naar de slacht, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:54

ons paard had zichtbaar kanker en zou dus nooit meer doorverkocht kunnen worden, wij hebben de Kok gewoon zelf gebeld en een afspraak gemaakt hij heeft zelf het paard op gehaald.
Deze man was erg rustig met het paard en we kregen bericht toen het paard overleden was.
Ook na een verkeersongeluk bij bekenden heeft deze man het gewonde paard netjes behandeld en vervoerd.(weekend)
Natuurlijk kiest niemand met plezier voor deze weg maar als het netjes verloopt geeft het wel gemoedsrust!

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:55

Sterkte! TS Y;(

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:55

Ik zal in ieder geval altijd meegaan! Wij hebben ooit een paard aan een tussenpersoon meegeven die hem naar de slacht zou brengen.. Nu kregen wij laatst een bericht van iemand dat die hem had gekocht, terwijl dit niet de afspraak was die wij met tussenpersoon hebben gemaakt... :n

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:56

Lynn_Nikita schreef:
Nijkerk is veel te ver weg, ik ga geen 3 uur paard op de trailer zetten. Heeft ook geen haast verder. paard gaat voor cunsumptie, is verder gezond en als het dan toch naar slacht gaat dan ook meteen maar `nuttig`

Ik las al over een slagerij in Best en kreeg daar ook een pb over, heeft nog iemand daar ervaringen mee? of weet iemand een nette slagerij dichter in de buurt?

Weet niet of je daar bij mag zijn maar anders zou ik er niet voor kiezen hij verkoopt ook veel paarden door. Als je erbij mag zijn is hij goed

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:57

StalNollie schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Nijkerk is veel te ver weg, ik ga geen 3 uur paard op de trailer zetten. Heeft ook geen haast verder. paard gaat voor cunsumptie, is verder gezond en als het dan toch naar slacht gaat dan ook meteen maar `nuttig`

Ik las al over een slagerij in Best en kreeg daar ook een pb over, heeft nog iemand daar ervaringen mee? of weet iemand een nette slagerij dichter in de buurt?

Weet niet of je daar bij mag zijn maar anders zou ik er niet voor kiezen hij verkoopt ook veel paarden door. Als je erbij mag zijn is hij goed

Jup! Ik heb haar hierover ook al gepb-t!
Mijn vorige paardje is ook door hun doorverkocht en via via bij de boer gekomen waar ik haar van kocht....
Niet echt nette zaken dus..

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:58

wij hebben eerder een paar keer paarden laten slachten in helenaveen. is niet zo ver vanuit limburg.
maar ik weet niet of die slagerij er nog is.
we zijn gewoon bij ons paard gebleven tot het geschoten werd. ging heel netjes en rustig allemaal.

we hebben 1 keer een paard dood moeten laten spuiten omdat het te veel medicijnen had gehad en erg ziek was. nou, dat dus nooit meer.
na de eerste spuit heeft hij zo gesparteld en wanhopig geprobeerd te blijven staan. uiteindelijk is hij zo slap dat hij toch moet gaan liggen. maar heel vervelend allemaal.

en bij de slager is hij binnen een seconde na het schieten "weg". veel sneller en rustig.

en ik blijf er altijd bij totdat het paard op de grond ligt. zo weet ik altijd zeker dat er niks meer mee kan gebeuren. nooit aan iemand meegeven dus.

Schoentje

Re: naar de slacht, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:03

De slager in Best slacht inderdaad niet alles, maar je kunt er daar wel bijblijven. Heb een aantal jaar terug daar een pony van een vriendin heen gebracht. Ging allemaal netjes.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:04

Fem schreef:
StalNollie"
[quote="Lynn_Nikita schreef:

Jup! Ik heb haar hierover ook al gepb-t!
Mijn vorige paardje is ook door hun doorverkocht en via via bij de boer gekomen waar ik haar van kocht....
Niet echt nette zaken dus..[/quote]

Hier wil ik toch wel even op reageren want ik kan me niet voorstellen dat dat zo is.
Ik zeg niet dat het niet is want ik was er niet bij maar ik kan het me niet voorstellen....
Hij handelt met paarden ja maar als ze wat mankeren en echt geslacht moeten worden dan worden ze ook geslacht.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:08

Nou je mag er over zeggen wat je wilt.. Maar ik ben terug gaan zoeken waar mijn paard vandaan kwam omdat ze drachtig bleek te zijn toen ik haar kocht..
En ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een man die haar verkocht aan de slager (reden laat ik even achterwegen) om te SLACHTEN en niet om door te verkopen.. en dat is WEL gebeurd...
Want anders had ik haar nooit in mijn bezit gekregen als hij had gedaan wat hem gevraagd was.
En later heb ik nog veel meer van dit soort verhalen gehoord...

Ik ben erg blij dat hij haar doorverkocht heeft, want daardoor kon ik het beste cadeautje ooit van haar ontvangen (haar zoon die toen al in haar buik zat)...
Maar erg netjes is een ander verhaal... Als je een paard voor de slacht krijgt, dan slacht je die, dan ga je die niet doorverkopen omdat jij vindt dat het beest nog gezond genoeg is..

