e jaar had en dus ook genoeg mee gemaakt heb. dus ik ben niet zo bang dat een eventueel volgend paard weer een zodanig probleem oplevert.

Ja ik wil er best wat aan doen, maar als ik ook eerlijk ben, is dat ik niet teveel geld erin wil steken en ik mij ook afvraag of ik de juiste persoon ben om dit op te lossen.

Het gaat er niet zo zeer om dat het niet is wat ik er van verwacht had, maar meer dat het gewoon levensgevaarlijke situaties voor mij oplevert. Meteen rijden werd mij trouwens geadviseerd door de verkopende stal.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:43

Marjo89 schreef:
Misschien beetje de tijd geven om te laten wennen.
Je trekt dat knol weg uit zijn omgeving, en verwacht dat je de volgende dag direct hup dr op kan.
En suikerklontjes? please we leven in 2015.

Komt ze wel buiten, krijgt ze brok etc.. zou overal naar kijken.???
Is haar rug wel goed, misschien vind ze helemaal niet fijn dat er iemand op haar zit ?
En anders met vertrouwen stapje voor stapje, krukje ernaast, belonen.
Wachten tot ze relaxt is, en dat 100 x, keer hangen en dat nog eens 100 x voor je erop stapt.
En dan is rustig opstappen, geduld is een schone zaak.

Heb je dat niet, koop dan een hobbelpaard.

Jeetje, wat een nare reactie! Ze vraagt om hulp en niet om afgeblaft te worden.

Aan TS: zoek goede professionele hulp die jou en je paard hier doorheen kunnen helpen. Een opstapprobleem is erg lastig, dus blijven oefenen met iemand die er verstand van heeft. Geef haar even wat rust en laat haar acclimatiseren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:46

Cavalia schreef:
Joscaa schreef:

Wat hebben jullie met dat paard gedaan als ik vragen mag? Is die toch nog verkocht? Bedankt!

Terug gedaan naar de verkopende partij

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:47

Gut je hoeft toch niet meteen honderden euro's in les te gaan steken.
Trek een dag/week uit, en ga oefenen oefenen oefenen en oefenen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:47

Mijn paard had precies hetzelfde. Met proefrijden hielden ze hem met vasthouden wat vreemd vast, niet vast maar hij voerde hem. Superfijn paard en dus ook gekocht. Later bleek hij hetzelfde opstapprobleem te hebben, alleen hij smeerde hem (i.p.v. steigeren zoals de jouwe). Heb dit in rust en zonder dwang een paar dagen geoefend. Brokje als hij braaf bleef staan, brokje als ik m'n voet in de beugel deed, en dan niet zitten maar weer terug. Tot hij er heel ontspannen bij was. Ook leerde ik hem het commando 'ho' op stem, waardoor het opstappen uiteindelijk met lange teugel kon. Eerst met hulp, later ook alleen. Nog zes jaar een superfijn paard aan gehad... Je moet er alleen ff mee bezig willen gaan. En ook ik was een bange poepert ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:48

Ts, blijkbaar ben je voor je gevoel al helemaal klaar met dit paard, zoals ik het lees.

In dat geval zou ik nogmaals de verkopende partij bellen om te informeren of je kan ruilen tegen een ander paard.
Anders eisen dat ze hem terugnemen. Indien ze dit niet willen dan contact opnemen met de rechtsbijstand.

Persoonlijk zou ik denk ik wel meer tijd investeren in dit probleem indien het paard op alle andere vlakken wel super bevalt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:59

Ik vind ook dat je te snel erop gegaan bent..Meestal geef je een nieuw paard even de tijd om aan de nieuwe omgeving te wennen. En ga je langzaam aan de gang om een band met het paard op te bouwen met grondwerk, borstelen noem het maar op. Dan na een week of 2 eens kijken wat hij onder het zadel gaat doen, of het zadel past de tanden goed in balans zijn nergens vast zit door een val of dergelijke.

Geef jullie beide nog een kans en begin gewoon rustig.
Succes.!!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:03

Hoi ts,

Vervelend dat je nieuwe paardje niet is wat je zocht. Persoonlijk denk ik dat je iets te hard van stapel bent gelopen door gelijk te gaan rijden. Daarnaast is het het prettig, vooral veilig, om iemand erbij te hebben als je de eerste paar keren gaat rijden. Jullie moeten elkaar nog leren kennen en probeer dat niet te overhaast te doen. Dus echt weer terug naar de basis zoals al eerder genoemd is. Waar beleef jij plezier aan naast het rijden? Ga op die manier ook elkaar leren kennen. Ik hou bijvoorbeeld van poetsen en tutten. Toen ik mijn pony kocht wilde ze welgeteld een halve minuut poetsen en dan was het gedaan met de rust! Ruim een jaar verder kijkt ze na drie kwartier eens om naar wat ik nou in vredesnaam met dr staart aan het doen ben. Give it time...

Daarnaast ben ik benieuwd naar de leeftijd van jouw paard en naar de verschillen in huisvesting. Wat was ze daar gewend en wat is er anders bij jou?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:08

Cavalia schreef:
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bang voor het paard ben geworden, mijn vertrouwen kwijt ben en er eigenlijk zat van ben op moment. Ik koop speciaal een braaf paard omdat ik zelf snel nerveus ben (daar ook aangegeven).

Heb al meerdere keren met mijn instructrice opgestapt, waaronder 1 keer via het krukje, wat dus goed toen nog goed ging. En zij zegt ook dat als ik nu weer ga opstappen er ongelukken komen en het toch niet zo kan zijn dat je alleen in de stal kan opstappen.

Vasthouden tijdens het opstappen maakt het nog erger helaas.

Ze is niet gekeurd, dit omdat ik teveel verhalen om mij heen heb gehoord met paarden die goed gekeurd zijn en dat dus achteraf niet bleken te zijn. De verkoper is een beginnende sport/handelsstal en het leek/lijkt vertrouwd. Dom achteraf, maar dus niks afgesproken over het niet klikken o.i.d.

Ik snap werkelijk niet dat iemand op deze manier een paard koopt. Het gebeurt vaker hoor maar niet laten keuren want je hebt wat gehoord??? Had haar wel laten keuren dan had je het paard kunnen verkopen met een goedkeuringsrapport en de opmerking dat ze te machtig voor je is. Een keer gaan rijden, het ziet er wel goed uit en dan kopen, ik hoop dat mensen in je omgeving je de volgende keer tegenhouden en in ieder geval gaan begeleiden, erg sneu dit verhaal, voor jou maar zeker ook voor het paard.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:11

Ik denk dat je heel veel van dit paard kan leren als je doorzet, met de juiste trainer erbij.