Wanneer is mijn paard officieel van mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:31

minnie1999 schreef:
Officieel is een paard van jou als jou naam ook in het paspoort van je paard staat. Ik heb 8 jaar een pony in "bruikleen" gehad. Mijn oom kon er op dat moment niks mee en heeft gevraagd of mijn zus haar voor een jaartje wou hebben(mijn zus was op dat moment 11). Nooit meer van onze oom de vraag gekregen of hij haar terug kreeg. Na 8 jaar hebben we het aanbod gekregen om de pony over te kopen. Na overleg over de prijs enz enz enz was ze dus van ons. Natuurlijk hebben we de eigenaar laten veranderen van mijn oom naar de naam van mijn zus en ik. Het paard is dus officieel van ons omdat onze namen in haar paspoort staan. Je kan wel bewijzen dat jij de stalling en het voer betaald maar dat betekend nog niet dat de pony meteen die van jou is.

Nee dus, je bent eigenaar geworden doordat je een koopovereenkomst hebt gesloten. Je was al 'houder' van de pony en daardoor was verdere overdracht niet nodig. Een pony is geen registergoed. :')

MiiRowiej

Re: Wanneer is mijn paard officieel van mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 11:41

het blijft een lastig verhaal.. veel mensen zeggen/denken veel verschillende dingen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:35

Ja ben er ook wel benieuwd naar.
Ik lease een paard en kon nu ook het paard overnemen. Niet gedaan. Misschien later eens.
Is er dan een bewijs dat het paard dan echt van mij is.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:36

Als je een koopcontract afsluit zit je altijd goed.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:44

Oja inderdaad dat is een goede tip.
Zal het onthouden.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:46

Altijd alles vastleggen op papier + beide handtekeningen :j

Ik heb enorm veel gezeik gehad met de oude eigenaresse van mijn pony, maar ze had geen poot om op te staan omdat ze getekend had.
Zonder contract was ik waarschijnlijk mijn pony kwijt ..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:49

Mail de vorige eigenaren even dat ze per mail willen bevestigen dat ze het paard aan jou hebben gegeven. Voor het geval er iets met je gebeurt en je niet wil dat ze dan weer naar hun terugkoppelen wat er met het paard moet gebeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:52

Nicksel schreef:
Voor zo ver ik weet is een stamboek en een paspoort idd niet genoeg om eigendom aan te tonen. Al is t wel een erg duidelijke aanwijzing als het paard officieel op jouw naam staat. Daar bij idd bewijs dat er overdacht heeft plaats gevonden ( bijv. overschrijving van geld, of een koopcontract) of dat jij de gene bent die ten minste een half jaar ( financieel) zorg heeft gedragen voor het paard.

Maar dit zijn allemaal 'aanwijzingen op grond waarvan men mag aannemen dat jij eigenaar bent. Hoop dat je er wat aan hebt. :D

Dat is ook geen bewijs dat het paard van jou is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:58

bigone schreef:
Mail de vorige eigenaren even dat ze per mail willen bevestigen dat ze het paard aan jou hebben gegeven. Voor het geval er iets met je gebeurt en je niet wil dat ze dan weer naar hun terugkoppelen wat er met het paard moet gebeuren.

Dit is in dit geval de meest elegante oplossing, denk ik. Bij koop is het koopcontract het bewijs dat jij eigenaar bent geworden, maar bij schenking is een contract opstellen niet echt gebruikelijk. Dat maakt je bewijspositie lastig. Zo'n mailbevestiging levert ook het bewijs dat de pony aan jou gegeven is. Ik begrijp dat er ook afspraken zijn gemaakt in verband met de ataxie, het is verstandig om dat ook in de e-mail op te nemen.

Bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die denken dat registratie in een paspoort of bij een stamboek iets te maken heeft met het bewijs van eigendom. Dat is echt niet zo, staat ook bij bijvoorbeeld KWPN op de site.

Ook het betalen voor een paard maakt je geen eigenaar. Waarom zou dat zo zijn? Pas als niemand kan bewijzen dat het paard van hem is, ga je kijken van wie het paard misschien zou kunnen zijn, en dan kom je toe aan: wie zorgt er eigenlijk voor? Zorg dus altijd dat er bewijs is van eigendom.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:02

Toen ik mijn paard bijna zes jaar geleden kocht, werd mij vertelt dat het paspoort idd geen eigendomsbewijs is en dat overschrijving van het geld van mijn op haar rekening met een toelichting het bewijs van eigendom is. Zo heb ik het dus gedaan. Maar als er nu iemand naar zou vragen kan ik echt het bewijs van die overschrijving niet meer terughalen denk ik.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:02

Uit nieuwsgierigheid heb ik een vraagje... (misschien een beetje :o? hoor)

Hoe doen ze dat op de paardenmarkt dan met de papieren?

