Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alesco

Re: Koper probeert koop terug te draaien - wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:54

Haal je merrie terug en geef ze hun geld terug. De kans dat je pony een rot tijd krijgt bij deze mensen is groot. Neem je verlies en geef je pony een goede toekomst.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:55

Of je het dier terug kunt nemen, ligt natuurlijk aan Ts. haar persoonlijke situatie. Als je de pony terug kunt nemen, zou ik (net als Billy zegt) dit doen. Los van het 'welles-nietes' spel, zou ik mijn zelfgefokt pony niet graag zien bij mensen die er vanaf willen. Om geleur te voorkomen wanneer jij de pony juridisch niet hoeft terug te nemen, zou ik daarom toch de pony op gaan halen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:05

mikky19 schreef:
Koper mag zelfs na drie maanden de koop terug draaien zonder duidelijke reden. Dit komt omdat dieren volgens de wet een product zijn. [url]Echter moet hij dan wel het geld volledig terug betalen.[/url]

Je bedoeld dat de koper het hele bedrag weer terug moet krijgen ipv betalen denk ik?
Anders heeft de koper 2 keer betaald en geen paard.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:10

Wat ik zou doen als ik jou was, je paard terug kopen voor een bedrag wat lager ligt dan de aankoopprijs. Met de reden dat jij welwillend bent en zij zich niet aan de onderzoeksverplichting hebben gehouden.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:25

Mijn oppasjongetje kreeg eens een pony op zn verjaardag. Bij aankoop is er nog gevraagd of de pony geen zomereczeem had.
Pony schuurt zich nog open gewoon aan de grond. Schuurt enorm en mn oppasjongetje kan er eigenlijk niet op rijden want pony voelt die teugels en schud het hoofd als een gek.
Dus ja een paard/pony kan ongeschikt zijn voor rijden door eczeem.
Pony is niet terug gegaan want neem zo'n jochie zijn pony maar eens af.

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:31

Wat een nare situatie zeg!

Ik sluit me aan bij wat al gezegd is: zou m'n paard daar weghalen. Wat krijgt die pony voor d'r kiezen als ze bij die mensen blijft of wanneer ze haar gaan doorverkopen.

Ze moeten jou kunnen voorzien van schriftelijk bewijs wat betreft de diagnose van de DA. Daarnaast hebben ze er zelf voor gekozen om het paard destijds niet te laten keuren. Nou ben ik niet helemaal thuis in hippisch recht, maar gaat de koper dan niet akkoord met het risico van eventuele gebreken die later worden vastgesteld?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:33

Ja hoor bij particuliere wel de koper neemt dan het risico.
Bij een bedrijf ligt het iets anders.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:35

Leuk is niet, maar gebeuren helaas. Je kunt er weinig aan doen. Paard terug halen en een nieuwe plekje voor zoeken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:42

Ik kan me de situatie als koper en verkoper wel voorstellen. Je koopt natuurlijk geen pony om er bij nader inzien niets mee te kunnen.
Echter heeft de koper de onderzoeksplicht en heeft deze daaraan niet voldaan.

Daarnaast is het maar de vraag of TS het dier wel terug kán en wíl nemen. Een dier verkoop je niet zomaar en ik denk niet dat wij als 'bokkers' daarover kunnen en mogen oordelen.

imo is verkocht verkocht, heb je niet voldaan aan de onderzoeksplicht dan heeft de koper in dit geval pech. En idd: wie eist, bewijst.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:44

Nee,... zo werkt het al jaren niet meer. Je zou bijna geen paard meer willen verkopen.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:47

Tinkerloos schreef:
mikky19 schreef:
Koper mag zelfs na drie maanden de koop terug draaien zonder duidelijke reden. Dit komt omdat dieren volgens de wet een product zijn. [url]Echter moet hij dan wel het geld volledig terug betalen.[/url]

Je bedoeld dat de koper het hele bedrag weer terug moet krijgen ipv betalen denk ik?
Anders heeft de koper 2 keer betaald en geen paard.

