Kirrr schreef:Ik zou daar eerder het paard voor hangen..
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rex_Rolfo schreef:In beide gevallen geldt dat de auto niet meer dan 1200 kg mag trekken dus het maximale laadvermogen van de trailer mag niet gebruikt worden.
Maar dat spreekt toch voor zich? Als de auto 1200 mag trekken, mag de aanhanger niet meer wegen dan dat. In werkelijkheid dus. Maar dat staat los van het rijbewijs van de bestuurder. djuulsie schreef:Ik denk dat ze bedoelde

sflj schreef:Maar dat staat los van het rijbewijs van de bestuurder.
AmoorM schreef:djuulsie schreef:
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
- een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
- een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto
Dus als ik met mijn auto, trailer en paard onder de 3.500 kilo ben hoef ik geen E rijbewijs?
Rex_Rolfo schreef:sflj schreef:Ik noemde even het werkelijke gewicht omdat er aardig wat mensen zijn die denken dat je een trailer met TMM van 1400 kg niet achter die auto mag hangen die 1200 kg mag trekken. Of dat dit alleen met BE mag. Maar het mag dus gewoon, zolang het werkelijke gewicht maar onder het maximale trekgewicht van de auto blijft.
ZieJeWel schreef:Ik weet niet meer precies wat de regels zijn, ik zie er hierboven al een aantal. Maar ik heb dit een jaartje geleden ook proberen uit te zoeken, heb toen contact gehad met het CBR, Rijksoverheid en met de politie.
De conclusie was in elk geval dat je (wil je een paardentrailer trekken) altijd je E achter B moet halen!
)
Heb het met de trailer rijden geleerd op doodlopende landweggetjes. incl. achteruit rijden. Ben er nog trots op ook.. 
Citaat:Gewichten:
Technische max. massa voertuig 2200 kg
Toegestane max. massa voertuig 2200 kg
Massa rijklaar 1504 kg
Massa ledig voertuig 1404 kg
Aanhangwagen geremd 1200 kgO.2Aanhangwagen ongeremd 750 kg
Citaat:In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.
Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig pus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.
Hoe dit in het buitenland is geregeld kunt u achterhalen bij de buitenlandse instanties.
.