Ik heb vroeger een pony op de markt gekocht en toen ging dat nog heel anders vandaar mijn vraag!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:04

Een mondelinge overeenkomst is net zo bindend als een schriftelijke. Het is alleen heel lastig om achteraf te bewijzen wat er is afgesproken. Vroeger ging het dus vooral op basis van vertrouwen. Kan nu nog, maar je loopt er wel bewijsrisico's mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:07

Contract + betalingsbewijs. Op die manier zit je meest safe.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:13

Oké dankje Prrr voor de duidelijke uitleg!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:18

MiiRowiej schreef:
het blijft een lastig verhaal.. veel mensen zeggen/denken veel verschillende dingen.

Wat mensen zelf denken en zeggen op bokt over juridische onderwerpen, sluit vaak niet aan bij hoe het daadwerkelijk juridisch ligt :').
Een paspoort e.d. van een paard is geen eigendomsbewijs, punt. Je komt daar juridisch geen stap mee vooruit.
Er zijn mensen die zeggen dat dat wel zo is, maar dat zijn de mensen die er dus geen kennis van hebben, no offence naar die mensen.
Een "tijdje" alle kosten betalen van het paard, maakt dat jou de eigenaar? Nee.

Altijd op papier vastleggen dat jij een paard gekocht/gekregen hebt van de heer/mevrouw... (de, vermoedelijke, vorige eigenaar)
Zet op papier zo specifiek mogelijke kenmerken van het paard, zoals naam, uiterlijke kenmerken, chipnummer, eventueel medische gegevens, etc.
Je kan altijd een pb sturen voor een voorbeeld van zo'n schriftelijke overeenkomst.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:17

MiiRowiej schreef:

Lastig verhaal niet hoor, in de wet (Burgerlijk Wetboek 5) staat heel duidelijk hoe je eigendom verkrijgt en wanneer je dus eigenaar bent.
Alleen veel mensen hebben ooit een forumpost gelezen en prenten dat in hun brein als de waarheid. En geven vervolgens dat antwoord dan ook als er weer eens zo'n vraag wordt gesteld. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:52

Nee, het ligt nog iets ingewikkelder omdat de regels in Belgie afwijken van die van Nederland, dus zullen Belgische posters wat anders roepen als de Nederlanders.

Het veiligst ben je met een koopcontract, dat is altijd goed.

In Nederland maakt het niet uit op wie zijn naam het paspoort staat en het stamboekpapier.
In Belgie ligt dat wat anders :j

Ten eerste zit in het paspoort ook het stamboekpapier!!!!!
Heb je eenmaal een paspoort zonder stamboekpapier schijnt het heel moeilijk te zijn om dit alsnog te veranderen.
Verder heb ze in Belgie een mutatie papier.
Dat krijg je bij je paspoort en verandert het paard van eigenaar moeten zowel oud eigenaar als nieuwe eigenaar beide dit papier ondertekenen .
Vervolgens kan het paspoort op naam gezet worden waarbij dus zowel het paspoort als het stamboekpapier op naam van de nieuwe eigenaar gezet wordt.
Zonder handtekening van de oude eigenaar lukt dit niet en ook een duplikaat gaat niet lukken.

Laten we zeggen dat een Belgisch paspoort meer wettig bewijs is van eigenaar als een Nederlands paspoort.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:12

Maakt het eigenlijk uit of het paspoort officieel is overgeschreven op jouw naam? 5 maanden geleden heb ik een pony gekocht, maar ik heb het paspoort nog niet opgestuurd voor overschrijving. Ik vind het toch wel een beetje riskant, omdat ik bang ben dat het misschien kwijt raakt of dat ik het net nodig heb als ik het opgestuurd heb. Ik heb naast het paspoort trouwens ook het stamboekpapier en een koopcontract met handtekening van beide partijen. Juridisch zit ik wat dat betreft wel 'safe'.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:49

Nee, dat maakt niet uit :) . Paspoort is absoluut geen eigendomsbewijs.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:24

