Verzorgsters verzekeren hoe doe je dat goed?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenah

Re: Verzorgsters verzekeren hoe doe je dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 00:20

Bedankt voor de vele reacties. Ik ga kijken of mijn WA de botbreuk kan vergoeden. En ga ook even bekijken AVP misschien beter is. Ik heb die extra verzekering voor blijvend letsel en overlijden. Maar voor de "kleinere" ongemakken moet ik misschien beter daar zijn... Het is erg ingewikkeld..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 06:16

Onze AVP dekt, volgens zeggen, de schade die mijn pony toebrengt aan derden, zolang ik er geen bedrijfsmatige activiteiten mee verricht.
Mijn bijrijder betaalt niet, dus neem aan dat wanneer er iets met haar of haar dochters gebeurt door toedoen van Jip, dit gewoon vergoed wordt.

Overigens heb ik twee keer letsel opgelopen door een val van een paard van een ander (1× zelfs manegepony, dus 100% bedrijfsnatig) en ik heb nooit iets hoeven invullen, waardoor mijn ziektekostenverzekering de schade ging verhalen op de eigenaar.

1x gebroken arm en 1x zelfs een week lang ziekenhuisopname (gebroken ribben en pneumothorax) met daarna nog controlebezoeken. Alles vergoed door eigen ziektekostenverzekering.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 06:26

Een AVP is hetzelfde als wat jij WA noemt. WA is officieel een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen, en de AVP voor particulieren (= alle andere dingen, zoals bv je paard).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 06:40

Ik ben in mn leven meerdere keren van een manegepony af gekletterd en op de EHBO belandt, werd altijd netjes betaald door mijn zorgverzekering.

Verder voor juridisch advies kun je het juridisch loket gratis bellen!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 06:49

Ik ben drie keer in het ziekenhuis terecht gekomen na ongelukjes met paard. Een keer met gescheurd stuitje en vermoeden van gebroken rug (gelukkig niets), een keer schouder uit de kom en een enkelbreuk met opname van twee dagen na operatie. De eerste keer was bij een training op een renstal en dus niet mijn eigen paard. De andere waren met eigen paard.
In alle gevallen betaald door mijn eigen verzekering en zelfs nooit vragen gehad hoe het veroorzaakt was. Buiten de vragen van de artsen dan..

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 22:18

Ja bij mij was die verzorgster naar de verzekering gegaan en werd er gelijk gevraagd van wie het paard was. Nou toen bleek natuurlijk niet van haar en toen moest ik het betalen. En ja, daarvoor heb ik ze verzekerd ( het is nogal duur allemaal maar ja, als je een operatie moet betalen is het nog erger) dus ik had gevraagd of ze wat mee wilde doen in de kosten van de verzekering in de toekomst. Nu doet mijn verzorgster daar absoluut niet moeilijk over! De verzekering is immers speciaal voor haar afgesloten. Maar nu zegt mijn verzekering dat ik " bedrijfsmatig" bezig ben. En weigeren ze in het vervolg bij weer een botbreuk of wat dan ook uit te keren. En aan haar vragen een ongevallen verzekering aan te vragen heeft weinig zin. Als eigenaar heb ik schuld bij een ongeval. Maar zo wordt het hebben van een verzorgster voor je oude shetlandpony een dure grap...

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 22:19

@Jasmijn dat is misschien ook een idee. Ik zal dat loket eens bellen!tnx!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:25

Een AVP en een WA zijn hetzelfde. De WA is echter de oude verwarrende naam (omdat je ook een WA verzekering voor een auto hebt).

Het lastige deel in jouw verhaal is dat jouw verzekering heeft besloten dat zij door het betalen van die 5 euro het als bedrijfsmatig handelen zien.

Dat is erg vervelend. Want het is namelijk nooit goed beschreven.
Het kan een groot grijs gebied zijn wat bedrijfsmatig handelen is en wat niet.
Nu hanteert jouw verzekeraar wel een extreem strakke definitie.

Ik zou inderdaad eens contact met een juridisch adviseur opnemen over deze kwestie en dan ook met name hoe zij daar tegenaan kijken mbt bedrijfsmatig handelen en wat jouw mogelijkheden zouden kunnen zijn om daartegen in bezwaar te gaan.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 22:29

Bedankt, ga dat inderdaad maar doen. En je hebt ook inderdaad gelijk wat het grote grijze gebied betreft het is erg verwarrend allemaal...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:35

Het zou eigenlijk wel fijn zijn als dat gewoon heel erg duidelijk was gedefinieerd want dan zou je daar rekening mee kunnen houden als je dat zou willen. Maar nu hanteert jouw verzekeraar wel zo'n nauwe omschrijving. Ik kan me daar niet in vinden. :n

In principe is de verzekering die je afgesloten hebt gewoon prima. Dit is de verzekering die je moet hebben. Maar ja... als ze dit soort begripsomschrijvingen hanteren dan is het enige wat je voortaan zou kunnen doen is die 5 euro niet meer vragen aan je bijrijdsters.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 22:40

