Problemen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Problemen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:17

Ik vraag me af in hoeverre je zomaar spullen van een ander mag verkopen Takkie :=

Maar hopelijk is het allemaal niet nodig

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:19

Ik zou het paard buiten zetten in een paddock of dergelijke en de schuld op mij verder nemen. Mevrouw berichten dat ze haar paard direct kan ophalen en verder geen gedoe om maken. Dat is mij het beetje geld niet waard en geeft vaak veel stress en weinig resultaat.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:20

Ik ben er ook niet zeker van of je een slot er op wettelijk kan maken. En, stel dat er brand uitbreekt en door dat slot kan het paard niet tijdig gered worden?
Ik zou ook juridisch advies gaan inwinnen en proberen deze huurder weer kwijt te geraken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:22

En gelijk zeggen dat ze weg kan na betaling. Als ze nu al geen afspraken na komt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:24

paardjes123 schreef:
Ik zou het paard buiten zetten in een paddock of dergelijke en de schuld op mij verder nemen. Mevrouw berichten dat ze haar paard direct kan ophalen en verder geen gedoe om maken. Dat is mij het beetje geld niet waard en geeft vaak veel stress en weinig resultaat.

Hmm waarom buiten neerzetten?
Paard kan gewoon hetzelfde behandeld worden, omdat ts zorgplicht heeft zoals te lezen is in art. 6:181 lid 1 BW de zorg voor dieren is geregeld in art. 6:179 BW

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:30

_sharonnn schreef:
paardjes123 schreef:

Hmm waarom buiten neerzetten?
Paard kan gewoon hetzelfde behandeld worden, omdat ts zorgplicht heeft zoals te lezen is in art. 6:181 lid 1 BW de zorg voor dieren is geregeld in art. 6:179 BW

Omdat het de TS anders nog meer vlas en hooi kost denk ik ;)

Sneu voor het paard en ik snap daarom ook je dilemma. Ik heb ook wel eens gehoord dat je als stalhouder ook het paard zelf in beslag kan nemen.. maar hoe dat precies zit en vanaf welk bedrag hier sprake van is weet ik niet.. dat zou je even uit moeten zoeken.

moeilijke kwestie TS.. ik zou haar verzoeken een andere stal te zoeken. Het vertrouwen is er al niet meer.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:34

Helaas werkt dat niet zo.. ;)
Hoe krom dat ook is..
Dat paard moet gewoon eten krijgen en een fatsoenlijk plekje, conform de artikelen die ik dus noemde.

L_araJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:48

Vervelend!!!

als ze echt niet wilt betalen zou ik zeggen dat ze binnen nu en 1/2 weken moet betalen anders mag ze gaan. en ondertussen als ze niet komt haar paard even aaien ofzo ook zielig als hij/zij daar maar alleen staat!!

ps: ik hoop dat je snel een goeie oplossing hebt!! *\o/* veel scesses

Bbette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:49

Sommige mensen verdienen geen paard... (of uberhaupt een dier om te verzorgen)
Laat het paard er niet onder lijden, die lijdt al door een tekort aan aandacht. Heb verder geen advies, persoonlijk zou ik t zelf op slot doen, maar weet niet hoe dat juridisch zit.
Succes ermee!

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:53

Ik heb ze nu op het land gezet, puur omdat ik zelf vind dat ik het niet kan maken tetegen over het paardje.
Er zit wel een slot op het hek dus alleen ik kan hem er af halen.
Ik heb nog steeds het geld niet ontvangen, maar ze zouden het over maken.
Moet ik er nu op wachten ( wat ik al weken doe) en bij de ING weet je het maar nooit natuurlijk.
Of moet ik gewoon weer contact proberen op te nemen met haar??
Ik heb hem vanmorgen ook gewoon eten gegeven en poep uit zijn stal gehaald en puur hem het diertje en niet om haar.
Het is een pony van 2,5 en ze heeft weinig spullen voor hem.
Dus spullen verkopen word lastig.
Ik voel me zo onwijs akelig door deze rot situatie en wil idd van haar af.
Maar ( Hoe zeg ik het netjes) het is beetje een flodder type en ben bang dat ze straks iets sloopt op stal of mijn paardje straks iets aan doet, misschien te paranoïde, maar je weet het tegenwoordig niet meer met bepaalde mensen helaas.
Waarom doen mensen dit? Vinden ze dit leuk om te doen? Lijkt me toch dat ze zich zelf ook rot voelt.
Ik ben om 12:15 gebeld om het geld over te maken en nu bijna 3 uur later nog niks.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:56

Als je slim bent haal je dat slot van het hek af..

