Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:12

Niet je schepen achter je verbranden.... gewoon netjes overleggen, wie weet is de nieuwe stal 3x zo erg, wel fijn als je dan nog terug kan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:14

pipo schreef:
Ik zou vastleggen op film wat t probleem is. desnoods stro en hooi laten keuren. En een maand is genoeg. steekt ie een halve maand in zn zak. Of maak een front met je mede huurders, beleg een vergadering met hun en de chef/cheffin. Overleg.. met zn alle sta je sterk lijkt me.

Waarom zo moeilijk doen en er nog extra geld in steken ook.
Je wilt al weg dus waarom nog al die moeite.
Het enige wat ik zou doen is de komende weken het hooi nat maken om de stof inname zo beperkt mogenlijk maken. Op dit moment is het gezond houden van het paard het belangrijkst. TS zegt zelf al dat ze al meermaals heeft geprobeerd te praten zonder resultaat. En geloof mij sommige zijn echt boeren die niks van je willen aannemen al kom je met bewijs. En blijf verder jezelf, ruim je spullen op en zeg gedag.

Splinter

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:18

Heb je het al voorgelegd aan hem dat je niet de hele maand november blijft staan, maar wel betaald? Wellicht gaat hij gewoon akkoord en gaan jullie goed uit elkaar. Je weet nooit of je ooit nog terugwilt!

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 21:02

Ik heb gisteren overlegd met zijn vrouw en bij haar opgezegd. Maar de regel is een maand opzegtermijn en dus moet ik tot 31 december 2014 betalen. Dat ik 3 dagen te laat was is mijn probleem werd er gezegd. Dat zijn de regels. Toen ik over het slechte stro begon was haar uitspraak: "ja het is een natuurproduct, daar kunnen wij niets aan doen". Maar ik neem aan dat als je pensionstal eigenaar bent en je een slechte lading krijgt je dat niet hoeft te pikken??

Ik zat er zelf nu ook aan te denken die 3 dagen in december te betalen als ik weg ga, dan heb ik netjes een maand aangehouden (dan wel geen kalendermaand). Bedankt voor de tips en jullie mening. Normaal houd ik me ook netjes aan de regels (contract of geen contract). Maar omdat hij weigert goed stro te hebben en het hooi ook niet al te top is... Baal ik daar gewoon enorm van. De paarden struinen niet eens meer door het stro (blij toe!) en het paard van mijn vriendin had vandaag gaskoliek (we weten niet waardoor, maar wie weet het slechte stro??). Ik betaal en verwacht dan ook terug te krijgen waarvoor ik betaal. Een slechte baal kan altijd. Daar zal ik ook niet over vallen. Maar een hele partij vol slechte balen en dan vertellen dat het een goedkoop partijtje was (en dan ook lekker veel ervan inslaan), daar gaan mn nekharen van overeind. Een van de stalgenoten heeft haar paard direct op vlas overgezet, terwijl hij altijd op stro stond.. Bang dat hij ervan gaat hoesten (paard staat in de verkoop).

Vandaag hadden we een goede baal stro zoals we het nu maar noemen op stal onderling:
Afbeelding

Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:28

Ik zou bij de staleigenaar aangeven dat je ofwel tot 1 december betaald als er geen ander stro komt, ofwel tot 1 januari als er tot die tijd dan wel goed stro is en dat binnen (...) dagen geregeld word.
Stro wat je nu toont is niet best om je paard op te zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:56

Dat is typisch een geval van ons bent zunig maar wel lekker geld vangen van je klanten.
Zitten allemaal schimmels in het stro en wie weet ook nog dode beesten(botulisme gevaar)

Misschien moet je je gewoon rustig houden tot 30 november, dan je paard inladen en een envelop voor de overige 3 dagen achter laten. (of 2 dagen eerder onder het mom van ik heb een wedstrijd/clinic weekend)
Als hun niet voor knap voer en bodembedekking zorgen dan maar zo.

