trailer opknappen, van begin tot bijna einde incl kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Re: trailer opknappen, van begin tot bijna einde incl kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:01

@gloa bij busscher in weerselo. Deze is zeer voordelig met onderdelen

Zadelkamer wordt demonteerbaar, dus mocht ik hem schoon willen maken haal ik hem er gewoon even uit

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:12

zo even weer een kleine update, het heeft even geduurd omdat ik er even geen zin in had maar inmiddels ben ik weer begonnen.
Ik ben bezig geweest met de stangen. de oude stangen hadden een wat primitief systeem, dus ik heb besloten om nieuwe te maken.
de buizen heb ik van een boer gekregen, deze lagen bij hem tussen het oud ijzer en hier mocht ik stukken vanaf halen.
De haken aan de uiteinden waren 4,20, 3,95
panieksluiting was in totaal ongeveer 10 euro (4,50 5,95 0,40) (let op de ringbout is bij een ijzerboer veel goedkoper te krijgen. deze wordt elders verkocht voor soms bijna 8 euro, ik heb er 40ct voor betaald.
zijwandhouder voorkant tussenschot 2,70
zijwandhouder achterkant tussenschot 5,50
zijwandhouder achterkant 4,25
duizendendingen.nl en dan even paardentrailer intypen

ik ben begonnen met het plaatsen van de houder voor de panieksluiting. Ik wilde dat deze door het frame van de trailer zou gaan dus hier had ik nog geen slotbout doorheen gedaan.
De ringbout gaat dan door het frame en de houder en draait zich vast in het schuifstuk.
Afbeelding

aan de hand van de hoogte van de panieksluiting heb ik bepaald waar het oog aan de voorzijde van het tussenschot moet komen. hetzelfde geld voor de houders aan de achterzijde van het schot en de zijwanden. Deze zijn te zien op de foto's verderop.

voor het maken van de stangen ben ik begonnen om de ronde haken aan 1 zijde van de stang te maken. ik heb de haak over de buis geschoven en toen geboord. Vervolgens deze aan elkaar vast gemaakt met een popnagel. Daarna om gedraagt en toen hetzelfde gedaan aan de andere kant
Afbeelding

en toen moesten de buizen ingekort worden. Hierbij moet je even goed meten. De panieksluiting is bv iets breder qua opbouw, de buizen zijn daarom aan de voorzijde cm korter.
Je hoeft niet op de mm nauwkeurig te meten, maar beetje opletten is wel belangrijk. De haken bieden een ruime verstel mogelijkheid, je zou ongeveer 4 cm op kunnen vangen bij een 2p trailer.

dan de andere haak erop (even opletten dat deze gelijk zit met de andere kant) Ik heb hier ook nog isolatieschuim omheen gedaan. Deze wil ik uiteindelijk nog omtrekken met kunstleer, zodat ze makkelijk schoon te maken zijn.
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto540-IVSJ4XNJ.jpg[/img]

en dan kunnen ze aan het schot. (bouten zijn iets te lang, maar deze had ik nog liggen. Moet ze nog even afslijpen)
Afbeelding
Afbeelding

en de voorzijde. (hier moet ik de bout ook nog even inkorten)
Afbeelding
Afbeelding

en dan krijg je best mooie stangen. Ze zijn hier nog scheef, omdat mijn tussenschot nog iets gaat zakken wanneer deze in de bodem gepositioneerd wordt. Dat komt dus goed.
Afbeelding

Weer mooie stappen gemaakt, we komen steeds dichterbij het einde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:38

Ziet eruit als nieuw :) . Wat een trailer alleen al opknapt qua uitstraling door een modernere inrichting.

Even goed zoeken op internet is zeker lonend voor deze spulletjes :j . Ik heb die van mij weg bij onlinetrailerparts.

