Met spoed rally langs pension aanvechten bij gemeente?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:16

Ik snap je wel TS, je hebt dieren van een ander die onder jouw verantwoordelijk vallen en daar wil je de risico's zo veel mogelijk voor beperken. Je kunt wel beginnen met juristen en een kort geding en dat is allemaal prima als je die kant op wilt gaan, maar ik denk dat je met een gesprek ook een eind kan komen.

Bel morgen de organisatie en de gemeente, leg je probleem voor en vraag of zij jou tegemoet kunnen komen. Kom je dan niet verder dan kan je altijd nog verder kijken naar juridische ondersteuning. Mocht dat zo zijn kan je altijd contact opnemen met het juridisch loket. Heb je een rechtsbijstand verzekering?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:18

Maar er is toch een oplossing..
De paarden binnen zetten

Mamaloutjuh

Re: Met spoed rally langs pension aanvechten bij gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:24

Tja, zoals wij onze hobby uitoefenen doen anderen dat ook. Beetje tolerantie naar elkaar zou fijn zijn, het is een maar een dag!
Hier is het ook eens per jaar en de meeste paarden kijken niet op of om. Zorgen voor genoeg te eten in de wei en desnoods even een extra draad als buffer.
Mijn buurvrouw heeft pension en geeft de eigenaren de keus; buiten of op stal.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:27

Vervelend voor jou, paarden zou ik wel bij de weg vandaan halen ivm mogelijke ongelukken (weet niet hoe jou situatie is) ,,maar het geluid wennen ze vrij snel aan. Ze horen ze van verre aankomen.

Succes deze dag. Begrijp je zorgen wel, maar zal vast allemaal goed komen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:30

Zelfde bij ons in Enter op stal. In september de Hellendoorn rally.
Paardenpension en hondenpension.
Beesten hier vinden het allemaal prima.af en toe een stukje rennen maar verder niks aan de hand.
Enig nadeel dat we het terrein niet normaal op of af kunnen maar dan gaan we via een ander dorpje en dan te voet door het weiland.
Ach die ene dag per jaar....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jeetje meid, het is maar één dag! Waar je je al niet druk om kunt maken..
Iedereen van tevoren goed informeren, paarden desnoods een dagje binnen houden en iedereen zijn eigen hobby gunnen. Het is voorbij voor je het weet.

Nickas

Ik denk dat je geen betere 'desensilibeersessie' kan hebben dan deze. Geef ze een berg hooi op stal en ze komen er wel doorheen. Na 10 auto's hebben ze wel door dat er niet veel gebeurt.
Ik hoop voor je dat je aan een recht stuk weg zit, want dan heb je waarschijnlijk niet het continu remmen/optrekken van voor/na een bocht.
Ik denk dat je zo last minute nl. weinig meer kan aanvechten.
Als je echt denkt dat er een paard is dat echt in de paniek schiet kan je misschien een sedeerpasta geven. Maar ik denk echt dat, hoe vervelend het ook is, de meeste beesten snel gewend zijn aan het geluid.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:35

crazyshar schreef:
Waarom zegt iedereen hier dat ts aan het miepen is?

Enkele weken geleden puilde bokt uit toen er paarden ontsnapt waren door toedoen van een rally langs de weide, weer toen niet inbegrepen werd.
Enkele dagen later op een andere plek weer.

En nu ts dus van te voren leed wilt voorkomen is het gezeur?

Ts ik zou morgen meteen langsgaan bij de gemeente en kijken wat de mogelijkheden zijn. Alvast succes!

In dat topic zeiden mensen ook dat TS zelf voorzorgsmaatregelen had moeten nemen. Maar die werden met de grond gelijk gemaakt want de grote boze wielrenners en organisatie waren de schuldige volgens hen...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:36

Ik denk ook: wat zijn die vier uurtjes nou? Jij hebt je hobby en deze mensen ook.
Maak je niet zo druk en zet die paarden gewoon wat eerder buiten en binnen en doe de radio aan voor ze.
Je maakt van een mug een olifant vind ik.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:40

LhinnOlijf schreef:
Ragdollcat schreef:
Is maar 1 dag, gun een ander hun hobbys en plezier ook.

Zullen we dat ook tegen alle mensen zeggen die met de jaarwisseling de dieren in paniek hebben?