Andere optie is ook je paard op vlas zetten en het bedrag wat je daar aan uitgeeft inhouden op je stalgeld...maar twijfel of dat zal werken.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:05

Je hebt al betaald voor november en je wilt halverwege november vertrekken? Dan hoef je toch niet nog meer te betalen voor december? officieel gezien is een maand 28 dagen, aangezien elke maand 28 dagen bevat. De stallen die ik hier ken nemen 28 dagen ook als maand. Dus in principe zou je dan op tijd zijn met opzeggen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:16

Kinderachtig. Kan er niet meer van maken. Als er geen contract is, kunnen zij zich toch ook nergens op beroepen?
Ik vind het voorstel november + 3 dagen december heel schappelijk.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:18

hmm.. ken het probleem helaas.
Jammer dat het toch zo gaat in de paardenwereld.
Geld vangen, maar ondertussen wel bezuinigen op het hooi en stro

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:18

Opzeggen is per kalendermaand.

Botulisme :') . Iets met mug en olifant :+

Stro is van slechte kwaliteit, kan je niet nogmaals het gesprek aangaan en aangeven dat je eerder weg wil en wat dan de mogelijkheden zijn?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:19

Je betaald normaal gesproken voor kwaliteit, als zij dit niet meer willen of kunnen leveren dan zou de prijs of kwaliteit aangepast moeten worden zodat dit weer in verhouding is. Goedkoop is duurkoop. Dom van ze! ik zou ook niet meer betalen voor de maand december.

En wat kunnen zij doen als je niet betaald? ik neem aan dat ze deze inkomsten niet nestjes bij de belastingdienst melden? er is wel al genoemd dat je zo een naam krijgt als je niet netjes vertrekt, maar ik denk dat deze stalhouder bang moet zijn voor zijn naam. Het opstappen en niet meer een maand extra betalen omdat je 3 dagen later was met het mededelen hiervan is in mijn ogen een heel logisch gevolg van slechte service!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:20

Suusje92 schreef:
Je hebt al betaald voor november en je wilt halverwege november vertrekken? Dan hoef je toch niet nog meer te betalen voor december? officieel gezien is een maand 28 dagen, aangezien elke maand 28 dagen bevat. De stallen die ik hier ken nemen 28 dagen ook als maand. Dus in principe zou je dan op tijd zijn met opzeggen.

Zo werkt het nou eenmaal met een maand opzegtermijn en dat gaat nou eenmaal op kalendermaand.

Was er een contract dan hadden de staleigenaren wel gelijk met december nog betalen. Had ze eind oktober opgezegd dan was november de opzegtermijn geweest.

Over het algemeen wordt ook zonder contract de betaaltermijn ook als opzegtermijn aangehouden voor zover ik weet. Betaal je per maand, dan heb je ook een maand opzegtermijn.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:22

ydnew schreef:
Je betaald normaal gesproken voor kwaliteit, als zij dit niet meer willen of kunnen leveren dan zou de prijs of kwaliteit aangepast moeten worden zodat dit weer in verhouding is. Goedkoop is duurkoop. Dom van ze! ik zou ook niet meer betalen voor de maand december.

En wat kunnen zij doen als je niet betaald? ik neem aan dat ze deze inkomsten niet nestjes bij de belastingdienst melden? er is wel al genoemd dat je zo een naam krijgt als je niet netjes vertrekt, maar ik denk dat deze stalhouder bang moet zijn voor zijn naam. Het opstappen en niet meer een maand extra betalen omdat je 3 dagen later was met het mededelen hiervan is in mijn ogen een heel logisch gevolg van slechte service!

Maar waar leg je dan de grens? 3 dagen is niet de moeite om je aan de opzegtermijn te houden, 5 wel? Of 6?

Als je met bijv een telefoonabbo werkt zeggen ze ook niet 'oh je bent maar 3 dagen te laat, dus laat die opzegtermijn maar zitten'. Nee, november is november en december is de opzegtermijn.