Hahaha ja ik dacht al dat ik het fout had neergezet . De koper geeft het paard en krijgt zijn geld terug. Maar goed dat is ook logisch had je zelf ook kunnen bedenken.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:50

Hier deze situatie vanaf de kopers kant meegemaakt. Vriendin had paard gekocht, paard kreeg binnen een week onwijze jeuk terwijl ze geen eczeem zou hebben. Dierenarts erbij en die zei vanwege het ras direct, eczeem! Dus verkoper gecontact en die ging haar echt niet terugnemen en had het geld ook niet meer. Contact met juridisch loket gehad en doordat het paard van een particulier gekocht was zou het een erg lastige en dure kwestie worden, met slechts een kleine kans op succes.

Andere vriendin heeft het paard overgenomen en een jaar later bleek het paard helemaal geen eczeem te hebben, het kwam waarschijnlijk door verhuizing, ander gras etc. Las net een reactie over 'wat die pony voor der kiezen krijgt als ze daar blijft' maar dat hoeft dus helemaal niet het geval te zijn.. Hier is ook alles goed gekomen en het paard is hartstikke gelukkig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:01

wil94 schreef:
Wat ik zou doen als ik jou was, je paard terug kopen voor een bedrag wat lager ligt dan de aankoopprijs. Met de reden dat jij welwillend bent en zij zich niet aan de onderzoeksverplichting hebben gehouden.

Zou ik ook zo doen in dit geval als het mogelijk is (nadat je je eerst geïnformeerd hebt bij advocaat natuurlijk).

En ik moet het eerste paard nog zien dat met deze temperaturen en dikke wintervacht nooit es last heeft van jeuk door de vliegjes.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:16

Wel heel apart dat je paard in November plots ZE zou krijgen.

Ik heb dit zelf meegemaakt van de andere kant. Het paard dat ik kocht stond de volgende ochtend vrijwel kaal geschuurd in de wei (in juni!). Ik had hem klinisch en radiologisch laten keuren. Ik heb geprobeerd om de koop ongedaan te laten maken maar dat zou een lange en dure procedure worden dus heb het paard gewoon gehouden en ben begonnen met eczeemdeken en een desensibilisatiekuur. Uiteindelijk heb ik 7 jaar lang heel veel plezier gehad met het beest. Hij is daarna verkocht aan een kennis van me die er nu nog steeds dressuurwedstrijden mee rijdt. Prachtbeest.

Ik weet niet waar je kopers het idiote idee halen dat een paard met ZE meteen rij-ongeschikt is. Als je ze goed verzorgt en een deken opdoet is er niks aan de hand.

Dus nee, ik zie geen enkele redden waarom jij hem zou moeten terugnemen en wettelijk is die er volgens mij ook niet. Ze hebben de pony bij aankoop niet laten keuren door een DA en daarmee hebben ze hun kans om achteraf te klagen verspeeld.

Ik vind ook niet dat je als fokker een persoonlijke of emotionele verplichting hebt om de pony terug te nemen. Je koper heeft goed geld betaald voor die pony dus als ze hem laten verkommeren schieten ze in hun eigen voet. De enige manier waarop ze hem weer kwijtraken is door hem door te verkopen en dat zal zeker met verlies gebeuren als ze hem niet goed verzorgen. Zo slim zijn ze zelf heus ook wel.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:27

Rapperijder, lees mijn post nog maar eens. Een paard met dergelijke zomereczeem is echt niet berijdbaar in de periode april/mei tot nu. Ik vind dat de TS meer een punt heeft in dit alles, maar ik snap het punt van de kopers ook, omdat ik zelf weet wat de eczeem voor vreselijks is. Of ze netjes handelen is een tweede. En ja, ook al is het november, de onze wordt er nog steeds tureluurs van. Ze kan niet eens s nachts op stal. Ze schuurt namelijk de staldeuren er keer op keer uit. Het mag dan wel november zijn, tot de eerste nachtvorst veranderd er weinig voor een eczemer, helaas.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:31

Een verborgen gebrek is toch een gebrek wat de vorige eigenaar zou hebben achtergehouden bij de verkoop? Daar is dus al geen sprake van... Paard was kerngezond. Aan TS kan je niks verwijten.

