mag ik met trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:04

Kirrr schreef:
Ik zou daar eerder het paard voor hangen..

_O-

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:46

Rex_Rolfo schreef:
In beide gevallen geldt dat de auto niet meer dan 1200 kg mag trekken dus het maximale laadvermogen van de trailer mag niet gebruikt worden.

Nou...
Wanneer de TMM van de trailer wel zo hoog ligt, dat het totaal boven die 3500kg komt, mag ze er sowieso niet mee rijden. Zelfs niet met een lege trailer. Dus of ze het laadvermogen van de trailer nou wel of niet helemaal gebruikt, doet er eigenlijk niet toe.
De TMM van de auto en de TMM van de trailer samen, moeten onder de 3500kg blijven om er zonder E rijbewijs mee te mogen rijden. Moeilijker is het niet. En of ze er nou 1 of 2 of geen paarden in zet, is niet relevant.

djuulsie

Re: mag ik met trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:49

Ik denk dat ze bedoelde dat als ze wel onder de 3500kg blijft, maar de auto mag maar 1200kg trekken en de trailer heeft een laadvermogen van 1400kg, dat je dan niet het volledige laadvermogen mag gebruiken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:57

Je bedoelt waarschijnlijk TMM van 1400. ;) Maar dat spreekt toch voor zich? Als de auto 1200 mag trekken, mag de aanhanger niet meer wegen dan dat. In werkelijkheid dus. Maar dat staat los van het rijbewijs van de bestuurder.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:04

djuulsie schreef:
Ik denk dat ze bedoelde

hij ;)

sflj schreef:
Maar dat staat los van het rijbewijs van de bestuurder.

Klopt helemaal, benodigd rijbewijs en wat de auto mag trekken staat compleet los van elkaar.

Voor rijbewijs geld alleen die 3500 kg TMM auto+aanhanger. Punt.

Ik noemde even het werkelijke gewicht omdat er aardig wat mensen zijn die denken dat je een trailer met TMM van 1400 kg niet achter die auto mag hangen die 1200 kg mag trekken. Of dat dit alleen met BE mag. Maar het mag dus gewoon, zolang het werkelijke gewicht maar onder het maximale trekgewicht van de auto blijft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:09

ik denk eerlijk gezegd dat je het ook niet moet willen, zo'n zware trailer achter een relatief lichte auto... het rijdt echt niet fijn en je hebt minder controle over de combinatie dan wanneer je een zwaardere auto hebt. Zeker als je zelf nog weinig ervaring hebt.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:12

AmoorM schreef:
djuulsie schreef:

Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

- een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
- een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto

Dus als ik met mijn auto, trailer en paard onder de 3.500 kilo ben hoef ik geen E rijbewijs?

Pas op mensen! Dit klopt niet! De combinatie mag inderdaad niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Maar, nu komt de maar. Hij gewicht wat je daadwerkelijk gaat trekken, dus paard plus gewicht trailer. Mag niet zwaarder zijn dan de auto! Dus als jouw auto maar 1200 kg weegt mag je dus ook niet meer trekken dan 1200 kg ook al mag hij meer trekken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:15

Dat mag wel, mits je kunt bewijzen dat je auto het mag trekken.
Dat is de verandering die vorig (? Of was het alweer een jaar eerder) jaar is ingevoerd.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 31-12-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:16

Rex_Rolfo schreef:
sflj schreef:
Ik noemde even het werkelijke gewicht omdat er aardig wat mensen zijn die denken dat je een trailer met TMM van 1400 kg niet achter die auto mag hangen die 1200 kg mag trekken. Of dat dit alleen met BE mag. Maar het mag dus gewoon, zolang het werkelijke gewicht maar onder het maximale trekgewicht van de auto blijft.

Dit mag dus niet!! Een trailer met max laadvermogen dat zwaarder is als wat de auto trekken mag is niet toegestaan! Ook niet als deze leeg is!

