Problemen bij lease

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:35

Ik heb al eerder gereageerd.
Je maakt inderdaad een denk fout.
Ik lease zelf ook. Heb het paard ook full time.
Maar het zal nooit mij paard worden.
Dus als de eigenaresse ermee zou willen stoppen kan ze het paard ook weghalen.
Als ik ermee wil stoppen om welke reden dan ook dan stop ik ermee.

Netjes is anders in deze situatie.
Hier een 21 jarige met artrose.
Komt ook heel wat bij kijken.

Wat voor afspraken hebben jullie gemaakt over dierenarts kosten?

Bij ons was ook veel onduidelijk en nu is dat geregeld. Krijg je ook geen frustratie of irritaties.

Vraag duidelijk zoals gezegd is aan de dierenarts. En je dus al gaat doen.
Het is jammer dat je er niet bij kan zijn.
Maar als ik jou kant van het verhaal zo lees....willen ze gewoon rijden.
En als een paard niet meer te rijden is hebben ze er geen zin in.

En eigenlijk denk ik wil je echt duidelijkheid moet het paard op de foto/echo.
Vooral als je geen verschil ziet na bepaalde tijd wat rust en alleen bv stappen. Hoelang staat de merrie nu stil?

Hou ons op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 03-01-15 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Re: Problemen bij lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:42

Paard terughalen en er een DA naar laten kijken die verstand heeft van gangenpaarden. Het bewegingsmechanisme van gangenpaarden zit nu eenmaal net wat anders in elkaar. Als bepaalde oefeningen moeilijk worden, kunnen ze gaan tolten of schweinen, dit heeft niets met kreupelheid te maken, maar wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ook een "rol" in de tolt wordt soms beoordeeld als kreupelheid, terwijl het dat niet is...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:03

Wat hebben jullie afgesproken in het geval van ziekte en kreupelheid?

Maar, als ze willen stoppen, stoppen ze ermee, dat is dan heel vervelend voor jou en je gezin, maar zo werkt het nu eenmaal met lease. Je kan ze niet verplichten de merrie te houden omdat het jou niet uitkomt, want in feite geldt hetzelfde nu voor hun, zij hebben er ook geen tijd meer voor.

Ik denk dat de kreupelheid voor hun de laatste druppel is en ze zijn er klaar mee. Dan kan je allerlei dingen aan de hand halen, maar ik vrees dat je toch weer een plekje voor haar moet gaan maken of een nieuwe leaser zoeken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 08:03

Ik zou idd het paard terug halen, ik denk niet dat de lease nog gemotiveerd raakt wat dit paard betreft, je hoort al tussen de regels Door dat het rijden waarschijnlijk niet top gaat en over zo n korte periode een paard onzuiver rijden....laat gewoon je eigen dierenarts kijken en ik zou er zowiezo een osteopaat bijhalen want het manken kan vanuit de rug komen (en een tolter in combi met iemand die er niet echt ervaring mee heeft...)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:49

Wij hadden afgesproken dat alle medische kosten tijdens de lease voor haar zijn. Ook hadden we een opzegtermijn van 6 maand afgesproken zodat ik mijn merrie niet zomaar op kon halen en zij ze niet zomaar terug kon brengen als ik nog ziek ben.
Ik heb daarstraks een goed gesprek met de moeder gehad en ik heb hun nu gestuurd dat ik zometeen langskom zodat ik zelf de merrie ook zie. De dierenarts is nog niet geweest, dus met een beetje geluk ben ik er nog voor de DA er is.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:52

Succes hopelijk komen jullie er nog uit.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:59

maaike1994 schreef:
Wij hadden afgesproken dat alle medische kosten tijdens de lease voor haar zijn. Ook hadden we een opzegtermijn van 6 maand afgesproken zodat ik mijn merrie niet zomaar op kon halen en zij ze niet zomaar terug kon brengen als ik nog ziek ben.
Ik heb daarstraks een goed gesprek met de moeder gehad en ik heb hun nu gestuurd dat ik zometeen langskom zodat ik zelf de merrie ook zie. De dierenarts is nog niet geweest, dus met een beetje geluk ben ik er nog voor de DA er is.