Niet dat ik het nou opneem voor de staleigenaren, maar het is wel zo: regels zijn regels en niet alleen als het iemand zo uitkomt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:24

Onzin, als het slecht is is het slecht..... En dan ga je!

Ik ben bij 1 stal ook heel lomp weggegaan, er gaan nu verhalen dankzij de staleigenaresse dat ze de politie heeft moeten inschakelen om mij van het terrein af te krijgen en alles. (Volgens mij was ik degene die mijn spullen had gepakt omdat ik me constant druk maakte over de veiligheid van mijn paard.. maar ok :S) (Mens deed dingen... Laat ik het zo zeggen, paar keer gezegd "NIET doen" en ze deed het toen ik er niet bij was toch, gevolg.... DA die kon komen hechten... (werd gebeld door een stalgenootje, die vond het nodig, want dat *** zei doodleuk dat het niet nodig was om de DA erbij te halen. DA vond het zelf ook wel handig dat ie geweest was, want hechten doen ze niet zo maar voor de lol :') Dus nee, dan sta je er niet met een fijn gevoel...)

Komt er dus op neer: Geroddel en gezeik krijg je toch wel :')

Als alles gewoon netjes gaat en je wilt weg omdat je met een klein ietsje niet eens bent.... (Ik vond de sfeer op een andere stal vreselijk), toen ook gewoon netjes betaald. Maar het hangt echt van de manier af hoe het gaat.

Gezondheid van het paard staat bij mij iig voorop :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:25

Ja, maar dan is er sprake van een contract. Hier is er niets.

Feitelijk; wie kan wie om zijn oren slaan?

TS; heb je het schriftelijk of mondeling gedaan?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:28

Amaris schreef:
ydnew schreef:

Maar waar leg je dan de grens? 3 dagen is niet de moeite om je aan de opzegtermijn te houden, 5 wel? Of 6?

Als je met bijv een telefoonabbo werkt zeggen ze ook niet 'oh je bent maar 3 dagen te laat, dus laat die opzegtermijn maar zitten'. Nee, november is november en december is de opzegtermijn.

Niet dat ik het nou opneem voor de staleigenaren, maar het is wel zo: regels zijn regels en niet alleen als het iemand zo uitkomt.

Zij houden zich toch niet aan de beloofde kwaliteit? waarom mag dat wel? Als dit werkelijk niet de bedoeling geweest was qua kwaliteit, dan hadden zij dit niet mogen accepteren, als het om wat voor reden dan toch niet anders kan dan zou dit medegedeeld moeten worden en de prijs tijdelijk, tot beter, aangepast moeten worden.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 05-11-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:29

Tuurlijk is in dit geval de uitvoering ter discussie, maar het ging mij om het principe.

"je bent maar 3 dagen te laat dus dan moet die opzegtermijn eigenlijk niet gelden, want wat stelt 3 dagen nou voor".

Nee... zo werkt het nou eenmaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:30

Maar ts zegt toch in haar openingspost dat er nooit een contract is getekend?

Dan zijn de "regels" al helemaal niet waterdicht en kunnen er zelfs ter plekke bij bedacht worden.
Ik vind dat je het heel netjes doet, als je de hele maand november al hebt betaald en halverwege diezelfde maand al weg gaat om ergens anders ook weer voor 2 weken dubbel te moeten gaan betalen...

Het moet toch niet gekker worden allemaal zeg. Je betaalt goed geld voor een dienst/service en als dat dan niet meer verleend word, zo erg dat de "cliënt" = paard er wellicht ziek van kan worden, wil men nog steeds geld vangen? Om het dan plots over regels te gaan hebben, die nooit hebben bestaan of waar voor getekend is?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:30

TS, als jij nooit een contract hebt ondertekent en de stal niet eens bij het KVK staat ingeschreven, hoef jij je nergens aan te houden. Dan is het jouw woord tegen het zijne, maar als hij ergens problemen van gaat maken heeft hij geen poot om op te staan omdat de stalling niet wit gebeurd (als ik het goed begrijp tenminste).
Vind het schandalig dat hij je paard in zulk stro laat staan en zich dan verschuilt achter 'het is een natuur product' :n
Degene waarbij hij het koopt weet echt wel wat de kwaliteit van het stro is! Ben zelf boerendochter dus vandaar :+

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:33

Er is geen contract ondertekend wel een mondelinge afspraak, klopt tot zo ver!

