Ontevreden over zadelmaker, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Re: Opgelicht? en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:56

Als er 100 mensen tevreden zijn over deze man dan hoeft dat toch niet uit te sluiten dat het paard van ts een zere rug heeft door het zadel??

Ik heb ook 2 zadelmakers gehad met heel veel goede recensies.
Bij zadelmaker nr 1 paste het gewoonweg niet.
Bij zadelmaker nr 2 was het zadel scheef opgevuld.

Dus ook 2 keer bak geld uitgegeven aan troep

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:04

Hm, kan me er niet bij aansluiten.. Ik heb mijn zadel ook via hem.. Een Kentaur Aphrodite..
Helpt goed bij vragen, ziet veel.. Ik ben erg tevreden.. :j

Maar kan het niet zijn dat je paard last heeft van iets anders?
En als je zo ontevreden bent, misschien een andere zadelmaker erbij laten komen?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:08

Nou opgelicht vind ik ver gezocht hoor. Ik heb ook een prolite pad door mijn zadelmaker aangeraden gekregen omdat ze het zadel niet verder wilde opvullen aangezien hij dan knoert hard word voor mijn paard bij zijn schoft zijkanten en daar zat nog te weinig bespiering. Door de prolite kon ik zelf extra pads doen (was niet nodig) en als hij bespiering had aangemaakt kon t pad weg en idd na een aantal weken lag het zadel perfect. Bij een jong nog niet vol doorgetraind paard (weinig bespiering) is het niet raar hoor dat het zadel na een 3-6 maand niet meer optimaal ligt, je paard is in de groei en heeft spierontwikkeling.

Als je geen vertrouwen hebt in je zadelmaker dan zou ik idd kijken naar een ander. Wellicht kun je eens kijken naar karin boer (ff googlen, en ik weer niet in welke regio je zit) ik ben echt uiterst tevreden met haar.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:23

diesel83 schreef:
Als je geen vertrouwen hebt in je zadelmaker dan zou ik idd kijken naar een ander. Wellicht kun je eens kijken naar karin boer (ff googlen, en ik weer niet in welke regio je zit) ik ben echt uiterst tevreden met haar.

Karin komt ook bij mij. Super blij met haar! Ze neemt echt de tijd voor je en werkt heel correct.

John Kool heb ik ook aan het werk gezien; die doet de zadels van de rest van de paarden op mijn nieuwe stal. Stalgenoten zijn over het algemeen weliswaar tevreden met hem, maar het valt me zelf op dat je lastig afspraken met hem kunt maken.
Ook viel het mij op dat hij vaak gebruik van bontjes adviseert en soms ook zadels daarop afpast (met gebruikt van bontje, bedoel ik).
Karin heb ik zelf nog nooit over een bontje gehoord!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:55

Je bent niet opgelicht maar ontevreden, dat is iets heel anders.

Juridisch is het gewoon lastig. Zadel is geleverd en hij heeft ook jouw zadel nagekeken en gevuld, dus hij heeft gedaan waar hij voor betaald is. Bewijs dan maar eens dat hij bewust een wanprestatie heeft geleverd.

Ik zou iemand naar de rug van het paard laten kijken (geen zadelmaker maar dierenarts/chiropraktor/osteo) en laten zoeken waar het probleem zit. En dan een andere zadelmaker waar je wel vertrouwen in hebt.

Maar een ding, over elke zadelpasser,verkoper of wat dan ook zijn goede en slechte verhalen te vinden. Zie maar de ervaringen over John, er zijn in dit topic meer goede dan slechte ervaringen.

Over de bontjes en pad, dat wordt vaker aangeraden. Vooral als een paard arm bespierd is onder het zadel. De spieren krijgen zo ruimte om te groeien en als de bespiering weer in orde is kan het bontje of pad er onderuit zonder dat er een hele verbouwing van het zadel nodig is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:06

Naar mijn mening hoor je in principe geen bontje te gebruiken dus behoort het zadel gewoon te passen met alleen een zadeldekje. Als het een tijdelijke bespieringskwestie is kan je tijdelijk een bontje gebruiken maar in theorie hoort deze gewoon te passen zonder. Of denk ik nou heel gek?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:34

Bontje is inderdaad een tijdelijke oplossing. Mijn paard schommelt erg in gewicht en het zadel is aangemeten toen ze redelijk vol was. Als ze afvalt heb ik een bontje nodig. Opvullen is zinloos, want ze komt ook altijd weer bij en dan zou het gaan knellen. Wat mij betreft hoort een zadel in principe dus gewoon zonder bontje te passen, maar houd er rekening mee dat als je paard wisselend is in gewicht/bespiering dat een bontje dan een betere oplossing kan zijn dan opvullen.

