Wat bij mij persoonlijk dan wel weer meespeelt is dat ik de verhoudingen niet op scherp zou willen zetten met zoiets.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Gypsy schreef:Normaal gesproken is volgende de wet een eigenaar aansprakelijk voor alle gedragingen van zijn dieren. Dus puur op basis van dat artikel, ja je kan de da kosten verhalen op de eigenaar van dat paard.
Maar, een rechter zal ook kijken of dat redelijk is. En nee dat is het natuurlijk niet.
Een verzekering gaat in dit geval dus echt niet zeggen ja hoor wij betalen dat wel. Die laten het op een rechtzaak aankomen die jij gaat verliezen. Dus TS, gewoon zelf betalen die rekeningen, hoe vervelend het ook is.
Gypsy schreef:Nuja je hebt in principe ook nog het beginsel dat ieder zijn eigen schade draagt. Maar ik heb even in je profiel gekeken en ga ervanuit dat jij het beter weet.![]()
Wat bij mij persoonlijk dan wel weer meespeelt is dat ik de verhoudingen niet op scherp zou willen zetten met zoiets.
rensju schreef:Ervaring wbt. die kaak:
Mijn shet heeft het ook gehad na een klap. Pony heeft 4!!! Weken slobber/seniores priores gegeten, daarna begon hij weer aan het hooi. Daarna nooit meer problemen gehad. Ik denk dat zijn kaak was gebroken/gescheurd.
FloortjeM schreef:Wat is er mis met de redelijkheid in dit geval? Ik zie dat werkelijk niet: Juist omdat de paarden altijd bij elkaar hebben gestaan, kan je ervan uitgaan dat jullie dat zorgvuldig hebben georganiseerd en dat er geen aanleiding was om aan te nemen dat het ene paard het andere zou trappen.
Dus ja: de eigenaar is aansprakelijk. En ja, in mijn optiek heb je ook een behoorlijke kans dat de eigenaar draagplichtig is voor de schade. In die beoordeling zit die eigen schuld-beoordeling. Bij die beoordeling speelt - anders dan bij de reacties hierboven - namelijk niet mee of de eigenaar er iets aan kon doen, of dat het haar schuld is. Het is gewoon een risico; als je een paard hebt, dan kan dat wat doen. En als het wat doet, ben jij aansprakelijk, ongeacht of dat eerlijk is en of je er iets aan kon doen.
Dus laat de eigenaresse het even bij haar APV neerleggen, dan zal het wel loslopen.
..
tja, scheve gezichten... Als diegene wel eigen risico moet betalen, zou ik dat dan als eigenaar van het gewonde paard betalen voor haar. Maar ik zou het niet gek vinden als je mij als eigenaar ervoor aanschiet als mijn paard die van jou heeft getrapt. ImkeTarek schreef:Ik ga haar niet letterlijk vertellen dat ik vind dat zij haar WA-verzekering maar even moet gaan inschakelen..

!mirm schreef:Mijn paard trapte drie jaar geleden op de ballen van de achtervoet van een ander paard in de wei. Gevolg een gedeeltelijke ontschoening bij dat paard. De verzekering heeft alle kosten vergoed. Ik zou het dus zeker opgeven bij de verzekering van de eigenaar van het paard!