Paard laad moeilijk op de trailer!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XX_Jolanda

Re: Paard laad moeilijk op de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:14

Bij ons ging ook een van de paardjes niet op de trailer. Ik heb hulp gezocht bij John Erb. Hij heeft mijn dochter geleerd hoe zij het paardje op de trailer kon zetten. Na anderhalf uur was alles in kannen en kruiken. Nu, zo'n twee maand verder gaat het paardje nog steeds keurig op de trailer. Als het een keertje fout dreigt te gaan, gaan we terug naar de basis die John ons heeft geleerd en dan stapt het paard zonder twijfel zo op de trailer.

We hebben John ook om zijn hulp gevraagd met het berijden van hetzelfde paard. Het paard liep eerst vreselijk te vechten. Nu begint zij zich al meer te ontspannen en na te geven.

Ik vind John een echt aanrader! In alle rust gaat hij te werk. Erg prettig in omgang!

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:34

Mijn ventje, altijd prima op de trailer geen problemen gehad. Een tijd met twee paarden op pad geweest in de hoop dat het andere paard makkelijk te laden was. Nu zit ik dus in de hoek dat die van mij niet op de trailer meer wil.Ik lees dus ff mee. Wil zo graag weer alleen kunnen laden, en zijn halster touw over zijn rug leggen en hem gewoon los kunnen laten voor de klep. Zodat ik de stang vast kan maken en de klep dicht kan doen ect....mis het zo :(

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:51

Vanmiddag grond oefeningen gedaan. Mevrouw liep zelfs achter mij aan over een wit laken en ik had een smalle doorgang met staanders gemaakt. Allemaal beetje met twijfel maar daarna zelfverzekerd eroverheen. Morgen weer trailer oefenen...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:20

Zaterdag gaat stalgenootje helpen.
gaan kijken of dit lukt, met tijd rn geduld. lukt het niet dam ga ik veder kijken voor professioneel hulp...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:43

Ik lees ook even mee, aangezien ik met mijn merrie net begonnen ben met trailerladen.
Gisteren voor de derde keer geoefend en voor het eerst helemaal erin en daarbij rustig blijven staan.
Wel het tussenschot nog opzij, want dat vindt ze nog te spannend.

Van de week gaan we weer oefenen en hoop ik het tussenschot op zijn plek te kunnen houden.
De volgende stap is dan uiteraard de stang erachter....

M'n merrie is niet bang van de trailer, maar bepaalt graag zelf en kan er een spelletje van maken.
Alle keren met rust, een beetje voer en soms een handje tegen d'r kont haar kunnen overtuigen.
Ik ben benieuwd of ik het laatste stukje voor elkaar ga krijgen, anders ga ik ook op zoek naar professionele hulp.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:53

Ik lees ook ff mee, die van mij gaat er ook lastig in. Afgelopen weekend 4 uur geoefend (ben niet boos geworden) maar hij gaat er gewoon niet in :(.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:59

goed kamatz! Goed bezig!

Misschien is het al gezegd, maar het deurtje aan de voorkant van de trailer openzetten wil ook wel eens helpen..

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:00

hier ook zo paard, loopt er heen, op de laadklep, voorvoetjes erin en gaat dan op standje niet voor of achteruit. druk aan het halster gaat ze in een speer achteruit en druk van achter springt ze opzij.

Het beste werkt blijven staan, wachten tot dr hoofdje laag komt, ontspannen is en dan overdonderen met een tikje op dr kont. eenmaal op de trailer ook geen stress, meer idee dat het een spelletje is?

maar vind het heel lastig te bepalen..

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:16

We zijn weer een poosje verder, maar het gaat steeds beter.
Op een cm of 10 staat het schot op zijn plek. Ik heb nu een andere trailer gebruikt waarvan het tussenschot doorzichtig is en dat vindt ze minder eng. Ook heb ik het idee dat deze trailer wat breder is als die vorige die ik mocht gebruiken.

Ze staat er nu in zijn geheel in, maar op het moment dat ze een hand op d'r kont krijgt, vliegt ze als een torpedo eruit :P , dus dat doen we niet meer.
Wel heb ik aan de voorkant ook de stang eruit ivm het ineens achteruit schieten, want m'n bovenbenen verzuren helemaal als ik telkens onder die stang door moet :o en heb ik hartstikke veel spierpijn (hahaha).

