2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:44

maras schreef:
Ik vraag me af of een kunststofboom kapot kan gaan van een keer laten vallen........en ik vind het best vreemd dat vrijwel iedereen het een geval van een beetje eigen schuld vindt van de koper. Zij koopt in goed vertrouwen een zadel wat behoorlijk aan prijs is. Als dan blijkt dat het kapot is dan hoort de verkoper dit terug te nemen in mijn ogen ook al wist zij niet dat het kapot was zegt ze. Je wilt toch iemand ook geen 800 euro afhandig maken voor iets wat niet in orde is? Daar zou ik als verkoper niet van kunnen slapen. TS ik zou je rechtsbijstandverzekering bellen, als je uitwonend bent voor studie dan kun je nog gewoon gebruik maken van de rechtsbijstand dekking van je ouders ( mits zie die eentje hebben uiteraard) en vraag eens na wat je rechten zijn in deze. Succes !

Tja, moest ik een zadel verkopen waarvan ik niet weet dat de boom kapot is, ongeacht of die dat is of niet en Ts komt met zo een verhaal af nadat ze heeft gereden neem ik dat ook niet meer terug. Misschien lag het zadel toch niet zo lekker, is paardlief beginnen steigeren en achterover gevallen met het zadel.

robbie88

Re: 2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:49

Laat eerst je zadel checken, ik heb ook een zadel op proef gehad waar ik zelf van overtuigd was dat het gebroken was, maar dat bleek helemaal niet het geval :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:53

Een gebroken boom kun je toch met goed buigen achterhalen, daarvoor hoeft hij niet eerst op je paard. Ik denk dat de verkoper het wel heeft geweten maar die is allang blij er van af te zijn. Helaas ts, dat word een nieuwe boom er in en zal je toch nog een fikse kostenpost erbij krijgen, jammer voor je.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:58

bigone schreef:
Een gebroken boom kun je toch met goed buigen achterhalen, daarvoor hoeft hij niet eerst op je paard. Ik denk dat de verkoper het wel heeft geweten maar die is allang blij er van af te zijn. Helaas ts, dat word een nieuwe boom er in en zal je toch nog een fikse kostenpost erbij krijgen, jammer voor je.

Hoezo moet de verkoper dat geweten hebben?
Ik zou ook in staat zijn om (onbewust) een zadel te verkopen met kapotte boom.
mijn zadels komen allemaal bij de zadelmaker weg, dus ik heb zelf echt 0,0 verstand van zadels.
Ik zou dat echt niet doen om iemand op te lichten maar gewoon uit onkunde.

Al hoop ik persoonlijk wel dat ik zou merken als mn zadel een gebroken boom zou hebben met rijden..

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:05

Inderdaad, eerst zadel open laten maken. En mocht je het niet vertrouwen (er zijn echt nog wel zadelmakers die het beste voor hebben met je paard ;) ) vraag of ze foto's van de boom maken, of dat het wordt getoond voordat hij weer in elkaar gaat.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:22

bigone schreef:

Nou, dat vind ik nogal een aanname. Niet iedereen herkent een gebroken boom. Jij gaat er dus gemakshalve maar vanuit dat de verkoper TS moedwillig een kapot zadel heeft aangesmeerd?

Eerst maar eens afwachten wat de zadelmaker ervan zegt, misschien valt het mee.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:28

Ik weet ook in alle eerlijkheid niet of ik een gebroken boom zou herkennen....als het op een "gunstige"plek zit wellicht is het dan helemaal niet zo eenvoudig om dit vast te stellen.............

Maar goed ik heb nog nooit een gebroken boom meegemaakt (zover ik weet...dus ja kan der verder ook niets over zeggen)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:34

ik zou het ook niet herkennen hoor en ts heeft het zadel gekocht en zelf gezien en gecheckt dus de verkoper valt niks meer te verwijten.

banketstaaf is het zeker, maar helaas
en een boom laten maken kostte hier maar 50 euro dus dat valt opzicht wel weer mee. tja het risico van tweedehandse spullen kopen.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:04

Ik was bij ts op het moment van ophalen. Een gebroken boom herken je altijd als je de lepel naar de voorkant kan halen. Dit moet gewoon stevig zijn en dat was het. Een kunstof boom is juist een boom die amper kapot te krijgen is. Daar moet dus behoorlijk wat voor gedaan worden.