Hoe lang is het slechte stro eral? Hoe vaak heb je hierover al geklaagd?
Ik neem aan dat er mondeling ook is afgesproken dat de staleigenaar voor fatsoenlijk stro zorgt? Deze komt zijn/haar afspraak niet na! Dus waarom zou jij je afspraak wel nakomen?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:35

Geldt het ook niet dat het hier gewoon zo is "Op basis van "gewoonte", is het een maand opzegtermijn"?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:40

Voor je paard kiezen en zo gauw als mogelijk weg. Zoals boven beschreven : gezeik krijg je toch. Had ik ook: 1e jaar was super, dan op eens van 4uur wei naar net geen 2 naar 1 uur rijbak... voer verslechterde, boxen zagen er niet uit ( hoe ook met 23 uur) , maar de druppel was dat ik in een jaar tijd 7 kolieken had... altijd of op zaterdag of op zondag... raadsel. .. tot ik erachter kwam dat die lieve mensen onder de week om 6 uur voerden maar in het weekend lekker uitsliepen tot n uur of 10/11...heb nog geprobeerd te praten en het bewijs van Utrecht voorgelegd... maar kreeg alleen lakonieke aantworden... Dus dezelfde dag nog 3 paarden en spullen gepakt... Uiteraard ben ik natuurlijk bij alle gemeenzame kennissen de boosdoener neergezet .. kan mij t wat schelen. Raar wel dat hierna nooit meer n koliek. Had ook geen contract en had 2 dagen ervoor nog t stalgeld betaald...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:40

Maar vanaf wanneer gaat dat opzegtermijn in? Per definitie vanaf de eerste of juist vanaf het moment dat het opgezegd is (in dit geval de 3e)? Want het verschil is hier 200€.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:41

Amaris schreef:
Tuurlijk is in dit geval de uitvoering ter discussie, maar het ging mij om het principe.

"je bent maar 3 dagen te laat dus dan moet die opzegtermijn eigenlijk niet gelden, want wat stelt 3 dagen nou voor".

Heb je helemaal gelijk in! als de kwaliteit altijd is gebleven zoals je gewend bent.

Heb ik nog een mooi voorbeeld van! Wij hadden een contract bij de PT ( telefoon internet) maar door bliksem inslag elders... de zoveelste keer... was er weer geen verbinding, dit heeft tijden geduurd voordat er iemand een afspraak zou maken om langs te komen om dit te repareren, na herhaaldelijke mobiele telefoontjes met de vraag wanneer er iemand voor zou komen.

Dat wat niet de eerste keer. En als gevolg hiervan hebben wij na 1,5 week wachten het abonnement opgezegd. Maar wij hoefden alleen te betalen, voor dat wat voor de inslag aan gebruikerskosten was gemaakt. Normaal gezien zouden wij een opzeg termijn hebben maar in dit geval niet omdat zij niet konden leveren! Dat was dan wel weer heel netjes... 1 x kreeg ik (achteraf per ongeluk) nog een "openstaande" rekening in de bus van het internet, nadat ik hier telefonisch navraag over heb gedaan zagen ze in het bestand staan dat ik dit niet hoef te betalen omdat de verbinding op dat moment niet mogelijk was en er dus geen gebruik van had kunnen maken.

Nou, zo ook in dit geval vind ik!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:46

Amaris schreef:

Normaliter zou ik je gelijk geven. Echter gaat het hier toch ook om de gezondheid van de paarden en de nalatigheid van de stalhouder om te zorgen voor goed hooi en stro. In mijn ogen verandert dat ook de hele situatie. Ga je weg omdat een andere stal dichterbij is o.i.d. dan zeg ik ja december ook betalen.