Zou je klanten goed informeren. Kunnen ze zelf kiezen + met omliggende buren praten voor eventuele nood oplossing.

Probeer een kort geding aan te spannen. wie weet kan je er nog iets aan doen.

Daar ben je toch zelf bij, je weet dat de jaarwisseling met een hoop vuurwerk en herrie bij komt kijken.

Dan neem je maatregelen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:43

yvetjes schreef:
De proef start om 12.45 en dan komen er 90 auto's achter elkaar aangescheurd met 90 sec tussentijd. Om 15u nog een keer hetzelfde verhaal. Dus wel dik 4u herrie en overlast.

Een auto, trekker of motortoertocht prima. Maar hebben jullie en hond die angstig is voor veel geluid of vuurwerk? Die kan je dit niet aandoen.

uh maar als een trekker (ook niet de stilste voertuigen) of motortoertocht (heb je wel eens die choppers gehoord; daar is een rallyauto niks bij) in jouw ogen wel ok is, wat is dan het probleem met die rally dan?
Want ik zie het probleem niet zo. Het is niet dat die auto's rakelings langs het weiland gaan toch? En het is dus vanaf 12:45 tot ong 18:00 dus? Dat overleven die dieren heus wel. Jij maakt er op dit moment meer een drama van dan nodig is. Ja paarden zijn schrikkerig, maar komop; degenen die het idd uitermate eng vinden gaan vanzelf wel achterin het weiland staan. Vaak word de grootste paniek veroorzaakt door degene die erop zit, en dat is nu niet het geval, want ze staan gewoon op het weiland.
Die zijn het eerste half uur onrustig en daarna zal de rust heus wel terug keren.

En anders blijven ze een middagje binnen...gaan ze ook niet dood van. Het is maar 1 middag hoor.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:46

Precies. Doordat wij een hobby hebben met dieren die eventueel bang kunnen zijn voor de harde geluiden van de hobby van een ander mogen die dat maar niet meer doen dan?

Dan zouden wij niet meer naar buiten mogen omdat misschien iemand wel bang kan zijn voor onze paarden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:47

Ik zou met de paarden aan de hand langs de weg gaan staan zodat ze er aan wennen. :j Heerlijk aanbod om je paarden verkeersmak te maken.

Daarom maakt het mijn verzorgpony ook niet uit om even naast en gravende shovel te staan wachten terwijl een piepende vrachtwagen op een meter afstand naast hem in parkeert.

Het jouw houding die de reactie van je paarden bepaald.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:49

Bij ons achter in de weide is elk jaar rond Hemelvaart het NK autocross. Vergunning worden verleend, aan ons wordt geen toestemming gevraagd, het is immers ook niet onze grond waar de cross wordt gehouden. Deze cross duurt 2 dagen en de eerste 10 minuten staan de dieren (100 koeien en de paarden) even raar te kijken, maar dan gaan ze al snel verder met wat ze anders ook doen........eten. Wij maken ons vaak drukker dan de dieren, die vinden het vaak wel gezellig al die drukte.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:52

Ik denk niet dat je voor deze rally nog iets kan doen maar wellicht voor het volgende jaar misschien kan je dan al eerste met de organisatie overleggen maar vaak is het voor hun ook lastig om een goede route te maken. Maar goed dan heb je nog 1 jaar de tijd voor de volgende. Misschien met wat buurtbewoners. In je uppie sta je vrees ik niet erg sterk.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:06

Ik vind het ook wat overdreven allemaal, het zijn maar 4 uurtjes!! Waarschijnlijk zullen de paarden bij de eerste auto's verbaasd opkijken, om daarna weer verder te gaan met eten. :) De bange honden zou je voor die paar uur in huis kunnen nemen en eventueel iets kalmerends kunnen geven. Ik denk dat jij zelf uiteindelijk meer last van de rally zal hebben dan de dieren. ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:23

Wat ik trouwens met oud en nieuw doe kun je ook doen; ieder paard 5appels en een flesje bruin bier een half uur van je voren. Succes gegarandeerd (was tip van een dierenarts)

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:44

smurffie schreef:
Wat ik trouwens met oud en nieuw doe kun je ook doen; ieder paard 5appels en een flesje bruin bier een half uur van je voren. Succes gegarandeerd (was tip van een dierenarts)

en proosten op het nieuwe jaar niet vergeten! ;-)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:20

Gewoon bij de gemeente informeren hoe je hier bezwaar(schrift) tegen kunt maken. Zij kunnen je dat uitleggen. Weet je ook weer hoe dat gaat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:30

Ik neem aan dat je honden niet vlak bij de weg zitten?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:44

Ik zou niets veranderen. Het is maar een paar uurtjes. Die waarvan je verwacht dat ze stress krijgen kun je opsluiten met wat te doen (slowfeeder) en de muziek aan.