Om die stang erachter te gaan krijgen ga ik eerst op de grond werken met een balk achter haar en die steeds dichterbij te brengen.
Morgen heb ik weer contact met een professional die binnenkort toch een keertje komt kijken en helpen en mij hopelijk nog wat handvatten kan geven om mee verder te gaan ;)

Ik mag in ieder geval niet mopperen met hoe het gaat, maar met geduld kom je een heel eind :j

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:47

Goed bezig! Het kan inderdaad helpen om bv in de bak staanders te zetten met balken en daar tussendoor lopen en stil te laten staan, als het kan met balkje erachter.
Houd ze van voer? Blijft ze dan niet staan?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:06

Volgende week donderdag wordt ze van d'r probleem afgeholpen!! :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:13

Ook ik kan John Erb aanraden.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:22

Toch nog maar even mijn methode delen haha

Pony is absoluut niet bang voor de trailer en zijn tot nu toe alleen nog maar naar leuke dingen geweest (gelukkig)

Longeerlijn: gaat ze overdwars
Zweepje PUUR om haar recht voor de klep te laten staan - 3x daarna niet meer

De ene dag loopt ze er makkelijker in dan de andere. Vaak helpt het om een 2e paard (bijvoorbeeld z'n vriend) er al in te zetten (vertrouwen+mee willen)

als ze stil gaat staan voor de klep (wat ze dus doet ) helpt het in mijn geval om zélf haar benen te verplaatsen (klinkt stom, is raar maar werkt geweldig).
Tot het kan alleen de voorbenen, zodat ze zelf achter bij zet, als je dan ruimte gebrek krijgt (of de persoon die je helpt), dan over gaan naar de achterbenen.

Verder:
- gun echt 5 min de tijd om te onderzoeken, voor het er in zetten
- belonen belonen belonen
- niet te veel druk
- consequent
- NIET boos ongeduldig of chagrijnig worden haha

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 05:33

Afgelopen maandag iemand erbij gehad voor het trailerladen.
Het probleem zit hem nu niet meer in de trailer zelf, maar de stang. Op het moment dat je wil gaan afsluiten dan staat ze zo weer buiten :o

Ze heeft me geholpen met het grondwerk als voorbereiding om het trailerladen verder te oefenen. Nu ga ik middels grondwerk werken aan druk aan de achterkant.
Dmv longeren met dubbele lijnen en met een springbalk achter haar te lopen en dit steeds korter erop.

Ik heb weer genoeg handvatten om mee verder te kunnen en ik moet zeggen dat het gewoon een sport is geworden :D
Het werpt in ieder geval al zijn vruchten af, want door het grondwerk heb ik ze voor de eerste keer onder het solarium kunnen zetten en dat was me nog nooit gelukt ;)

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:59

Oh wat goed kamatz!
Dat geeft vast een heerlijk gevoel dat het ook werkt waar je mee bezig bent. Ben benieuwd. Wie had je er bij gehad?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 06:51

Dat geeft zeker een heerlijk gevoel :j
En tot op de dag van vandaag oefen ik het elke dag en gaat ze steeds mee de wasplaats op en staat ze onder het solarium.

Ik heb Nicolette Bleiji erbij gehad van stal Oudesluis ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:13

Ik heb de bovenstaande reactie niet gelezen, maar ik geloof niet zo in al dat lichte gedoe met iemand die je paard leert erop te lopen wat je 500 euro kost. Heeft iemand bij ons op stal ook gedaan, werkte niet. Zolang je paard niet bang is steekt hij je gewoon de gek aan en moet je (vind ik) heel direct zijn. Wat wij dan altijd doen is de hengstenketting eraan, dan kunnen ze al geen kant meer op, en dan iemand een bezem/longeerlijn erop 'helpen' als het met alleen die ketting niet lukt. Zodra ze erop staan belonen met een snoepje. Geen gezeur en gemiep, daar worden ze alleen maar vervelend van. En met een gewoon halstertouwtje heb je niks te vertellen dus ik zeg; standaard een hengstenketting in de auto neerleggen!

Als je paard wel bang is; veel doen en blijven herhalen, laten zien dat het niet eng is en vooral veel belonen!