Inderdaad...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:41

Heb dit ook gehad in het verleden. Ik ging proefrijden op een paardje die ik zou gaan bijrijden, dus ook het paard van een particulier. Ik kletterde eraf, en met ambu en gebroken arm naar het ziekenhuis. Ook vele vragen vanuit mijn verzekering, of dat ik zelf eigenaar was ja of nee, en of ik vrijwillig op dat paard was gegaan, en of ik had kunnen voorzien dat dit zou gebeuren (jong/wild paard bijvoorbeeld).
Uitgelegd dat eigenaresse dit niet had kunnen voorzien, dat het hoe dan ook een levend dier blijft en dat ie geschrokken was van iets, waardoor ik was gevallen. En dat ik er volledig uit vrije wil op was gegaan, dus uiteindelijk heeft mijn eigen verzekering het gewoon gedekt. Heb nu zelf voor mijn bijrijder ook een opzittenden verzekering, maar zal ook eens nakijken hoe dat zit met niet-blijvende schade...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:00

Kun je dan niet gewoon een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven afsluiten?
En misschien kun je de andere verzekering die alleen uitkeert bij blijvend letsel of overlijden opzeggen?

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 00:10

@GMekkes, grappig dat je dat zegt want daar heb ik ook al aan gedacht maar dat mocht niet omdat ik geen papieren heb voor een bedrijf met paarden... Was al in overleg maar ze wilde mij wel verzekeren maar geen derden (dus geen verzorgers). Misschien de verkeerde verzekeraar gesproken? Heb jij zelf zo'n verzekering? Zo ja, waar en hoe deed je dat?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 07:54

Rowenah schreef:
Bedankt voor de vele reacties. Ik ga kijken of mijn WA de botbreuk kan vergoeden. En ga ook even bekijken AVP misschien beter is. Ik heb die extra verzekering voor blijvend letsel en overlijden. Maar voor de "kleinere" ongemakken moet ik misschien beter daar zijn... Het is erg ingewikkeld..

Wat voor verzekering heb je dan afgesloten? Een ongevallenverzekering dekt inderdaad alleen schade aan de verzekerde zelf. Niet aan derden. Een AVP is juist voor schade aan derden.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:54

Rowenah schreef:
@GMekkes, grappig dat je dat zegt want daar heb ik ook al aan gedacht maar dat mocht niet omdat ik geen papieren heb voor een bedrijf met paarden... Was al in overleg maar ze wilde mij wel verzekeren maar geen derden (dus geen verzorgers). Misschien de verkeerde verzekeraar gesproken? Heb jij zelf zo'n verzekering? Zo ja, waar en hoe deed je dat?

Tussenpersoon heeft het voor mij geregeld en het heeft hem inderdaad moeite gekost.
Bij mij staat er ook iets in dat we ritten te paard en aangespannen maken met mensen, daarom wilden de meeste verzekering diploma voor lesgeven zien en dat diploma heb ik niet.
Ik hoop maar dat we de verzekering nooit nodig zullen hebben...

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:26

Ik heb net gegoogled op de AVP verzekering, wat het is en wat het doet. Maar er staat echt nergens aan gegeven dat dit voor "derden" geld. En dan doel ik meer op het feit dat het daadwerkelijk te maken heeft met iemand die op jou paard rijd. Aangezien het gewoon een WA verzekering is die iedereen verplicht is om te hebben.. Is er iemand die mij dit kan uitleggen aangezien ik er nu helemaal geen wijs meer uit kom........ :?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:28

Je bent niet verplicht om een AVP te hebben, het is wel zéér verstandig :j
Je bent wél verplicht een WA verzekering voor je auto af te sluiten.

En wat die verzekeren? Juist schade aan derden (en hun bezittingen) veroorzaakt door de verzekerde. En schade aan derden veroorzaakt door je huisdier wordt normaliter door deze AVP gedekt. Je paard wordt meestal gezien als huisdier en schade veroorzaakt door een val doordat je laard bokt of steigert of er vandoor gaat, hoort daar dus door gedekt te worden.
Je mag je paard dan niet bedrijfsmatig gebruiken, dat is waar kennelijk de AVP van TS over valt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:30

Een AVP vergoedt schade die jij veroorzaakt aan anderen en waarvoor jij aansprakelijk bent.
De P staat hierbij voor Particulier, dus die verzekering dekt alleen dergelijke schades die jij veroorzaakt in jouw hoedanigheid van Particulier.
Zoals Iris al aangeeft is de scheidslijn tussen wat nog particulier is en wat bedrijfsmatig wordt een grijs gebied. Als je denkt je in dat grijze gebied te bevinden, dan is het van belang dat je kortsluit met jouw verzekeraar hoe die daar tegenaan kijkt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:00

Het is toch niet bedrijfsmatig als je een vergoeding betaald voor het gebruik van het tuig etc. van het paard, dat slijt meer als het vaker gebruikt wordt dus dan mag daar toch ook geld voor gevraagd worden?

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 18:32

Misschien moet ik dat zeggen.. Wie weet helpt het. Had het jurudisch loket nig gebeld maar zelfs die wisten het niet!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:16

het is maar een hersenspinsel dus niet dat ik er verstand van heb ofzo hoor :p ben wel benieuwd of het zo is.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 22:22

Haha is goed! Houd je op de hoogte:p!

miszeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:41

Je bent niet verplicht om een AVP te hebben, ik ben benieuwd hoe dit afloopt

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:44

ik ben verzorgster en ben bij de verzekering geweest.

zelf ben ik verzekerd als ik van het paard val enz.
maar het paard is niet verzekerd als de eigenaar dat niet heeft gedaan.