jaarling 200 km vervoeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: jaarling 200 km vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:59

de mijne geen 200, maar wel 100. Was geen probleem hoor :) En een goed plekje is natuurlijk het belangrijkste :) die 200 km is dan maar voor even.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:48

Freya6 schreef:
Brendaaaa schreef:
Is het niet veel te heftig zwaar of belastend voor zo'n jong dier denken jullie?

Zou hem/haar wel samen met een ander paard vervoeren. Anders is het wel heel veel gevraagd (mentaal) voor zo'n jong dier. De eerste rit op de trailer kan maar beter een positieve ervaring zijn!

Dat is alleen een aanrader als het klikt. Mijn aangekochte merrie was al echt merrie maar liep nog bij mams en kende alleen haar. Zit er niet op te wachten dat ze mijn ruin mept omdat hij simpelweg te dicht op haar staat. En dan... ?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:00

Mijn jaarling belge is ook 230 km verop gaan wonen. We hadden hem wel een pasta gegeven om relaxed te wordeN. De 1e keer inde trailer van mams af toen hij 5 maanden was, was hij namelijk gaan liggen nadat hij het raampje voor eruit had gewipt. Dus om ongelukken en paniek te voorkomen even een tranqeliser geven. Wel zo fijn om wat relaxeder te zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:48

@pipo, ik heb vernomen dat je ze juist banger maakt van een verdoving. De volgende rit is dan geen pretje als je een gevoelig/bang paard hebt. Zou het dan ook niet aanraden tenzij niet anders kan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 07:30

nee hoor, ze worden dan gewoon wat rustiger. Het doet ze dan gewoon iets minder allemaal. Het is niet zo zoals bij honden/katten met oud en nieuw dat ze niet meer kunnen reageren maar wel alles horen. Het belgje is toevallig vorige week naar een andere stalling gegaan, zonder verdoving , en dat ging ook gewoon goed.
Ik zou nooit een paard los vervoeren in een trailer. Zelfs geen shet. Dan liever een beetje stoned die trailer op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:52

@pipo, dat is niet iedereen met je eens. Dankzij een verdoofde rit zit ik nu met een paard dat bang is. Terwijl de Shire uit de UK nergens last van heeft en zonder verdoving is gedaan. meestal krijgen ze toch een spierverslapper en dan heb je hetzelfde effect zoals met oud en nieuw.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:03

ik heb eind september een bijna 1,5 jarige gekocht die alleen maar in een wei en een aantal dagen op stal had gestaan gekocht. De rit was ook ruim 200km en 3u

Ze hadden hem wel een paar dagen op stal laten staan en ook vastgezet, zodat hij niet ging hangen.

Mijne liep er vrij braaf in, maar ik vind dat het ten alle tijde een goede ervaring moet zijn. Nooit erin jagen of wat dus. Dan trek je er maar 2uur voor uit, dan heeft hij tenminste wat geleerd.

Goed kort vastgezet, zodat hij niet over de stang zou kunnen komen. Hooinet voor zijn neus.
Het is prima gegaan en ook al 1x heen en terug naar de kliniek geweest en ging ook super.

Zonder stangen en schot rijden kan alleen als je een soort koeientrailer hebt, die zijn gemaakt om vee los te vervoeren. Met een normale trailer is dat heel gevaarlijk, stabiliteit is weg en ze hebben veel meer ruimte om gek te gaan doen. Bovendien als ze voorin gaan staan komt er veel te veel gewicht op de trekhaak.

Tip wat wel kan : de stang ondersteboven erin, mocht hij dan over de stang komen trek je de pen eruit en valt de stang ook.