hollywood86 schreef:Het doet er niet toe of deze man wel of niet zwart werkt. Als ik bijvoorbeeld van een lid van dit forum iets overkoop, dan is deze koop net zo goed geldig, ondanks dat niemand uitvoert in beroep en bedrijf.
Eventueel zwart werk is vooral in dit geval een zaak tussen de fiscus en man.
Zolang hij zichzelf geen DA heeft genoemd en het ook niet is, dan is er op dat punt ook geen bescherming te behalen.
Mbt de vordering. Er is een aanbod gedaan en aanvaardig. De dienstverlening is rechtsgeldig tot stand gekomen. Hoewel het een flink bedrag is, is dit voor mij niet onredelijk bezwarend. De TS had ook zelf kunnen vragen om de prijs van een rekening. Mijn inziens is het geen dusdanige prijs dat het niet meer (volgens de wettelijke norm) redelijk en billijk is.
Dit soort overeenkomsten zijn altijd typisch een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Tenzij jij (liefst zwart op wit) hebt staan dat jouw paard gaat genezen, dan kan je wel op wanprestatie gaan.
Nu hierover niet gerept is, neem ik aan dat een dergelijke belofte niet aanwezig is. Deze overeenkomst zal derhalve stand houden.
De factuur zelf is weliswaar laat verstuurd, maar nog niet verjaard. Betaling zal gewoon moeten.
Dan moet hij wel zijn inspanning kunnen aantonen natuurlijk. Hoe kan jij weten of de dienstverlening rechtsgeldig tot stand is gekomen? Zijn de zogezegde haaranalyses uitgevoerd? Kan je zomaar gelijk welk bedrag vragen voor een consult? Wat zit er in de druppels? Veel vraagtekens, maar zeggen dat deze overeenkomst (welke overeenkomst) stand zal houden en er zal moeten betaald worden is zeeeeeer kort door de bocht. Op basis van ervaring, weliswaar in België, schat ik de kans dat die man dergelijk bedrag voor een rechtbank krijgt toegewezen op maximaal 5%. Als er meerdere consults hebben plaatsgevonden, als er verschillende labotests zijn uitgevoerd en als er iets anders dan suikerwater in zijn druppels zit.