Ik had op mn vorige plek elk jaar een carbitschiet wedstrijd op oudejaars dag en in de zomer een tentfeest. Met t tentfeest gingen ze op stal ( dronken mensen in de wei, wel de stroom erop laten he :P ) Met het carbitschieten liepen ze gewoon buiten. de eerste 2 knallen keken ze nog op daarna stonden ze met de kop in t gras of aan de omheining te kijken wat de mensen aan t doen waren.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:56

als het goed is heb je 4 weken om bezwaar te maken tegen de vergunning.

Ook zou ik even checken hoe het zit met verzekeringen (wie is wanneer verantwoordelijk) en evt calamiteiten (paard/ hond los, paard naar de kliniek, ambulance ed, ik weet vergezocht, maar wel handig om van te voren naar te kijken).

Als ik jou was zou ik een gesprek aangaan met de gemeente en met de organisatie. Ook vanwege evt inkomstenverlies (klanten die niet op het erf kunnen komen).

Het is allemaal wat vergezocht, maar het zijn maar vragen, geen eisen en als er wel wat gebeurd dan kun je jezelf wel voor de kop slaan als je het niet hebt aangekaart (zoals laatst dat er 2 paarden dwars door een wielerronde renden).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:14

kaatjemuts schreef:
als het goed is heb je 4 weken om bezwaar te maken tegen de vergunning.

Ook zou ik even checken hoe het zit met verzekeringen (wie is wanneer verantwoordelijk) en evt calamiteiten (paard/ hond los, paard naar de kliniek, ambulance ed, ik weet vergezocht, maar wel handig om van te voren naar te kijken).

Als ik jou was zou ik een gesprek aangaan met de gemeente en met de organisatie. Ook vanwege evt inkomstenverlies (klanten die niet op het erf kunnen komen).

Het is allemaal wat vergezocht, maar het zijn maar vragen, geen eisen en als er wel wat gebeurd dan kun je jezelf wel voor de kop slaan als je het niet hebt aangekaart (zoals laatst dat er 2 paarden dwars door een wielerronde renden).

Verantwoordelijkheid is simpel. De eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk voor zijn dier. Dus telkens de eigenaar van de pensionpaarden of honden (tenzij sie aantonen dat het komt door bijvoorbeeld een slechte omheining van TS en TS de paarden daarin gezet. Maar over het algemeen dus eigenaar

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:38

zo simpel hoeft het niet te zijn. er kan bijv. een auto door de omheining schieten met alle gevolgen vandien. het hoeft niet altijd de schuld vd eigenaar te zijn, kan ook van een omstander en/of deelnemer zijn.
Het is altijd verstandig om van te voren dat soort dingen te bespreken, voor het geval dat.
er moet ook altijd een ambulance of brandweer op het erf kunnen komen en hoe is t geregeld met klanten die langs willen komen, kan dit? enz...
hoe meer info hoe beter, misschien vallen er dan nog dingen te regelen, maar dan moet je wel een gesprek aangaan. De ts en organisatie hebben er beide niets aan als dat achteraf gesproken moet worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:43

Jeetje, wat een onverdraagzaam landje zijn we toch aan het worden en wat een amerikaanse toestanden. Dat je zelfs nadenkt over een kort geding, ongeloofelijk.
Moet je andersom eens horen als een buurman protesteert tegen een concours, of een menwedstrijd door de straat. Een beetje verdraagzaamheid zou prettig zijn.

Je weet het nu, er zijn legio oplossingen. Dus steek je tijd daarin, in plaats van het nadenken over juridische mogelijkheden om de gemeente of organisatie aan te vechten...