Dat zijn wel duidelijke afspraken, staat het ook op papier? Anders heb je nog niet veel te zeggen.

Succes vandaag!

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:06

Het staat inderdaad op papier ReJo. Maar het welzijn van mijn merrie staat voorop, ik ga niet hard mijn zin doordrijven dat ze 6 maand nog daar moet blijven als dat haar welzijn ten slechte zou komen. Ook al zou het nu echt alles behalve ideaal zijn als ze weer naar hier komt omdat mijn gezondheid dat nu niet ecjt toelaat.
Even afwachten wat de 2e dierenarts zegt en dan kijken of communicatie voor een oplossing mogelijk is. We zijn nu onderweg naar daar.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:10

vervelende situatie hoor.

Ondanks de afspraken die jullie gemaakt hebben zou ik de merrie gewoon ophalen en zelf laten bekijken door je eigen dierenarts.

Je kunt de kosten wel op hun proberen te verhalen, maar bereid je voor op een enorm ge-touwtrek. Ik zou daar geen zin in hebben en me verlies nemen, het is tenslotte wel jouw paard, jouw verantwoordelijkheid.

Ik zou idd niet weten waarom je je paard niet gewoon op de wei kunt zetten samen met de anderen. Voor de langere termijn moet je zeker een oplossing zoeken v.w.b. de verzorging voor alle paarden lijkt me, i.v.m. jouw gezondheid. Voor je familie is het toch een belasting en hoe jammer het ook is, als het echt niet anders wil zou ik toch een definitief ander huisje zoeken, je gezondheid is belangrijker!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:18

Vervelende situatie zo, jullie moeten er toch samen uit zien te komen. Hopelijk brengt de dierenarts meer duidelijkheid zo en kunnen jullie een plan op stellen voor een eventuele revalidatie daar of wanneer ze eventueel terug kan naar jou. Succes!
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 03-01-15 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:21

He Maaike, dat is echt balen, alsof je zoal niet genoeg aan je hoofd hebt... En je hebt er zo mee ingezeten om een goed plekje te vinden waar men met haar aan de slag zou gaan...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:24

Flappie28 dat kun je beter per pb zeggen!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:25

Niet leuk om te horen Maaike :( Zou afwachten op het verslag van die andere DA, en misschien eens langs gaan als je gezondheid dat toelaat? Dan kan je het met je eigen ogen ook zien, jij kent haar natuurlijk het best. En misschien toch eens overwegen om haar ergens anders te plaatsen? Het is natuurlijk niet fijn dat je haar in andermans handen moet toevertrouwen, en dan nog zoveel problemen hebben. Veel succes!
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 03-01-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:32

De dierenarts bellen ;)
je weet toch wie langskomt neem ik aan? bellen en vragen hoelaat ongeveer omdat je er graag bij wilt zijn, snapt de DA zeker wel!
eerst maar eens de waarheid zien bij de dierenarts. en dan verder kijken hoe het op te lossen ;)

het is vaker zo dat een paard kreupel raakt..
en ja het kan invloed hebben van altijd tölt naar gewoon draven. is een hele andere en nieuwe belasting voor een paard, helemaal als ze nooit echt vanuit zichzelf gedraafd heeft of niemand dit echt gevraagd heeft van haar. kan zijn dat de bespiering dit (nog) niet aankon.. té veel, té snel...