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:19

Ik weet niet meer precies wat de regels zijn, ik zie er hierboven al een aantal. Maar ik heb dit een jaartje geleden ook proberen uit te zoeken, heb toen contact gehad met het CBR, Rijksoverheid en met de politie.
De conclusie was in elk geval dat je (wil je een paardentrailer trekken) altijd je E achter B moet halen!

Koekeroekus

kamsel schreef:
Dat mag wel, mits je kunt bewijzen dat je auto het mag trekken.
Dat is de verandering die vorig (? Of was het alweer een jaar eerder) jaar is ingevoerd.

Dat mag niet. Dat is het nadeel van alleen B. Je mag nooit meer trekken dan wat de auto weegt zonder E !

djuulsie

ZieJeWel schreef:
Ik weet niet meer precies wat de regels zijn, ik zie er hierboven al een aantal. Maar ik heb dit een jaartje geleden ook proberen uit te zoeken, heb toen contact gehad met het CBR, Rijksoverheid en met de politie.
De conclusie was in elk geval dat je (wil je een paardentrailer trekken) altijd je E achter B moet halen!

Dat is dus niet waar

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:25

Het is een nogal lastig verhaal en je moet het goed uitzoeken. Maar ik rij nu met een combinatie waarbij ik geen E nodig heb.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:27

Maar als TS een 1 1/2 paards trailer koopt/inwisselt voor haar 2 paards trailer, mag ze waarschijnlijk wel met een trailer rijden!

Als je een auto hebt die maar 1200 kg mag trekken op het kenteken kan je het bijna vergeten met een trailer trekken denk ik.. Zijn veel auto's die 1200 kg mogen trekken, maar weinig trailers die ook voor 1200 kg geregistreerd zijn.. Ook als je een groot paard erin hebt, zit je al snel aan die kilo's. een trailer weegt al snel 500-600 kg.

Nouja... Mijn oude gebakkie is al flink op leeftijd en is zelfs geregistreerd voor 1300 kg. (is wel vorig jaar compleet gerenoveerd :) )
De auto weegt 1515 kg... Ik heb overigens ook geen E rijbewijs. :) Heb het met de trailer rijden geleerd op doodlopende landweggetjes. incl. achteruit rijden. Ben er nog trots op ook.. :o

Naar mijn weten mag je -mits je auto er voor geregistreerd is- 750 kg ongeremd trekken. en boven de 750 kg moet de wagen geremd zijn EN moet de auto zwaarder zijn dan het max laadgewicht van de trailer EN mag je niet als combinatie boven de 3500 kg uit komen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:33

Auto hoeft niet zwaarder te zijn dat het laadvermogen van de trailer. Je mag gewoon niet meer trekken dan de auto zwaar is. En dan bedoel ik je werkelijke gewicht wat op dat moment in je trailer staat.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:33

Als je een trailer hebt van ongeveer 600 kg en een paard van 500kg kan je je trailer terug laten keuren naar 1200kg TTM

Of het verstandig is om met een auto die 1200kg mag trekken te gaan rijden is een tweede.... ik zou het niet doen :o

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... van/Keuren

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:36

onze auto mag 1600 trekken, onze 2 paards trailer hebben we terug laten keuren naar ander half
1250 kilo. dit mogen wij gewoon rijden met b rijbewijs.
We zijn pas nog gecontroleerd en gewogen en geen probleem.
Volgens de politie was alles netjes in orde.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:37

dat hele e gedoe is en blijft een ingewikkeld verhaal..Zelfs de politie weet t vaak niet eens.
Let op dat als de combinatie niet wettelijk klopt je echt niet verzekerd bent!Bedenk eens wat een enorme gevolgen dit heeft als er iets gebeurt,of het nou wel of niet jouw schuld is...e
Mijn advies,haal ten alle tijde je e.
Ten eerste leer je rijden met een aanhanger en ten tweede ben je altijd safe!
Ja tis een uitgave maar die is maar eenmalig ongeveer 500 euro maar dan ben je er ook de rest van je leven vanaf.