Mag ik vragen waarom je het schuifstuk vast hebt gezet met een ringbout ipv de pin die je er in 1x uit trekt?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:47

In het schuifstuk van de panieksluiting zit sowieso schoefdraad, dus een pin kan niet. En wanneer hier een pin in zou zitten zou deze eruit kunnen trillen tijdens het rijden.
wanneer er een paard overheen hangt, wordt de wrijvingskracht zo groot dat ik denk dat je hem er niet meer uit krijgt. Bij een ringbout kun je er eventueel een stok, of schroevendraaier doorheen doen waardoor je een hendel maakt om hem los te kunnen draaien.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:05

Vraagje, wat voor kit heb jij gebruikt om de wanden/vloer af te kitten en hoeveel tubes ?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 10:46

bouw siliconenkit ivm hardere eisen vanwege NEN normen. Al met al denk ik dat ik er nu zeker 5 bussen op heb zitten, en er komt er nog zeker 1 bij
ik heb alle kopse kanten van het hout behandelt. vervolgens is ook overal langs gekit. de buitenkant heb ik helemaal gehad,aan de binnenkant moet ik nog even langs de lijstjes van de deurtjes. Maar die worden nu toch niet nat.
verder heb ik ook in elk schroefgat gekit

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:01

Is dat ook ammoniak bestendig?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:22

siliconen hebben de neiging materialen met een vergelijkbare oplosbaarheids-parameter te absorberen. Deze absorptie veroorzaakt zwellen van de kit en maakt de kit zachter. ammoniak, oplossing of geconcentreerd, gaat prima met siliconenkit (minder dan 10% volume toename). dus het merk zou sowieso niet echt veel uit moeten maken. Denk wel dat het per merk kan verschillen hoe goed de hechting is en of de kit beetje duurzaam is.
Maar ik blijf sowieso bovenop de kitnaden zitten, dat is mijn eerste barrière en het meest makkelijke om te vervangen

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:26

Dank je wel :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:55

Wat super knap gedaan +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:16

Persevero schreef:
In het schuifstuk van de panieksluiting zit sowieso schoefdraad, dus een pin kan niet. En wanneer hier een pin in zou zitten zou deze eruit kunnen trillen tijdens het rijden.
wanneer er een paard overheen hangt, wordt de wrijvingskracht zo groot dat ik denk dat je hem er niet meer uit krijgt. Bij een ringbout kun je er eventueel een stok, of schroevendraaier doorheen doen waardoor je een hendel maakt om hem los te kunnen draaien.

Ik heb deze erbij gekocht http://www.onlinetrailerparts.nl/webwinkel/caravan-paard-boottrailer/paardentrailer/ringbout-40mm/_381_w_3530_3780_NL_1. Zit wel een beetje schroefdraad aan maar is niet vergelijkbaar met een echte bout. Volgens mij meer om eruit vallen te voorkomen. Ben nu dus wel benieuwd hoe het straks bij mij in elkaar gaat.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:27

Ziet er al erg goed uit! Ik wou dat ik zo handig was!

Vooral die zadelkamer die je gaat maken lijkt me ideaal!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:43

Ik blijf mijn pet voor je afnemen.Knap werk hoor .

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:30

@gloa ik moest sowieso een ringbout van 50mm hebben, dus daarvoor moest ik toch al elders zoeken. Moet zeggen systeem werkt mooi.

@bernette zadelkamer ben ik nu net mee begonnen. deze zal iets anders gaan wordt dan eerst bedacht. Ik kom anders niet met mijn hengstenrek weg.

@beatje bedankt voor het compliment, denk ook dat ik het ga missen wanneer hij af is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:50

Oooo dan kom ik de mijne wel brengen Persevero die is ook aan een beurt toe.Een oldtimer uit 1989

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:28

@Persevero, Ik wil een tussenschot plaatsen in mijn 1,5 paardstrailer. Het tussenschot wat jij hebt gebruikt zat al in je trailer denk ik?
Anders zou ik graag horen waar jij het tussenschot hebt gehaald.