Nu de vraag wat je ermee kunt dat je voor je gevoel bent opgelicht. TS, heel l*llig, maar daar kun je dus helemaal niks mee. Ik ken iemand die het nog wel een graadje erger heeft gehad en die ook nooit een cent heeft teruggekregen van alle gemaakte kosten (overigens bij een andere zadelpasser dan de jouwe). Zij had bij een zadelpasser die goed bekend staat een zadel van zo'n 2000 euro laten aanmeten voor haar paard. Paard kreeg rugproblemen en ging staken. Zij naar de dierenarts, heel die wervel scheefgetrokken. Ze heeft ermee naar de kliniek gemoeten en alles. Die kosten zijn ook enorm opgelopen.

Wat bleek nu, het zadel was scheef! Vrij duidelijk dus dat heel die problemen met de rug waren veroorzaakt door het zadel, maar ze kon niet met harde bewijzen komen, dus ze heeft haar geld nooit teruggezien.

Als jij zeker weet dat het zadel niet past, kijk dan of degene van wie je het kocht het voor een redelijke prijs terug wil kopen. Anders kun je het doorverkopen (bijv. via marktplaats) en een andere, betere zadelpasser laten komen. Verder heb je volgens mij weinig opties. Succes ermee, het is hoe dan ook erg vervelend voor je dat het zo is gelopen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:55

friendly schreef:
Naar mijn mening hoor je in principe geen bontje te gebruiken dus behoort het zadel gewoon te passen met alleen een zadeldekje. Als het een tijdelijke bespieringskwestie is kan je tijdelijk een bontje gebruiken maar in theorie hoort deze gewoon te passen zonder. Of denk ik nou heel gek?

Ik denk niet dat je gek denkt, ik denk / vind dat je te algemeen denkt. Bij een "normaal" paard is normaal gesproken geen bontje nodig. Maar er zijn inderdaad paarden die net wat anders zijn dan gewild of gewenst. En dan red je het niet met "alleen" een goed zadel.

Mijn Eigen paard is ook zo'n draak om een zadel passend te krijgen. Inmiddels heb ik er ook een pad onder en heb het opgegeven om een zadel zonder pad te gebruiken. Maar normaals, mijn paard is dan verre van gemiddeld.

Ik ken het paard van TS niet, dus geen idee hoe moeilijk of makkelijk het is om het zadel zonder bontje / pad passend te krijgen. Overigens vind ik de term opgelicht, op basis van het verhaal zoals hier te lezen valt, overdriven. Bij opgelicht denk ik eerder aan een volledig niet passend zadel als passend verkopen, een zadel willens en wetens met een gebroken boom verkopen, je laten betalen voor opvullen, terwijl er geen gram wol bijkomt. Of wat dies meer zij. Op dit moment ben je ontevreden over het werk. Mijns inziens heb je nu een aantal opties
1) ik zou beginnen met een geode osteo / chiro je paard na te laten kijken (om pijn vanuit botten/spieren uit te sluiten)
2) JK benaderen en aangeven dat je ontevreden bent, je gevoel uiten en vooral duidelijk beargumenteren waarom je niet tevreden bent en vragen hoe een en ander kan worden opgelost
3) nog een paar andere passers laten komen, met de kans dat er altijd wel 1 is die zegt dat het inderdaad niet lekker ligt en je een ander zadel verkoopt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:05

Hier ook geen goede ervaring met meneer Kool, massage bij paarden vindt hij maar onzin om maar iets te noemen. Zadels verkopen met idd een bontje, maar mijn advies nooit doen zijn alleen maar lap middelen en maken je kussen kanaal veels te smal.

