Dravers kopen/verkopen: hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:27

Ik denk dat je dichtbij jezelf moet blijven en geen dingen moet gaan doen die commercieel op de korte termijn aantrekkelijk lijken.
Dat je voor de nazorg een bedrag zou kunnen rekenen lijkt mij een goede optie. Zeker als je langs gaat om hulp aan te bieden denk ik dat mensen gerust bereid zijn er wat voor te betalen :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:28

Je schoolt ze om tot rijpaard neem ik aan? Veel gaan als recreatie paard hun verdere carriere tegemoet? Ik denk dat je tegen een meer algemeen fenomeen aanloopt. Voor een zogenaamd "sportpaard" of "Sportpony" is men bereid veel meer geld neer te tellen dan voor een goed opgeleid, door en door betrouwbaar recreatie paard. En die tweede is eigenlijk moeilijker te vinden. Sportpaarden heb je op heel veel verschillende niveau's. Van zeer groen en getalenteerd tot Z2 en uitgeleerd, maar heel fijn om een jonge ruiter de overgang pony-paard te laten meemaken. En alles wat daar tussen zit en boven zit. Maar als echt goed recreatiepaard is er maar een standaard: gezond en braaf. (ok, meestal ook niet te jong). En laat dat nou net moeilijk zijn. "Te koop mijn afgekeurde sportpaard, nog leuk als recratie paard" en dan zie je een mooi, fel dier, niet geschikt voor het doel als recreatie paard. En nog 100 voorbeelden. Goede recreatie paarden is een moeilijke markt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:29

Stel je voor....ik wordt verliefd op een draver die als recreatiepaard wordt aangeboden. Wat wil ik dan kopen?
- gezond paard zonder toestanden
- eerlijk, lief karakter, niet te heet
- beheerst onder het zadel en aan de hand (longe)de drie basisgangen
- verkeersmak in verschillende situaties, dus niet alleen in het bos
- laat zich fijn bewerken
- is op nette manier ingereden en doorgereden

Omdat ik veel ervaring heb met paarden, maar nog niet specifiek met dravers, zou een stuk after- sales mij helpen. Dus nazorg. Ik heb misschien tips nodig, over hoe het beste de draver te rijden, wat voor zaken vaak voorkomen bij dravers, waar ik extra op moet letten.

Wat brengt het jou als africhter/ handelaar? Tevreden klanten. Mond tot mond reclame. En als je dan goed bekend staat, kan je de prijs van jouw handelswaar ( de goed tot rijpaard opgeleide draver met nazorg) net wat hoger maken als de handelaar met de draver- direct- van- de baan.

Ik koop nooit paarden van een handelaar. Omdat de meeste handelaren geen nazorg bieden, geen band met het dier hebben en ethisch niet vaak correct handelen. Zoals jij het wil opzetten...ja, dat is ethisch wel correct. Daar zou ik mee kunnen leven. Het dier = de koopwaar= een levend wezen met alles dat daarbij hoort. Ik wens je veel succes, al heb ik niet zoveel met dravers.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:33

Jetta schreef:
Ik koop nooit paarden van een handelaar. Omdat de meeste handelaren geen nazorg bieden, geen band met het dier hebben en ethisch niet vaak correct handelen. Zoals jij het wil opzetten...ja, dat is ethisch wel correct. Daar zou ik mee kunnen leven. Het dier = de koopwaar= een levend wezen met alles dat daarbij hoort. Ik wens je veel succes, al heb ik niet zoveel met dravers.

