paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: paard kopen met 'terugkoopregeling' normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:46

Mij is het ook niet helemaal duidelijk: ben je nu koper of verkoper?

Zelf doe ik het soms ook: dat ik eerste recht van terugkoop heb als paard in kwestie te koop komt (om te vermijden dat het in slechte handen terechtkomt), maar geen plicht. Ben 2x in zo'n situatie geweest (trouwens hetzelfde paard), de eerste keer heb ik hem teruggekocht, de tweede keer niet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:53

Ik ben benieuwd.

Jij koopt een paard.
Jij kan het niet meer betalen / geen tijd meer / paard krijgt mankementen.
Jij wilt het paard niet meer.
Oude eigenaar is verplicht paard terug te nemen.

Is dat nu hoe je het voor ogen hebt? Zo komt het over in mijn ogen als ik je eerste post lees,
denk dat niemand zo gek is hier een contract voor te tekenen.

Dat je hun het eerste recht wilt geven op eventuele terug koop, hoor je regelmatig.
Dat eigenaren het eerste recht willen op terug koop hoor je ook, maar zou ik zelf niet aan mee werken.
Bedenk ik mijn paard te verkopen, mogen ze dat best weten en mogen ze hem best terug kopen,
maar komt er morgen iemand die een belachelijk bedrag neer telt voor mijn, eigen niet te koop staande paard, krijgt hij er toch wel een strik omheen denk ik en is het helaas voor de vorige eigenaren.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:12

Ik heb mijn paard ook met een dergelijke regeling gekocht. Is niet echt standaard. Maar ging om een goed paard wat niet te rijden was.
Om te voorkomen dat dit paard nog meer eigenaren en voor onze financien als het niet ging, zijn we voor deze regeling gegaan.

Valentino87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:43

Ik heb er hier 1 staan met recht van eerste koop door vorige eigenaresse op het moment dat ik deze zou willen verkopen.

Let er goed op hoe je het vastlegt.

Kijk de vorige eigenaresse heeft recht van eerste koop maar er zijn altijd manieren om er onderuit te komen ;)

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:22

Ik had wel een proef periode, en dat meisje zei na een aantal maanden weer als het niet klikt wil ik m wel terugnemen, maar in hoeverre je zoiets officieel kunt vastleggen, geen idee.

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:24

Oh en ik heb met iemand afgesproken dat ik mijn vorige paardje wel heel graag terug wil als zij niet meer kan zorgen voor hem. Maar staat niet op papier, dus maar op goed vertrouwen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:29

Mijn paard is ook zo weggegaan (wel eens waar kosteloos) en die komt sowieso weer terug bij mij als ze de 20 bereikt, of als ze langdurig kreupel is of als de huidige eigenaar haar niet meer wilt/kan houden.

Maaar die is wel van een goede vriendin van mij. Dat is toch anders dan zoiets met een wild vreemde afspreken/vastleggen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:49

Verkocht is verkocht en nieuwe eigenaar mag ermee doen wat ze willen. Jij hebt geen rechten meer na verkoop.
Je zou het in een contract kunnen zetten maar je bent afhankelijk van de goodwill vd nieuwe eigenaar.
Anders moet je paard niet verkopen maar verleasen als je beslissingsrecht wilt houden over je paard.
Een koper kan ook nooit eisen dat paard weer teruggaat na verloop van tijd. Dat kan alleen als je proeftijd afspreekt of in geval van verborgen gebrek maar niet meer na jaren bezit en dan terugbrengen..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:39

Verkocht=verkocht werkt twee kanten uit. Ongeacht wat voor voorwaarden er in een koopcontract worden opgenomen, kan een verkoper je nooit verplichten het paard aan hem of haar terug te verkopen als je er zelf weer afstand van moet of wilt doen. Andersom kun je als koper een verkoper niet verplichten een eenmaal gekocht paard "ooit" terug te kopen, anders dan wanneer er, binnen daarvoor geldende wettelijke termijn, sprake zou zijn van de geijkte redenen zoals non-conformiteit of verborgen verbreken.