in alle gevallen lijkt het duidelijk dat de mensen haar niet meer willen hebben..
smoesjes of niet... de moeder lijkt haar niet meer te willen en de dochter misschien eerst wel, maar nu ook niet meer. (vandaar eerst van 'ja' kan nog rijden' en daarna terugvallen op 'niks kan nog, duurt jaren revalidatie etc")

wacht de DA af, en bespreek dan eerlijk over wat hun willen.
als zij nee zeggen over haar, pak haar ddan ondanks contract mee naar huis. maak een formuliertje voor op dat contract ontbonden is ondanks de contract regels, allemaal tekenen en klaar. Ondanks je contract, je laat je paard toch niet staan bij iemand die haar niet meer wil..?
een nieuwe leaser vindt je misschien wel als er niks aan de hand is ;)
en als er wel aan de hand is, zal er misschien wel flink rust moeten komen voor het dier.. en is niks doen juist prima...

enn ow, je hebt hun nummer, BEL ALTIJD DIRECT.
aan laffe mails heb je helemaal niks. ik vind het afgrijselijk, dit soort contact over de mail... heb je ballen en bel :) en als zij dat niet durven, doe het zelf, kan je gelijk een gevoel krijgen over de eerlijkheid in mensen..

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:36

Flappy ik zou niet weten waar ik de privacy geschonden heb? Ik heb nergens een naam genoemd, zelfs niet van het paard. Dit topic is ook niet bedoeld om hen zwart te maken ik wou enkel jullie mening over de situatie. Ik heb ook in het topic vermeld dat ik het hun niet verwijt dat ze mank staat want als ze daar gevallen is ofzo had dat evengoed ook hier kunnen gebeuren. Ik vind het alleen niet netjes dat ze ze gewoon terug willen brengen zonder dat ze uitzoeken wat er precies mis is. Het verhaal dat ze mank is door te tölten geloof ik niet. Daarbij spraken ze elkaar ook steeds tegen, dus ik wil eerst meer duidelijkheid.
Calipsolover ik ben momenteel onderweg naar daar :)
@ de rest thanks voor de reacties en pb's!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:38

ben benieuwd.....
Ze laten het toch uitzoeken? De DA komt toch bij hun?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:42

ze zal niet mank zijn door het tolten nee,
maar de omschakeling naar enkel draven is zwaar voor ene paard hoor, helemaal als het vrij snel is gebeurd, te intensief is gebeurd zonder dat haar bespiering is 'meegeschakelt".

En nee, verwijten is nergens voor nodig nee, de DA afwachten ;)
alleen was ik al geweest van 'als je der niet wilt, dan niet hoor' want ik ben veel te bang dat iemand die een paard niet wil het gaat verwaarlozen, dus 'dwingen' tot daar blijven..zou ik achterwegen proberen te laten ;)

een goed gesprek, weg met mails! gewoon oog in oog :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:45

De eerste DA wist niet wat het was en had een vaag verhaal. Zij vonden het niet nodig om er nog een andere DA bij te laten komen. Op mijn aandringen laten ze vandaag nu toch een andere komen.
En zoals ik al meerdere keren vermeld heb ben ik nu onderweg naar daar en zij weten dat ik kom dus ik hoop dat zij daar ook zullen zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:51

Oke daar heb je niks aan. Dat is jammer.
Nou hopen dat de andere dierenarts meer te zeggen heeft.
Komt die ook al vanmiddag?

Succes vanmiddag.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:59

Dat klinkt vervelend. Heb je thuis een d.a en osteo waar je tevreden over bent? En wat voor gangenpaard is het precies?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:05

maaike1994 schreef:
Het staat inderdaad op papier ReJo. Maar het welzijn van mijn merrie staat voorop, ik ga niet hard mijn zin doordrijven dat ze 6 maand nog daar moet blijven als dat haar welzijn ten slechte zou komen. Ook al zou het nu echt alles behalve ideaal zijn als ze weer naar hier komt omdat mijn gezondheid dat nu niet ecjt toelaat.
Even afwachten wat de 2e dierenarts zegt en dan kijken of communicatie voor een oplossing mogelijk is. We zijn nu onderweg naar daar.

