paspoorten paard bij stalhouder, wel of geen verplichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:27

CaPrIoLe`79 schreef:
a. vergezeld gaan van een paspoort;
b. zijn voorzien van een transponder, en
c. zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Ik denk dat dit zo gelezen moet worden:
Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Vanwege de `en`in die 2e zin.
Helaas, zou mooi zijn als ze gewoon praktische regels opstellen en de transponder genoeg is.

Nog een argumentje achter a staat een ";" en achter b ", en" dat is juridisch echt een verschil.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:28

Jouw dierenarts vertelt onzin en jouw interpretatie klopt niet.
Paspoort dient bij het paard te blijven, paard dient en een paspoort te hebben en een transponder. Dmv de transponder kan het paspoort aan het paard gekoppeld te worden.

Je kan op bokt hele discussies gaan houden hoe deze wet geïnterpreteerd wordt maar daar schiet je niets mee op, het enige wat je kan doen is PVE bellen met vraag om toelichting en met hun de discussie aangaan. Deze hier voeren heeft geen enkele zin omdat de controlerende instanties de wet namelijk lezen als in en een paspoort hoort bij paard te zijn en het paard moet gechipt zijn.

Voor nu zijn de controles zoals immii_clar beschrijft schering en inslag.

Dat het onhandig is en niet altijd wenselijk is zeker zo, maar met een beetje creativiteit kan je een eind komen. (bijvoorbeeld met kluisjes zodat jij altijd bij het paspoort kan).

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:31

Ik ben hierover is aan het bellen geweest met de controlerende instantie omdat ik hier 2 minipaardjes heb staan waarvan mijn ex de paspoorten bij zich houd (treiterbeleid),paspoorten moeten hier aanwezig zijn volgens hun ,maar omdat ik na aanhoudend erom gevraagd te hebben ze niet krijg en dit aan kan tonen dmv E-mails zou ik de boete niet krijgen maar zij :D

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:32

Die van ons liggen bij mij thuis dan komen ze maar mooi mee naar ons huis.
Op mijn fjorden paspoort staat ook het stamboek papier en het eigendoms bewijs.
vind al die controles maar niks.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:34

piezze schreef:
Lekker dichtbij je paard paard en paspoort samen te jatten.
nog van niemand gehoord die echt een boete heeft gehad voor het niet getoonde paspoort, iemand anders misschien?

Dat vind ik een hele goede van jou, bij auto's MOET je je deel 3 gescheiden houden van de rest anders kan je auto zo overgeschreven worden. Maar een paard en paspoort samen mag wel :?

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:36

Dus kans bestaat dat als de stalhouder aan kan tonen dat hij/zij al meerdere keren om het paspoort heeft gevraagd je zelf de boete krijgt

In Nederland kennen we geen eigendomsbewijs van een paard ,ik weet niet of dit in andere landen anders is ,dacht is gehoord te hebben dat Duitsland wel zoiets kent,maar of dit waar is weet ik niet

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:38

ingvdh schreef:
Jouw dierenarts vertelt onzin en jouw interpretatie klopt niet.
Paspoort dient bij het paard te blijven, paard dient en een paspoort te hebben en een transponder. Dmv de transponder kan het paspoort aan het paard gekoppeld te worden.

Je kan op bokt hele discussies gaan houden hoe deze wet geïnterpreteerd wordt maar daar schiet je niets mee op, het enige wat je kan doen is PVE bellen met vraag om toelichting en met hun de discussie aangaan. Deze hier voeren heeft geen enkele zin omdat de controlerende instanties de wet namelijk lezen als in en een paspoort hoort bij paard te zijn en het paard moet gechipt zijn.

Voor nu zijn de controles zoals immii_clar beschrijft schering en inslag.

Dat het onhandig is en niet altijd wenselijk is zeker zo, maar met een beetje creativiteit kan je een eind komen. (bijvoorbeeld met kluisjes zodat jij altijd bij het paspoort kan).

Ten eerste HOEF je dit item niet te lezen dus als je het onzin vind lees dan lekker een ander onderwerp.
ten tweede is het wetsartikel niet getoetst in andere items.
en ten derde bestaat de PVE niet meer maar ligt het in handen van de NVWA.
En tot slot ik heb mijn vraag al doorgespeeld aan de rijksoverheid en hoop daar in de loop van de week antwoord op te krijgen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:41

Eigendomsbewijs of niet, met paspoort en paard samen is het wel heel makkelijk stelen en heel lastig om als eigenaar nog hard te maken dat het jouw dier is. Moet je wel goed al je bonnetjes bewaren en dan nog hoeft het niet voor dat pasrd te zijn geweest. Ik heb mijn eigen dier gefokt. Hoe toon ik aan dat deze nog van mij is?