Beiden zijn in dit soort situaties dus afhankelijk van elkaars welwillendheid, contractueel vastgelegde afspraken hieromtrent hebben geen juridische basis en worden derhalve door een rechter zonder pardon van tafel geveegd, als één van beiden op het moment suprème toch niet wil.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:42

Ik zou op deze manier nooit een paard willen kopen. Of verkopen. Kan het? Alles kan, als je het maar vastlegt.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:49

Ooit mn pony verkocht. Aangegeven dat mocht hij verkocht worden ik interesse had. Helaas is dit niet gebeurt maar kwam hij via een omweg (stond inmiddels aan de andere kant van NL) terug bij kennissen aan wie ik hem verkocht had. Toen wel contact gehouden met vorige eigenaren en uiteindelijk via hun de pony weer terug gekocht dat hij te koop kwam staan. Wel het 3 dubbele voor betaald dan waar ik hem ooit voor verkocht had.
Denk dat als je onderling afspreekt dat mocht je het paard verkopen je de vorige eigenaar inlicht een hele goede optie is en ik gok zomaar de enigste.
Je kunt niemand verplichten het paard van je terug te kopen. Wie weet rij jij dat paard helemaal af en staan hun met een pony waar hun waarschijnlijk nooit meer vanaf kunnen komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:03

De vorige eigenaar van een van onze paarden heeft gevraagd om eerste recht van terugkoop. Dat is geen rare vraag, in mijn optiek en ik vind dat je dat samen prima af kunt spreken maar het is iets tussen koper en verkoper. Daar kan de rest van de wereld van vinden wat ze willen, dat is niet relevant.

Of je die afspraak contractueel vastlegt zoals ik gedaan heb met ex-mijn-Welsh-Cob is ook iets persoonlijks. Wij hebben dat met name gedaan mocht de huidige eigenaresse serieus iets overkomen, dan heeft ze geen zorg om het paard. Het maakt ook wel uit dat het paard gewoon op dezelfde stal is gebleven.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:07

Ik heb die van mij via een particulier gekocht, maar inderdaad met dezelfde regeling.
Ik vindt het heel fijn, het verzekert van een goed huis. En dat is wat voor mij, maar ook voor de vorige eigenaresse gewoon heel belangrijk is.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:16

Dit bestaat wel, ja :j
Ik heb dit ook met mijn paard. Als ik haar door omstandigheden niet meer wil en zal moeten verkopen, gaat ze terug naar haar vorige eigenaar. Dit ook omdat ze eerst heel slecht was qua gezondheid etc en de vorige eigenaar bang was dat als ze in de handel kwam, ze bij de slacht zou eindigen.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:29

Met de fokker van mijn merrie is er ook de afspraak gemaakt dat als ik haar ooit weg willen doen ik als eerste haar op de hoogte breng. Ergens vind ik dit wel een fijn gevoel en met de prijs kom je dan ook wel uit als je graag wilt dat ze ergens heen gaan waar het goed is lijkt me.

Uweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:58

Wij hebben ooit een paard met deze regeling (er van uitgaand dat TS verplichting bedoelt) verkocht, maar meestal gebeurt dit alleen in bijzondere situaties.

Het betreffende paard was al een jaar of 16, meerdere keren peesblessures gehad (wel herstelt) en was al lang in ons bezit. We hebben haar 'verkocht' (minimaal bedrag) aan een zorgboerderij voor gehandicapten met kilometers land. De nieuwe eigenaren en wij ook wouden de zekerheid dat, mochten ze in financiële problemen komen, er iemand is die voor haar zorgt en dat ze niet in een handelscircuit terecht komt. Wij hadden haar ook niet te koop staan, maar toen deze gelegenheid zich voordeed was dit een hele mooie mogelijkheid voor het paard.

Als de kopende partij dit zou willen, zou ik als verkopende partij toch ook een beetje nerveus worden... Want in wat voor staat moet je het paard terug kopen? Zeker voor bedrijven (want daar vraagt TS naar) is dit een enorme belasting/ risico... Misschien dat je het meeste kans hebt om een paard met deze regeling te kopen als het op leeftijd is of een bepaald verleden heeft?
Laatst bijgewerkt door Uweiss op 23-02-15 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:02

ik heb die van mij 3 weken terug ook gekocht met terug koop regeling
contract teken ik overigens vandaag
dit is zodat hij niet in de handel terecht komt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:06

Aa63 schreef:
Een terugkoopregeling houdt in dat de vorige eigenaar van het paard, het paard terug wil en kan kopen als de huidige eigenaar niet meer met het paard door wil of kan gaan. Dit kan alle redenen hebben, van medisch tot financieel.

Voor iedereen die nu ja gezegd heeft, de volgende vraag. Imo is het nl onduidelijk of de TS een verzoek tot terugkoop wil of een verplichting.
Zoals in de openingspost staat zou je er nl uit op kunnen maken dat zij dat als verplichting wil.
Zouden jullie er dan nog steeds accoord mee gaan als het om een verplichting gaat??

Het zou nl betekenen dat je het geld ergens vastzet en nooit voor iets anders (bv een ander paard) uit kan geven, want stel dat de koper het paard na x aantal jaar ineens terug wil brengen.

En stel dat het paard na een paar jaar ineens iets gaat mankeren, waardoor de koper het paard niet meer wil, zou je dus ook het dier terug moeten nemen. Welke dan ineens een stuk minder waarde heeft.