Ik heb zelf een hele tijd verkeerd gereden,was echt in de veronderstelling dat het goed was,iemand wees me er toen op dat mijn combinatie niet klopte..ik schaamde me dood en heb direct mijn e gehaald.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:40

Waarom wil iedereen toch altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Investeer in je E dan ben je van dat gereken af xx

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:41

Even een willekeurige C-max met dezelfde gewichten opgezocht bij het RDW:

Citaat:
Gewichten:
Technische max. massa voertuig 2200 kg
Toegestane max. massa voertuig 2200 kg
Massa rijklaar 1504 kg
Massa ledig voertuig 1404 kg
Aanhangwagen geremd 1200 kgO.2Aanhangwagen ongeremd 750 kg

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

Citaat:
In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig pus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.

Hoe dit in het buitenland is geregeld kunt u achterhalen bij de buitenlandse instanties.

auto TMM=2200kg
trailer TMM = 1600kg
Totaal => 3800 kg

Dus de trailer kan terug gekeurd worden naar 1300kg, maar dan nog mag je hij niet zwaarder zijn dan 1200kg ivm trekgewicht auto.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:42

De regels zijn sinds 19 januari 2013 veranderd. Je hebt B, B+ code 96, BE van voor 19.01.2013 en BE van na 19.01.2013 en voor de rest moet je C1E of CE hebben.

Met je B rijbewijs mag jij combinaties tot 3500kg rijden, ongeacht of het trekkend voertuig zwaarder is dan het getrokken voertuig.

Wel moet je bij die 3500kg uitgaan van de toegestane maximale massa, dus het leeggewicht + laadvermogen en NIET het daadwerkelijke gewicht (dus of jij een paard of een tuinstoel in je trailer zet maakt niet uit voor of je ermee mag rijden of niet).

Hoeveel de auto dan daadwerkelijk mag trekken, lees je op het kentekenbewijs. Ook dit mag natuurlijk niet overschreden worden (maar heeft niks te maken met of je een combi wel of niet mag rijden).

Dit valt allemaal te lezen op de site van de RDW: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Het is dus niet aannemelijk dat je met een B rijbewijs met een 2 paardstrailer mag rijden, maar in bepaalde gevallen kan dit dus wel met een 1 of 1,5 paardstrailer :).
Mijn combi met station en 1,5 paardstrailer mag bijv wel met een B rijbewijs gereden worden.

Plus...als je net je rijbewijs hebt gehaald, zou ik eerst veel oefenen met een aanhanger of lege trailer...rijden met iets achter je aan en zeker met een levend wezen erin is toch even anders als met alleen de auto die je onder controle moet houden :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:48

Polly schreef:
Waarom wil iedereen toch altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Investeer in je E dan ben je van dat gereken af xx

Dit dus. Zou de veiligheid ook ten goede komen in veel gevallen :j

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:58

Les in hoe te rijden met een auto+aanhanger combinatie lijkt mij hoe dan ook verstandig :j

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:17

Sowieso is het altijd fijn om een auto te hebben die minimaal 1600kg mag trekken.
Dit houdt dus in dat je hier een trailer met een ttm van 1600kg achter mag hangen.
De meeste 2paardstrailers hebben een ttm van 2000kg, om deze te mogen trekken heb je dus altijd een BE rijbewijs nodig.
Wat je in zo'n geval kan doen is kijken wat de trailer met inhoudt weegt en eventueel terug laten keuren naar een lager gewicht.
Als je bv maar 800kg aan paard in de trailer vervoert en de trailer zelf weegt 600kg dan zou je hem terug kunnen laten zetten naar 1600kg.
Dit in combinatie met een auto die 1600kg mag trekken is dus toegestaan zonder E.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:46

Negerzoen schreef:
Les in hoe te rijden met een auto+aanhanger combinatie lijkt mij hoe dan ook verstandig :j

Ben ik mee akkoord.

Maar rijden met auto+aanhanger is nog iets heel anders dan rijden met levend gewicht.