Oef wat een algemeenheid. Nou, dan heb je nog nooit de goede handelaar gezien. Ik koop juist bij voorkeur niet bij een particulier. Een goede handelaar kent zijn klanten, weet wat voor paarden hij in huis heeft, waar ze vandaan komen. Heeft er gelukkig geen emotionele band mee. Denk aan particulier "vlekkie moet echt 24/7 buiten staan, mag alleen een fluwelen dekje op en lust op maandag allleen wortel, op dinsdag echt alleen haver. Mag niet langer dan 52,5 minuut per dag gereden worden en alleen bitloos"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:40

Ik heb niet alles gelezen, maar vroeg me dit af:
Je zit op Bokt en bent hier redelijk bekend. Mensen komen dus vooral via Bokt bij jou terecht. Je zult misschien ook via andere plekken adverteren, maar dan is men waarschijnlijk niet op de hoogte van jouw zorg en nazorg voor de paarden.
Zou het geen goed idee zijn om een site op te zetten en die proberen te verspreiden? Op die manier bereik je een groter publiek, kun je ook de 'onbekenden' op de hoogte stellen van jouw werkwijze en ben je zichtbaarder voor mensen die in deze doelgroep zoeken. Op die manier raak je vanzelf meer bekend en dat is op de langere termijn ook weer gunstig voor je prijzen.
Zet daar dan ook gelijk verhalen van omgeschoolde dravers op die door klanten van jou zijn aangeschaft. Positieve reclame voor jezelf en het ras ;)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-11-14 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:41

Worden al goede tips gegeven, ik denk zeker dat een site een goede bijdrage kan zijn. Hierdoor kun je wat meer bekendheid krijgen en zien mensen ook direct wat er aangeboden wordt. Evt Miss mensen een kijkje geven in de training van 1 vd dravers? Met transparantie kun je soms ook veel bereiken. En idd goed afvragen en bekijken hoe het financieel haalbaar blijft en ook qua tijd haalbaar en leuk blijft. Want ik vind het super goed dat jij kijkt of paard en baasje matchen, maar daardoor kan verkoop iets lastiger zijn natuurlijk.
Ik behoor tot een van de mensen die bij jou en de andere stal is wezen kijken, dus heb goed vergelijkingsmateriaal, maar de paarden die ik bij jou heb gereden waren beter beleerd en fijner om mee te werken en de prijsklasse was gelijk. Zou het dus niet gek vinden als je iets meer vraagt, alleen het lastige daarmee is dat dravers niet heel populair zijn (veel vooroordelen), waardoor mensen niet snel zoveel willen betalen. En idd zet die andere stal ze al bijna direct online. Helaas was die ene leuke bij jou net verkocht, en op de andere stal ook n erg leuke gezien. Ik heb zelf ervaring met jonge paarden, maar voor een minder ervaren persoon zou ik zeker jouw stal adviseren, en idd voor die nazorg kun je ook best wel een vergoeding vragen vind ik.
Mocht ik ooit echt ergens tegen aan lopen of plek hebben voor n 2e, dan kom ik naar jou :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:38

Gini schreef:
CarinaR schreef:
De nazorg siert je ook. Wellicht kan je dat enigzins beperken door het alleen telefonisch te houden. Ik geloof dat er bijna (of geen) handelaren zijn die zo nazorg geven als jij het doet.

En daar zou ik dus juist om die reden niets aan veranderen. Dat is dan juist het kenmerk waardoor jij eruit springt, anders bent dan de concurrentie en waardoor je waarschijnlijk ook je prijs omhoog kan trekken na verloop van tijd.

Eens hoor!!!
Ik zou het als koper echt een voordeel vinden.
Maar misschien het berekenen met de verkoopprijs of een vergoeding ervoor vragen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:29

Zal even proberen te reageren op alles:

Qua schaalvergroting, we hebben alle 3 gewoon een baan, dus of we moeten zo groot worden dat dat niet meer hoeft ( :') ) , of je kan minder snel/goed omscholen. Je kan er toch maar een aantal op een dag doen zeg maar :)

Het is natuurlijk leuk om te horen dat iedereen hier zo positief is, heb er ook een hoop via bokt verkocht, maar verder geld natuurlijk dat men op MP ook naar de prijs kijkt.