Een verzoek tot verkoopsregeling kan je altijd aangeven, maar met een verplichting zal imo geen enkele verkoper accoord gaan. Vind het ook wel een beetje jammer dat de TS zelf niet meer reageert en uitlegd hoe ze dit nou precies bedoeld.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:21

In dit geval is het een verzoek. Mocht ik hem ooit, om wat voor reden dan ook, te koop willen zetten. Dan geef ik haar het eerste recht tot terugkoop. Ziet zij hiervan af, dan ben ik vrij om hem "op de markt" te zetten, en hem aan iemand anders te verkopen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:56

Zo'n regeling stelt helemaal niets voor. Stel dat ik een paard koop met zo'n eerste recht van koop voor de huidige verkoper. Vervolgens wil ik volgend jaar van het paard af, maar ik wil eigenlijk niet dat hij naar de vorige eigenaar terug gaat. Dan vraag ik gewoon een idioot hoge prijs. Dan heeft die eerste eigenaar helemaal niets aan dat eerste recht van koop. Het heeft volgens mij dus helemaal geen zin om hier afspraken over te maken. Je kunt alleen vragen of ze jou zouden willen bellen als ze hem willen verkopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:06

Roxx schreef:
Zo'n regeling stelt helemaal niets voor. Stel dat ik een paard koop met zo'n eerste recht van koop voor de huidige verkoper. Vervolgens wil ik volgend jaar van het paard af, maar ik wil eigenlijk niet dat hij naar de vorige eigenaar terug gaat. Dan vraag ik gewoon een idioot hoge prijs. Dan heeft die eerste eigenaar helemaal niets aan dat eerste recht van koop. Het heeft volgens mij dus helemaal geen zin om hier afspraken over te maken. Je kunt alleen vragen of ze jou zouden willen bellen als ze hem willen verkopen.

Ehm, jawel hoor. Als je vast legt tegen welke prijs, dan wordt het een stuk eenvoudiger.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:10

Eirikur schreef:
Beiden zijn in dit soort situaties dus afhankelijk van elkaars welwillendheid, contractueel vastgelegde afspraken hieromtrent hebben geen juridische basis en worden derhalve door een rechter zonder pardon van tafel geveegd, als één van beiden op het moment suprème toch niet wil.

Ik lees dit vaker hier op bokt, maar sprak laatst een advocaat in dierenrecht die me vertelde dat zo'n contract gewoon rechtsgeldig is en dus wél stand houdt voor de rechter.
Maar waarom iedereen dan altijd lijkt te denken dat dat niet zo is?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:11

Vastleggen tegen een vaste prijs werkt ook niet. Je weet immers nooit wat het paard dan waard is? Stel dat je afspreekt dat die vaste prijs 5000 euro is. Vervolgens rij ik dat paard naar z'n grootje. Moet de vorige eigenaar er dan 5000 voor betalen? Of ik rij het paard juist naar de top. Moet ik hem dan voor 5000 aan de vorige eigenaar verkopen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:19

PureSylk schreef:
Eirikur schreef:

Ik lees dit vaker hier op bokt, maar sprak laatst een advocaat in dierenrecht die me vertelde dat zo'n contract gewoon rechtsgeldig is en dus wél stand houdt voor de rechter.
Maar waarom iedereen dan altijd lijkt te denken dat dat niet zo is?

Zolang een contract geen idiote zaken bevat, zal de rechter het inderdaad niet zonder meer van tafel vegen. De waarheid zal wel zijn dat contracten deels afgeserveerd worden; dat deel wat niet realistisch is.

Roxx schreef:
Vastleggen tegen een vaste prijs werkt ook niet. Je weet immers nooit wat het paard dan waard is? Stel dat je afspreekt dat die vaste prijs 5000 euro is. Vervolgens rij ik dat paard naar z'n grootje. Moet de vorige eigenaar er dan 5000 voor betalen? Of ik rij het paard juist naar de top. Moet ik hem dan voor 5000 aan de vorige eigenaar verkopen?

Jawel hoor. Punt is met wie je die afspraken maakt en vooral, wat je afspreekt over welk paard.

Als je mijn berichten uit het verleden gelezen hebt, weet je dat dat niet gaat om paarden met een dergelijk "potentieel" of wat ik liever zeg: gebakken lucht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:53

En wat nou als de nieuwe eigenaar het paard doorverkoopt aan iemand anders compleet met contract tegen normale prijs? Wat doet een rechter dan met de terugkoop regeling met de oude eigenaar??? De nieuwste eigenaar heeft dan ter goeder trouw paard gekocht dus zal het paard dan worden afgepakt?