Wanneer een verkoper zegt het zadel in goede staat te hebben mag je daar ook vanuit gaan. (Misschien heeft ze het inderdaad niet geweten)
Het is net bevestigd dat de boom inderdaad kapot is. We proberen nu te achterhalen of er te zien is of dit een verse breuk is ofniet.

Er zal dus een nieuwe boom in moeten en het zadel zal opgestuurd moeten worden naar Italie.
Misschien puur domme pech, maar eigen schuld niet.
Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat de verkoper niet bv zegt van laat het onderzoeken en laten we dan contact houden om te kijken of dit bij ons al gebeurd is ofniet. De verkoper trekt direct de handen er van af.
Wat ik ook opmerkelijk vond is dat de verkoopster het zadel voor een vriendin verkocht en hierom voor de zekerheid ons adres etc nog wou weten....
Laatst bijgewerkt door anoukkk. op 30-03-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:07

Dan was de boom bij ophalen toch nog niet gebroken? Dan zou ik hem ook niet terug nemen. Ts heeft het getest op de door jou genoemde manier en ok bevonden nietwaar?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:07

anoukkk. schreef:
Ik was bij ts op het moment van ophalen. Een gebroken boom herken je altijd als je de lepel naar de voorkant kan halen. Dit moet gewoon stevig zijn en dat was het. Een kunstof boom is juist een boom die amper kap

Hieruit kun je dus bijna concluderen dat de boom pas gebroken is toen hij al bij de TS was... Want je zegt nu zelf dat hij goed was bij het ophalen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:08

Anouk, ben jij de verkoper of vriendin van de ts?

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:12

Ik ben vriendin, en was er dus bij.
Op de manier die ik benoem hoor en merk je er inderdaad niks van.

Als je dat nu doet merk je er nog steeds niks van.. Het is een bepaalde beweging die je ervoor moet maken om het te horen.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon al zo geweest is, verkoper het niet geweten heeft en wij het zadel beter hadden moeten proberen

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:18

Voor de duidelijkheid. Ik heb geprobeerd dit zadel te testen op een goede boom door de lepel van het zadel naar voren te trekken met mijn hand op het midden van het zadel als tegendruk. Toen merkte ik niets vreemds.. Pas toen ik het zadel op het pard had merkte ik dat hij bij iedere pas kraakte... Toen werd mij pas duidelijk dat er iets mis was en ik dacht gelijk aan de boom. Wat nu ook bevestigd is. Het zadel wordt straks opengemaakt om het verder te bekijken maar er werd mij vertelt dat dit 99% zeker is.. Ik ben natuurlijk zelf geen zadelmaker en had het zadel misschien beter moeten onderzoeken oid, maar als leek zijnde kun je denk ik niet iedere breuk/scheur opmerken in een boom. Simpelweg omdat je het van de buitenkant niet ziet..

Overigens kan ik mij niet voorstellen dat zij hier niets van hebben gemerkt.. Toen ik er mee ging rijden viel het mij vanaf het eerste moment op.. Ik had dit nog nooit op zo'n manier gehoord met een ander zadel.

Ik snap uiteraard dat het een lastige kwestie is en ik waarschijnlijk geen poot heb om op te staan, maar ik baal echt enorm! Ik dacht een net en goed zadel te hebben aangeschaft voor €800,-. Dan is dit een behoorlijke domper..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:21

Kun je er niet een nieuwe boom in laten zetten?

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:23

Wat een vervelende situatie zeg!

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:23

Ja kan inderdaad Vjestagirl! Maar qua prijzen moet je dan aan €400/€450 denken + het zadel moet opgestuurd worden naar Italie.