Ik zou dan meer moeten melden wat ik denk dat ik goed doe, zonder dat ik anderen naar beneden wil halen want dat is ook niet wat ik wil :o

Waar ik 'bang' voor ben, is dat er gebeurd wat je hier ook ziet, dat ik klanten misloop als ik een website maak. Omdat mensen dan denken: dat is een handelaar, daar wil ik niks kopen. Maargoed, daar moet ik de website dan op aanpassen natuurlijk :)

ruitje

Re: Dravers kopen/verkopen: hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:36

M.b.t. de pensionstal van mijn ouders, we zitten nu in de winter ontzettend vol. Nu eigenlijk maar 1 box leeg, in de zomer loopt er een hoop dag en nacht, dus dan is het heel goed te combineren. Maar zoals al eerder gemeld, het is niet dat ze niks kosten natuurlijk :)

Qua ' verder' doorrijden, ik vraag mij af of een draver die B/L heeft gestart meer waard word, ik denk namelijk van niet maar misschien denken jullie daar anders over?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:41

Verder door gereden tegen een meerprijs zou ik persoonlijk wel fijn vinden.
Op B/L gestart hoeft van mij dan weer niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:42

Maar 'winstpunt in de B' bekt wel lekker natuurlijk. Ik heb als WN ruiter alleen geen idee of dit veel extra investering zou kosten..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:43

Handelaren noemen een draver 'een kruising welsh x KWPN en mogelijk zit er nog wat draversbloed achter'. Als jij een site maakt met het verhaal dat veel dravers die niet goed genoeg zijn in de koers vaak in de salami terecht komen, terwijl het zulke fantastische recreatie/endurance paarden zijn en dat jij daarvanuit gestart bent om ex koerspaarden om te scholen. Een stukje visie en hierin ook de mogelijkheden tot nazorg uitgebreid benoemt, dan zou ik niet het gevoel hebben dat ik van een handelaar kocht, maar juist van een bedreven liefhebber met hart voor haar dieren. En dat zou me wel wat extra waard zijn ook. :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:55

Ik wil ook nog even een aanvulling maken op mijn eerdere post. Het is absoluut niet zo dat de andere stal (waar mijn huidige paardje ook vandaan komt) slecht is, maar wel veel meer op de handel gericht (zij moeten er dan ook hun brood mee verdienen). Dit zie je onder andere terug in dat ze idd snel op de site staan, en doorgaans minder ver beleerd zijn. Mijne was met proefrijden net 2,5 week daar en 2 weken zadelmak/ruitermak en kon stap, draf en galop. Stilstaan met opstappen moest ie nog leren. Wel mega braaf en nieuwsgierig karakter, en ik was ook op zoek naar een jonkie die ik nog veel moest leren. Maar het is geen bomproof recreatiepaard die al netjes aan de hulpen staat natuurlijk. Prijs voor hem was daar ook naar. Echter ook zij bieden mogelijkheden tot verder doorrijden tegen betaling.

Ik denk idd dat voor een draver een dressuurnotering weinig toevoegt, omdat er maar zelden dravers het Z halen. Voor een potentieel sportpaard is dat een ander verhaal. Een endurance klassering bijvoorbeeld zou misschien wel iets kunnen toevoegen...Maar ook dat kost weer veel tijd (en geld).

Wat betreft de website...je wordt nu door sommigen ook al bestempeld als handelaar. EN min of meer ben je een handelaar natuurlijk, ookal doe je het op zo kleine schaal. Maar wel een hele eerlijke, en met extra diensten, en ik denk dat je daar vooral je winst uit moet halen. Dat is namelijk wel wat jullie onderscheidt.

Ik hoop iig dat je door kunt gaan zoals je deed of misschien uitbreiden, want ik denk dat je in de toekomst er echt wel mee kunt groeien, alleen heeft zoiets tijd nodig...