Misschien dat de nieuwe kopers teveel op hun bord hebben genomen met de twenter, twenter in opstand is gekomen en nu vervelend gedrag vertoont waardoor ze er geen vertrouwen meer in hebben en er van af willen onder het mom 'verborgen gebrek'

Geen idee hoor, maar ik zou vragen of je een bezoekje kan brengen aan het paard en kijken hoe erg eczeem ze wel niet heeft. Of dat er toch iets anders speelt...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:40

Beb_bokt schreef:
Of je het dier terug kunt nemen, ligt natuurlijk aan Ts. haar persoonlijke situatie. Als je de pony terug kunt nemen, zou ik (net als Billy zegt) dit doen. Los van het 'welles-nietes' spel, zou ik mijn zelfgefokt pony niet graag zien bij mensen die er vanaf willen. Om geleur te voorkomen wanneer jij de pony juridisch niet hoeft terug te nemen, zou ik daarom toch de pony op gaan halen.

Dat is wat ik zou doen, ik zou het terugnemen. Je kan dan een nieuw goed tehuis zoeken.

Mijn paard had ik ooit verkocht en toen ik vernam dat het niet meer goed ging met hem, heb ik direct aangeboden het te kopen om er dan zelf voor te gaan zorgen tot hij komt te overlijden, voor het geval dat ze hem niet meer houden wilt.

Hij mocht bij mij lekker oud worden en dat is ook gebeurd, heb m voor niets gekregen, heb hem nog jaren een zo fijn mogelijk leven mogen geven tot het niet meer ging en ik hem liet gaan.

Een paard dat ik heb zien opgroeien laat ik hoe dan ook niet in de steek.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:42

sylva schreef:
Rapperijder, lees mijn post nog maar eens. Een paard met dergelijke zomereczeem is echt niet berijdbaar in de periode april/mei tot nu. Ik vind dat de TS meer een punt heeft in dit alles, maar ik snap het punt van de kopers ook, omdat ik zelf weet wat de eczeem voor vreselijks is. Of ze netjes handelen is een tweede. En ja, ook al is het november, de onze wordt er nog steeds tureluurs van. Ze kan niet eens s nachts op stal. Ze schuurt namelijk de staldeuren er keer op keer uit. Het mag dan wel november zijn, tot de eerste nachtvorst veranderd er weinig voor een eczemer, helaas.

Lees nou even wat ik schrijf? Ik heb jarenlang wedstrijden gestart met mijn eczemer. Er is in al die 7 jaar nooit 1 enkele dag geweest dat ik niet heb kunnen rijden door het eczeem. Als je ze goed verzorgt en consequent bent met de deken en met binnen- en buitenzetten is er geen probleem. Misschien zijn de looks niet altijd perfect maar het paard is prima bruikbaar.

Misschien zijn er extreme gevallen die zelfs met goede verzorging zo erg schuren dat ze niet berijdbaar zijn maar die zijn heel uitzonderlijk. In dat geval wordt zo`n dier best ingeslapen lijkt me. Ik heb in ieder geval nog nooit zoiets gehoord.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:49

Dan zullen wij een uitzonderlijke hebben, want hier zijn er zelfs 3 Rambo hoofdkappen doorheen gegaan in 3 maanden. Van het schuren tegen haar eigen benen en de grond. Dus nee, die is niet berijdbaar in de zomer. Die is een hoop ellende. Dus in dat opzicht snap ik dat niet berijdbare dus.

Inslapen doen we niet, wel gaat ze als het goed is terug naar haar oude eigenaar aan de zee, waar ze er geen last van had.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:53

Rapperijder schreef:
sylva schreef:

Lees nou even wat ik schrijf? Ik heb jarenlang wedstrijden gestart met mijn eczemer. Er is in al die 7 jaar nooit 1 enkele dag geweest dat ik niet heb kunnen rijden door het eczeem. Als je ze goed verzorgt en consequent bent met de deken en met binnen- en buitenzetten is er geen probleem. Misschien zijn de looks niet altijd perfect maar het paard is prima bruikbaar.