Hoe zit het dan als ik al vanaf 2009 alle kosten draag voor een paard. De papieren heb wat dus niks bewijst zeggen jullie.
Nou heb ik trouwens nog gewoon contact met de eigenaar en is er geen sprake van discussie.
Maar die vrouw is op leeftijd.
Als haar wat overkomt kunnen de kinderen het paard dan opeisen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:39

Is er ooit een officieel moment geweest dat het eigendom is overgedragen? Is er gezegd 'het is nu jouw paard', of ben je gewoon langzamerhand steeds meer gaan betalen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:46

Als je geen koopcontract hebt maar je zorgt al een tijd voor het dier, betaalt de rekeningen en je hebt het stamboekpapier en paspoort en het paard in je bezit kun je andersom ook stellen dat degene die het betwist wel een heel sterk argument moet hebben om te bewijzen dat het paard niet van jou zou zijn. Ik denk hoe langer je het paard hebt, hoe moeilijker het voor de betwister zal worden. Ik kan me wel voorstellen dat als je pensionstal bijv. failliet gaat en er beslag op de eigendommen gelegd wordt, je wel zal moeten kunnen aantonen dat het paard van jou is om te voorkomen dat het met de rest van de boedel onder de hamer gaat. In dat geval is het wel handig om een schriftelijke verklaring te hebben van de vorige eigenaar. Voor de dierenarts of de pensionhouder maakt het verder niet uit of jij het aan kan tonen, als je de rekening maar betaalt, zal het hun een worst zijn of je hem in bruikleen of in eigendom hebt.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:54

Mocht haar in 2009 stallen op een pensionstal zolang ik de kosten zelf volledig zou dragen.
De andere merrie die ik reed voor hun hebben we samen besloten om te verkopen.
De man is inmiddels overleden maar de vrouw leeft nog.
Er is voor mij ook geen sprake van dat ik haar nu perse voor mijzelf wil hebben.
Heb gewoon nog contact met de vrouw.
En de kinderen hebben toen de man overleed eigenlijk een beetje geroepen nu is ze van jou terwijl de vrouw nog leeft.
Dat maakt het misschien nog moeilijker want daar weet zij niks vanaf.
Dus denk ook niet dat ik ooit in de situatie zal komen dat ik het moet bewijzen.
Mijn dierenarts wist tot vorig Jaar niet eens dat ze niet van mij was.
Maar heb meer interesse in hoe het eigenlijk zit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:43

Als ik het goed onthouden heb is er in het verleden ook gedonder geweest om eigendomsrechten van bepaalde hackney's. Het stamboek heeft toen inderdaad besloten om eigendomspapieren uit te geven. Of die ook daadwerkelijk uitgegeven worden weet ik niet, al onze hackney's zijn eigen fok en van voor die tijd, wij hebben ze er dus niet bij, maar je zou het stamboekburo nog eens kunnen bellen. En verder zou je dus altijd iets op papier kunnen zetten voor wat betreft die schenking met de vorige eigenaar.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:00

claucarlien schreef:
Mocht haar in 2009 stallen op een pensionstal zolang ik de kosten zelf volledig zou dragen.
De andere merrie die ik reed voor hun hebben we samen besloten om te verkopen.
De man is inmiddels overleden maar de vrouw leeft nog.
Er is voor mij ook geen sprake van dat ik haar nu perse voor mijzelf wil hebben.
Heb gewoon nog contact met de vrouw.
En de kinderen hebben toen de man overleed eigenlijk een beetje geroepen nu is ze van jou terwijl de vrouw nog leeft.
Dat maakt het misschien nog moeilijker want daar weet zij niks vanaf.
Dus denk ook niet dat ik ooit in de situatie zal komen dat ik het moet bewijzen.
Mijn dierenarts wist tot vorig Jaar niet eens dat ze niet van mij was.
Maar heb meer interesse in hoe het eigenlijk zit.

Als ik je een advies mag geven: zorg er voor dat dit formeel geregeld wordt! Dat kan je een hoop potentieel gedoe voorkomen. Stel een kleine overeenkomst op die jij en de vrouw ondertekent, liefst met 1 van de kinderen die als getuige tekent. Ik ga er althans even van uit dat het om een wat oudere vrouw gaat, dan heb je ook geen gezeik dat er wordt gezegd dat ze niet wist wat ze tekende omdat ze dementerend zou zijn (om maar iets te noemen). Stel nu dat zij ook komt te overlijden, dan zijn de kinderen de erfgenaam en eigenaar van het paard. Als er gedonder komt met de erfenis kunnen ze het vies spelen en het paard zo verkopen.