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:41

Redneck1 schreef:
Dus kans bestaat dat als de stalhouder aan kan tonen dat hij/zij al meerdere keren om het paspoort heeft gevraagd je zelf de boete krijgt

In Nederland kennen we geen eigendomsbewijs van een paard ,ik weet niet of dit in andere landen anders is ,dacht is gehoord te hebben dat Duitsland wel zoiets kent,maar of dit waar is weet ik niet

Ik denk dat dat ook zeker terecht is, ALS het idd zo is dat het verplicht is dat het paspoort bij het paard moet zijn.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:42

diktrom schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
a. vergezeld gaan van een paspoort;
b. zijn voorzien van een transponder, en
c. zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Ik denk dat dit zo gelezen moet worden:
Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database,

Vanwege de `en`in die 2e zin.
Helaas, zou mooi zijn als ze gewoon praktische regels opstellen en de transponder genoeg is.

Nog een argumentje achter a staat een ";" en achter b ", en" dat is juridisch echt een verschil.

Juridisch klopt jouw argument totaal niet.

Alledrie moeten aanwezig zijn, het is geen of. Alledrie zijn en, dus paspoort moet ten alle tijde bij het paard zijn. CaPrIoLe heeft gelijk.

Dit weet ik daar ik juridisch geschoold ben en veel wetsartikelen zo in elkaar zitten. De opsomming is limitatief, deze constructie zie je in heel veel wetsartikelen. Een juridisch geschoold iemand ziet dat sneller dan een leek

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:43

Stel iemand steelt het paard en het paspoort en verkoopt het dier dezelfde dag met een mooi koopcontract, dan is de koper de eigenaar en jij krijgt hem never nooit meer in bezit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:46

diktrom schreef:
C_arola schreef:
VSW -> TAO

Wat betekend dit?

Dat betekent diktrom dat je topic niet op de goede plaats stond en door moderator C_arola is verplaatst van VSW (verzorging, stalling en Weide) naar TAO (Transport, Afspraken en Overige).
Door je topic te verplaatsen naar het juiste forum krijg je de meeste reacties waar je wat aan hebt. :)

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:50

Douraque schreef:
diktrom schreef:

Juridisch klopt jouw argument totaal niet.

Alledrie moeten aanwezig zijn, het is geen of. Alledrie zijn en, dus paspoort moet ten alle tijde bij het paard zijn. CaPrIoLe heeft gelijk.

Dit weet ik daar ik juridisch geschoold ben en veel wetsartikelen zo in elkaar zitten. De opsomming is limitatief, deze constructie zie je in heel veel wetsartikelen. Een juridisch geschoold iemand ziet dat sneller dan een leek

Limitatief wil alleen maar zeggen dat het zich beperkt tot onderstaande gevallen (in tegenstelling tot "zoals onder andere") en zegt niets over het verband tussen de opsommingen onderling.
Laatst bijgewerkt door diktrom op 28-02-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:51

piezze schreef:
Stel iemand steelt het paard en het paspoort en verkoopt het dier dezelfde dag met een mooi koopcontract, dan is de koper de eigenaar en jij krijgt hem never nooit meer in bezit.

Ja ik vind dat ook een groot risico, met name als dit tot het dieven gilde gaat doordringen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:52

Je moet het paspoort op dezelfde plaats houden als waar het paard staat. Niet om zijn nek binden...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:54

@TS: ik zeg dit nog één keer, juridisch gezien is het dit: "Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database.."

Je kunt dit niet anders wenden of keren. Ik heb niet voor niets een universitaire rechten opleiding met twee masters. Ik weet heus wel hoe wetsartikel in elkaar zitten, dat hoef jij niet mij te leren.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:58

diktrom schreef:
Limitatief wil alleen maar zeggen dat het zich beperkt tot onderstaande gevallen (in tegenstelling tot "zoals onder andere") en zegt niets over het verband tussen de opsommingen onderling.

In dit geval: begin te lezen in het burgerlijk wetboek bij artikel 1. Tegen de tijd dat je bij artikel 30 bent aangekomen snap je dat in het burgerlijk wetboek het eronder staat vermeld als 1 van de genoemde punten niet verplicht is in een bepaalde situatie. Zoals onderstaande bijvoorbeeld:

Citaat:
3

Wanneer de vader ontbreekt of verhinderd is de aangifte te doen, is tot aangifte verplicht:

a

ieder die bij het ter wereld komen van het kind tegenwoordig is geweest;

b

de bewoner van het huis waar de geboorte heeft plaats gehad, of indien zulks is geschied in een inrichting tot verpleging of verzorging bestemd, in een gevangenis of in een soortgelijke inrichting, het hoofd van die inrichting of een door hem bij onderhandse akte bijzonderlijk tot het doen van de aangifte aangewezen ondergeschikte.