Ik lees nu ook iets over een stang , dat als die dicht gaat dat je paard er dan uit rent . Als wij jonge paarden voor het eerst laden komt dat ook nog wel eens voor, wij doen de trailerklep dan zo snel mogelijk dicht zonder de stang erachter vast te maken. En dan van binnenuit proberen de stang vast te maken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:56

Longeerlijn er achter hielp ook goed com mijn paard in de trailer te krijgen, maar de keer erna wilde ze helemaal niet meer bij de trailer in de buurt komen. Enige wat bij haar geholpen heeft is heeel veel geduld. als je paard de trailer uit rent weer rustig terug erop zetten en zodra ze rustig blijft staan stoppen met oefenen. De tijd dat ze in de trailer stil moet blijven staan kun je rustig opbouwen en aai haar vooral overal. Pas als je paard in alle rust 5min of meer blijft staan, je achter je paard langs kunt lopen en de kont normaal kan aanraken zou ik denken aan de stang er achter doen. Ik gebruikte mijn trailer bijv ook als poetsplaats.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:37

Change3x schreef:
Ik heb de bovenstaande reactie niet gelezen, maar ik geloof niet zo in al dat lichte gedoe met iemand die je paard leert erop te lopen wat je 500 euro kost. Heeft iemand bij ons op stal ook gedaan, werkte niet. Zolang je paard niet bang is steekt hij je gewoon de gek aan en moet je (vind ik) heel direct zijn. Wat wij dan altijd doen is de hengstenketting eraan, dan kunnen ze al geen kant meer op, en dan iemand een bezem/longeerlijn erop 'helpen' als het met alleen die ketting niet lukt. Zodra ze erop staan belonen met een snoepje. Geen gezeur en gemiep, daar worden ze alleen maar vervelend van. En met een gewoon halstertouwtje heb je niks te vertellen dus ik zeg; standaard een hengstenketting in de auto neerleggen!

Als je paard wel bang is; veel doen en blijven herhalen, laten zien dat het niet eng is en vooral veel belonen!

Ik lees nu ook iets over een stang , dat als die dicht gaat dat je paard er dan uit rent . Als wij jonge paarden voor het eerst laden komt dat ook nog wel eens voor, wij doen de trailerklep dan zo snel mogelijk dicht zonder de stang erachter vast te maken. En dan van binnenuit proberen de stang vast te maken.

De meesten is helemaal niets zweverigs aan hoor... Ze bekijken het paard gewoon vanuit een ander oogpunt en werken er op een andere manier mee dan gebruikelijk is voor de eigenaar. Als je je daar als eigenaar voor afsluit, is het inderdaad moeilijk om mee te blijven werken.

Zelf meegemaakt toen we John Erb er bij hadden. Ik stond volledig open voor zijn manier, het werkte enorm goed toen hij het mijn paard aan had geleerd en ik het na mocht doen. Maar ik was wel erg onzeker, bang dat ik het alleen niet zou kunnen. En de volgende dag ging het helemaal mis.
Zonder hem erg veel geoefend, en het is helemaal goed gekomen hoor. Het stukje grondwerk dat je er voor nodig hebt is gewoon heel erg belangrijk. Met name ook wanneer je de stang er achter doet. Mijn paard is gewoon ontzettend snel afgeleid, dus het is zaak om de aandacht erbij te houden. Mijn paard weet gewoon dat wanneer ik de zweep omhoog hou (ik sta achterstevoren) hij moet stilstaan. En dat doet hij nu. Zodra ik de zweep omlaag doe, mag hij naar achteren. Maar met uitladen gebruik ik de zweep al niet meer... Niet nodig.

Ik weet wel 100% zeker dat iemand die niet bekend is met de methode die ik nu gebruik, mijn paard niet op de trailer krijgt. Maar dat is ook omdat alles al is geprobeerd, van lief doen tot slaan. Tot blindoeken en nog veel meer... Je kan het zo gek niet bedenken.