En natuurlijk is mond op mondreclame, of stukjes op website van mensen die bij jou een paardje vandaan hebben en er nu bijv dressuur/endurance oid mee starten ook altijd goede reclame...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:08

rien10 schreef:
Jetta schreef:

Oef wat een algemeenheid. Nou, dan heb je nog nooit de goede handelaar gezien. Ik koop juist bij voorkeur niet bij een particulier. Een goede handelaar kent zijn klanten, weet wat voor paarden hij in huis heeft, waar ze vandaan komen. Heeft er gelukkig geen emotionele band mee. Denk aan particulier "vlekkie moet echt 24/7 buiten staan, mag alleen een fluwelen dekje op en lust op maandag allleen wortel, op dinsdag echt alleen haver. Mag niet langer dan 52,5 minuut per dag gereden worden en alleen bitloos"

En bij zo iemand koop ik ook geen paard.
Dat is mijn mening, opgebouwd uit jarenlange ervaring.
Ik hoop dat Ruitje het verschil maakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:11

Grappig, mijn jarenlange ervaring is dat handelaren mensen met verstand van dieren, een hart voor dieren en verstand van handel hebben. Dan ben ik andere handelaren tegen gekomen dan jij. Naar sommigen ga ik ook niet toe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:35

Ik snap ook eigenlijk niet waarom het zo'n schande is om handelaar te zijn. TS verkoopt (dus verhandelt) dravers en ik heb er best een aantal voorbij zien komen in het Paarden Kopen topic, dus dan ben je gewoon een handelaar. Niets mis mee toch? :) Het is jammer dat er meteen een vervelende stempel op gedrukt word, maar ik denk dat dat eigenlijk nog best meevalt.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:29

Ik denk dat dit alleen hobbymatig kan tenzij je een ander ras kiest.
Omdat de verkoopprijs laag is (max. 2000,-) en paarden duur zijn in onderhoud kun je er volgens mij niets aan verdienen. Als je het goed wilt doen dan heb je toch een paar maanden nodig om het dier op te leiden. Als je de kosten dan bij elkaar optelt en je uurloon niet rekent dan zul je wellicht weleens wat overhouden. Misschien is het nog mogelijk om te besparen op stalling, door dravers aan te kopen als het weideseizoen begint en op tijd te verkopen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:40

robert45 schreef:
Daarom heb ik ook in het voorbeeld 100 euro per maand gerekend voor de stalling. Dit ben je ook kwijt als je ze thuis hebt staan, je hooi stro water. Je mest afvoer, je onderhoud aan de bakken, paddocks etc.

Reken alles maar eens uit....

Leuk dat mensen altijd denken dat aan huis goedkoper is.
Moet je kijken wat je kwijt bent aan de aanschaf van een tractor, aanhanger, weidesleep, bloter, grondbakje en wat het kost om alle faciliteiten aan te leggen. Bak, paddock, wasplaats, bestrating en natuurlijk een kapschuur voor stro en je tractor.
Voor 100,- per maand kunnen wij geen paard houden, zelfs niet als ik alleen hooi, stro en brok reken.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:05

Het probleem is dat er aan de prijs van een draver altijd een max zit. Ook als je een goede naam hebt opgebouwd en paarden aflevert die het goed doen in de sport, zul je geen 'KWPN-prijzen' kunnen vragen.

De enige opties die ik zie zijn 1) het imago van Dravers proberen te verbeteren en 2) je verdienmodel verleggen.
Optie 1 is erg lastig en dit doe je niet in je eentje. Wel kun je misschien andere verkoopkanalen kiezen zoals bijvoorbeeld Sporthorses, waar je op de langere termijn je prijzen kunt verhogen.
Optie 2 lijkt me in jouw situatie realistischer. Je kunt bijvoorbeeld zoals al eerder geopperd is je richten op lesgeven aan jouw bestaande klanten, een soort platform oprichten voor Dravers die een carrièreswitch gemaakt hebben of mensen helpen die problemen hebben met hun Dravers. Zo wordt de verkoop van paarden meer een middel om klanten te werven voor je andere activiteiten. Dit kan natuurlijk ook met de verkoop van spullen die bij de aanschaf van een nieuw paard komen kijken.