Idd want als ze er zat van zijn en merrie moet nog 6 maand blijven zou ik bang zijn dat er 6 maand niet naar omgekeken wordt

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:13

Cemlys schreef:
maaike1994 schreef:

Idd want als ze er zat van zijn en merrie moet nog 6 maand blijven zou ik bang zijn dat er 6 maand niet naar omgekeken wordt

Nee, snap ik.
Maar meer over het feit dat vaak bij leasen word afgesproken dat de eigenaar de dierenarts kosten e.d. betaald. Maar in deze situatie staat het al netjes op papier, dat kan ook al een hoop schelen als ze daar moeilijk over zouden gaan doen :)

Ik ben benieuwd hoe het vanmiddag afloopt ts!

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:37

Wij kwamen samen met de DA toe op de stalling, over toeval gesproken!! Maandag moet ze naar de praktijk van de DA voor verder onderzoek. We hebben voorgesteld om de helft van de kosten te betalen. Als ik thuis ben geef ik uitgebreidere update.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:46

Fijn dat je erbij hebt kunnen zijn!
ik hoop dat er een goede oplossing voor je merrie gevonden kan worden

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:31

Zo, weer thuis na een vermoeiende dag!
Deze namiddag zijn we dus bij mijn merrie langsgegaan, en net als wij daar toekwamen kwam de DA ook aan! Dus we hadden geluk, ik ben heel blij dat ik er bij kon zijn!
Mijn merrie zag er nog steeds goed verzorgd uit en ik heb er ook vertrouwen in dat dit zo zal blijven zolang ze daar nog staat. Leaser zelf was er niet maar haar zus wel. Zij was vriendelijk tegen ons.
De DA vroeg om mijn merrie te longeren en dat deed de zus. Op de rechterkant was er niet meteen veel te zien, maar toen ze op links gelongeerd werd zakte ze de hele tijd door haar linkervoorbeen. Buigproef gedaan en dan weer gelongeerd maar het bleef hetzelfde.
In tegenstelling tot de vorige DA dacht deze net als ik dat het van haar linkervoorbeen kwam en niet van haar achterbeen.
Benen voelden niet warm aan, waren ook niet gezwollen.
Terwijl de DA met ons merrie bezig kwam, was er iemand van op stal zich komen moeien en begon ons uit te schelden dat we leaser expres een kapot paard hadden gegeven en dat wij maar alle kosten moesten betalen en haar meenemen. En ze zei tegen de DA 'het is toch waar dat de merrie het al veel langer moet hebben en dat het hun schuld is', maar de DA wou daar geen uitspraak over doen en irriteerde zich net als ons aan die vrouw. Uiteindelijk is ze weggegaan. Zus van leaser was wel vriendelijk tegen ons en vertelde ons ook dat de 1e DA tegen hun idd gezegd had dat het niet erg was, maar achteraf aan andere stalgenoten dat mijn merrie hopeloos zou zijn. Vandaar dus de 2 verhalen die verteld werden.
Deze DA zei dat ze de merrie maandag bij hem moesten brengen voor anesthesie-onderzoek (hoef wordt verdoofd en dan kijken ze of ze rad loopt) en daarna worden foto's gemaakt. Ik moet maandag naar controle-arts van FOD dus kan er niet bij zijn, maar DA ging alles naar me doormailen.
Ik heb toen de DA weg ging, bij zus van leaser aangegeven dat we de helft van de kosten voor maandag zullen betalen en na maandag verder kijken wat we nu gaan doen. Mama van leaser heeft me daarna ook nog gebeld en met haar heb ik ook een goed gesprek gehad.
Ik ben heel blij dat de comunnicatie weer goed verloopt, het is afwachten wat DA maandag vindt.
Hij durfde niet echt een uitspraak doen over wat het was, kon OCD, HKO, cyste,... zijn, is afwachten wat de foto's tonen.