Maar een heel andere keuze heeft ze niet anders kan je er niks mee..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:29

Ik snap dat het een domper is, vreseliijk zuur ik gun dat niemand maar zoals ik al zei..ik heb nog nooit een gebroken boom gevoeld (naar mijn weten). Maar blijkbaar is het dus iig lastig vast te stellen en wellicht denk de verkoper bij een krakend zadel niet meteen aan een gebroken boom. (ik vond mijn nieuwe zadel ook kraken..en hoor op concours ook meerdere mensen met een krakend zadel (nieuw).

(er van uit gaande dat het zadel naar alle eer en geweten is verkocht.........).

Tja is het niet na eer en geweten verkocht........tja die mensen zul je altijd hebben en verpesten het helaas voor de goede. (en de prijs was blijkbaar ook niet te mooi om waar te zijn).

Ik zou het iig niet durven om bewust een kapot item te verkopen (laat staan voor dit geld).

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:30

Heel vervelend voor je TS, misschien zou je de verkoopster kunnen benaderen en vragen om de kosten voor een nieuwe boom te delen?

_Rachelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 14:01

Het zadel is net open geweest en de zadelmaker heeft het me laten zien. De boom is aan de voorzijde inderdaad dwars door.. De zadelmaker neemt contact op met Equipe zelf. Het zadel moet sowieso opgestuurd worden. De zadelmaker gaf aan dat er nog enige hoop is dat Equipe goede service levert, omdat zo'n boom eigenlijk niet zomaar mag breken. De andere optie is een nieuwe boom erin bij Equipe tegen eigen kosten.. Dat wordt dan waarschijnlijk idd 400-500€....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:01

Als ik als verkoper ook niet zou hebben geweten dat de boom al kapot was toen hij verkocht werd, zou ik ook mijn handen er vanaf trekken.
Natuurlijk is het klote als je het pas merkt als je thuis aan het rijden bent, maar je hebt bewust het risico gelopen door bij een particulier een ongecontroleerd zadel te kopen.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:15

Pieteritus1 schreef:
Als ik als verkoper ook niet zou hebben geweten dat de boom al kapot was toen hij verkocht werd, zou ik ook mijn handen er vanaf trekken.
Natuurlijk is het klote als je het pas merkt als je thuis aan het rijden bent, maar je hebt bewust het risico gelopen door bij een particulier een ongecontroleerd zadel te kopen.

of ze het wel of niet hebben geweten laten we in het midden. De zadelmaker heeft wel verteld dat dit echt niet zomaar is gebeurd en hier heel wat voor heeft moeten plaats hebben gevonden. Ook vertelde hij ons dat het zadel uit 2007 komt ipv het beloofde 2010.. Opzicht geen probleem maar toch alles bij elkaar wel veel dingen die gewoon niet kloppen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:19

Tja het is vervelend dat het op zo'n manier dan gebeurd maar dat is het risico van particulier kopen.. Ik had ook geen zadel meer teruggenomen wat ineens een gebroken boom had nadat het opgehaald was, als daar van tevoren niks over is afgesproken... Dat hoeft niet te betekenen dat de verkoper in kwestie direct een gigantische oplichter is..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:20

Ts, de verkoopster hoeft het niet geweten te hebben aangezien zij het zadel voor een vriendin verkocht, ik zou er nog wel even achteraan bellen hoe die vriendin heet onder het mom van dat de aankoopbon er misschien nog is of een bewijs van aankoop. Daarmee kun je inderdaad misschien bij de leverancier iets regelen.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:23

anoukkk. schreef:
Pieteritus1 schreef:

of ze het wel of niet hebben geweten laten we in het midden. De zadelmaker heeft wel verteld dat dit echt niet zomaar is gebeurd en hier heel wat voor heeft moeten plaats hebben gevonden. Ook vertelde hij ons dat het zadel uit 2007 komt ipv het beloofde 2010.. Opzicht geen probleem maar toch alles bij elkaar wel veel dingen die gewoon niet kloppen..

Dan is dat toch wel een puntje waarop je de verkoopster aansprakelijk op kan stellen? Het zadel is dus verkocht onder valse voorwendselen. Heb je de advertentie opgeslagen of eventueel mailverkeer waarin dit wordt bevestigd?