Ik heb ook bij andere stalgenoten gezien hoe verschrikkelijk die zadels opgevuld waren, zonder eerst gereden te hebben om het totaal plaatje te kunnen zien.
Die zadels klapperen nu gewoon, en de eigenaren maar zeggen mijn zadel ligt goed want hij is net nagekeken. ;( Maar ondertussen wel problemen krijgen met hun paard maar geen link leggen naar het zadel.

Als je paard elke x zo veranderd zou ik adviseren om een zadel te nemen met verwisselbare boom.
En dan maar 2x per jaar een GOEDE zadelmaker langs laten komen i.pv 1x per jaar.

Mijn paard heeft ook een periode gehad waar mijn zadel zelfs al na 6 weken veranderd moest worden.
Nu is dat voor mij gelukkig geen probleem, omdat ik op een zadel rijd waarvan de kussen gevuld zijn met lucht en een verwisselbare boom heeft wat ik zelf kan.
Dus meneer Kool kan bij mij lekker weg blijven.

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:54

Artimes schreef:
Wat je er nog mee kunt, ik heb het op den gegeven moment maar gelaten, ik had van twee andere zadelmakers rapport dat mijn zadel totaal ongeschikt was, maar John bleef moeilijk doen en volhouden dat mijn zadel prima lag.

Ik heb het zadel verkocht, m'n verlies maar genomen en door gegaan. Echt makkelijk vond ik dat niet hoor, je wilt toch een oplossing..

Wat ontzettend vervelend voor je! Ik hoop dat we toch samen nog iets kunnen doen, al is het maar iets kleins als mensen waarschuwen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:07

Wat vervelend dat je zo'n slechte ervaring hebt met John! Ik ben juist zeer tevreden over hem.
Fjordje wat ik rijd heeft een lastige rug. Altijd het idee gehad dat het zadel niet goed lag tot John langs kwam en mij onwijs goed heeft uitgelegd wat er aan de hand was. Een rollend zadel :) Oplossing: Dikke pads of een bontje/gelpad whatever tussen het zadel en het dekje.
Dus het kan zo simpel zijn dat het niet uitmaakt wát eronder ligt, áls er maar wat onder ligt.

En als John echt zo'n oplichter zou zijn, zou je niet denken dat hij je nieuwe zadels aansmeert? Immers verdienen ze daar veel meer op dan alleen maar opvullen of een bontje aanraden ;) Ik ken hem dus juist meer als het zoeken naar een oplossing zodat jij geld kan besparen op een nieuw zadel :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:57

Ik vind het aanraden van een bontje of gelpad juist kiezen voor de makkelijke (slechte) weg ipv het juiste zadel zoeken. Maakt de ruimte van het kussenkanaal alleen maar krapper en is niet bevordelijk voor de rug. Voor fjorden en koudbloeden met meestal ronde ruggen zijn prima zadels te vinden/aan te laten meten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:10

_Sim_ schreef:
Ik vind het aanraden van een bontje of gelpad juist kiezen voor de makkelijke (slechte) weg ipv het juiste zadel zoeken. Maakt de ruimte van het kussenkanaal alleen maar krapper en is niet bevordelijk voor de rug. Voor fjorden en koudbloeden met meestal ronde ruggen zijn prima zadels te vinden/aan te laten meten.

Hij heeft geen ronde rug. Hij heeft het heel goed uitgelegd dus ik sta er volledig achter :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:20

Ik zeg ook, meestal ronde ruggen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:22

Maar voor hem is dit dus een oplossing met een passend zadel ;).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:23

Een goed passend zadel heeft geen bontjes, gelpads of andere opvuldingen nodig. :)
Maar als jij tevreden ent is het goed toch?