Voor degene met het probleem met de stang. Ga gewoon vijf minuten in de trailer staan met je paard zonder de stang er achter te doen. Wen dat gewoon goed aan. Zet er op den duur iemand naast die de stang zou kunnen sluiten, maar die dat niet doet.
Niet zo snel mogelijk gaan doen, paard moet gewoon leren stil te staan op de trailer.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:10

Gelukkig kosten ze niet allemaal €500,00 :P

En iedereen z'n eigen manier. Ik geloof weer niet in de "harde" hand.
Niet elk paard is geschikt om met lijnen, hengstenkettingen en bezems te werken :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:15

kamatz schreef:
Gelukkig kosten ze niet allemaal €500,00 :P

En iedereen z'n eigen manier. Ik geloof weer niet in de "harde" hand.
Niet elk paard is geschikt om met lijnen, hengstenkettingen en bezems te werken :o

Ik geloofde dat wel altijd. Nog nooit een paard in handen gehad die niet op de trailer wilde. En het ging niet om drie paarden, maar om meer dan het tienvoudige daarvan. De harde manier had altijd wel gewerkt. En een longeerlijn ook. En een zweepje ook...
Die van mij weigerde met een longeerlijn, een zweep, geblinddoekt. Hij weigerde werkelijk alles. Het was elke keer maar weer bidden dat het goed zou gaan. En soms ging het goed, binnen tien minuten. En soms duurde het drie kwartier. En soms deed hij het gewoon niet. Zo erg dat hij er zelfs eens achterstevoren op is gedrukt :') Anders kwamen we niet thuis :+
Toen leerde ik eindelijk dat het soms gewoon ECHT NIET lukt.

We zijn nu twee maanden verder, en die 200 euro is het dubbel en dwars waard geweest. We gaan regelmatig weg en de eigenaar is nog steeds zó vreselijk blij dat we dat geld uit hebben gegeven. We zijn van de ergernis af.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:35

Paardlief deed het vanochtend super, én knopje is ook om!! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:28

Een dikke vinger paard zou je nog kunnen overdonderen met hengstenketting etc maar een angstig paard niet. Dat is regelrechte dierenmishandeling in mijn ogen.

Zelf wordt je ook niet minder bang voor bijv spinnen als je ineens in een kamer wordt gezet met 3000 spinnen en ze laten je alleen en doen de deur achter je dicht.
Gaat het echter langzaam en krijg je de tijd te wennen dan raak je langzaam je angst voor spinnen kwijt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:59

Idd, waarom moet het toch vaak met dwang! Steek er gewoon even tijd in om je paard te leren uit zichzelf de trailer op te lopen en oefen regelmatig. Dat neemt zoveel druk weg en je hebt er gewoon plezier van. Ik laad mijn paard nog steeds zelf in en uit, hierdoor is het laden niet meer zo 'beladen' als toen dat nog niet zo vanzelf ging.

En het enige wat het mij gekost heeft is wat tijd. Ik heb het ebook van Eddy Modde gelezen en de techniek toegepast.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:04

Mijn paard heeft niet heel vaak op de trailer gestaan. Maar die keren gung het heel moeilijk. Naar mijn mening wil ze niet weg bij haar maatje.
Op de terug weg loopt ze zo de trailer op.
Bij de laatste keer uitladen ging ze dwars door de achterstang. Door dat haar maatje ons hoorde en begon te hinniken. Dus weg met de trailer deed ik liever helemaal niet meer. Maar nu mijn rijmaatje geen paardje meer heeft rij ik steeds minder. Woon aan een drukke weg en de bak is ook niet altijd leuk. Dus wil weer met de trailer weg. Pffff alleen de gedachten al. Haha. De trailer zijn we nu aan het restaureren. Dan kunnen we weer goed van start. En ik begin voor mijn paard en mij weer bij het begin. Er loopt veel door elkaar. Ze wil niet weg bij haar maatje. Dan is ze al heel nerveus. Dus nu haal ik ze steeds uit elkaar. Langzaam begint ze er aan te wennen. Nu ze vandaag rustig in de bak was na dat haar maatje naar de wei is gegaan, ben ik gestart bij het begin. Vast zetten. Ook een drama de laatste tijd. Ze verwacht dan dat ze weg moet of iets. Maar vandaag een doorbraak. Yes. Met haar halster en de longeerlijn met 1 slag vast gezet. En praten en kroelen. En na een tijdje gaf ze zich geheel over en stond ze geheel ontspannen. Dat was lang geleden. We hebben zo nog een hele tijd van elkaar genoten. Even nog getest of ik iets weg kon. Tot 3 meter. Toen wilde ze me volgen. Ze schrok niet van de oploppende spanning op het touw. Morgen gaan we weer verder. Eerst maar eens weer zo als vroeger vast staan in alle rust ook als ik weg loop. Na vandaag denk ik dat het ons gaat lukken. En dat we door kunnen trainen naar het trailer laden.

Zo blij ;-) ;-) ;-)