Misschien is het een goed idee om eens bij elkaar te gaan zitten en te bedenken welke mogelijke verdienmodellen er zijn. Ik kan me voorstellen dat er juist vraag is naar hulp bij Dravers die jullie niet hebben verkocht (moi incluis), maar zo zijn er vast 1001 manieren te bedenken om dit te bekostigen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:29

Citaat:
Moet je kijken wat je kwijt bent aan de aanschaf van een tractor, aanhanger, weidesleep, bloter, grondbakje en wat het kost om alle faciliteiten aan te leggen. Bak, paddock, wasplaats, bestrating en natuurlijk een kapschuur voor stro en je tractor.
Voor 100,- per maand kunnen wij geen paard houden, zelfs niet als ik alleen hooi, stro en brok reken.

Alle faciliteiten zijn er al, in dit geval kan je puur en alleen de kosten als hooi,stro,biks, water rekenen. Dan kosten ze ons zelf al minder als 100 euro per maand. Maar dat kan afhankelijk zijn van je inkoopbeleid. Dat is echter weer een andere discussie en hoeft niet in dit topic.

Ga je echter alles meerekenen dan zal je bedrag hoger zijn. Echter dat is hier niet van toepassing omdat het er niet duurder of goedkoper van zal worden. Die tractor sleept het weiland toch al en de afschrijving van je stallen etc heb je toch wel ongeacht of er paarden staan.

Maar dan nog de vraag of het echt uit kan voor deze prijzen. Heb je dat allemaal wel eens uitgerekend TS?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:32

GMekkes schreef:
robert45 schreef:
Daarom heb ik ook in het voorbeeld 100 euro per maand gerekend voor de stalling. Dit ben je ook kwijt als je ze thuis hebt staan, je hooi stro water. Je mest afvoer, je onderhoud aan de bakken, paddocks etc.

Reken alles maar eens uit....

Het hoeft natuurlijk niet zo uitgebreid..
Ik heb geen tractor (die kan ik lenen) dus ook geen werktuigen voor de trekker, de wasplaats is ook Poetsplaats en hangt een tuinslang in de buurt, geen bak, geen paddock, geen bestrating en de schuren zaten bij het huis (ook de 3ha wei zat daar bij)
Wat ik per maand kwijt ben? Misschien €25 aan voer.

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:38

Voordat ik bij een handelaar ging kijken keek ik eerst of ik ergens recensies kon vinden. Bij 1 stal waren wat negatieve recensies en maar 1 paard wat ons aansprak daarom zijn we niet wezen kijken.

Je zou een site kunnen maken en aan een aantal mensen die bij jou een draver hebben gekocht kunnen vragen of ze een recensie willen schrijven of iets op bokt over hun ervaring bij jou.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:19

Niet alleen afhankelijk van je inkoop maar ook van je verbruik :D

TS heeft daarnaast hoogstwaarschijnlijk ook nog andere kosten, zoals een wormkuurtje, enting, gebitsbehandeling, bekappen en wellicht kosten van een castratie of een behandeling met Imaverol.
Als wij wat verkopen gaat er vaak een nieuwe/nette deken en een nieuw/net halster met touw mee om het plaatje helemaal af te maken, als je max. 2000,- rekent dan valt het niet mee om wat over te houden.

Daarom denk ik dat het handelen in omgeschoolde dravers vooral een hobby zal blijven.
TS geeft zelf al aan dat ze anders dingen moet gaan veranderen die ze niet wil veranderen omdat het ten koste van het paard gaat.

Misschien is het een idee om dravers van anderen om te scholen?
Dan kan TS alle kosten doorberekenen aan de eigenaar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 18:20

Als het geld zou kosten deed ik het natuurlijk niet :+ ;)

Maar kan er niet van rentenieren zeg maar :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 18:21

Vind de tips echt top trouwens! Kan ik echt wat mee!