W_Empress schreef:Volgens mij is dit geen verborgen gebrek. Simpel en alleen al omdat jij niet hebt voldaan aan je onderzoeks plicht, door hem niet zelf te laten keuren. Daarnaast was het in deze periode van het jaar, bij aankoop al wel zichtbaar geweest, als dit paard bij de vorige eigenaar al geschuurd had. Kun je zeggen: Hij liep altijd buiten, maar ook dan zou hij zichzelf wel gebeten hebben, zoals je zegt dat hij nu ook doet, of over de grond geschuurd hebben ofzo. Een paard met jeuk, vind altijd wel wat om aan te schuren.
Idd is het ook heel goed mogelijk dat het iets heel anders is dan ZE, dus dat zou ik inderdaad eerst eens laten vaststellen, voordat ik vroeg naar mijn kansen om het dier terug te mogen brengen. Of het wel of geen verborgen gebrek is, ligt ook aan de oorzaak van de jeuk.
allereerst ik ben geen juriste maar heb vanuit het bedrijfsleven wel vaak mijn informatie bij juristen gehaald plus een interesse..
volgens mij is de 'onderzoeksplicht' een woord waar iets te snel mee gewapperd werd.. immers hoe ver moet je gaan met dat onderzoek? exceem is iets dat je niet even op een foto ziet natuurlijk en als je 4x bent wezen kijken dan heb je je 'onderzoek' voor stal ondeugden wel ingelost (elke keer niet te merken als je er geweest bent immers).
Deze regel wordt toegepast om dingen aannemelijk te maken of juist niet (het is dus onderdeel van een optelsom)..
Ik lees hier verder heel veel
- had je
- heb je
etc..
maar weinig echt duidelijke antwoorden op haar vraag.. dus bij deze.. en nogmaals het is handig om dat bij een juridisch loket te laten staven omdat ik geen jurist ben
Dit zijn de randvoorwaarden van een 'verborgen gebrek'
1.Het gebrek er al was voor de overdracht. (dus niet op het moment van bekijken of onderzoek, maar de periode tot aan de overdracht hoort er ook bij.. dus als het dier na het onderzoek en voor de overdracht een poot breekt is dit voor de verkoper)
2.De verkoper wist van het gebrek en het niet aan u heeft gemeld.
U er alles aan heeft gedaan relevante informatie over het paard verzamelen, oftewel aan u onderzoeksplicht heeft voldaan (alle standaard onderzoeken dus.. je hoeft verder niet aan te tonen dat je tot aan de voorouders contact hebt gehad met fokkers en eigenaren.. dit gaat om 'redelijkheid).
ok.. Tot zover het verborgen gebrek..
nu naar jouw situatie:
Het magische woord verborgen gebrek valt onder de consumentenbescherming.. Deze bescherming werkt zowel bij de verkoop tussen een bedrijf en een particulier, als tussen particulieren.
ECHTER
Als het tussen particulieren is, dan is de verkopende partij beter beschermd dan in de eerste situatie, immers het is een gelegenheidsverkoop en niet een bedrijf dat zich beter moet verdiepen in regels en een bepaalde vorm van bedrijfsrisico loopt dat er eens een ondeugdelijk product is.
wat is het verschil:
Heb je het paard van een bedrijfsmatige handelaar of fokker gekocht? Dan moet de fokker/handelaar aan tonen dat hij/zij in redelijkheid niet van het gebrek op de hoogte was.. Een paard met zomer exceem dat in de winter wordt verhandeld en dus nooit een zomer bij de handelaar is geweest is zo'n voorbeeld. Als hij het paard 'zonder mankementen' heeft gekocht (dit moet hij dan dus aantonenen met een verkoopovereenkomst waarop staat dat het paard is gekocht zonder mankement als zomerexceem..we geloven hem niet op zijn mooie blauwe ogen) dan heeft de koper helaas pech.
Heb je het van een particulier gekocht.. dan ligt de bewijslast bij jouzelf.. dan moet jij dus aantonen dat de verkoper wel degelijk op de hoogte was van het mankement.. Bijvoorbeeld chronisch kreupel.. gesadeerde hoef toen jij kwam kijken en toen je m kocht toch stokkreupel.. als je daarna de hoeven nog laat doorlichten, blijken deze vrijwel hol van binnen.. DA maakt een verklaring dat dit al langer dan vandaag bestaat en dat het dier zeker x periode niet pijnvrij heeft kunnen lopen.. Daarmee kun jij dus in redelijkheid hard maken dat je belazerd bent.
De bewijslast ligt dus anders bij aanschaf van een particulier. Hetgeen bij exceem en schuren erg lastig is om aan te tonen. Immers dan zul je via via via aan verklaringen of foto's van het dier moeten gaan komen waaruit zal moeten blijken dat dit dier bij de vorige eigenaar dit vertoonde en dat de eigenaar hiervan op de hoogte was.