[edit] Maar daar gaat het hier natuurlijk niet om.
Maar om dan weer ontopic te gaan... Zorg er gewoon altijd voor dat jij of iemand anders voor jou kijkt en ZIET dat je paard/pony daadwerkelijk geschoten wordt!
Zekerder kun je het niet weten dat het netjes en goed gebeurd.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:18

Oke ik ga het hem recht op de man af vragen zodra ik hem weer zie.
Zal hem dit topic ook laten lezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:19

Ik blijf erbij, ook vanwege die reden. Te veel verhalen over achterdeur weer doorverkopen. persoonlijk meegemaakt, met dit paard.... ik kies juist voor slacht omdat dit paard gegarandeerd de handel ingaat aangezien er niks aan haar te zien is. Inslapen bij een ziek oud zwak paard gaat vaak goed maar helaas ook anders meegmaakt. Zelfs een arts vond slacht een goede keuze in dit geval Ze zei, wij als mensen vinden het erg en zielig , ook omdat wij weten dat het gaar gebeuren, het paard weet niks en is er ineens niet meer.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-01-15 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:19

Wij hebben er ook weleens paarden van gekocht en ik weet dat er paarden staan die echt geslacht moesten worden.
Hij gooit ze op de wei en ziet wel hoe het eindigt sommige komen met rust een heel eind en die verkoopt hij gewoon door hoor.
Nee een eerlijke slachter is hij niet wel een goede maar eerlijk nee. Maar daar gaat de vraag verder niet over van ts

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:20

JustDiesel: En dit heeft zin omdat....?
Het is alleen een waarschuwing aan de ts, voor t geval dat ze daar heen gaat. zelf wil ze er toch bij zijn, om het zeker te weten: zou ik ook willen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:21

Daar gaat de vraag inderdaad niet over maar jullie zitten hem wel open en bloot zwart te maken op een forum

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:22

Ik ben ook dankbaar voor de reacties en waarschuwingen, maar ga ervanuit dat niet alleen deze slager ook paarden weer doorverkoopt. dat is bij iedereen een waarschuwing.

Ik heb geleerd: Bbij verkoop heb je niks meer te zeggen, als grasmaaier verkopen is kans op doorverkopen en alle ellende van dien en bij slacht erbij blijven of bewijs vragen om het zeker te weten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:23

Noemen geen namen en ik zeg verder niks verkeerds over zijn slachtwijze hoor. Maar hij is wel een echte handelaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:23

en nu deze discussie graag verder buiten dit topic......
Ik ben gewaarschuwd, schrikt me niet af, en ga verder kijken of er anderen in de buurt zijn en heb ook al contact met hem opgenomen
het heeft geen haast, maar ik ga niet meer verder met dit betreffende paard, maar het is geen spoed
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-01-15 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:24

justdiesel schreef:
Daar gaat de vraag inderdaad niet over maar jullie zitten hem wel open en bloot zwart te maken op een forum

Niet open en bloot..
Er is namelijk geen naam van de beste man genoemd...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:25

Lynn_Nikita schreef:
Ik ben ook dankbaar voor de reacties en waarschuwingen, maar ga ervanuit dat niet alleen deze slager ook paarden weer doorverkoopt. dat is bij iedereen een waarschuwing.

Ik heb geleerd: Bbij verkoop heb je niks meer te zeggen, als grasmaaier verkopen is kans op doorverkopen en alle ellende van dien en bij slacht erbij blijven of bewijs vragen om het zeker te weten

Helemaal mee eens.
Ik ben blij dat je er zelf ook zo realistisch in bent..
En goed dat je er gewoon bij wilt blijven of iemand er bij laat zijn zodat je zeker weet dat je paardje ook daadwerkelijk geslacht wordt.

Dan denk ik eigenlijk dat je bijna bij iedere slagerij wel goed geholpen zult worden..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:35

Zelfs gevallen bekend van paardenfondsen die paarden toch doorverkopen dus dat er slagers zijn die ze eerst een poos op de wei gooien en ze dan verkopen kan ik me heel goed voorstellen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:14

Shirley schreef:
MayDayParade schreef:
Volgens mij is dit niet een topic om een discussie over spuitje/slachten te starten. Ts wil weten hoe en waar ze haar paard kan laten slachten.

Ik bedoelde dat ook niet zo...meer dat de dierenarts wel de wegen kent voor de mensen die voor die optie kiezen!

Ik had het ook over weidenmaatje, Ik snapte wat jij bedoelde hoor :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:26

weidemaatje is 12, ik begrijp haar vraag wel hoor. Toen ik 12 was dacht ik ook alleen maar dat slacht zielig was en werd ik al kwaad als ik een advertentie las over paardenvlees. Neem haar niks kwalijk en vind haar vraag niet vervelend hoor

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:25

Ts als je je paard voor consumptie wil laten slachten heb je een VKI formulier nodig (voedselketeninformatie) Deze is bij de slagerij te krijgen en moet ingevuld bij het paspoort ingeleverd. In het paspoort moet zowel jij als je DA noteren dat het dier voor consumptie geschikt is.

Ook raad ik je aan voor je hen gaat de chip te zoeken!
Kunnen ze die niet vinden mag ie niet geslacht.
Heb ik vorig jaar gehad. En dan sta je daar. Hier mijn verhaal van toen aikon @ [VVDD] Goed geregeld, DACHT ik

Sterkte, het is een moeilijke beslissing. Ik heb er in elk geval geen spijt van gehad.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:31

Zelf heb ik enorm goede ervaringen met Nijkerk. Ik breng regelmatig voor anderen paarden daar heen als ze dat zelf niet durven. Maar als dat te ver weg is, kan je een slachthuis in je regio bellen. Vragen of je als eerste mag of als laatste. De meeste slachthuizen kun je prima mee afspreken dat als je met een paard komt, dat de boel schoon is en dat je geen wachttijd hebt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 07:54

Dat zijn goede tips, dat formulier wist ik niet en idd als eerste, vind ik zelf wel zo prettig om zo binnen te komen en niet al paarden te zien hangen.