Paspoort op stal achterlaten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:17

Mendy1984 schreef:
welke instelling komt dit controleren??

NVWA of AID

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:19

Zoals de voorgangers al zeiden. Paspoort moet op stal zijn als er gecontroleerd word of je moet (ik dacht) in 20 min het paspoort kunnen langsbrengen, dacht ik dat de DA had uitgelegd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:21

Punz schreef:
Het is eigenlijk nog strikter: paspoort moet ten alle tijden bij het paard zijn. Dus als jij met je trailer op pad gaat naar de les, hoor je strikt genomen het paspoort bij je te hebben. Doet niemand natuurlijk, maar in principe móet het wel.

En het is dus inderdaad zo dat het verplicht is dat de paspoorten aanwezig zijn op de stalling waar het paard staat. De boetes zijn hoog ( geloof 200 euro per paard). En geloof me; de meeste pensionhouders zitten er niet op te wachten hoor, om de paspoorten op stal te hebben. Het is me nogal een verantwoordelijkheid. Maar het is dus gewoon verplicht.

Ik ben echt niet het braafste meisje van de klas, maar het paspoort is altijd bij mijn paard.
Als ik met de trailer weg ga, gaat hij mee.

Op zich is het goed te doen, je moet goede afspraken maken met de stalhouder en je moet er beiden meteen bij kunnen als er controle is.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:30

proudmama schreef:
Ik weet dat het moet, zal ontzettend balen als er een boete komt, maar het is zo lastig...dus heb ik hem zelf thuis...
Onze stalhouder heeft ze normaal gesproken in een kistje in haar woning. Moet ook wel er wordt veel ingebroken rondom waar we staan.
Echter we gaan veel op wedstrijd en moeten op de vreemdste tijden weg, ik zie onze pensionhoudster ook vaak niet.
Natuurlijk, ik kan telefonisch vragen of ze hem klaarlegt, maar als ze dat vergeet , zit ik met de ellende want als we weg gaan hebben we hem echt nodig.....
Dit is echt een dilemma en het maken van een keuze.

Om deze reden liggen die van mij ook thuis.

Punz

Re: Paspoort op stal achterlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:33

Om die reden hebben wij kluisjes. Pensionhouder een sleutel, eigenaar een sleutel. Klaar.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:42

en wat is de achterliggende reden voor die controle??

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:45

Paardenvlees in Ikea gehaktballen :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:58

Ik vraag mij af, worden er daadwerkelijk zulke controles uitgevoerd? :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:08

Ja dus.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:11

Mendy1984 schreef:
ze kunnen niet verwachten van een pensionhouder met weet ik t hoeveel paarden, dat alle paspoorten aanwezig zijn
dus ik zou t paspoort lekker thuishouden
ze bellen wel wanneer er controle is

Dus jij komt altijd direct aangescheurd met je paspoort als de staleigenaar belt door een onverwachte controle? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:13

Ik heb het paspoort gewoon thuis.
Mocht er controle zijn en ik ben thuis ben ik binnen 10 min op stal. Anders heb ik pech en betaal ik de boete.

Ben veel op pad met de trailer dus het is gewoon het handigst om hem thuis te hebben.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:20

Bij mij op stal staat grote kast met allemaal kluisjes. Daar hebben we eigen sleutel van m daar licht mijn paspoort in en van iedereen die op stal staat waar ik sta. Vind prima zo.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:28

Dispar_Vulgo schreef:
Mendy1984 schreef:
ze kunnen niet verwachten van een pensionhouder met weet ik t hoeveel paarden, dat alle paspoorten aanwezig zijn
dus ik zou t paspoort lekker thuishouden
ze bellen wel wanneer er controle is

Dus jij komt altijd direct aangescheurd met je paspoort als de staleigenaar belt door een onverwachte controle? :+

ikke wel ja....
ik heb net gelezen dat je binnen 3 uur je paspoort moet laten zien

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:33

ik hou er niet van om mijn paspoort af te geven ik zie het toch als een eigendoms bewijs , nou sta ik niet meer op een pension stal maar staan mijn paarden bij mijn nicht bij huis en ik neem aan dat daar geen controles komen en dus neem ik mijn paspoorten altijd weer mee naar huis .. en als ik dan op wedstrijd of iets anders moet dan neem ik de paspoorten gewoon weer mee.. vind ik persoonlijk een fijner gevoel ook als ik het mijn familie waar ze staan , ik hou er niet van ..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:47

Mendy1984 schreef:
en wat is de achterliggende reden voor die controle??