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:57

_sharonnn schreef:

Waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:58

_sharonnn schreef:

Als de eigenaresse van het dier slim was geweest had ze gewoon d'r stalling betaald.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:59

chelle_dora schreef:
_sharonnn schreef:

Als de eigenaresse van het dier slim was geweest had ze gewoon d'r stalling betaald.

Ben ik helemaal met je eens. dan had het nooit zover hoeven komen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:02

Heb je e-mail adres van haar? Schrijf haar dan een brief dat je per direct de stalling opzegt omdat het contract niet wordt nageleefd van haar kant af. Zet daar dan ook een duidelijke datum wanneer zij vertrokken moet zijn en wanneer het complete stalgeld betaald dient te zijn, sluit daar dan direct een factuur bij van alles wat ze nog verschuldigd is. Waarom dit? Dan heb je tenminste iets om aan vast te houden en een eventuele vordering uit handen te kunnen geven. Vermeld dit er ook duidelijk bij dat als de betaling op een bepaalde datum niet is ontvangen je de vordering uit handen geeft en dat alle bijbehorende kosten voor haar rekening komen.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:03

Ik zou weer bellen naar die moeder.
Waar het geld blijft en dat het zo niet kan.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:06

Omdat het wettelijk gezien niet mag. Dat heb ik al gezegd, je kan jezelf ermee in de vingers snijden..
Die opmerking van chelle_dora vind ik een beetje loos, die slaat kant noch wal..
Ik geef een goed bedoeld advies, weet waar ik t over heb uit ervaring, probeer je te helpen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:08

_sharonnn schreef:
Omdat het wettelijk gezien niet mag. Dat heb ik al gezegd, je kan jezelf ermee in de vingers snijden..
Die opmerking van chelle_dora vind ik een beetje loos, die slaat kant noch wal..
Ik geef een goed bedoeld advies, weet waar ik t over heb uit ervaring, probeer je te helpen.

Weleens van retentierecht gehoord?
http://www.paardenadvocaat.nl/posts/kra ... -dank-102/

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:08

Het komt te vaak voor...

Gewoon de slot er op gooien.
En er voor zorgen dat er iemand anders de stal kan overnemen zodra de klant weg is.
Dan kan ze in ieder geval niet meer terug komen, en is het jou probleem niet meer.

Hier op stal pleuren we er ook gewoon een slot op.
Laat betalers of niet betalers. Klik, slot er op... betaal maar eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:09

_sharonnn schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het ligt voor de hand dat je uit frustratie wilt handelen en actie wilt ondernemen, maar juist in deze situatie is het belangrijk dat zij jou niets kunnen verwijten. Anders kon het verhaal nog wel een heel vervelend staartje krijgen ;)
In ieder geval sterkte ermee TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:11

_sharonnn schreef:

Jij mag die opmerking loos vinden, uiteraard.

TS, ik zou inderdaad even een telefoontje doen naar de moeder om te vragen of ze nog wel even aan het overmaken denkt, of van plan is om het contant te voldoen.

Jij verhuurt een stal - huurder betaalt niet. Logisch gevolg is dat je dan niet bij je paard kan komen tot de huur betaald is toch?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:13

Kirsha schreef:
_sharonnn schreef:

Weleens van retentierecht gehoord?
http://www.paardenadvocaat.nl/posts/kra ... -dank-102/

Maar natuurlijk, al leek me dat, gezien de informatie die hier gegeven wordt, niet van toepassing. Als ts hier beroep op wil doen, kan ze voor de voorwaarden het burgerlijk wetboek er ook bij pakken, vanaf art. 3:290 BW en verder.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:20

Hoezo niet van toepassing? TS levert een dienst, de klant betaalt niet, dus mag TS het paard vasthouden. Zo simpel heb ik het tenminste geleerd.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:50

Ze zijn momenteel bij de ING zeggen ze, dan dan moet het er elk moment op staan, paard staat al heel de dag buiten met de mijne, en hen gewoon alles gedaan zoals ik het normaal ook doet.
Mesten buiten zetten en voeren!
Mocht het vanavond nog niet betaald zijn, kan ik er altijd nog een slot op doen toch?
Ik kan haar dit toch niet zomaar laten doen? Heb contract waar instaat dat ze moet betalen in de 1ste week van de nieuwe maand en dat doet ze niet!
Stel ze vertrekt dan doet ze dit waarschijnlijk elders weer!
En ja dat is niet mijn probleem, maar een ieder werkt zich rot om hun paardje te kunnen geven wat hij nodig heeft!

albersyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:59

misschien is het een tip om haar een aangetekende brief te versturen met een betalingsherinnering. En daarin vermelden dat ze binnen 8 dagen betaald moet hebben en dat je anders een incassobureau inschakelt en de bijkomende kosten hiervoor voor haar zijn.
Ook particulieren kunnen een incassobureau inschakelen.

Ik hoop dat je snel tot een oplossing komt.
succes.