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:25

wanneer mijn zadelmaker komt, moet ik voorrijden, zonder dekje, dus het zadel kaal op de rug. Op basis daarvan wordt het indien nodig aangepast, weer getest. De vorige keer is ze twee uur bezig geweest, toen waren we alledrie (paard, ik, zadelmaker) tevreden.
Ik heb een keer een zadelmaker horen zeggen dat een bontje onder het zadel net zoiets is als een dikke sok in een te kleine schoen.
Ik zou ook een derde, onafhankelijke zadelmaker laten komen, maar ook een fysiotherapeut. Soms moet je beide gelijktijdig aanpakken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:38

Marjoow schreef:
Wat vervelend dat je zo'n slechte ervaring hebt met John! Ik ben juist zeer tevreden over hem.
Fjordje wat ik rijd heeft een lastige rug. Altijd het idee gehad dat het zadel niet goed lag tot John langs kwam en mij onwijs goed heeft uitgelegd wat er aan de hand was. Een rollend zadel :) Oplossing: Dikke pads of een bontje/gelpad whatever tussen het zadel en het dekje.
Dus het kan zo simpel zijn dat het niet uitmaakt wát eronder ligt, áls er maar wat onder ligt.

En als John echt zo'n oplichter zou zijn, zou je niet denken dat hij je nieuwe zadels aansmeert? Immers verdienen ze daar veel meer op dan alleen maar opvullen of een bontje aanraden ;) Ik ken hem dus juist meer als het zoeken naar een oplossing zodat jij geld kan besparen op een nieuw zadel :)

Wat is een rollend zadel?

Charissje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 19:58

Aan allen..
Vandaag een telefoontje gekregen van meneer Kool.
Kunnen we tot een oplossing komen?
Nee, naar mijn mening kunnen we dat niet..

Aan de messenger onder ons;
Thnx voor de moeite, volgende keer kan ik het ook zonder jou. Feit is namelijk dat er al een brief klaar lag om gemaild te worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:00

Brainless schreef:
Marjoow schreef:

Wat is een rollend zadel?

Dat kan ik echt niet zo goed uitleggen... Sorry. Heeft iig te maken met dat de huid losser ligt en daardoor meebeweegt ofzo.

[edit]Laten we hier overigens niet offtopic gaan :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:12

Een zadelmaker die zijn klanten adviseert om er een bontje onder te gooien is gewoon niet goed bezig. Dit kan tijdelijk even om te wachten op maar is nooit de juiste oplossing. Ik heb door de jaren heen met goede en minder goede service te maken gehad. waren dit slechte zadelmakers? Ik denk het niet want ze waren best wel met zorg uitgekozen maar sommigen hebben het nu eenmaal veel beter in de vingers dan de ander. Aan de hr Kool, dit blijft natuurlijk voor altijd te vinden, vervelend voor U , elke slechte beoordeling is er één te veel. Als goede zadelpasser weet u heel goed dat een zadel niet hoort te schuiven en dit is niet op te lossen met een bontje, zeer slecht advies. Indien mij zoiets zou gebeuren als zadelfitter/passer dan nam ik mijn verlies en bood aan het zadel terug te nemen tegen een redelijke prijs want er is wel een jaar mee gereden. Zou houd je klanten en goede beoordelingen.
Ts, wat betreft goede service en zoeken tot er een oplossing is kan ik je de custom zadels aanraden, staan ook slechtere ervaringen op maar ik heb alleen top ervaringen in mijn omgeving.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:22

TS haar paard heeft erg armbespierde rug dacht ik, vandaar dat Kool ff een bont adviseerde.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:33

Ragdollcat schreef:
TS haar paard heeft erg armbespierde rug dacht ik, vandaar dat Kool ff een bont adviseerde.

Maar een arm bespierde rug rijd je niet "even" binnen een maand goede bespiering op. Dat duurt wel een goed jaar. Dan rijd je dus ook niet "even" met een bontje. Ook voor arm bespierde ruggen is een goed zadel te vinden. Ik heb nu voor mijn jonge en steeds veranderende paard een prima passend zadel.mja, ik mmoet m vaker na laten kijken maar dat weet je met een jong paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:36

Het lijkt me dat een zadel dan nog meer gaat drukken op de rug daar waar geen spieren zijn. Passend of niet passend, armbespierd is armbespiert en dat drukt evengoed wanneer er een ruiter op gaat zitten. Lijkt me toch dat iets van bont onder moet of een hele dikke deken.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:36

een arm bespierde rug kan juist ook door een slecht passend zadel komen