4

Voor een in het derde lid, onder b, genoemde persoon bestaat de verplichting alleen indien een onder a genoemde persoon ontbreekt of verhinderd is.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:00

pien_2010 schreef:
diktrom schreef:

Wat betekend dit?

Dat betekent diktrom dat je topic niet op de goede plaats stond en door moderator C_arola is verplaatst van VSW (verzorging, stalling en Weide) naar TAO (Transport, Afspraken en Overige).
Door je topic te verplaatsen naar het juiste forum krijg je de meeste reacties waar je wat aan hebt. :)

thanks

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:04

peach2001 schreef:
diktrom schreef:

In dit geval: begin te lezen in het burgerlijk wetboek bij artikel 1. Tegen de tijd dat je bij artikel 30 bent aangekomen snap je dat in het burgerlijk wetboek het eronder staat vermeld als 1 van de genoemde punten niet verplicht is in een bepaalde situatie. Zoals onderstaande bijvoorbeeld:

Citaat:
3 Wanneer de vader ontbreekt of verhinderd is de aangifte te doen, is tot aangifte verplicht:
a ieder die bij het ter wereld komen van het kind tegenwoordig is geweest;
b de bewoner van het huis waar de geboorte heeft plaats gehad, of indien zulks is geschied in een
inrichting tot verpleging of verzorging bestemd, in een gevangenis of in een soortgelijke inrichting, het
hoofd van die inrichting of een door hem bij onderhandse akte bijzonderlijk tot het doen van de
aangifte aangewezen ondergeschikte.

4Voor een in het derde lid, onder b, genoemde persoon bestaat de verplichting alleen indien een onder a genoemde persoon ontbreekt of verhinderd is.

Goed voorbeeld, OF A doet aangifte OF b. En artk 4 zegt dat B niet hoeft als A er is, dat ONDERSCHRIJFT alleen maar mijn beredenering, DANK!!!!!!
Laatst bijgewerkt door diktrom op 28-02-15 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:06

Douraque schreef:
@TS: ik zeg dit nog één keer, juridisch gezien is het dit: "Het is verboden paardachtigen te houden, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij zij vergezeld gaan van een paspoort, zijn voorzien van een transponder en zijn geregistreerd in een daarvoor bestemde database.."

Je kunt dit niet anders wenden of keren. Ik heb niet voor niets een universitaire rechten opleiding met twee masters. Ik weet heus wel hoe wetsartikel in elkaar zitten, dat hoef jij niet mij te leren.

Fijn voor je, ik werk al meer dan 17 jaar (!) dagelijks met wet en regelgeving (strafrecht).

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:07

Bij ons op stal hebben ze het helemaal na gevraagd en was een kopie voldoende.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:07

Hebben wij inderdaad ook moeten doen! Voor als er iemand langs komt om te controleren. :j Was geen verplichting maar anders kreeg je 500,- boete van de overheid. Dus was er eigenlijk maar 1 keus haha. Eerst wilde we het niet omdat de paspoorten gewoon in een kast in de kantine stonden. Maar nu heeft hij een speciale kluis! +:)+ We zouden ze evt. ook in onze eigen kasten mogen houden. :)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:10

Ook ik heb veelvuldig contact met het nvaw
Heb een paard met een BWP papier daar is het paspoort en papier 1 document.
Ze hebben geen idee hoe daar mee om te gaan.
Heb gevraagd bij ons op stal te komen controleren daar zal mijn paspoort dan niet zijn omdat ik weiger mijn papier uit handen te geven. Ik wil heel graag het juridisch gevecht aangaan.
Het blijkt een beslissing van de EU te zijn maar in België is een kopie toegestaan.
Helaas tot op heden nog niemand gezien.

diktrom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:10

Elco schreef:
Bij ons op stal hebben ze het helemaal na gevraagd en was een kopie voldoende.

He dat is interessant, kan jij ook achterhalen waar ze dat nagevraagd hebben?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 22:11

Je mag wel aardig blijven diktrom.
Vind dat je erg aanvallend reageert op mensen die niet reageren op een manier die in jouw straatje past.
Inderdaad moet je het lezen als alle 3 punten moet aan voldaan worden.
Bedragen van mensen die al bekeuringen gehad hebben staan ook wel op bokt.
En idd, tenzij in natuurgebied of onder de 6 maanden, dient er een paspoort aanwezig te zijn.
En mocht het niet mogelijk zijn om paspoort op locatie te houden dient hij binnen, hou me even ten goede mbt de tijd, 3 uur getoond te worden