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:45

Even een vraagje:

Ik heb mijn trailer vorige week ook wat opgeknapt en zou graag een nieuwe ondergrond leggen op de laadklep.
Nu is dat gewoon een laagje polyester (volgens mij) met houten latten er horizontaal op vastgeschroefd. Als het regent is dit echt glad, zelfs voor mij. Paardje moet telkens heel voorzichtig van de trailer afkomen en zoekt goed waar ze haar voeten zet. Voor haar moet het echt niet fijn zijn om er zo elke keer af te moeten komen. Die houten latten breken ook bij elk gebruik een stuk af, wat wel gevaarlijk wordt doordat de schroeven er dan gewoon uitsteken.

Wat zouden jullie aanraden om als bodem voor de laadklep te gebruiken?
Ik dacht persoonlijk aan een rubber mat, maar wordt die ook niet glad bij regenweer?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:01

ik ga er een mat op doen waar al klimlatten in meegegoten zijn. deze hebben naast de latten ook nog allemaal ribbels voor extra grip. zoals deze http://www.bosrubber.nl/wp-content/uplo ... mat-xl.png
glad worden kan het natuurlijk altijd maar wil ook iets hebben wat goed schoon te maken is

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:24

@Persevero, Ik wil een tussenschot plaatsen in mijn 1,5 paardstrailer. Het tussenschot wat jij hebt gebruikt zat al in je trailer denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:30

Lynnc schreef:
Even een vraagje:

Ik heb mijn trailer vorige week ook wat opgeknapt en zou graag een nieuwe ondergrond leggen op de laadklep.
Nu is dat gewoon een laagje polyester (volgens mij) met houten latten er horizontaal op vastgeschroefd. Als het regent is dit echt glad, zelfs voor mij. Paardje moet telkens heel voorzichtig van de trailer afkomen en zoekt goed waar ze haar voeten zet. Voor haar moet het echt niet fijn zijn om er zo elke keer af te moeten komen. Die houten latten breken ook bij elk gebruik een stuk af, wat wel gevaarlijk wordt doordat de schroeven er dan gewoon uitsteken.

Wat zouden jullie aanraden om als bodem voor de laadklep te gebruiken?
Ik dacht persoonlijk aan een rubber mat, maar wordt die ook niet glad bij regenweer?

Klinkt alsof je een klep van trespa hebt waarop houten latjes zijn geschroefd. Heb je misschien een foto?

Je kan inderdaad kiezen voor rubber met ingegoten klimlatten of bijvoorbeeld een rubber stalmat nemen en daar hardhouten latten overheen schroeven. De mogelijkheden zijn reuze maar hangen ook een beetje samen met hoeveel je uit wil geven.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:16

Auks schreef:

sorry ik zie je bericht nu pas :? maar mijne zat er idd al bij. moet wel zeggen dat ik ook gekeken heb naar eventueel een kan en klare. ben er tijd terug nog wel 1 op marktplaats tegen gekomen.
Zelf maken zou wellicht ook nog kunnen, als je iemand hebt die kan lassen. tis bij mij ook gewoon een koker dus zo heel spannend is het eigenlijk ook niet. maar je bent er dan wel even druk mee.
waar ik er toen ook nog wat 2e hands te koop heb zien staan is bij https://www.deboer-aanhangwagen.nl/?s=t ... pe=product daar zou je kunnen informeren

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:28

Wat ben jij handig TS, heel fijn zo'n verslagje! :D

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:36

Wat ziet het er top uit allemaal, super! Vind het ook erg interessant om te lezen, aangezien we zelf ook midden in ons trailer projectje zitten. Ik heb nog een vraagje TS, waar heb je de omlijsting/profielen van het deurtje vandaan kunnen halen? Ik ben bang dat de profielen van het huidige deurtje zo goed vastgelijmd zitten dat ik wel nieuwe moet halen.. Ik kan het alleen niet ergens vinden. Mocht je een tip hebben dan hoor ik het graag!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 10:46

kascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:19

Super, hartelijk dank!