Misschien zijn er extreme gevallen die zelfs met goede verzorging zo erg schuren dat ze niet berijdbaar zijn maar die zijn heel uitzonderlijk. In dat geval wordt zo`n dier best ingeslapen lijkt me. Ik heb in ieder geval nog nooit zoiets gehoord.

Nou ze bestaan echt. Betreffende pony is nu in de ZE periodes een grasmaaipony en staat den 24/7 buiten want op stal schuurt hij zich kapot. Dekens helpen bij het schuren over de grond alleen maar de wonden nog erger te maken en we hebben al sprays e.d. geprobeerd. Deze zomer goed door gekomen maar rijden is geen doen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:05

Rapperijder schreef:

ik ken er zo 2. En geloof mij, die wil je níet hebben. Schatten van paarden, maar inslapen lijkt op sommige momenten idd mss paardvriendelijker.
Of verkopen naar kustgebied natuurlijk. :D

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:07

Jouw pony heeft echt een worst case scenario. De overgrote meerderheid van de eczemers heeft misschien wel kale plekjes, maar geen wonden en ze kunnen zich prima op de ruiter concentreren voor de duur van een ritje. Niemand kan voorspellen hoe het bij het paard van TS gaat lopen maar de kans dat het dier door ZE niet rijgeschikt zou zijn is echt klein.

Dan kunnen ze hem evengoed terugbrengen omdat hij misschien volgend jaar zijn been gaat breken. Het is sneu voor de koper dat ze pas volgende zomer kunnen zien of het dier eczeem heeft en zo ja hoe erg, maar zij hebben hem tenslotte gekocht zonder medische keuring.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:25

Ik denk dat je op zich best in je recht staat. Maar, omdat er weiwnig bewijs is en het moeilijk aan te tonen is allemaal denk ik dat een geneigd zou zijn om te zeggen probeer het te schikken of iets dergelijks.

Er zeggen een aantal mensen dat je hem moet terugnemen omdat je hem zelf gefokt hebt maar zo simpel is dat natuurlijk niet. Je verkoopt hem niet voor niks. En ik zelf zou toch een soort principe gevoel hebben omdat je zelf weet dat je niks hebt achtergehouden en dat hij bij jouw absoluut geen eczeem had.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:29

Helemaal eens met Rapperijder. Afgezien van de uitzonderlijk heftige gevallen ( dan geldt: of de hele zomer naar de kust, of zorgen voor een 100% mugdichte schuilstal, met plastic flappen en windbreekgaas e.d.), zijn paarden met eczeem gewoon te rijden. Van onze IJslanders hebben er vijf eczeem, waarvan een in vrij erge mate. Het kost de nodige verzorging en management (op tijd opstallen) maar zo blijft het redelijk binnen de perken. In de zomer rijd ik met de eczeempaarden niet 's avonds, wanneer de knutten het meest actief zijn. En ik spray ze goed in(azijn/dettol mengsel). Ik zal niet zeggen dat het niks voorstelt, maar sommige mensen lijken paarden met eczeem zonder meer af te schrijven en dat vind ik triest en onterecht. Feit is bovendien dat het steeds meer voorkomt, ook bij niet-verdachte rassen.

Wat betreft de pony waar dit topic om draait: als het mijn paard was nam ik hem/haar terug. Dan kun je rustig uitzoeken of er sprake is van eczeem of niet, en daar je vervolgplan op afstemmen. De pony staat nu bij mensen die 'm kwijt willen- geen fijn idee.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:42

Stress van verhuizen en een andere locatie kan eczeem wel triggeren.
Paarden kunnen hun hele leven nog eczeem ontwikkelen, geloof dat de eerste drie jaar daar de grootste kans voor is.

Ik zou het niet zomaar afslaan als onwaar, vervelend is het wel.