Paarden in Nederland worden gezien als voedseldieren. Bedoeld om op te eten dus. De controle is om te zien of er bij ieder dier wel de juiste papieren aanwezig zijn en er geen dieren zijn zonder papieren, waarvan bijvoorbeeld medicijngebruik niet geregistreerd wordt.

Of jij jouw paard wel of niet voor menselijke consumptie wil laten slachten maakt niet uit, dat moet namelijk vastgelegd zijn in het paspoort en daarom moet het bij je dier zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:09

Paspoort van de mijne ligt lekker veilig thuis! Als ze het willen controleren zijn we er toch in 10 min :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 02:22

JudArthos schreef:
Paspoort van de mijne ligt lekker veilig thuis! Als ze het willen controleren zijn we er toch in 10 min :)

Ook als je op vakantie bent? Bij je familie aan andere kant van het land op bezoek bent (als je die hebt)? Of aan het werk?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 04:27

Mijn paard staat ergens in een weiland met 9 andere paarden, is geen stalling bij. Ik heb dus ook het paspoort thuis liggen. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 06:11

De regels zijn als volgt: de houder van het paard moet bij een controle het paspoort kunnen tonen.
De houder is de persoon die het paard onder zich heeft.

Dus de pensionhouder is de houder wanneer je paard op een pensionstal staat.
Maar wanneer je paard in de trailer over de weg vervoerd wordt, is de chauffeur de houder en wanneer je paard in een kliniek wordt opgenomen, is de kliniekeigenaar de houder.

Paspoort hoeft niet fysiek aan het paard geknoopt te worden, bij wijze van spreken.

Huur jij ergens een kale wei en houd je je paarden daar verder in eigen beheer, ben je zelf de houder en mag het paspoort best bij je thuis liggen.
Maar bij een evt controle ben je dan ook zelf de houder die het paspoprt desgevraagd moet kunnen tonen.

Wanneer je op een pensionstal staat, is je pensionhouder daar voor verantwoordelijk, omdat die op dat moment de houder is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:19

Ik blijf het een vreemde regel vinden, zeker idd in geval van paard op een weiland zonder woning. Waar laat je je paspoort dan dan wel hoe weten ze van wie de paarden zijn die ze zien.

Ik ben nu officieel in overtreding. Paspoort is nu niet eens dicht in de buurt maar ligt elders omdat er een fout in staat. Kan er niks aan doen dat het dus opgestuurd moet worden ter correctie en ik nu niet aan de regels kan voldoen.

Geen idee hoe de controlerende instanties met een dergelijke situatie omgaan, want een copy wordt niet geaccepteerd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:29

Karuna ik neem aan dat er correspondentie is dat je het paspoort hebt opgestuurd omdat er een correctie op moet worden gedaan. Dat is een tijdelijke situatie en ik verwacht niet dat je daarmee problemen krijgt ter controle.

Wij hebben in de zadelkamer een afgesloten kastje (zadelkamer zelf is ook afgesloten) met daarin de paspoorten. Als je met de trailer op pad gaat kan je daar zo je paspoort uit halen en ook met controle is dus alles afgedekt.

Vind het eigenlijk wel handig, hoeft nooit met dat ding te slepen als mijn paard geënt moet worden en als ik op pad ga ligt dat ding al op stal en zo voor het grijpen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:30

Ik heb een tasje in mn kast hangen, daar zit paspoort in, kan ik zo grijpen als ik op pad ga met de trailer, en zo niet hangt hij klaar voor een controle. En kan ik hem ook niet vergeten als er geent wordt en je hem achter moet laten. Denk dat hij thuis onhandiger ligt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:31

@karuna: als je paspoort bij het stamboek oid ligt, behoor je daarvoor van het stamboek een vrijwaring te krijgen ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:34

Zal ik ook best kunnen krijgen maar voor die hooguit twee weken ga ik echt niet moelijk doen. Kan snel genoeg ophoesten dat paspoort daar is als het al nodig is. De kans op controle is zo ontzettend klein.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:50

Het paspoort van mijn paard ligt bij de stalhouder.
Mocht er controle komen dan kan ze alle paspoorten overhandigen.
Ze liggen in haar huis (altijd toegankelijk voor ons) in de kluis en er is altijd wel iemand thuis.
Zij heeft de afspraak met ons dat als het paspoort er niet is en er komt controle en boete dat de boete dan voor de eigenaar van het paard is en daar hebben wij mee in gestemd.
Het is ook handig (vind ik) dat mocht mijn paard onverwachts naar de kliniek moeten en ik kan er niet op tijd zijn dat zij dan kan gaan met paard en paspoort.